Jump to content
IGNORERAD

Bilprovning i Thailand


Cobra

Recommended Posts

Efter att vägrat att köra en oskattad moppe, erbjöds jag att köra en 17år gammal Toyota pickis, va int så nöjd me denna heller, för det var glapp i styrsnäckan, jag fick svänga ett halvt varv på ratten innan hjulen svängde.

 

Är det ingen besiktnings kvar på bilar i Thailand?

post-10009-0-42158500-1375579223_thumb.j

post-10009-0-42158500-1375579223_thumb.j

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 34
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    10

  • demon

    7

  • Nemo

    7

  • Cobra

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jo det är det,efter en viss bilålder måste bilen besiktigas,annars får man inte betala den årliga bilskatten och få det nya kvittot att sätta på rutan.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är det,efter en viss bilålder måste bilen besiktigas,annars får man inte betala den årliga bilskatten och få det nya kvittot att sätta på rutan.  
Skattemärket 2556 satt på vindrutan. Kommer få körförbud på nästa besiktning :( Men bilen körs dagligen av en körkortslös kvinna, minst 2 mil till den lokala marknaden.
Link to comment
Dela på andra sajter

Skattemärket 2556 satt på vindrutan. Kommer få körförbud på nästa besiktning :( Men bilen körs dagligen av en körkortslös kvinna, minst 2 mil till den lokala marknaden.

Skattemärket har även en månad skrivet på thai när det går ut,så kalenderår gäller inte utan löpande ett år från betalning.Så det är 2556 och 2557  som gäller nu.

 

Hon kör antagligen på mindre lokala vägar,så händer inget då klarar hon sig,men det är ju inte så lyckat att möta henne på vägen kanske.    

Link to comment
Dela på andra sajter

Skattemärket 2556 satt på vindrutan. Kommer få körförbud på nästa besiktning :( Men bilen körs dagligen av en körkortslös kvinna, minst 2 mil till den lokala marknaden.

 

Varför tror du att det skulle bli körförbud på bilen? Det enda de verkar göra är att stoppa in en slang i avgasröret, kolla bromsarna och sist men inte minst viktigt.kontrollera så att signalhornet fungerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför tror du att det skulle bli körförbud på bilen? Det enda de verkar göra är att stoppa in en slang i avgasröret, kolla bromsarna och sist men inte minst viktigt.kontrollera så att signalhornet fungerar.

Nja, lite mer.dom kollar chassienummer med..oerhort viktig sak i trafiken!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir böter på 200 bath om polisen stoppar fordonet, sen är det bara att fortsätta som vanligt.

Givetvis kan man inte bli dömd för samma brott en gång till samma dag, så det är bara att köra vidare som immun.

Har varit med om det i Udon med en taxi jag hyrde och naturligtvis la han till böterna på betalningen för körningen.

 

 

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir böter på 200 bath om polisen stoppar fordonet, sen är det bara att fortsätta som vanligt.

Givetvis kan man inte bli dömd för samma brott en gång till samma dag, så det är bara att köra vidare som immun.

Har varit med om det i Udon med en taxi jag hyrde och naturligtvis la han till böterna på betalningen för körningen.

 

 

 

Leif

Jag skulle be honom att köra mig direkt till polisen. Tror att du skulle slipa betala körning överhuvudtaget.

Endast higway avgifter får de lägga på. 

Min fru var med om samma i ChiangMai på Thapegate. Bad att få bli skickad till polisen. Slutade med att taxichauffören slängde henne ur bilen när en polis närmade sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att vara lite seriös, i skatten ingår en försäkring som alla är skyldiga att ha, därvid beöver även skatten betalas, och skatt kan man inte betala på ett 5 år gammalt fordon utan att detta är besiktigat vid ackrediterad verkstad, symbolen för dessa verkstäder ser ut som ett gult kugghjul på blå botten!

Många av dessa verkstäder tillhandahåller även service i den mening att man ombesörjer att skatten, inkl. försäkringen betals och tar med skattekvittot till verkstaden där det kan avhämtas utan köande! Praktiskt om man som vi har en sån tvärsöver gatan!

Sen är det inte alltid så där himla enkelt att bara slänga fram 200 THB när det gäller detta emedan dom är rätt kittsliga beträffande försäkringsskyddet! Kan bli att besöka polisstationen för att få ett föreläggande om att betala skatten inom en viss tid, påtfäffas man därefter utan att ha uppfyllt kravet kan det kosta multum, eller i alla fall med Thaiögon sett!

Och kom nu inte dragande med "vi har poliskusiner" och sånt, detta med försäkringen klarar ni er inte undan om olyckan är framme, då blir det jääääla dyrt!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

 i skatten ingår en försäkring

 

Nej, det gör det inte. Däremot så måste du teckna en försäkring innan/i samband att du får skattemärket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det gör det inte. Däremot så måste du teckna en försäkring innan/i samband att du får skattemärket.

Jo det gör det visst det, men den försäkringen har ingenting med din egen försäkring att göra utan är en form av allmänskadeförsäkring som är obligatorisk!

Och, ja, du måste som du skrev visa upp en giltig egenförsäkring vid betaltillfället eller vid besiktningen!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det gör det visst det, men den försäkringen har ingenting med din egen försäkring att göra utan är en form av allmänskadeförsäkring som är obligatorisk!

