acdc Inlagd Augusti 2, 2013 Dela Inlagd Augusti 2, 2013 Hej Jag la på nya däck på bilen här i Chiangmai, när jag kom hem kollade vad dom dragit i däcken för att jag vet att dom brukar fylla på aldeles för mycket. För mycket luft i däcken förkortar lifslängden och det blir sämre prestanda. Ja vad hade dom pumpat i då jo 3200 psi vilket jag tror är aldeles för mycket. Däckdimisionen är 195/55 R15 85V. Är det någon som har koll på hur många psi man ska ha Ha det Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hamnoi Inlagd Augusti 2, 2013 Dela Inlagd Augusti 2, 2013 http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&t=4342 http://www.nokiantyres.com/recommended-tyre-inflation-pressures http://www.bridgestone.co.in/TyreInflationPressure.aspx Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard."Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
saobaht Inlagd Augusti 2, 2013 Dela Inlagd Augusti 2, 2013 Helt fel Thailändare gör allt för att tjäna pengar där har vi inget att lära dem. Säkerhet en helt annan sak. Feminist Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fritz Inlagd Augusti 2, 2013 Dela Inlagd Augusti 2, 2013 (ändrad) Hej Jag la på nya däck på bilen här i Chiangmai, när jag kom hem kollade vad dom dragit i däcken för att jag vet att dom brukar fylla på aldeles för mycket. För mycket luft i däcken förkortar lifslängden och det blir sämre prestanda. Ja vad hade dom pumpat i då jo 3200 psi vilket jag tror är aldeles för mycket. Däckdimisionen är 195/55 R15 85V. Är det någon som har koll på hur många psi man ska ha Ha det Jag antar att du menar 32,00 psi annars är det åt hellskotta för mycket. Det går drygt 14 psi på ett bar så du har ett tryck på ca: 2,25 bar i däcken. Låter inte så där vansinnigt mycket för mig men står det inga rekommendationer i instruktionsboken eller på insidan av luckan till bränslepåfyllningen som det brukar göra i Sverige ? Fritz.. Ändrades Augusti 2, 2013 av Fritz Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd Augusti 2, 2013 Dela Inlagd Augusti 2, 2013 Jag antar att du menar 32,00 psi annars är det åt hellskotta för mycket. Det går drygt 14 psi på ett bar så du har ett tryck på ca: 2,25 bar i däcken. Låter inte så där vansinnigt mycket för mig men står det inga rekommendationer i instruktionsboken eller på insidan av luckan till bränslepåfyllningen som det brukar göra i Sverige ? Fritz.. Det brukar sitta en klisterlapp på insidan av förardörren. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
B747 Inlagd Augusti 2, 2013 Dela Inlagd Augusti 2, 2013 Det är normalt däcktryck. PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Moritz Inlagd Augusti 2, 2013 Dela Inlagd Augusti 2, 2013 Det står ibland på sidan av däcket ifall du inte hittar specifikationerna för bilen (och har originaldimension) Kör med det runt om eller ev. 10-15% mera under motorn, fram på din bil, antar jag. Inte raketforskning direkt: Lägre tryck kan ge lite mera komfort. Högre tryck bak kan få bilen att bli lite överstyrd (önskvärd vid bankörning, annars inte) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
acdc Inlagd Augusti 2, 2013 Trådstartare Dela Inlagd Augusti 2, 2013 Det står ibland på sidan av däcket ifall du inte hittar specifikationerna för bilen (och har originaldimension) Kör med det runt om eller ev. 10-15% mera under motorn, fram på din bil, antar jag. Inte raketforskning direkt: Lägre tryck kan ge lite mera komfort. Högre tryck bak kan få bilen att bli lite överstyrd (önskvärd vid bankörning, annars inte) Hittar inget på sidan Ha det Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nalle Inlagd Augusti 2, 2013 Dela Inlagd Augusti 2, 2013 Det står ibland på sidan av däcket ifall du inte hittar specifikationerna för bilen (och har originaldimension) Kör med det runt om eller ev. 10-15% mera under motorn, fram på din bil, antar jag. Inte raketforskning direkt: Lägre tryck kan ge lite mera komfort. Högre tryck bak kan få bilen att bli lite överstyrd (önskvärd vid bankörning, annars inte) Var för vill man ha sladd vid bankörning? Sladda tar bara tid. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
