Jump to content
IGNORERAD

5 Månader i Thailand "budget"


Naab

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

 

Med tanke på att dom flesta i Isaan tjänar betydligt mindre än 10-15 000 baht per månad och måste klara både familj, hålla barn i skola, betala fasta utgifter och ev. lån o.s.v ändå, så går det naturligtvis alldeles utmärkt att semestra där som ensamstående på dessa 10-15 000 baht, ser inga som helst problem med detta om man accepterar att leva Thai style.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 319
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    33

  • Mr Ning Ning

    27

  • broder tuk tuk

    21

  • Moritz

    19

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

TS har ju så småningom klargjort att han måste bo i Phuket så hans fråga om summan han har till förfogande räcker

är mera eller mindre retorisk. Vid et ev. "nej": ta med mera pengar och vid "ja" - "det var ju det jag trodde och ville höra".

 

Sen blandades det in avgifter för utlösning i baren och/eller på massageinrättningar samt utgifter till blöjor och välling
vilket kanske kan vara bra att ha tillgång till om man tränar tillräckligt hårt.

 

Att bo i Isaan och träna på ett namngivet gym i Phuket är däremot föga realistiskt försåvidare TS inte väljer

att springa fram o tillbaka som veckopendlare :-) 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare! :)

 

Har inte läst mer än de första inläggen men om inte någon annan...så här är en länk.

 

http://retirecheap.asia/

 

Mitt tips: Bra att ha reserver tillgängliga på hemmaplan,( ex kredit på 10.000kr )

 

Lycka till.

 

Med vänlig hälsning, kasetavon

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

TS har ju så småningom klargjort att han måste bo i Phuket så hans fråga om summan han har till förfogande räcker

är mera eller mindre retorisk. Vid et ev. "nej": ta med mera pengar och vid "ja" - "det var ju det jag trodde och ville höra".

 

Sen blandades det in avgifter för utlösning i baren och/eller på massageinrättningar samt utgifter till blöjor och välling

vilket kanske kan vara bra att ha tillgång till om man tränar tillräckligt hårt.

 

Att bo i Isaan och träna på ett namngivet gym i Phuket är däremot föga realistiskt försåvidare TS inte väljer

att springa fram o tillbaka som veckopendlare :-)

Hej

 

Så sant som det är sagt, men det jag ville bara påpeka att det är fullt möjligt att leva länge på relativt lite pengar om man vistas i t.ex Isaan och är villig att leva Thai style, det är ju ett alternativ om man verkligen vill leva billigt.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning
Hej

 

Så sant som det är sagt, men det jag ville bara påpeka att det är fullt möjligt att leva länge på relativt lite pengar om man vistas i t.ex Isaan och är villig att leva Thai style, det är ju ett alternativ om man verkligen vill leva billigt.

 

Mvh isan lover

Visst går det att leva billigt...t.o.m mkt billigt.

Men det är lätt att tänka som en turist med dom kostnader det innebär.

Jag levde som jag kallar det "gratis" i Lampang och det gick åt mkt lite pengar.

Då bodde jag hos  en Thaifamilj med deras vanor och mat.

Det kräver en del av en själv att klara det och är inte alltid så kul.

Ibland lessnade jag på maten mm och bjöd familjen på krogen istället.

Det blev lite för mkt av same same för mig som inte var van vid detta.

Och då rullar ju pengarna iväg igen.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Visst går det att leva billigt...t.o.m mkt billigt.

Men det är lätt att tänka som en turist med dom kostnader det innebär.

Jag levde som jag kallar det "gratis" i Lampang och det gick åt mkt lite pengar.

Då bodde jag hos  en Thaifamilj med deras vanor och mat.

Det kräver en del av en själv att klara det och är inte alltid så kul.

Ibland lessnade jag på maten mm och bjöd familjen på krogen istället.

Det blev lite för mkt av same same för mig som inte var van vid detta.

Och då rullar ju pengarna iväg igen.

Hej

 

Så kan det säkert lätt bli, man är ju van att både ha det, tänka och agera på ett visst sätt.

 

Det är både krävande och ibland lite påfrestande att leva som andra människor på andra platser gör, men samtidigt lärorikt och givande om man ser tillbaka på det med lite distans efteråt.

 

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning
Hej

 

Så kan det säkert lätt bli, man är ju van att både ha det, tänka och agera på ett visst sätt.

 

Det är både krävande och ibland lite påfrestande att leva som andra människor på andra platser gör, men samtidigt lärorikt och givande om man ser tillbaka på det med lite distans efteråt.

 

Mvh isan lover

Vissa saker blir nästan pinsamma.

jag kan t ex inte sitta på golvet och äta p ga smärtor i kroppen.

Då dukade dom ett bord brevid åt mig så jag satt och såg ner på dom.

Känndes fånigt och fel totalt.

Så jag åt i köket istället...ensam.

Sen kan jag inte förmå mig att äta vissa saker dom stoppar i sig...nekar totalt.

 

Men det är lärorikt att umgås med folket på folkets vis...och intressant.

Och man måste nog vara beredd att bjuda på sig själv en hel del för att få rätt känsla.

Och vill man få respekt så får man uppföra sig så man förtjänar den.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa saker blir nästan pinsamma.

jag kan t ex inte sitta på golvet och äta p ga smärtor i kroppen.

Då dukade dom ett bord brevid åt mig så jag satt och såg ner på dom.

Känndes fånigt och fel totalt.

Så jag åt i köket istället...ensam.

Sen kan jag inte förmå mig att äta vissa saker dom stoppar i sig...nekar totalt.

 

Men det är lärorikt att umgås med folket på folkets vis...och intressant.

Och man måste nog vara beredd att bjuda på sig själv en hel del för att få rätt känsla.

Och vill man få respekt så får man uppföra sig så man förtjänar den.

 

Golvet klarar inte jag av något vidare längre heller, så jag köpte ett matbord. Idag sitter alla besökare (är bara jag, min fru och min svärfar som bor i huset) vid matbordet och äter, såvida det inte är någon sorts fest då det inte räcker till. Matbordet finns dock kvar, så jag sitter där, och det brukar alltid bli någon fler som också väljer bordet :)

 

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte köpa en liter mjölk på  Tesco eller Big C en påse musli? Ett paket smör och en fralla? God frukost. Även om man bor på hotell eller guest house så brukar det finnas ett kylskåp. Och ska man bo 5 månader så hyr man en lägenhet lagar lite mat själv då och då. Billigt och gott.

Här är väl en jämförelse mellan Pattaya Stockholm.

http://www.numbeo.com/cost-of-living/compare_cities.jsp?country1=Sweden&country2=Thailand&city1=Stockholm&city2=Pattaya

 

//Gustav

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

I Isaan skulle du nog klara dig väldigt bra på 10 000 - 15 000 baht per månad (all inklusive) och lever du på den nivån kan du också räkna med att dom som uppskattar och gillar dig då verkligen är intreserade av dig och den du är och inte bara din plånblok och det faktum att du är en utlänning.

 

Mvh Isan lover

Håller med dig här. Väljer man att köra thai-style och dejta vanliga thailändskor som klarar att lyfta även sin egen plånbok ibland så skulle det nog även funka i Bkk. Men kör man detta racet så klassas det visst som att inte leva utan bara överleva. Kanske det beror på att man då inte har fri tillgång till livskvalitet såsom barnmat och blöjor :-)

 

/ SatanG 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med dig här. Väljer man att köra thai-style och dejta vanliga thailändskor som klarar att lyfta även sin egen plånbok ibland så skulle det nog även funka i Bkk. Men kör man detta racet så klassas det visst som att inte leva utan bara överleva. Kanske det beror på att man då inte har fri tillgång till livskvalitet såsom barnmat och blöjor :-)

 

/ SatanG 

Vanliga Thailändskor.....vad är definitionen på ovanliga i så fall?

Och att överleva i Thailand kommer aldrig att vara ett vinnande koncept, då ska man stanna i Sverige!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning
Vanliga Thailändskor.....vad är definitionen på ovanliga i så fall?

Och att överleva i Thailand kommer aldrig att vara ett vinnande koncept, då ska man stanna i Sverige!

Sen beror det helt på var man drar sina gränser mellan leva och överleva.

Det jag har som gräns tycker nån annan är otänkbart att leva för.

 

T ex dricker inte jag alkohol vilket drar ner mina kostnader med stora summor jämfört med dom som röjer i pattis t ex.

Så var och en har sin gräns för vad som är bra eller dåligt.

 

Och detta gäller om jag är själv,,,inte om jag har sällskap..då ändras mkt

 

Men jag skulle inte vilja försöka leva för min överlevnad i Thailand.

Då åkte jag hem direkt.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Absolut, finns väl ingen som äter om man inte vore tvungen :-)

 

/ SatanG

Allvarligt talat, jag har 2 vänner som är så snåla att dom gråter när dom skickar iväg "somalier i tunnelbanan" :ledsen:  :cry:  

Link to comment
Dela på andra sajter

Vanliga Thailändskor.....vad är definitionen på ovanliga i så fall?

Och att överleva i Thailand kommer aldrig att vara ett vinnande koncept, då ska man stanna i Sverige!

Skulle vara vanliga arbetande thailändskor. Håller med om att Thailand är bättre om man har pengar, om inte så är Sverige bättre.

Men vad du menar med livskvalitet, till stor del blöjor och barnmat om jag förstod dig rätt, kan ju variera duktigt mellan olika personer.

Jag gör nog åt en del pengar ibland, också på blöjor och barnmat, men tror att vore jag singel och åkte till Thailand för att träna Muay Thai

så vore det busenkelt med 10,000 sek/mån och jag skulle sannolikt anse mig ha mycket bra livskvalitet.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Det man lever på i Thailand kan man inte överleva på i Sverige. De som jag umgås med här ner lever på allt mellan 15000 till 180000 i månaden skillnaden är att vi har olika utgifter men det har aldrig hindrat oss att umgås och ha trevligt. Men det är sällan man kan hålla jämna steg med de som turistar här.

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du en sönder supen hjärna så kostar det en hel del,

Åfyfan, hur mycket kostar det dig?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vara vanliga arbetande thailändskor. Håller med om att Thailand är bättre om man har pengar, om inte så är Sverige bättre.

Men vad du menar med livskvalitet, till stor del blöjor och barnmat om jag förstod dig rätt, kan ju variera duktigt mellan olika personer.

Jag gör nog åt en del pengar ibland, också på blöjor och barnmat, men tror att vore jag singel och åkte till Thailand för att träna Muay Thai

så vore det busenkelt med 10,000 sek/mån och jag skulle sannolikt anse mig ha mycket bra livskvalitet.

 

/ SatanG

Nu tycker jag du är ovanligt korkad, finns väl ingen som jämfört blöjor o barnmat med livskvalitet, snarare är det tvärtom så att de drar ner på kvaliteten emedan dessa produkter är bland de mest högkostnadsprissatta produkterna i Thailand!

Och nu gör du en jäkla pudel för det som hävdades alldeles nyss var det att man kan leva för 10-15 000 THB vilket jag starkt ifrågasätter och om du bemödade dig om att minnas vad jag skrev tidigare så har jag den bestämmda åsikten att 10 000 SEK = c:a 45 000 THB skall räcka alldeles förträffligt om man inte krökar loss vilket ju inte en som skall hårdträna är speciellt benägen att göra!

Så kontentan av ditt inlägg är bara det som redan skrivits, du har bara förväxlat THB och SEK samt blandat in vissa produkter i sammanhanget som bara var ett svar till den ännu mer korkade BTT som inte fattar vad basinköp för en familj i Thailand är!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vara vanliga arbetande thailändskor

 

 

Och dom har tid att umgås med farangen?

Jobbar man som dom gör uppåt 10-12 timmar om dagen så är en dejt med en farang i många fall bara ett sätt att möjligen komma ur ekorrhjulet, och så värst vanligt att en Thailändska lättar på lädret är det sannerligen inte!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det får man på Diana inn dragon. Både falang och thai har dom på sin buffé.

Japp.Vi käkade där varje morgon.Mycket fin buffe,man käkade så mycket så man klarade sig till middagen. :thumbsup:

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tycker jag du är ovanligt korkad, finns väl ingen som jämfört blöjor o barnmat med livskvalitet, snarare är det tvärtom så att de drar ner på kvaliteten emedan dessa produkter är bland de mest högkostnadsprissatta produkterna i Thailand!

Och nu gör du en jäkla pudel för det som hävdades alldeles nyss var det att man kan leva för 10-15 000 THB vilket jag starkt ifrågasätter och om du bemödade dig om att minnas vad jag skrev tidigare så har jag den bestämmda åsikten att 10 000 SEK = c:a 45 000 THB skall räcka alldeles förträffligt om man inte krökar loss vilket ju inte en som skall hårdträna är speciellt benägen att göra!

Så kontentan av ditt inlägg är bara det som redan skrivits, du har bara förväxlat THB och SEK samt blandat in vissa produkter i sammanhanget som bara var ett svar till den ännu mer korkade BTT som inte fattar vad basinköp för en familj i Thailand är!

Hahaha duktigt av dig att kunna utläsa kontentan av mina inlägg, synd bara att du missförstod. 

Jag vidhåller som jag skrev att det går att leva på 10-15,000 BAHT som IL skrev, även i BKK.  

Jag vidhåller precis som jag skrev att det då knappast är några problem att som singel leva på 10,000 kr/mån som TS undrade över.

Angående att blanda in blöjor med livskvalitet så drev jag bara lite med dig, trodde du förstod att det knappast kan vara allvarligt menat.

 

Att det inte är så vanligt med thaikvinnor som lättar på lädret för sin man så anser jag du har fel. Finns många kvinnor som ex jobbar på kontor och tjänar hyffsat med stålar, är intresserade av trevliga farangmän och som dessutom inte kräver att bli försörjda. Men för att göra lite rättvisa åt damerna som blir försörjda så tror jag ofta det är farangen som står bakom beslutet att hon inte ska jobba utan istället ta hand om farangen på heltid. Och tjänar hon skit, jobbar som "proffs" eller liknande så är det ju inget konstigt med det.

Jag försöker inte sprätta skit på någon här, jag har själv långtidsleasat "proffs" tidigare, utan försöker bara visa att det finns alternativ. Det är en snabbväxande medelklass i Thailand, särskilt snabbt går det för kvinnor genom utbildning och varför skulle en farangkille inte kunna lösa det? Vi faranger har faktiskt en del fördelar och då menar jag inte stålar, det i samband med en bra stil kommer man långt med.    

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Nils Andersson

Varför kan man inte bara hålla sig till fakta om vad TS frågar efter. Och ta bort allt annat snack som ej hör hemma i denna tråd.

Link to comment
Dela på andra sajter

NI som har erfarenhet. tjäner inte en "snygg dam i baren" betydligt mera än många turister gör hemma?

Link to comment
Dela på andra sajter

NI som har erfarenhet. tjäner inte en "snygg dam i baren" betydligt mera än många turister gör hemma?

Turister här i Sverige tjänar inte pengar,dom gör av med pengar... :crazy:

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Turister här i Sverige tjänar inte pengar,dom gör av med pengar... :crazy:

 

Jag skrev nog inte "här hemma" som du :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...