Och, ja, du måste som du skrev visa upp en giltig egenförsäkring vid betaltillfället eller vid besiktningen!

 

Med andra ord, ingår det ingen färsäkring i skatten.   :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig haft med mej bilen till bilprovningen.

Moppen och små papperslappar med chassinummret en försäkring och blå boken är vad som behövts här nere i Phuket

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Med andra ord, ingår det ingen färsäkring i skatten.   :rolleyes:

Jo, det gör det.skrev jag så otydligt?

Det är en obligatorisk försäkring som alla fordonsskattebetalare erhåller, den ger dock inget som helst skydd för fordon utan bara för personskada!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det gör det.skrev jag så otydligt?

Det är en obligatorisk försäkring som alla fordonsskattebetalare erhåller, den ger dock inget som helst skydd för fordon utan bara för personskada!

Är det verkligen så?

Är det inte så att du måste lösa den för att få skattemärke?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det verkligen så?

Är det inte så att du måste lösa den för att få skattemärke?

Nej, eller ja, beror på hur du ser det, men du löser dem tillsammans, fick en liten förklaring av grannen alldeles nyss, när Thailand började få för mycket olyckor och nästan inga fordon var försäkrade så tillkom denna allmänna försäkring som bakas in i skattebetalningen, det rör sig för vår del om c:a 600 THB/år enligt vanligtvis välunderrättad källa!

Denna försäkring gäller enbart personskada!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det gör det.skrev jag så otydligt?

Det är en obligatorisk försäkring som alla fordonsskattebetalare erhåller, den ger dock inget som helst skydd för fordon utan bara för personskada!

 

Jovisst, men inte innan du betalar för den. Och den ingår inte i den årliga skatteavgiften för fordon. Så, ja, du skrev nog lite otydligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jovisst, men inte innan du betalar för den. Och den ingår inte i den årliga skatteavgiften för fordon. Så, ja, du skrev nog lite otydligt.

JaJa.spelar ingen roll hur man tolkar dylika tingestar, finns alltid de som ska ha sista ordet, Vassego!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, eller ja, beror på hur du ser det, men du löser dem tillsammans, fick en liten förklaring av grannen alldeles nyss, när Thailand började få för mycket olyckor och nästan inga fordon var försäkrade så tillkom denna allmänna försäkring som bakas in i skattebetalningen, det rör sig för vår del om c:a 600 THB/år enligt vanligtvis välunderrättad källa! Denna försäkring gäller enbart personskada!
Nej, eller ja, beror på hur du ser det, men du löser dem tillsammans, fick en liten förklaring av grannen alldeles nyss, när Thailand började få för mycket olyckor och nästan inga fordon var försäkrade så tillkom denna allmänna försäkring som bakas in i skattebetalningen, det rör sig för vår del om c:a 600 THB/år enligt vanligtvis välunderrättad källa! Denna försäkring gäller enbart personskada!
Hur mycket är skatt inkl. Försäkring för en moppe / bil ?
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket är skatt inkl. Försäkring för en moppe / bil ?

En moppe 125cc (PCX) är 460thb försäkring och 100thb skatt och du måste lösa båda

En moppe Cbr 150cc är 520thb försäkring och 100thb skatt. (försäk är högre med mer cc)

En Cheva colorado 2005 är 5327thb i skatt men den obligatoriska försäkringen vet jag ej då vi har 1 class

 

edit: tror det är 690 Thb i obligatorisk försäkring (CTPL) på en cheva med 4 dörrar

Ändrades av demon
Link to comment
Dela på andra sajter

En moppe 125cc (PCX) är 460thb försäkring och 100thb skatt och du måste lösa båda

En moppe Cbr 150cc är 520thb försäkring och 100thb skatt. (försäk är högre med mer cc)

En Cheva colorado 2005 är 5327thb i skatt men den obligatoriska försäkringen vet jag ej då vi har 1 class

Vi har också 1:a klass men på kvittot från bilprovningen är det angivit skatt inkl försäkring 3400 THB...VIGO ...07:a

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

edit: tror det är 690 Thb i obligatorisk försäkring (CTPL) på en cheva med 4 dörrar

 

Låter troligt för jag fick också uppgift på dryga 600 för en 4 dörrars VIGO!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har också 1:a klass men på kvittot från bilprovningen är det angivit skatt inkl försäkring 3400 THB...VIGO ...07:a

Om man ber om ett intyg från sitt bolag som man har 1 class försäkringen ifrån så slipper man den obligatoriska trafikförsäkringen, har bara behövt visa upp att det finns motsvarande CTPL försäkringen ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

 fick en liten förklaring av grannen alldeles nyss, när Thailand började få för mycket olyckor och nästan inga fordon var försäkrade så tillkom denna allmänna försäkring som bakas in i skattebetalningen, enligt vanligtvis välunderrättad källa!

 

Jaha, om du tror på detta så bör du antingen byta granne eller din "välunderättade" källa. Mig veterligen så har det inte ingått någon försäkring i skatteinbetalningen så länge jag har bott i Thailand.

 

Så erkänn nu att du har fel. Skulle du ha rätt så ger jag dig 10 gånger pengarna, valfritt belopp.    :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...