Sam sip sam Inlagd Augusti 1, 2013 Dela Inlagd Augusti 1, 2013 Till smörgåsen 2500 ton Så mycket handskalade räkor i lake säljs årligen i Sverige till grossister, restauranger och dagligvaruhandeln. Det är denna sort som ofta hamnar på räkmackan eller i salladen på restauranger.Skalning i maskin Räkor i lake kan också komma maskinskalade. Till skillnad från handskalning sker maskinskalning ofta på fabriker i Norden. Enligtproducenterna får man ut mer kött per räka genom handskalning än via maskinskalning, som enligt dem också är mer energikrävande i form av vatten och elektricitet. Transportrutter ABBA SEAFOOD Prod ca 800 ton handskalade räkor per år Nettoomsättning: cirka 1,3 miljarder 2009 Fångas i Nordostatlanten, kokas (med skal) på båten, fryses ned och landas i Danmark. Därifrån går de med transport till de olika fabrikerna. Tunisien Räkorna fraktas med lastbil från Danmark till Genua i Italien. Därifrån fraktas de i kylcontainer med båt över till Tunis. Samma väg tillbaka men då . Polen Till Polen går transporten med lastbil från Danmark genom Tyskland till fabriken ca 20 mil söder om Gdansk. Transporten tillbaka går med lastbil till norra kusten och med färja över till svenska fastlandet. Lettland Till Lettland transporteras råvaran med lastbil till Nynäshamn och med båt över till Ventspils. Total restid till och från Tunisien: Tre dagar i varje riktning från att den lämnar Danmark i fryst tillstånd FELDTS FISK Prod ca 1000 ton handskalade räkor per år Nettoomsättning: cirka 429 miljoner 2009 Fångas i Nordostatlanten, kokas på båten, fryses ned och landas med båt i Danmark. Marocko- Transporteras i huvudsak med lastbil, men också med båt till Marocko. Tillbakaresan till Sverige sker alltid med lastbil. Bulgarien - Transporterasenbart med lastbil Total restid till och från Marocko: Cirka en vecka fram och tillbaka från Danmark till Sverige PANARTIC Prod ca 525 ton handskalade räkor per år Nettoomsättning: cirka 58 miljoner 2010 Fångas i Nordostatlanten, kokas på båten, fryses ned och landas med båt i Danmark Polen Transporteras med lastbil från Danmark till den egna fabriken Polen, på samma sätt tillbaka till Sverige. Total restid: Ungefär en vecka, inklusive produktion. Enbart transport, en dag i varje riktning. TL SEAFOODS Nettoomsättning: cirka 19 miljoner 2009 Prod ca 150 ton handskalade räkor per år Fångas i Nordostatlanten, kokas på båten, fryses ned och landas med båt i Danmark, ELLER går direkt med containerfartyg från Kanada till Estland. Estland Transporteras från Danmark med lastbil till Stockholm, färja över till Estland. Tillbaka till Stockholm med färja. Total Restid: Dit 10-12 timmar plus färja. Retur färdigvara Estland- Stockholm, cirka 20 timmar inklusive färja. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd Augusti 1, 2013 Trådstartare Dela Inlagd Augusti 1, 2013 (ändrad) Produktionen är en kostnadsfråga. Skulle vi mot förmodan få någon att skala våra räkor i Sverige, skulle ingen ha råd att köpa dem. Sven-Eric Andersson, vd för Panartic som är en Skandinaviens största producenter av handskalade räkor i lake, förklarar att höga kostnader och brist på arbetskraft är skälen till att handskalning inte längre förekommer i Sverige. Med stigande råvarupriser på kallvattenräkor och ökad efterfrågan från länder som Kina och Ryssland, blir det mer lönsamt för företag med stora volymer att lägga skalningen i länder med lägre löner än i Europa. Fram till mitten av 1990-talet skalade en av Sveriges största aktörer, Abba Seafood, sina räkor på den egna fabriken i Kungshamn. I dag sker skalningen i fabriker i Lettland, Polen och Tunisien. Produktionsdirektör Anders Gunnarsson anser inte att räkbranschen skiljer sig från någon annan industri som lägger produktionen utomlands av kostnadsskäl. –Våra kollegor skalar i Bulgarien och Marocko. Vi söker alla länder som kan göra detta till en kostnad som fungerar. Ska vi ha en produkt med ett pris som någon är villig att betala, då måste arbetet göras i länder med lägre löner, säger han. Och ju längre bort produktionen sker, desto lägre måste lönerna vara för att väga upp för de högre transportkostnaderna. Abbas räkor transporteras i drygt en vecka – först från Danmark med lastbil till Italien och därifrån vidare med båt till Tunisien och sedan tillbaka till Stockholm – innan de når de svenska kunderna. Panartic som säljer 525 ton räkor per år skalar i den egna fabriken i Polen. Polen är optimalt ur ekonomisk och miljösynpunkt, eftersom det är närmaste landet från Skandinavien, säger Sven-Eric Andersson. Transporten med lastbil från Danmark tar sju timmar i varje riktning, säger han. –Vi har bestämt att vi inte ska gå längre bort än till Polen. Det är långt nog, anser våra kunder. De vill hellre ha en lite dyrare ”polsk räka” än en billigare från Marocko eller Tunisien. TL Seafood producerar 150 ton räkor per år, med skalning i Estland. Av dessa levereras cirka 20 ton till restaurang Heaven 23 i Göteborg som är berömd för sina stora räkmackor ”King Size”. Vd Tore Linchausen anser att det skulle innebära för stora risker med att låta räkorna skalas utanför Europa. –Det är idi*ti att frakta räkorna så långt, det är alldeles för stora risker med hygien. Man vet inte om de ställer samma krav på hygien och hantering i Afrika som inom EU, säger Tore Linchausen. För att minimera transporternas miljöpåverkan, och för att hålla nere kostnaderna, packar TL Seafood sina räkor i vakuumförslutna påsar i stället för i hinkar. Totalt sett sparar företaget 70 procent av lastvolymen, vilket är både ekonomiskt och mindre miljöpåverkande, enligt Tore Linchausen. Så varför håller inte alla sin produktion inom Europa av hänsyn till miljön, och för att hålla nere transportkostnaderna? Enligt produktionsdirektör Anders Gunnarsson på Abba har man inte hittat fabriker med tillräcklig kapacitet i Europa. Därför måste man transportera sina räkor nästan 400 mil till Nordafrika. –Det är klart att miljöpåverkan blir mindre om det är närmare. Hittar vi en fabrik i Europa och det är kostnadsmässigt försvarbart så flyttar vi. Men vi avstår inte från en tredjedel av vår produktion för att vi inte hittar någon annanstans att skala, säger Anders Gunnarsson. Samtliga räkproducenter som SvD Näringsliv har pratat med hävdar att transporten i sammanhanget har en närmast ”obetydlig” miljöpåverkan sett till hela produktionscykeln. Det som är verkligt skadligt för miljön är själva trålningen. Det handlar om oljeutsläpp per kilo räkor. Feldts Fisk, störst i Sverige när det gäller produktion av handskalade räkor, låter skala sina räkor i Marocko och Bulgarien. Martin Feldt, delägare på Feldts fisk hävdar att handskalade räkor har mindre miljöpåverkan än maskinskalade. Detta eftersom de handskalade fiskas ifrån världens räkrikaste vatten, där man endast behöver några deciliter bränsle för ett kilo. –Räkor som går till maskinskalning fiskas på närmare håll, i mer räkfattiga vatten och kräver flera liter bränsle för ett kilo, säger Martin Feldt. Vid handskalning får man också ut en större mängd kött per räka, vilket innebär att det krävs en större mängd maskinskalade för att få ut samma köttvolym. –Det betyder att du behöver fler antal trålade sjömil för att få samma mängd mat på maskinskalade, säger Martin Feldt. Trots att Feldts räkor transporteras så långt som till Marocko, säger Martin Feldt att företaget jobbar kontinuerligt mot en mer hållbar process. En tredjedel av Feldts räkor körs med lastbil från Danmark till Marocko där de skalas. Men det finns en noll vision för lastbilstransporter, som Martin Feldt hoppas ska vara uppnådd inom två år. –Det är stor skillnad miljömässigt mellan att köra båt och lastbil. I Marocko har vi hittat ett sätt att kunna skala för en rimlig kostnadsnivå, samtidigt som det ligger såpass nära att du kan köra båt. Ändrades Augusti 1, 2013 av Sam sip sam Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd Augusti 1, 2013 Trådstartare Dela Inlagd Augusti 1, 2013 Idag skriver Karin Ahlborg om färdigskalade räkor i saltlake i en artikel i Aftonbladet. Hon undrar varför man skulle vilja köpa sådana, när det finns frysta smaskiga räkor med skal . Som är MYCKET trevligare att äta. Jag håller med! Ytterligare anledningar till att hålla sig till de djupfrysta: • Färdigskalade räkor i saltlake innehåller konserveringsmedel • Färdigskalade räkor i saltlake innehåller natriumglutamat Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thomas001 Inlagd Augusti 1, 2013 Dela Inlagd Augusti 1, 2013 Produktionen är en kostnadsfråga. Skulle vi mot förmodan få någon att skala våra räkor i Sverige, skulle ingen ha råd att köpa dem. Sven-Eric Andersson, vd för Panartic som är en Skandinaviens största producenter av handskalade räkor i lake, förklarar att höga kostnader och brist på arbetskraft är skälen till att handskalning inte längre förekommer i Sverige. Med stigande råvarupriser på kallvattenräkor och ökad efterfrågan från länder som Kina och Ryssland, blir det mer lönsamt för företag med stora volymer att lägga skalningen i länder med lägre löner än i Europa. Fram till mitten av 1990-talet skalade en av Sveriges största aktörer, Abba Seafood, sina räkor på den egna fabriken i Kungshamn. I dag sker skalningen i fabriker i Lettland, Polen och Tunisien. Produktionsdirektör Anders Gunnarsson anser inte att räkbranschen skiljer sig från någon annan industri som lägger produktionen utomlands av kostnadsskäl. –Våra kollegor skalar i Bulgarien och Marocko. Vi söker alla länder som kan göra detta till en kostnad som fungerar. Ska vi ha en produkt med ett pris som någon är villig att betala, då måste arbetet göras i länder med lägre löner, säger han. Och ju längre bort produktionen sker, desto lägre måste lönerna vara för att väga upp för de högre transportkostnaderna. Abbas räkor transporteras i drygt en vecka – först från Danmark med lastbil till Italien och därifrån vidare med båt till Tunisien och sedan tillbaka till Stockholm – innan de når de svenska kunderna. Panartic som säljer 525 ton räkor per år skalar i den egna fabriken i Polen. Polen är optimalt ur ekonomisk och miljösynpunkt, eftersom det är närmaste landet från Skandinavien, säger Sven-Eric Andersson. Transporten med lastbil från Danmark tar sju timmar i varje riktning, säger han. –Vi har bestämt att vi inte ska gå längre bort än till Polen. Det är långt nog, anser våra kunder. De vill hellre ha en lite dyrare ”polsk räka” än en billigare från Marocko eller Tunisien. TL Seafood producerar 150 ton räkor per år, med skalning i Estland. Av dessa levereras cirka 20 ton till restaurang Heaven 23 i Göteborg som är berömd för sina stora räkmackor ”King Size”. Vd Tore Linchausen anser att det skulle innebära för stora risker med att låta räkorna skalas utanför Europa. –Det är idi*ti att frakta räkorna så långt, det är alldeles för stora risker med hygien. Man vet inte om de ställer samma krav på hygien och hantering i Afrika som inom EU, säger Tore Linchausen. För att minimera transporternas miljöpåverkan, och för att hålla nere kostnaderna, packar TL Seafood sina räkor i vakuumförslutna påsar i stället för i hinkar. Totalt sett sparar företaget 70 procent av lastvolymen, vilket är både ekonomiskt och mindre miljöpåverkande, enligt Tore Linchausen. Så varför håller inte alla sin produktion inom Europa av hänsyn till miljön, och för att hålla nere transportkostnaderna? Enligt produktionsdirektör Anders Gunnarsson på Abba har man inte hittat fabriker med tillräcklig kapacitet i Europa. Därför måste man transportera sina räkor nästan 400 mil till Nordafrika. –Det är klart att miljöpåverkan blir mindre om det är närmare. Hittar vi en fabrik i Europa och det är kostnadsmässigt försvarbart så flyttar vi. Men vi avstår inte från en tredjedel av vår produktion för att vi inte hittar någon annanstans att skala, säger Anders Gunnarsson. Samtliga räkproducenter som SvD Näringsliv har pratat med hävdar att transporten i sammanhanget har en närmast ”obetydlig” miljöpåverkan sett till hela produktionscykeln. Det som är verkligt skadligt för miljön är själva trålningen. Det handlar om oljeutsläpp per kilo räkor. Feldts Fisk, störst i Sverige när det gäller produktion av handskalade räkor, låter skala sina räkor i Marocko och Bulgarien. Martin Feldt, delägare på Feldts fisk hävdar att handskalade räkor har mindre miljöpåverkan än maskinskalade. Detta eftersom de handskalade fiskas ifrån världens räkrikaste vatten, där man endast behöver några deciliter bränsle för ett kilo. –Räkor som går till maskinskalning fiskas på närmare håll, i mer räkfattiga vatten och kräver flera liter bränsle för ett kilo, säger Martin Feldt. Vid handskalning får man också ut en större mängd kött per räka, vilket innebär att det krävs en större mängd maskinskalade för att få ut samma köttvolym. –Det betyder att du behöver fler antal trålade sjömil för att få samma mängd mat på maskinskalade, säger Martin Feldt. Trots att Feldts räkor transporteras så långt som till Marocko, säger Martin Feldt att företaget jobbar kontinuerligt mot en mer hållbar process. En tredjedel av Feldts räkor körs med lastbil från Danmark till Marocko där de skalas. Men det finns en noll vision för lastbilstransporter, som Martin Feldt hoppas ska vara uppnådd inom två år. –Det är stor skillnad miljömässigt mellan att köra båt och lastbil. I Marocko har vi hittat ett sätt att kunna skala för en rimlig kostnadsnivå, samtidigt som det ligger såpass nära att du kan köra båt. Gör inte våran kära fisk-pinne något liknande race? Kan ha fel men har för mig att några t.o.m får en resa till Kina? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Augusti 1, 2013 Dela Inlagd Augusti 1, 2013 Idag skriver Karin Ahlborg om färdigskalade räkor i saltlake i en artikel i Aftonbladet. Hon undrar varför man skulle vilja köpa sådana, när det finns frysta smaskiga räkor med skal . Som är MYCKET trevligare att äta. Jag håller med! Ytterligare anledningar till att hålla sig till de djupfrysta: • Färdigskalade räkor i saltlake innehåller konserveringsmedel • Färdigskalade räkor i saltlake innehåller natriumglutamat De räkorna är välberesta. Förstår lite grann att lastbilchaffisarna som kör räkor inte kan tjäna så mycket när de ska ha mindre betalt än de som skalar dom i norden. Timmerkörarna skulle nog aldrig gå ner till sådana bedrövliga löner. Hur mycket av dessa transportkostnader kan vara transportstöd? Visst är det härligt med färska räkor med skal. En riktig räkfrossa är kalas. Synd om oss här i norr som måste ha frysta räckor fast visst är det bättre än färdigskalat. Fast jag undrar hur det skulle bli om man vill ha en räkmacka och får oskalade räkor. Servitrisen säger vill du ha skalat så skala själv för tusan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
husse Inlagd Augusti 1, 2013 Dela Inlagd Augusti 1, 2013 Ja såå beresta räkor det finns, idag har citygross extrapris på 70/90 räkor 1 Kg 49 spänn, men var dom har rest vet ja inte, dom är fortfarande frysta med skal. Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga? Skriftlig Ursäkt ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Moritz Inlagd Augusti 1, 2013 Dela Inlagd Augusti 1, 2013 Ja såå beresta räkor det finns, idag har citygross extrapris på 70/90 räkor 1 Kg 49 spänn, men var dom har rest vet ja inte, dom är fortfarande frysta med skal. Det konstiga är att de dyraste åker "sista minuten" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khemmarat Inlagd Augusti 1, 2013 Dela Inlagd Augusti 1, 2013 Själv köper jag färska räkor och skalar själv Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Augusti 1, 2013 Dela