Jump to content
IGNORERAD

Kan nytt VISA/Arb.tillstånd verkligen kosta 10.000sek?


StefanJ

Recommended Posts

Jag är säker i detta Massageföretag saknas bokföring för allt annat än mamasan själv, allt handlar om svarta pengar.

Att tro att kollektivavtal finns inom denna bransch i mer än några få företag seriösa förtag är väl som att tro på tomten.

Gissar att även olaglig låneverksamhet är vanligt.

Thai är nog inte van med att betala skatter och undviker det säkert så långt som möjligt.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 96
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Swift 4X4

    19

  • StefanJ

    10

  • Baa

    7

  • thaikonsult

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

 

Jag skulle inte vilja beskriva detta fallet som slaveri, men visst är frågan om att utnyttja människor för sin egen vinning.

Detsamma förekommer ju även i restaurangbranschen och i de asiatiska livsmedelsbutikerna.

Även till dessa företag importeras ju släktingar och by-grannar som sedan får jobba för småpengar (ofta svart).

Det finns ju idag en kraftig överetablering bland alla massagehak, asiatiska restauranger och livsmedelsbutiker,

och skulle dessa tvingas rekrytera anställda från befolkningen som redan bor i Sverige eller betala löner i nivå med

svenska kollektivavtal eller löner utan lönebidrag från Arbetsförmedlingen Ja då skulle nog en stor del tvingas bomma igen.

Det finns helt enkelt inte tillräckligt med betalningsvilliga kunder för alla dessa inrättningar,

och därför tvingas de konkurrera via bidrag, skatte-, och lönefusk och sina låga priser (dvs, kapa kostnader för att kunna gå med vinst).

Denna situation snedvrider ju hela konkurrensen och sätter käppar i hjulet för de som sedan lång tid har etablerat sig och försöker driva sin rörelse på ett ärligt vis.

 

SN

Precis vad jag menar att man måste sänka ner de som fuskar för att ärliga företagare som sköter sig betalar skatt och anständiga löner till sina anställda

tom om de kommer från Thailand eller Kina ska klara sig och sitt företag.

Jag vet företag som gör det. Thaikok som jobbar här i Sverige har lön på över 20000 tusen i månad innan skatt och bostad.

Arbetsgivaren betalade tillstånd och resa till Sverige. Det går att var ärlig bara man vill och att vi andra hjälper till att bekämpa de som är oärliga och fuskar.

Ändrades av Swift 4X4
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta fenomen med låga nettolöner inom massage- och restaurangbranschen med fler branscher är inget nytt och myndigheterna känner till detta men har svårt att komma åt problemen.

 

För att få ett arbetstillstånd ska lönen och arbetsvillkoren vara likvärdigt avtalet inom branschen. På bruttolönen ska arbetsgivaren sedan betala vanlig löneskatt och arbetsgivaravgift. Vilket de säkert också gör för att slippa hamna i klorna på myndigheterna. Från den kvarstående nettolönen drar sedan arbetsgivaren ev. kostnader för mat, husrum, ansökningsavgifter, flygbiljetter, m.m.. Kvar blir inte så många kronor per månad för den anställde att leva av om avdragen ska göras under en kort tidsperiod. Alternativet för den anställde är då att själv ordna och bekosta mat, husrum, ansökan och avgifter för arbetstillståndet, flygbiljetter, m.m.

 

Det är helt lagligt att göra avdrag på lönen för förmåner som den anställde får. Det ska alla arbetsgivare göra. Sedan kan man alltid diskutera avdragens storlek och här finns en del riktlinjer från Skatteverket.

 

Facken inom de olika branscherna har haft detta uppe med Migrationsverket ett flertal gånger utan resultat. Myndigheterna  skärpte i och för sig ansökningsförfarandet inom vissa branscher.

 

Ett annat stort problem inom dessa branscher är arbetstiderna som oftast är oskäligt långa och i många fall utan extra ersättning.

 

Skatteverket gör också löpande kontroller och hittar väl en del osundheter som rättas till men det största problemet med höga avdrag och låga nettolöner kommer de inte åt eftersom det inte är olagligt.