acdc Inlagd Augusti 2, 2013 Trådstartare Dela Inlagd Augusti 2, 2013 Jag antar att du menar 32,00 psi annars är det åt hellskotta för mycket. Det går drygt 14 psi på ett bar så du har ett tryck på ca: 2,25 bar i däcken. Låter inte så där vansinnigt mycket för mig men står det inga rekommendationer i instruktionsboken eller på insidan av luckan till bränslepåfyllningen som det brukar göra i Sverige ? Fritz.. Det är inte orginal hjulen orginal är 14 men jag har satt på 15 och lite bredare alu Ha det Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Moritz Inlagd Augusti 2, 2013 Dela Inlagd Augusti 2, 2013 Var för vill man ha sladd vid bankörning? Sladda tar bara tid. Överstyrning, inte sladd Bilen svänger mer i förhållande till rattutslaget om greppet släpper. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd Augusti 2, 2013 Dela Inlagd Augusti 2, 2013 (ändrad) Det står ibland på sidan av däcket Siffrorna på däcket anger det maximala lufttrycket däcket ifråga tål. Ändrades Augusti 2, 2013 av Nemo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Seaserpent Inlagd Augusti 2, 2013 Dela Inlagd Augusti 2, 2013 Ibland står det på dörrbalken på förarsidan. I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand. www.seaserpent.se Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Moritz Inlagd Augusti 2, 2013 Dela Inlagd Augusti 2, 2013 Siffrorna på däcket anger det maximala lufttrycket däcket ifråga tål. Precis - bra vägledning så han inte pumpar upp däcket i 3200 psi. Kollade på forrrderna på uppfarten och på den ena stod det max 36psi (175/65 R14) så de 32 psi verkstan la i på hans nya 15-tummare verkar helt OK tycker jag. Som sagt ingen raketvetenskap. Något pund till eller från gör enligt min erfarenhet ingen större skillnad men det känns ju bra om man hittar biltillverkarens rekommendationer - t.ex. i instruktionsboken. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Moipenyang Inlagd Augusti 2, 2013 Dela Inlagd Augusti 2, 2013 Så de är inte så dumma på thai verkstad trots allt.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Moritz Inlagd Augusti 2, 2013 Dela Inlagd Augusti 2, 2013 Så de är inte så dumma på thai verkstad trots allt.. De hanterar däck på mer än 11 miljoner personbilar och pickups - det borde ju ge en hel del erfarenhet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Moipenyang Inlagd Augusti 3, 2013 Dela Inlagd Augusti 3, 2013 De hanterar däck på mer än 11 miljoner personbilar och pickups - det borde ju ge en hel del erfarenhet. Sant.. Vi brukar få grymt bra service på våran verkstad och hur billigt som helst. Han ger alltid pris innan så inga överraskningar där. Fick höra att att en vanlig service i Sverige gick på 14000kr på en Navara .. Vad går en i Thai på tro? Måste byta till en pickis snart. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
acdc Inlagd Augusti 3, 2013 Trådstartare Dela Inlagd Augusti 3, 2013 Detta kan säkert diskuteras Ha det känner till rätt däcktryck till din bil! Alla fordon tillverkade under de senaste årtiondena har varit tvungen att vara utrustade med ett fordon plakat. Denna storetikett omfattar inte bara riktigt kallt däcktryck fram och bak däck såsom fastställd av tillverkaren och även OEM däckdimension, hastigheter, lastkapacitet, och annan nyttig information. Det finns flera vanliga ställen att hitta denna skylt på alla fordon: innanför förardörren, innanför bränsle dörren, inne i bagageluckan, inuti passagerarutrymmet bakre dörren, inne i handskfacket dörren, inuti konsolen dörren, eller i instruktionsboken. När du har hittat denna storetikett, hitta rätt kallt trycket på bilens däck som bestäms av tillverkaren. Detta kallt trycket kan vara samma för alla fyra däcken eller kan variera från de främre och bakre axlarna. Antecknar dessa OEM tryck. De är de enda riktiga kylan trycket på bilens däck (om du inte har förändrats väsentligt din däckstorlek från OEM specifikation). 