Jump to content
IGNORERAD

ARN -BKK, vad ska jag betala?


Oregistrerad

Recommended Posts

Oregistrerad

Jag planerar att företa min första resa till Bangkok och Pattaya om ett knappt år. Min erfarenhet från andra resor säger mig att man får mest för pengarna om man bokar tidigt, men just sommartid till Bangkok kanske är annorlunda? Jag tänker då på kampanjer etc.

Min plan är att åka två veckor runt månadsskiftet juni/juli 2014. Vad ska jag räkna med att få betala för en direktresa alt en resa med ett kort stopp? Boka tidigt eller ha is i magen?

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 34
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Moritz

    8

  • Mr Ning Ning

    5

  • Sam sip sam

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Mr Ning Ning

Jag planerar att företa min första resa till Bangkok och Pattaya om ett knappt år. Min erfarenhet från andra resor säger mig att man får mest för pengarna om man bokar tidigt, men just sommartid till Bangkok kanske är annorlunda? Jag tänker då på kampanjer etc.

Min plan är att åka två veckor runt månadsskiftet juni/juli 2014. Vad ska jag räkna med att få betala för en direktresa alt en resa med ett kort stopp? Boka tidigt eller ha is i magen?

Tack på förhand.

Svårt att besvara innan du talar om ifall du kan tänka dig byte eller vill flyga direkt.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag planerar att företa min första resa till Bangkok och Pattaya om ett knappt år. Min erfarenhet från andra resor säger mig att man får mest för pengarna om man bokar tidigt, men just sommartid till Bangkok kanske är annorlunda? Jag tänker då på kampanjer etc.

Min plan är att åka två veckor runt månadsskiftet juni/juli 2014. Vad ska jag räkna med att få betala för en direktresa alt en resa med ett kort stopp? Boka tidigt eller ha is i magen?

Tack på förhand.

Sök lite på tex Momondo.se så får du svar på dina funderingar, i alla fall mellan tummen och pekfingret!

 

http://www.momondo.se/

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag planerar att företa min första resa till Bangkok och Pattaya om ett knappt år. Min erfarenhet från andra resor säger mig att man får mest för pengarna om man bokar tidigt, men just sommartid till Bangkok kanske är annorlunda? Jag tänker då på kampanjer etc.

Min plan är att åka två veckor runt månadsskiftet juni/juli 2014. Vad ska jag räkna med att få betala för en direktresa alt en resa med ett kort stopp? Boka tidigt eller ha is i magen?

Tack på förhand.

 

Kan du resa utanför juli/augusti och December-Februari

Samt max ca:29dagar 

 

Så är det stora chanser till bra priser på direktflyg.

 

Thai släpper sina kampanjer sent.

Andra bra bolag är tidigare med sina.

Qatar, Emerates är bra. 

 

 

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt att besvara innan du talar om ifall du kan tänka dig byte eller vill flyga direkt.

 

alt en resa med ett kort stopp]

 

.en ledtråd till din fråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag planerar att företa min första resa till Bangkok och Pattaya om ett knappt år. Min erfarenhet från andra resor säger mig att man får mest för pengarna om man bokar tidigt, men just sommartid till Bangkok kanske är annorlunda? Jag tänker då på kampanjer etc.

Min plan är att åka två veckor runt månadsskiftet juni/juli 2014. Vad ska jag räkna med att få betala för en direktresa alt en resa med ett kort stopp? Boka tidigt eller ha is i magen?

Tack på förhand.

 

Den viktigaste infon för att kunna svara på din fråga är hur flexibel du är.

Det kan kosta 10000 på ett datum och 5000 dagen efter.

 

Flygresor.se har en funktion de kaller "prismatris"

Knappa in det datum du helst vill åka och när du ser resultatet (för den dagen) klickar du på "Prismatris" och sedan på "Sök alla".

 

Då får du upp vad det kan kosta i olika kombinationer av avgångs- och hemresedatum för veckan runt dina favoritdatum.

Förövrigt brukar det vara billigast 2-3 månader innan men det behöver absolut inte vara så.

Man kan ha turen att hitta resor som avbokats sent.

 

På samma sajt har de dessutom en funktion som heter "dölj resor med lång restid"

och ett reglage där man kan ställa in max bytestid.

 

Leka lite på den sajten så hittar du förr eller senare en resa som passar just dig.

Sök en gång i veckan så ser du vart det bär med priserna.

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Det kan även vara billigt ca 6mån innan,, när vissa biljetter släpps.

Då brukar jag handla mina biljetter.

 

Det priset återkommer bara nån dag före avfärd som jag har sett med mina.

och är då säkert nån avbokning.

Så is i magen kan löna sig om man kan sticka snabbt.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Tack för svaren! Jag är inte så flexibel tyvärr, då jag har semester när jag har, så att säga och då jag har en resa till inplanerad till ett annat land under samma semesterperiod. Så det mest optimala för min del skulle vara utresa 28 juni och hemresa 11 juli.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren! Jag är inte så flexibel tyvärr, då jag har semester när jag har, så att säga och då jag har en resa till inplanerad till ett annat land under samma semesterperiod. Så det mest optimala för min del skulle vara utresa 28 juni och hemresa 11 juli.

 

Åker du från Stockholm eller är Köpenhamn ett alternativ? Eller Göteborg (dock inte direkt)

Om du är villig att byta flera ggr. kan du slippa billigare (går ju bra om man åker själv).

 

Det är bara du som i slutändan kan göra avvägningen mellan pris och bekvämlighet.

Nästan alla på MPR har olika uppfattningar om det :-)

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Åker du från Stockholm eller är Köpenhamn ett alternativ? Eller Göteborg (dock inte direkt) Om du är villig att byta flera ggr. kan du slippa billigare (går ju bra om man åker själv).   Det är bara du som i slutändan kan göra avvägningen mellan pris och bekvämlighet. Nästan alla på MPR har olika uppfattningar om det :-)
Sant! Allt är i slutändan en ekvation baserad på pris, tid och bekvämlighet. Endast ARN är aktuellt, och ett kort stopp är okej. Hade tänkt att krypa under 6500 riksdaler.
Link to comment
Dela på andra sajter

Åker du från Stockholm eller är Köpenhamn ett alternativ? Eller Göteborg (dock inte direkt)

Om du är villig att byta flera ggr. kan du slippa billigare (går ju bra om man åker själv).

Det är bara du som i slutändan kan göra avvägningen mellan pris och bekvämlighet.

Nästan alla på MPR har olika uppfattningar om det :-)

Har för mig att skatterna är dyrare i Köpenhamn, alltså blir biljetten dyrare därifrån?

Det gjordes en undersökning för något år sedan när man bokar till det bästa priset och de kom fram till att man gjorde det 2-1 månad innan avresa.

På ett år hinner det hända mycket i flygbranschen, Dreamlinern har kanske slutat brinna så Sälkubbarna kommer iväg, SAS återuppstår som en fågel fenix på biljetthimmelen och erbjuder bästa priserna.

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sant! Allt är i slutändan en ekvation baserad på pris, tid och bekvämlighet. Endast ARN är aktuellt, och ett kort stopp är okej. Hade tänkt att krypa under 6500 riksdaler.

 

5224 med Austrian dit och Swiss hem- korta stopp i Wien och Zürich. mellan den 23/6 och 7/7-2014

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sant! Allt är i slutändan en ekvation baserad på pris, tid och bekvämlighet. Endast ARN är aktuellt, och ett kort stopp är okej. Hade tänkt att krypa under 6500 riksdaler.

 

Turkish och Qatar uppfyller redan nu dina önskemål med avgång 28/6 och hemfärd 11/7

Bägge med mellanlandningar runt 3 timmar.

 

Turkish för 5614 med stopp i Istanbul och Qatar för 5997 med stopp i Doha.

Skapliga priser så här långt i förväg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Turkish och Qatar uppfyller redan nu dina önskemål med avgång 28/6 och hemfärd 11/7 Bägge med mellanlandningar runt 3 timmar.   Turkish för 5614 med stopp i Istanbul och Qatar för 5997 med stopp i Doha. Skapliga priser så här långt i förväg.
Tackar! Jag är förvånad få jag trodde att flygbolagen släppte sina biljetter först 11 månader innan. Ser ju klart bra ut, och jag åkte med Qatar så sent som för en vecka sedan och var mycket belåten.
Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att skatterna är dyrare i Köpenhamn, alltså blir biljetten dyrare därifrån?

Det gjordes en undersökning för något år sedan när man bokar till det bästa priset och de kom fram till att man gjorde det 2-1 månad innan avresa.