Inlagd Augusti 1, 2013 I morgon eftermiddag ska jag äta en härlig räkmacka på nya varvet “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ban99arne Inlagd Augusti 1, 2013 Dela Inlagd Augusti 1, 2013 Marmelad är ett miljövänligt alternativ till räckor på mackan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herr Chang Inlagd Augusti 1, 2013 Dela Inlagd Augusti 1, 2013 Marmelad är ett miljövänligt alternativ till räckor på mackan. Är apelsinerna odlade i Sverige? Herr Chang har talat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ban99arne Inlagd Augusti 1, 2013 Dela Inlagd Augusti 1, 2013 Är apelsinerna odlade i Sverige? Herr Chang har talat. Jag kan upplysa Er om att man i Sverige kan tillverka marmelad av jordgubbar, blåbar och hallon. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Moritz Inlagd Augusti 1, 2013 Dela Inlagd Augusti 1, 2013 Jag kan upplysa Er om att man i Sverige kan tillverka marmelad av jordgubbar, blåbar och hallon. T.o.m av Äpplen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ban99arne Inlagd Augusti 1, 2013 Dela Inlagd Augusti 1, 2013 T.o.m av Äpplen. Nej, äpplen går inte men lök går däremot bra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Moritz Inlagd Augusti 1, 2013 Dela Inlagd Augusti 1, 2013 Nej, äpplen går inte men lök går däremot bra. Det går att göra allt med Äpplen. Fråga herr moderatorn. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ban99arne Inlagd Augusti 1, 2013 Dela Inlagd Augusti 1, 2013 Det går att göra allt med Äpplen. Fråga herr moderatorn. Nej, det är äpplemos som Ni tänker på och det skall man servera till revbensspjäll. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd Augusti 1, 2013 Trådstartare Dela Inlagd Augusti 1, 2013 (ändrad) I morgon eftermiddag ska jag äta en härlig räkmacka på nya varvet Ja det är en sådan konserveringsräka som har varit i polen och vänt eller Marocko Ändrades Augusti 1, 2013 av Sam sip sam Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Moritz Inlagd Augusti 1, 2013 Dela Inlagd Augusti 1, 2013 Nej, det är äpplemos som Ni tänker på och det skall man servera till revbensspjäll. Jag tänkte egentligen på något annat men . Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd Augusti 1, 2013 Dela Inlagd Augusti 1, 2013 Räkor ska vara FÄRSKA dvs. inte frysta. Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Augusti 1, 2013 Dela Inlagd Augusti 1, 2013 Tom Yuam med räkor, mums! Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Chrille Columbus Inlagd Augusti 2, 2013 Dela Inlagd Augusti 2, 2013 Jaha ska jag ha mot förmodan ha en räkmacka så ska det vara maskinskalade räkor men om det tvungetvis skal vara handskalat så får väl "kocken" (det är väl kallskänken som har hand om mackor sallad m.m.) stå och skala dom färska nyfångade räkorna när dom tillverkar min macka. Ingen annan skal pilla på mina räkor Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Moritz Inlagd Augusti 2, 2013 Dela Inlagd Augusti 2, 2013 Jaha ska jag ha mot förmodan ha en räkmacka så ska det vara maskinskalade räkor men om det tvungetvis skal vara handskalat så får väl "kocken" (det är väl kallskänken som har hand om mackor sallad m.m.) stå och skala dom färska nyfångade räkorna när dom tillverkar min macka. Ingen annan skal pilla på mina räkor Har du mera än 1? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
husse Inlagd Augusti 2, 2013 Dela Inlagd Augusti 2, 2013 Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga? Skriftlig Ursäkt ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Chrille Columbus Inlagd Augusti 2, 2013 Dela Inlagd Augusti 2, 2013 Har du mera än 1? Ja om man har en Phuket lobster och ska göra en räkmacka så kanske en räcker? Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest wUThai Inlagd Augusti 2, 2013 Dela Inlagd Augusti 2, 2013 Oskalade räkor is da shit! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu