Jump to content
IGNORERAD

5 Månader i Thailand "budget"


Naab

Recommended Posts

Jo hej du,

Gå in på Booking och ta fram ett sånt hotell med normalstandard i C-M från nyår och en mån framåt.

Lycka till.

Jag tog bara ett medelklasshotell som exempel.T ex Prince Hotel kostar 850baht/dag utan frukost =24650baht.

Du kanske borde kolla lite innan du kommer med "pekpinnar" åt andra.

 

Du kan inte se månadspriser på hotelbookingsajterna.

 

Ett hotell jag ofta bor på tar 600 baht per dag eller 5000 per månad

och ännu billigare om du vill stanna flera månader.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 319
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    33

  • Mr Ning Ning

    27

  • broder tuk tuk

    21

  • Moritz

    19

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Mr Ning Ning
Du kan inte se månadspriser på hotelbookingsajterna.

 

Ett hotell jag ofta bor på tar 600 baht per dag eller 5000 per månad

och ännu billigare om du vill stanna flera månader.

I Chiang -Mai??

Jag kan få tag på bättre priser ,,det vet jag också.

Men i mitt bugetexempel la jag en semesterbudget som ett exempel. Och tog ett medelklasshotell som exempel från Booking.

jag har inte bokat hotell ännu och kan säkert få hjälp med bra pris genom bekanta i C-M.

jag vill ha ett rymligt rum med AC och ett badkar,,och där faller många billiga bort.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Ska försöka "budgetera" hur det kommer se ut för mig. Kom ihåg att alla utgifter är i högsta grad individuella och ska

inte leda till armbrytning om hur jag klarar mig eller inte.

 

  • Bostad : 8 000 THB
  • El 750 THB
  • Internet 1 000 THB
  • Mat 15 000 THB
  • Moppe + soppa 3 000 THB
  • Tvätt 500 THB
  • Försäkring 1 500 THB
  • Kläder 1 000 THB
  • Hygien 1 000 THB
  • Övrigt 6 000 THB
  • Totalt : 37 750 THB som är idag 8 376 SEK
Ändrades av Loikkari
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo hej du,

Gå in på Booking och ta fram ett sånt hotell med normalstandard i C-M från nyår och en mån framåt.

Lycka till.

Jag tog bara ett medelklasshotell som exempel.T ex Prince Hotel kostar 850baht/dag utan frukost =24650baht.

Du kanske borde kolla lite innan du kommer med "pekpinnar" åt andra.

 

"Pekpinnar"    blink.gif  Jag har bott i CM i 13 år och vet nog vad boendet kostar här. Har ett flertal kamrater som besöker CM årligen 1-3 månader men har hittills

aldrig hört någon som har betalat de pengar som du talar om. Men ok. det har inte ingått ett badkar i deras rum, varför det är så viktigt för dig att du är villig att betala 25000 i månaden förstår jag inte. Men vi är ju alla lite olika.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Pekpinnar" http://www.freesmileys.org/smileys.php][img=http://www.freesmileys.org/smileys/smiley-basic/blink.gif] Jag har bott i CM i 13 år och vet nog vad boendet kostar här. Har ett flertal kamrater som besöker CM årligen 1-3 månader men har hittills

aldrig hört någon som har betalat de pengar som du talar om. Men ok. det har inte ingått ett badkar i deras rum, varför det är så viktigt för dig att du är villig att betala 25000 i månaden förstår jag inte. Men vi är ju alla lite olika.

Varför det är så viktigt att allt är billigt för dig förstår jag inte?

Folk har väl pengar tillskillnad från dig kanske och vill väl lägga dom på att må gott.

Smakade nudelsoppan lika gott idag som alla andra dagar på året :-)? //Lp

Ändrades av hamnoi

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja våran månad i Thailand gick på ca100000 kr.Jag min sambo och våran dotter.inkl.flyg.Men då åker vi en gång om år och lever loppan.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai
Tja våran månad i Thailand gick på ca100000 kr.Jag min sambo och våran dotter.inkl.flyg.Men då åker vi en gång om år och lever loppan.

Mao ingen risråtta till frukost då!? ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle aldrig falla mig in att boka ett långtidsboende via internet annat än max 1-2 dagar vid ankomsten.

 

Det är inte bara 99% utan 100% säker att man hittar bra mycket bättre och väsentligt prisvärdare boende bara man kollar lite i omgivningen på egen hand.