2. Kontrollera lufttrycket i däcken när däcken är kalla! däcktryck påverkas av temperaturen. Identiskt pumpade däck kommer att visa olika tryck om man har drivits och en har inte. Den "heta" däck som drivits kommer att visa högre tryck än den "kalla" däck som inte har drivits. Det är viktigt att förstå denna skillnad mellan varmt och kallt tryck. Däcktrycket ska kontrolleras när bilens däck är "kall. " Cold trycket är trycket i däcket efter att det har satt i flera timmar och inte drivs. Morgnar är en bra tid att kolla lufttrycket i däcken, efter det att fordonet har suttit en natt. Om kalla däcktrycket är högre än det kalla trycket som anges av tillverkaren, låt luften ur däcket långsamt, kontrollera trycket varje sekund eller så, tills den är på tillverkarens angivna kallt tryck. Nu däck kommer att vara på rätt "heta" tryck när du kör. 3. Om kalla däcktrycket är lägre än den av tillverkaren specificerad tryck, drivrutiner bör notera skillnaden mellan detta tryck och angivet tryck sedan köra till närmaste däcket fylla plats (kanske en närbutik) och kontrollera trycket igen nu när däcket är varmt. För detta varma tryck ska bilisterna lägga till skillnaden i faktisk mätt kallt tryck vs anges kallt tryck noterades när däcket var kallt. Har till exempel ett fordon en bestämd kall däcktryck på 30 psi. Ett däck, dock mätare på 26 psi kall, eller 4 psi lägre än den angivna kallt tryck. Så vi konstatera att det finns en skillnad på 4 psi för denna kalla däck. Detta 4 psi skillnad kommer att behöva läggas till i däcket. Att lägga till detta 4 psi, skulle vi köra till närmaste däcket fylla platsen. Men nu vår däcket är "varma" och nu mätare på 30 psi, en ökning med 4 psi. Även om detta heta mätare är densamma som den angivna kalla trycket, vi måste fortfarande lägga 4 bar till detta "hot" däck för rätt däcktryck. När denna 4 psi läggs kommer heta lufttrycksmätare nu 34 psi, rätt "heta" tryck för däcket Kom ihåg:. Detta om samma däck kyls ner efter flera timmar av att inte vara drivna, kommer det kalla däcket tryckmätaren nu stämmer, eller 30 psi. 4. ALDRIG HÖJA TILL HÖGSTA Tire Pressure! Det är en vanlig missuppfattning att ett däck s påtryckningar är stämplat på däcksidan. I själva verket detta tryck stämplat på däckets sidovägg är den maximalt kallt tryck som däcket säkert kommer att hålla. Många däck är klassade för maximalt kallt tryck på 44 psi, så att de däck som ska användas på en mängd olika fordon. Vissa fordon kan endast kräva 30 psi kall tryck, andra kan kräva 38 psi kall tryck. I båda fallen är detta kall tryck lägre än däckets maximalt kallt tryck, så att däcket kan säkert vara installerade på dessa fordon. Däcken skall pumpas enligt tillverkarens kalla specifikationer som beskrivs i steg 1 till 3 ovan, inte det högsta trycket stämplat på sidan av däcket. Tips och Varningar Over-pumpade däck, inte ens de som pumpade till maximalt tryck, kommer att orsaka problem med åkkomfort, stabilitet och hantering, ojämnt slitage och eventuella däck misslyckande. Under -pumpade däck kommer också att orsaka dessa problem, men för lågt lufttryck har större potential för däck misslyckande. Källa från internet Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
acdc Inlagd Augusti 3, 2013 Trådstartare Dela Inlagd Augusti 3, 2013 Således så kör säkert nästan alla med fel lufttryck i däcken i Thailand hett som bara fan ibland. Ha det Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Moritz Inlagd Augusti 3, 2013 Dela Inlagd Augusti 3, 2013 Således så kör säkert nästan alla med fel lufttryck i däcken i Thailand hett som bara fan ibland. Ha det Din massiva text förutsätter att man använder den däckdimension som biltillverkaren föreskriver. Det gör inte TS Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Augusti 3, 2013 Dela Inlagd Augusti 3, 2013 2.4kg runt om och det är klart och betalt. Viktigare att undvika thais bakelit däck än att hamna på grammet rätt i däckstryck IMHO. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
acdc Inlagd Augusti 3, 2013 Trådstartare Dela Inlagd Augusti 3, 2013 Din massiva text förutsätter att man använder den däckdimension som biltillverkaren föreskriver. Det gör inte TS Men det är klart luften dom fyller med är ju varm så det jämnar ut sig thai logik? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
borje222 Inlagd Augusti 3, 2013 Dela Inlagd Augusti 3, 2013 Själv hade jag en kamrat som alltid fyllde ny luft sommar och vinter, för han ville ha färsk luft i däcken... Mvh. borje222 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Moritz Inlagd Augusti 3, 2013 Dela Inlagd Augusti 3, 2013 Själv hade jag en kamrat som alltid fyllde ny luft sommar och vinter, för han ville ha färsk luft i däcken... Mvh. borje222 Smart med kall luft i däcken hela sommaren Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Augusti 3, 2013 Dela Inlagd Augusti 3, 2013 Nu fyller dom med kväve. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu