Jump to content
IGNORERAD

Däcktryck


acdc

Recommended Posts

Hej

 

Jag la på nya däck på bilen här i Chiangmai, när jag kom hem kollade vad dom dragit i däcken för att jag vet att dom brukar fylla på aldeles för mycket. För mycket luft i däcken förkortar lifslängden och det blir sämre prestanda. Ja vad hade dom pumpat i då jo 3200 psi vilket jag tror är aldeles för mycket. Däckdimisionen är 195/55  R15   85V.

 

Är det någon som har koll på hur många psi man ska ha

 

 

Ha det

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 29
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • acdc

    7

  • Moritz

    6

  • Nemo

    3

  • Moipenyang

    2

Mest aktiva i denna tråd

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt fel Thailändare gör allt för att tjäna pengar där har vi inget att lära  dem. Säkerhet en helt annan sak.

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag la på nya däck på bilen här i Chiangmai, när jag kom hem kollade vad dom dragit i däcken för att jag vet att dom brukar fylla på aldeles för mycket. För mycket luft i däcken förkortar lifslängden och det blir sämre prestanda. Ja vad hade dom pumpat i då jo 3200 psi vilket jag tror är aldeles för mycket. Däckdimisionen är 195/55  R15   85V.

 

Är det någon som har koll på hur många psi man ska ha

 

 

Ha det

Jag antar att du menar 32,00 psi annars är det åt hellskotta för mycket. Det går drygt 14 psi på ett bar så du har ett tryck på ca: 2,25 bar i däcken. Låter inte så där vansinnigt mycket för mig men står det inga rekommendationer i instruktionsboken eller på insidan av luckan till bränslepåfyllningen som det brukar göra i Sverige ?

 

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag antar att du menar 32,00 psi annars är det åt hellskotta för mycket. Det går drygt 14 psi på ett bar så du har ett tryck på ca: 2,25 bar i däcken. Låter inte så där vansinnigt mycket för mig men står det inga rekommendationer i instruktionsboken eller på insidan av luckan till bränslepåfyllningen som det brukar göra i Sverige ?

 

Fritz..

 

Det brukar sitta en klisterlapp på insidan av förardörren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det står ibland på sidan av däcket ifall du inte hittar specifikationerna för bilen (och har originaldimension)

 

Kör med det runt om eller ev. 10-15% mera under motorn, fram på din bil, antar jag.

Inte raketforskning direkt:

Lägre tryck kan ge lite mera komfort.

Högre tryck bak kan få bilen att bli lite överstyrd (önskvärd vid bankörning, annars inte)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det står ibland på sidan av däcket ifall du inte hittar specifikationerna för bilen (och har originaldimension)

 

Kör med det runt om eller ev. 10-15% mera under motorn, fram på din bil, antar jag.

Inte raketforskning direkt:

Lägre tryck kan ge lite mera komfort.

Högre tryck bak kan få bilen att bli lite överstyrd (önskvärd vid bankörning, annars inte)

Hittar inget på sidan

 

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

Det står ibland på sidan av däcket ifall du inte hittar specifikationerna för bilen (och har originaldimension)

 

Kör med det runt om eller ev. 10-15% mera under motorn, fram på din bil, antar jag.

Inte raketforskning direkt:

Lägre tryck kan ge lite mera komfort.

Högre tryck bak kan få bilen att bli lite överstyrd (önskvärd vid bankörning, annars inte)

Var för vill man ha sladd vid bankörning?

Sladda tar bara tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag antar att du menar 32,00 psi annars är det åt hellskotta för mycket. Det går drygt 14 psi på ett bar så du har ett tryck på ca: 2,25 bar i däcken. Låter inte så där vansinnigt mycket för mig men står det inga rekommendationer i instruktionsboken eller på insidan av luckan till bränslepåfyllningen som det brukar göra i Sverige ?

 

Fritz..

Det är inte orginal hjulen orginal är 14 men jag har satt på 15 och lite bredare alu

 

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

Var för vill man ha sladd vid bankörning?

Sladda tar bara tid.

 

Överstyrning, inte sladd :-)

Bilen svänger mer i förhållande till rattutslaget om greppet släpper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det står ibland på sidan av däcket

 

Siffrorna på däcket anger det maximala lufttrycket däcket ifråga tål.

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland står det på dörrbalken på förarsidan.

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Siffrorna på däcket anger det maximala lufttrycket däcket ifråga tål.

 

Precis - bra vägledning så han inte pumpar upp däcket i 3200 psi.

 

Kollade på forrrderna på uppfarten och på den ena stod det max 36psi (175/65 R14)

så de 32 psi verkstan la i på hans nya 15-tummare verkar helt OK tycker jag.

 

Som sagt ingen raketvetenskap. Något pund till eller från gör enligt min erfarenhet ingen större skillnad

men det känns ju bra om man hittar biltillverkarens rekommendationer - t.ex. i instruktionsboken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så de är inte så dumma på thai verkstad trots allt.. :)

 

De hanterar däck på mer än 11 miljoner personbilar och pickups - det borde ju ge en hel del erfarenhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

De hanterar däck på mer än 11 miljoner personbilar och pickups - det borde ju ge en hel del erfarenhet.

Sant..:) Vi brukar få grymt bra service på våran verkstad och hur billigt som helst. Han ger alltid pris innan

så inga överraskningar där. Fick höra att att en vanlig service i Sverige gick på 14000kr på en Navara .. :ahh:

Vad går en i Thai på tro? Måste byta till en pickis snart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta kan säkert diskuteras

 

Ha det

 

 

 

känner till rätt däcktryck till din bil!