 

Skall man bo en längre tid på ett ställe är det mycket som skall stämma och det tror jag inte går att avgöra annat än genom att vara själv på plats.

 

Tvärtom är det ofta så att de ställen som får sina kunder genom internet är de klart sämsta ställen i alla avseenden. De utnyttjar folks okunskap om de lokala förutsättningar.

 

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Mao ingen risråtta till frukost då!? ;)

Nej.Endast trafikdödade färska hundar.Med ett glas Lao Khao. :crazy:

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle aldrig falla mig in att boka ett långtidsboende via internet annat än max 1-2 dagar vid ankomsten.

 

Det är inte bara 99% utan 100% säker att man hittar bra mycket bättre och väsentligt prisvärdare boende bara man kollar lite i omgivningen på egen hand.

 

Skall man bo en längre tid på ett ställe är det mycket som skall stämma och det tror jag inte går att avgöra annat än genom att vara själv på plats.

 

Tvärtom är det ofta så att de ställen som får sina kunder genom internet är de klart sämsta ställen i alla avseenden. De utnyttjar folks okunskap om de lokala förutsättningar.

 

//Singha711

 

 

Dessutom bruar det se betydligt bättre ut på nätet än i verkligheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Jag inbillar mig faktisk att dom som åker på "semester" i Thailand utan att ta charter bokar via hotellsighter.

Lägger man sen en semesterbudget här så får man påpekanden från longstay folket som har all tid att leta  upp ett billigt alternativ på plats.

Vilket självklart jag också skulle göra vid longstay.

Så diskutionen blir mer och mer meningslös då man talar ur helt olika perspektiv.

Och tydligen är acceptansen låg för hur olika personer prioriterar.

Själv gillar jag att byta allt från hotell,,flygbolag,till städer att vara i på mina vistelser utomlands.

Skulle jag sitta i samma flygstol-hotell-stad i all evighet så så slutade jag resa. det blir ju som "hemma"   Fantasilöst enl mig.

Och det är inte helt utan att jag börjar bli lite mätt på Thailand som är lite "same same no different"

Eller som en Thaivän sa: Thailand har så lite att visa upp...allt är nästan samma överallt!

Den budget jag visade var utgångsbudget som kan bli annorlunda innan jag åker om 5 månader. Om jag åker!

Och då kan både boende och nöjen ha fått andra siffror.

 

Är nog säkrast att visa upp i efterhand vad det blev för siffror om de känns nödvändigt då.Då blir de ju fakta.

Då får jag ju prioritera som jag vill,,, fritt och utan pekpinnar.

Så slipper dom som vet och kan tala om det för mig innan jag ens bokat boende.   Bara lagt ett förslag.

 

Personligen skulle jag nog hellre lägga fram ett förslag om hur man "kan" göra,

istället för att kritisera eller tala om att så kan man inte göra.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Smakade nudelsoppan lika gott idag som alla andra dagar på året :-)? //Lp

 

Naturligtvis.   :nyam:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag inbillar mig faktisk att dom som åker på "semester" i Thailand utan att ta charter bokar via hotellsighter.

Lägger man sen en semesterbudget här så får man påpekanden från longstay folket som har all tid att leta  upp ett billigt alternativ på plats.

Vilket självklart jag också skulle göra vid longstay.

Så diskutionen blir mer och mer meningslös då man talar ur helt olika perspektiv.

Och tydligen är acceptansen låg för hur olika personer prioriterar.

Själv gillar jag att byta allt från hotell,,flygbolag,till städer att vara i på mina vistelser utomlands.

Skulle jag sitta i samma flygstol-hotell-stad i all evighet så så slutade jag resa. det blir ju som "hemma"   Fantasilöst enl mig.

Och det är inte helt utan att jag börjar bli lite mätt på Thailand som är lite "same same no different"

Eller som en Thaivän sa: Thailand har så lite att visa upp...allt är nästan samma överallt!

Den budget jag visade var utgångsbudget som kan bli annorlunda innan jag åker om 5 månader. Om jag åker!

Och då kan både boende och nöjen ha fått andra siffror.

 

Är nog säkrast att visa upp i efterhand vad det blev för siffror om de känns nödvändigt då.Då blir de ju fakta.

Då får jag ju prioritera som jag vill,,, fritt och utan pekpinnar.