På ett år hinner det hända mycket i flygbranschen, Dreamlinern har kanske slutat brinna så Sälkubbarna kommer iväg, SAS återuppstår som en fågel fenix på biljetthimmelen och erbjuder bästa priserna.

 

Det är möjligt att skatterna är dyrare men exakt samma flygning med Turkish som jag rekade ovan

är betydligt billigare från Köpenhamn än från ARN. T.o.m så här, ett år innan skulle jag välja den.

 

post-10507-0-33832300-1374943112_thumb.j

post-10507-0-33832300-1374943112_thumb.j

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Thai brukar höja priser dessa tider.Thai är billiga fram till veckan före midsommar sedan från mitten av augusti

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här ser det ut på http://www.flygresor.se just nu.

 

Många resor på dryga femtusen med bekväma bytestider:

 

post-3820-0-04071400-1374952156.jpg

 

Det kan bli billigare lite längre fram men sällan under 4500 kr för just denna resperiod (sommarsemester).

 

Lycka till!

 

//Singha711

 

post-3820-0-04071400-1374952156.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Som sagt, så trodde jag inte att flygbolagen redan börjat att släppa biljetter så långt fram i tiden. Tålamod är inte min grej, så jag har nu bokat och betalat med Qatar för 5997:-. Okej flygtider, och mycket bra bolag som jag flög med förra helgen. Och förhoppningsvis så skall nya terminalen i Doha vara färdig då så att man slipper att åka zickzack i en bussjävel på plattan i en halvtimme också...

 

Tack för hjälpen!

Link to comment
Dela på andra sajter

En faktor som är viktig för oss, är hur mycket bagage man får ta med och vad det kostar att ev. ta med extra.

 

Är inte så förtjust i Turkish eller Istanbul fast 3 timmar står man ut med och det har stått 30 kg / person på alla våra biljetter.

I ekonomiklass utan några guld- eller silverkort och oftast till priser under 5000.

 

Lufthansa tillåter 23 kg, vilket ju inte räcker långt med en thaifru som ska ha med sig halva Thailand hem

och de ska ha 150€ för ett extra kolli även om man förbeställer och - betalar via Internet.

 

FinnAir är lite mera humana - ska ha 50€ för en extra resväska á 23 kg - då kan vi ta med oss 69 kg hem, vilket vi gör :-)

 

SAS vil ha 875 kr för samma sak.

 

Qatar ska ha 11 US$ per extra kilo så för en 20 kilos väska blir det 220$ så det går fetbort,

eller också får frugan klara sig utan mango och pappaya från sin hemby :-)

 

 

Många pusselbitar kan det bli det innan man är nöjd med sin biljett :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Och jag som har allt på plats behöver bara ha handbagage.

Men nästa resa blir det nog en incheckad väska på hemresan.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Och jag som har allt på plats behöver bara ha handbagage.

Men nästa resa blir det nog en incheckad väska på hemresan.

 

Jag tycker också vi har allt på plats men tyvärr tycker frugan det är på fel plats :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning
Jag tycker också vi har allt på plats men tyvärr tycker frugan det är på fel plats :-)

Och jag har numera ett Ex så därav incheckad väska på hemresan.

Men jag få sååå gärna ta med mig frukt mm hem varje resa, , , till bekanta i Sverige.

Har gjort det nån gång,,,å jösses vad kilona drar iväg då.

Så jag förstår ditt tänkande vid biljettköp.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Då så. Förresten är inte Norwegian billigast vad gäller extra väska?

299 SEK för 20 kg, cabinväska 10 kg och om man bokar mat o plats o väska 595 SEK

Link to comment
Dela på andra sajter

Då så. Förresten är inte Norwegian billigast vad gäller extra väska?

299 SEK för 20 kg, cabinväska 10 kg och om man bokar mat o plats o väska 595 SEK

 

Det är billigt.

 

WizzAir (typ Ryan) tar 250 kr för 32 kg och tillåter 10 kg handbagage

men de flyger inte till Bangkok (tack o lov).

T.o.m. jag som bara är 1,75 har svårt att få plats med benen och stolarna kan inte lutas en millimeter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
stolarna kan inte lutas en millimeter.

Chekar man inte in väskan ? :ironi:

 

Okey, tror att man kan fälla stolar på lång haul hos Norski andra vet jag inte om de flyger långt.

Fast de inhyrda planen som går för tillfället vet jag inget ännu, fick sms att det inte finns entrtainment ombord.

Får väl försöka prata nån flygvärdinna att underhålla mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...