Alla fordon tillverkade under de senaste årtiondena har varit tvungen att vara utrustade med ett fordon plakat. Denna storetikett omfattar inte bara riktigt kallt däcktryck fram och bak däck såsom fastställd av tillverkaren och även OEM däckdimension, hastigheter, lastkapacitet, och annan nyttig information.

Det finns flera vanliga ställen att hitta denna skylt på alla fordon: innanför förardörren, innanför bränsle dörren, inne i bagageluckan, inuti passagerarutrymmet bakre dörren, inne i handskfacket dörren, inuti konsolen dörren, eller i instruktionsboken.

När du har hittat denna storetikett, hitta rätt kallt trycket på bilens däck som bestäms av tillverkaren. Detta kallt trycket kan vara samma för alla fyra däcken eller kan variera från de främre och bakre axlarna.

Antecknar dessa OEM tryck. De är de enda riktiga kylan trycket på bilens däck (om du inte har förändrats väsentligt din däckstorlek från OEM specifikation).

2.

Kontrollera lufttrycket i däcken när däcken är kalla!

däcktryck påverkas av temperaturen. Identiskt pumpade däck kommer att visa olika tryck om man har drivits och en har inte. Den "heta" däck som drivits kommer att visa högre tryck än den "kalla" däck som inte har drivits. Det är viktigt att förstå denna skillnad mellan varmt och kallt tryck.

Däcktrycket ska kontrolleras när bilens däck är "kall. " Cold trycket är trycket i däcket efter att det har satt i flera timmar och inte drivs. Morgnar är en bra tid att kolla lufttrycket i däcken, efter det att fordonet har suttit en natt.

Om kalla däcktrycket är högre än det kalla trycket som anges av tillverkaren, låt luften ur däcket långsamt, kontrollera trycket varje sekund eller så, tills den är på tillverkarens angivna kallt tryck.

Nu däck kommer att vara på rätt "heta" tryck när du kör.

3.

Om kalla däcktrycket är lägre än den av tillverkaren specificerad tryck, drivrutiner bör notera skillnaden mellan detta tryck och angivet tryck sedan köra till närmaste däcket fylla plats (kanske en närbutik) och kontrollera trycket igen nu när däcket är varmt. För detta varma tryck ska bilisterna lägga till skillnaden i faktisk mätt kallt tryck vs anges kallt tryck noterades när däcket var kallt.

Har till exempel ett fordon en bestämd kall däcktryck på 30 psi. Ett däck, dock mätare på 26 psi kall, eller 4 psi lägre än den angivna kallt tryck. Så vi konstatera att det finns en skillnad på 4 psi för denna kalla däck. Detta 4 psi skillnad kommer att behöva läggas till i däcket.

Att lägga till detta 4 psi, skulle vi köra till närmaste däcket fylla platsen. Men nu vår däcket är "varma" och nu mätare på 30 psi, en ökning med 4 psi. Även om detta heta mätare är densamma som den angivna kalla trycket, vi måste fortfarande lägga 4 bar till detta "hot" däck för rätt däcktryck. När denna 4 psi läggs kommer heta lufttrycksmätare nu 34 psi, rätt "heta" tryck för däcket

Kom ihåg:. Detta om samma däck kyls ner efter flera timmar av att inte vara drivna, kommer det kalla däcket tryckmätaren nu stämmer, eller 30 psi.

4.

ALDRIG HÖJA TILL HÖGSTA Tire Pressure!

Det är en vanlig missuppfattning att ett däck s påtryckningar är stämplat på däcksidan. I själva verket detta tryck stämplat på däckets sidovägg är den maximalt kallt tryck som däcket säkert kommer att hålla.

Många däck är klassade för maximalt kallt tryck på 44 psi, så att de däck som ska användas på en mängd olika fordon. Vissa fordon kan endast kräva 30 psi kall tryck, andra kan kräva 38 psi kall tryck. I båda fallen är detta kall tryck lägre än däckets maximalt kallt tryck, så att däcket kan säkert vara installerade på dessa fordon.

Däcken skall pumpas enligt tillverkarens kalla specifikationer som beskrivs i steg 1 till 3 ovan, inte det högsta trycket stämplat på sidan av däcket.

Tips och Varningar

  • Over-pumpade däck, inte ens de som pumpade till maximalt tryck, kommer att orsaka problem med åkkomfort, stabilitet och hantering, ojämnt slitage och eventuella däck misslyckande.
  • Under -pumpade däck kommer också att orsaka dessa problem, men för lågt lufttryck har större potential för däck misslyckande.

 

Källa från internet

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Således så kör säkert nästan alla med fel lufttryck i däcken i Thailand hett som bara fan ibland.

 

 

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

Således så kör säkert nästan alla med fel lufttryck i däcken i Thailand hett som bara fan ibland.

 

 

Ha det

 

Din massiva text förutsätter att man använder den däckdimension som biltillverkaren föreskriver.

 

Det gör inte TS :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

2.4kg runt om och det är klart och betalt.

Viktigare att undvika thais bakelit däck än att hamna på grammet rätt i däckstryck IMHO.

Link to comment
Dela på andra sajter

Din massiva text förutsätter att man använder den däckdimension som biltillverkaren föreskriver.

 

Det gör inte TS :-)

Men det är klart luften dom fyller med är ju varm så det jämnar ut sig thai logik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv hade jag en kamrat som alltid fyllde ny luft sommar och vinter, för han ville ha färsk luft i däcken...

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv hade jag en kamrat som alltid fyllde ny luft sommar och vinter, för han ville ha färsk luft i däcken...

 

Mvh. borje222

 

Smart med kall luft i däcken hela sommaren

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...