Så slipper dom som vet och kan tala om det för mig innan jag ens bokat boende.   Bara lagt ett förslag.

 

Personligen skulle jag nog hellre lägga fram ett förslag om hur man "kan" göra,

istället för att kritisera eller tala om att så kan man inte göra.

 

Vi har bokat hotell i Thailand via nätet en enda gång

och det var ett hotell i Hongkong :-)

 

Däremot har vi letat reda på hotellrum, bungalows och lägenheter på nätet och sedan åkt dit och kollat.

9 av 10 ggr var det inget att ha så vi drog vidare :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning
"Pekpinnar"    blink.gif  Jag har bott i CM i 13 år och vet nog vad boendet kostar här. Har ett flertal kamrater som besöker CM årligen 1-3 månader men har hittills

aldrig hört någon som har betalat de pengar som du talar om. Men ok. det har inte ingått ett badkar i deras rum, varför det är så viktigt för dig att du är villig att betala 25000 i månaden förstår jag inte. Men vi är ju alla lite olika.

Märkligt att du då med den erfarenheten ska tala om för mig vad jag kanske vill betala för ett trevligt boende,

istället för att kanske komma med några bra förslag till boende som ett trevligt inslag i denna debatt om vem som kan vad och inte.

Som hade sett betydlig trevligare ut på ett forum som detta.

 

Men så långt sträckte sig kanske inte fantasin?

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning
Vi har bokat hotell i Thailand via nätet en enda gång

och det var ett hotell i Hongkong :-)

 

Däremot har vi letat reda på hotellrum, bungalows och lägenheter på nätet och sedan åkt dit och kollat.

9 av 10 ggr var det inget att ha så vi drog vidare :-)

Jodå!

jag har gjort så också och snabbt lämnat vissa hotell.

och ibland hittat nåt trevligt och stannat där.

Inget är ju defenitivt innan man är på plats och ställe.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen kan säga vad en annan skall ha/behöver för budget då vi alla lever under olika förutsättningar.

 

Det finns dom som lever i Sverige på 10k i månaden och självklart kan dom leva

 

på samma pengar i Thailand. Själv är jag tacksam för  att inte ha någon budget varken

 

hemma eller i Thailand och att döma av många av inläggen så är jag inte ensam om det.

 

Vad jag vill säga är att döm inte ut nån för att dom har en lite trängre ekonomisk sits än du själv har.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning
Ingen kan säga vad en annan skall ha/behöver för budget då vi alla lever under olika förutsättningar.

 

Det finns dom som lever i Sverige på 10k i månaden och självklart kan dom leva

 

på samma pengar i Thailand. Själv är jag tacksam för  att inte ha någon budget varken

 

hemma eller i Thailand och att döma av många av inläggen så är jag inte ensam om det.

 

Vad jag vill säga är att döm inte ut nån för att dom har en lite trängre ekonomisk sits än du själv har.

Den sista raden du skrev borde många fler tänka som.

 

För den rike kan helt plötsligt behöva hjälp av den mindre bemedlade för att klara sig.

 

Jag har ingen "stor" ekonomi men välskött.

Och jag har genom mitt livsval fått hjälpa en del "höjdare" som störtat från sin pidestal.

Ändrades av Mr Ning Ning

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Så diskutionen blir mer och mer meningslös då man talar ur helt olika perspektiv.

 

...Speciellt då det inte hjälper TS med hans förfrågan huruvida han skulle klara sig med sin budget i Phuket.  Han kan väl knappast vara intresserad om du hittar ett hotell med badkar i CM.   ;)

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning
...Speciellt då det inte hjälper TS med hans förfrågan huruvida han skulle klara sig med sin budget i Phuket.  Han kan väl knappast vara intresserad om du hittar ett hotell med badkar i CM.   ;)

MPR i ett nötskal  :ironi:

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gav la ner tråden för sisådär 12sidor sedan, admin närvaro för offtopic verkar obefintlig.. Men tack alla som faktiskt gav input på frågan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det har jag aldrig sagt, men 10 000, då blir det inte mycket till liv eller boende. broviadukterna är i o för sig gratis men..

Du kan gneta dig fram på lite pengar, men att göra det i ett främmande land och framför allt i ett land som Thailand, nej, jag tror inte det, och 15 000 är nog i minsta laget också om man vill ha en säng utan loppor o löss och slippa äta näringsfattiga thairätter med noll och inget vitamintillskott! Skulle t.o.m. kunna drista mig till att säga att det är rent hälsovådligt för oss som är uppväxta i helt andra klimat o kulturer!

30 dagar a 700 THB inkl enkelt boende känns mer som en vettig snikbudget, men jag ger mig i din envisa dialog, för uppenbart har vi helt olika uppfattningar om vad som GÅR och vad som BEHÖVS för att leva eller överleva!

Ha ett bra liv!

Det verkar inte som jag riktigt når fram, eller om du inte vill fatta att vad jag just vill komma till är att det är högst individuellt vad livskvalitet kan bestå av. Varken din eller min uppfattning behöver vara rätt för alla andra och jag tror vi iaf kan vara ense om det. . 

Ang. hälsovådlig leverne med maten och löss så låter det mest korkat. Jag kan iaf hålla med dig till viss del om maten, det bör ses upp med friterad gatumat och att det ofta sockras för mycket i käket.

Som sagt, jag tvivlar inte på att IL, eller någon annan, fixar det om lusten/behovet finns. Behövs det skulle jag nog själv klara det då jag inte röker och har lagt ner kröken men nu behöver jag knappast det.

Själv tycker jag det kan vara kul att debattera ibland, tråkigt att du finner mina inlägg envisa och ointressanta då jag tror vi båda har en hel del insikt i hur landet ligger.

Önskar dig och din familj ett fortsatt gott liv.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gav la ner tråden för sisådär 12sidor sedan, admin närvaro för offtopic verkar obefintlig.. Men tack alla som faktiskt gav input på frågan!

Hur många svar behöver du på din fråga? Svaret ligger hos dig själv om du inte fattat det än.

Stannar du hemma om jag säger att min budget är långt högre än din?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Senast vi var i Pattaya fick betala dryga 30.000 Baht/månad och då låg hotellet centralt.. Går att få billigare,även dyrare, men vem bryr sig. Hotellet hade klass och var hyfsat barnvänligt. Brukar inte sätta en budget, men vill dock ändå inte slänga bort mina surt förvärvade pengar. Lev som ni vill, låt ingen annan tala om hur ni ska leva.. Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gav la ner tråden för sisådär 12sidor sedan, admin närvaro för offtopic verkar obefintlig.. Men tack alla som faktiskt gav input på frågan!

Tyvärr är din fråga nog omöjlig att svara på då alla har olika referensramar på vad hur stor en budjet skall vara. Förhoppningsvis har du fått några svar som vägledning. Förövrigt tycker jag det är bra att det inte övermodereras i onödan. Många intressanta diskussionen kommer offtopic.

 

Värsta exemplet på överdiven moderering såg jag här om dagen när jag surfande in på något forum. "Tråden låst för inaktivitet" :crazy:  :ahh:

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Jag har en budget på 1000kr om dagen när jag är nere i Thailand. Men vissa dagar går de mindre och vissa dagar går de mer så enkelt är de. Skulle aldrig åka om jag var tvungen att snåla då skulle jag hellre stanna hemma och spara ihop tills jag hade råd att åka

Hej

 

Själv spenderar jag ca 500 baht per dag när jag är i Thailand, 150 baht på öl, mat 10 baht för grillade kycklinglår, 20 baht för nudelsoppa, 10-20 baht för grillad bläckfisk, klibbris 10 baht per portion, soltorkat kött 40-50 baht per hg o.s.v, dom flesta frukterna kostar nästan inget om man äter det som är säsongsmoget, så om man ser det så här är det i princip omöjligt att spendera mycket pengar i en Isaan by om man inte går runt och delar ut pengar eller åker till någon stad med varuhus, falang resturanger eller liknande, man kan ju inte mer än att äta och dricka sig mätt.

 

För mig ,frugan och pojken tillsammans räcker 1000 baht mer än väl per dag och då ingår allt, för oss handlar det inte om snålhet att vi spenderar relativt lite pengar per dag, vi gör och äter allt vi vill men det går helt enkelt inte åt särskilt mycket pengar och det inte ens om man köper en Sang Soom ibland eller dubblar dom tre stora ölen till sex för 280-300baht, till pojken kostar glass ca 10 baht, inträde till hoppborgar och studsmattor 10 baht o.s.v allt är så billigt.

 

Med vänlig hälsning isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...