 

Jag brukar säga till de tjejer och killar som frågar oss om hur de ska göra i dessa situationer. Jag brukar råda dem att söka ett annat arbete med bättre villkor och inte gynna den här typen av arbetsgivare.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Att denna Massage shop skulle ha ett kollektivavtal, ser jag som lika troligt som att Thailand skulle ha Kambodijansk styre i Oktober.
Tja, Du måste ha kollektivavtal för att få anställa från Thailand. Förlängningen kostar 1000 kronor. Vid förlängning måste du visa att du betalat en lön enligt kollektivavtalen. Eftersom detta är delvis nya regler så kan man trösta sig med att om förlängningen går igenom måste lönerna betalas på ett riktigt sätt. Puss Erkki
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, Du måste ha kollektivavtal för att få anställa från Thailand. Förlängningen kostar 1000 kronor. Vid förlängning måste du visa att du betalat en lön enligt kollektivavtalen. Eftersom detta är delvis nya regler så kan man trösta sig med att om förlängningen går igenom måste lönerna betalas på ett riktigt sätt. Puss Erkki

Måste man det eller räcker det med samråd med facket, FORA-försäkring och arbetsgivar intyg?

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Arbetsgivaren måste inte ha kollektivavtal men måste ha fackets underskrift på att lön och anställningsvillkor är likvärdiga med kollektivavtalet inom branschen.

 

Avgiften för förlängning av ett arbetstillstånd hos samma arbetsgivare är 1,000 kronor och ansökan om förlängning av tillståndet hos annan arbetsgivare är avgiften 2,000 kronor.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr finns det arbetwsgivare i Sverige som säger sig betala avtalsenlig lön men i själva verket arbetar de anställda alldeles för många timmar för lönen. Eller så har de otillåtna avdrag för fri mat, bostad eller annat. I vissa fall både och.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vad fint, då tycker jag att du kan betala för dig enligt svensk prissättning när du är i Thailand.

Nej, nej, nej!

 

I Thailand skall vi betala samma som Thai gör, och i Sverige skall Thai tjäna Thailöner, fast lite bättre...

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vad fint, då tycker jag att du kan betala för dig enligt svensk prissättning när du är i Thailand.

 

TOUCHÉ !

Vill du gå med i Vattenskallarnas förening? - JätteHjärna !

Link to comment
Dela på andra sajter

Jga tror också att det är alltför vanligt i Sverige att de får betalt på samma sätt som i Thailand, dvs bara när de har kunder. Har de då fyra kunder under en dag får de ca 400 kr. På dessa 400 kr är det sedan som alla avdrag ska göras. Min fru känner en tjej (kvinna kanske bättre då hon är runt 50) som kom hit för att jobba hos sin syster. Hon fick ut ca 2500-3000 kr per månad och jobbade 6 dagar i veckan :(

 

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jga tror också att det är alltför vanligt i Sverige att de får betalt på samma sätt som i Thailand, dvs bara när de har kunder. Har de då fyra kunder under en dag får de ca 400 kr. På dessa 400 kr är det sedan som alla avdrag ska göras. Min fru känner en tjej (kvinna kanske bättre då hon är runt 50) som kom hit för att jobba hos sin syster. Hon fick ut ca 2500-3000 kr per månad och jobbade 6 dagar i veckan :(

 

/GSt

Hur mycket tjänade syster?  :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket tjänade syster?  :crazy:

 

Ingen aning, men jag tar för givet att det var betydligt bättre :)

 

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen aning, men jag tar för givet att det var betydligt bättre :)

 

/GSt

Det heter Thai rak Thai och dessutom i många trådar påstår man att Thai sätter sin familj och släkt först.

Här får vi exempel på att det stämmer inte. :ahh:

Frugan förklarade för mig varför många Thai jobbar häcken av sig och skickar pengar till Thailand, bygger hus i Thailand som de besöker 3-4 veckor vartannat år,

köper dyra bilar och allt annat för att det ska synas pengar. 

De bara vill visa att de har lyckats med livet och är rikare än alla andra i släkten. Egentligen mår de inte bra av det. Men tvångs tankar driver de fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

kan bara säga att det är väl den nya formen av bärplockare som dom kallar för massage nu när det har varit dåligt med bär ett par år i rad så har dom kommit på att massage kan man ge året runt så det är väl samma idi*ter som lurar bakom massage ställena som det är med bärplockarna

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite off topic! Det är ju en riktig sörja för övrigt oxå,med hur våra thai gummor har det.

Det är ju långt ifrån alla som snabbt kommer in i det svenska arbetslivet,med tillsvidareanställning och avtalsenligt betalt 

och seriösa arbetsgivare.

Känner till en gumma som bl,a får jobba 8 t men får betalt för 6 t,hon städar på arlanda för en mkt låg timpenning. 

Ganska vanligt att gummorna utnyttjas oxå så mkt det går,med praktik,instegsjobb,nystartjobb. När möjligheterna finns..

Gummans kusin har jobbat åt samma thairestaurang i uppsla i 3 år drygt nu,med enbart arbetsförmedlingens stöd och bidrag. 

Nu under sommaren jobbar hon 7 dagar i veckan.. Men hon har snart utnyttjat alla möjligheter till stöd som finns för ny i svedala.

Ska bli intressant o se om det finns arbete åt henne vidare utan stöd.

Det tråkiga med dom som arbetar inom thai restauranger o dyl e ju att dom inte lär sig svenska o det gör ju inte saken lättare till jobb.

själv ska min "lilla vän" inte behöva kroppsarbeta. Hon ska gå i skolan,helst akademisk utbildning oxå.

Hon ska ha ett fint jobb,bra betalt!! inte behöva torka skit efter andra. .  :ironi:

Skämt å´sido,jag vill inte acceptera att ngn i min närhet jobbar under andra förutsättningar som jag själv vill göra. Om det inte är ett medvetet val dvs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arbetsgivaren måste inte ha kollektivavtal men måste ha fackets underskrift på att lön och anställningsvillkor är likvärdiga med kollektivavtalet inom branschen.

 

Avgiften för förlängning av ett arbetstillstånd hos samma arbetsgivare är 1,000 kronor och ansökan om förlängning av tillståndet hos annan arbetsgivare är avgiften 2,000 kronor.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

Det intressanta är ju om detta är bindande. Förut har de ju kunnat ändra och minska vilkoren utan att det har varit något fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan säkert ändra villkoren om parterna är överens men jag tror inte att facket skulle godkänna en försämring av villkoren om det inte finns sakliga skäl till en sådan åtgärd. Därutöver ska säkert även Migrationsverket godkänna åtgärden om det innebär en ändring mot vad som angavs i ansökan när arbetstillståndet beviljades.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Det som facket godkänner är uppgifterna på ett Arbetsplatserbjudande (blankett 232011) och inte uppgifterna på ett bindande anställningskontrakt.
 
Det bindande ”Anställningskontraktet” brukar skrivas på av arbetsgivaren och den som ska anställas
först när "Arbetsplatserbjudandet" är godkänt av berörd fackförening.

Om det har passerat en längre tid mellan det att ansökningsärendet påbörjades och
slutligen blev godkänt så kan anställningsförhållandena ha ändrats och därför är kanske inte
anställningskontraktet som presenteras för påskrift exakt detsamma som det som tidigare angavs på arbetsplatserbjudandet.


Företagen vill nämligen inte skriva på ett bindande anställningskontrakt innan ”Anställningserbjudandet” är godkänt.
Utan ett godkänt anställningserbjudande beviljas inte utlänningen något UT (arbetstillstånd).

 

http://www.migrationsverket.se/download/18.56e4f4801246221d25680002455/anst_erbj_232011_sv.pdf

 

post-5068-0-46584300-1376309745.jpg

 

post-5068-0-12085500-1376309761.jpg

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan säkert ändra villkoren om parterna är överens men jag tror inte att facket skulle godkänna en försämring av villkoren om det inte finns sakliga skäl till en sådan åtgärd. Därutöver ska säkert även Migrationsverket godkänna åtgärden om det innebär en ändring mot vad som angavs i ansökan när arbetstillståndet beviljades.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

Men om nu ingen är ansluten till facket ?

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson
Tar inte all idi*ti snart slut på detta forum!!

 

Det föds en ny varje dag , , , ha ha

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här säger Migrationsverket:
Skicka anställningserbjudandet till facket.
Du som arbetsgivare ska ge berörd facklig organisation tillfälle att yttra sig över de anställningsvillkor du erbjuder. Du skickar blanketten till den fackliga organisationen som du tecknat kollektivavtal med. Har du inte tecknat något kollektivavtal ska den fackliga organisation som organiserar det aktuella yrket yttra sig. Facket ska sedan skicka tillbaka blanketten till dig.
 
Migrationsverkets handläggning av ärendet går snabbare om du som arbetsgivare fyller i alla uppgifter i anställningserbjudandet, skickar det till den fackliga organisationen och skickar med övriga dokument som krävs. Om du skickar in ett anställningserbjudande utan fackligt yttrande måste Migrationsverket begära in det, vilket innebär att handläggningstiden blir längre.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Men om nu ingen är ansluten till facket ?

 

Fritz..

Man behöver inte vara ansluten till facket och företaget behöver inte teckna kollektiv avtal. 

Men företaget ska absolut inte ligga under avtalet med villkor och löner då brukar det inte vara problem. 

Jag vet rätt många företag som inte har skrivit på kollektiv avtal men ändå har bra kommunikation med facket.

Mycket beror på att ombuden är rätt OK att kommunicera med, inga översittare.

En del vill att man ska teckna avtal om de ska skriva på, men de får inte tvinga en eller köra utpressning med det.

När jag hjälpte min vän att få tillstånd till två thai kokar så bjöd vi in fackliga ombud, presenterade villkor samt spelade vi in samtalet

så att några oklarheter skulle inte uppstå.

Inga problem.

Enligt svensk lag kan man spela samtal i hemlighet alltså utan att informera motparten i samtalet, om man själv deltar i detta samtalet.  

Att vi tog till detta greppet berodde på en tidigare erfarenhet med facket där parten har ändrat sig efteråt och förnekat tidigare samtal. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här säger Migrationsverket:

Skicka anställningserbjudandet till facket.

Du som arbetsgivare ska ge berörd facklig organisation tillfälle att yttra sig över de anställningsvillkor du erbjuder. Du skickar blanketten till den fackliga organisationen som du tecknat kollektivavtal med. Har du inte tecknat något kollektivavtal ska den fackliga organisation som organiserar det aktuella yrket yttra sig. Facket ska sedan skicka tillbaka blanketten till dig.

 

Migrationsverkets handläggning av ärendet går snabbare om du som arbetsgivare fyller i alla uppgifter i anställningserbjudandet, skickar det till den fackliga organisationen och skickar med övriga dokument som krävs. Om du skickar in ett anställningserbjudande utan fackligt yttrande måste Migrationsverket begära in det, vilket innebär att handläggningstiden blir längre.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

Just namnet "anställningserbjudande" säger väl att det inte är något bindande kontrakt och att juridiskt hålla fast vid att det som sagts i erbjudandet är bindande om man ändrar en del i förutsättningarna är väl i stort sett omöjligt för migrationsverket att uttala sig om utan att ha tagit in facket och gjort en ny bedömning igen.

 

När det gäller t.ex thailändare som knappast kommer att anmäla en  arbetsgivare som de har en lojalitet med bara pga att de är av samma nationalitet eller släkt så kan det säkert fortgå i flera år innan någon reagerar på även grova misshälligheter. Även om facket gör kontroller på en arbetsplats så får de knappast höra arbetarens syn på saken pga. språkförbistring. Arbetsmijö är nog de i de flesta fall kan ha synpunkter på.

 

När det gäller t.ex planterarna från Kameron var det ju ingen juridisk instans som kunde erinra emot att lönerna inte var de som angivits vid ansökan hos MIG. Och jag tror inte något har ändrats i princip sedan dess. Därför är det nog svårt för de arbetare som kommer till Sverige att få rätt om de uttnyttjas av tveksamma arbetsgivare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...