Jump to content
IGNORERAD

5 Månader i Thailand "budget"


Naab

Recommended Posts

Mr Ning Ning
vEM BOR I EN BY?

BTT brukar väl påstå att han varit i en viss fiskeby?????

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 319
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    33

  • Mr Ning Ning

    27

  • broder tuk tuk

    21

  • Moritz

    19

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Transporterna i Pattaya kostar 10 baht per sträcka så den summan är försumlig.

 

Inte är det väl dyrare att transportera sig fram uppe i Udon? Även om du nu kör bil eller motobike

 

BTT

 

Nån vidare koll på kostnader har du sannerligen inte, hjälpte inte Google?

 

Jag har ingen lust att repetera allt i en familjebudget, men 20 000 räcker ungefär till basmat o tillbehör, (4x 5000 veckohandla), bostad och dyligt c:a10 000, bil o bränsle service e.t.c.  5 000 MC nästan ingentig utom då skatt o sånt ska betalas men säg 500 i snitt, daglighandel (färskt bröd och färsk mat) 200 . Fritid för Baa, samvetsfråga men i snitt 10 000 inkl golf, försäkringar i mängder c:a 3500/månad, resten ger jag till gumman så är hon snäller. (behövs alltså inga bardamer)

Månaden i snitt 70/75 K THB, och sedan inte minst, spara till junior!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo!

 

Det var ju tråkigt att höra. I stort sett alla thailändskor jag känner (både i Sverige och Thailand) har jobb och bidrar till familjens ekonomi.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ju tråkigt att höra. I stort sett alla thailändskor jag känner (både i Sverige och Thailand) har jobb och bidrar till familjens ekonomi.

 

/Krille

Nja, beror på vem du frågar om det är tråkigt eller ej!

 

De som bor i Sverige är säkert ute på arbetsmarknaden, men i Thailand skulle jag tro att det inte är ens 30%, om man nu inte räknar in arbete som gäller eget, i typ farmarbeten!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator
Nja, beror på vem du frågar om det är tråkigt eller ej!

 

De som bor i Sverige är säkert ute på arbetsmarknaden, men i Thailand skulle jag tro att det inte är ens 30%, om man nu inte räknar in arbete som gäller eget, i typ farmarbeten!

Vad räknar man eget företagande som då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad räknar man eget företagande som då?

Inkomskälla inom familjen revir brukar i Thailand inte ses som arbete, varför vetefan! I synnerhet om man testa att kapa ett rissrå, eller fler!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator
Inkomskälla inom familjen revir brukar i Thailand inte ses som arbete, varför vetefan! I synnerhet om man testa att kapa ett rissrå, eller fler!

Gör man det inte själv så får man ju hyra in någon annan att göra det, på så sätt så blir det ju onekligen en bidragande inkomst källa till familjen! 

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör man det inte själv så får man ju hyra in någon annan att göra det, på så sätt så blir det ju onekligen en bidragande inkomst källa till familjen! 

 

Njaäää utgift om man hyr in nån, vilket inte är ovanligt!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån vidare koll på kostnader har du sannerligen inte, hjälpte inte Google?

 

Jag har ingen lust att repetera allt i en familjebudget, men 20 000 räcker ungefär till basmat o tillbehör, (4x 5000 veckohandla), bostad och dyligt c:a10 000, bil o bränsle service e.t.c.  5 000 MC nästan ingentig utom då skatt o sånt ska betalas men säg 500 i snitt, daglighandel (färskt bröd och färsk mat) 200 . Fritid för Baa, samvetsfråga men i snitt 10 000 inkl golf, försäkringar i mängder c:a 3500/månad, resten ger jag till gumman så är hon snäller. (behövs alltså inga bardamer)

Månaden i snitt 70/75 K THB, och sedan inte minst, spara till junior!

 

Alltså drygt 50 000 b plus det du ger till "gumman"? Det borde väl innebära att Naab som lever själv borde kunna leva helt ok och få mer "kvalitetstid" för samma budget?

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, beror på vem du frågar om det är tråkigt eller ej!

 

De som bor i Sverige är säkert ute på arbetsmarknaden, men i Thailand skulle jag tro att det inte är ens 30%, om man nu inte räknar in arbete som gäller eget, i typ farmarbeten!

 

OT: Oj - är över 70% av de gifta kvinnorna arbetslösa i Thailand? Fast räknar du bort alla som driver eget så är ju arbetslösheten extremt hög i Thailand  ;)

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

OT: Oj - är över 70% av de gifta kvinnorna arbetslösa i Thailand? Fast räknar du bort alla som driver eget så är ju arbetslösheten extremt hög i Thailand  ;)

 

/Krille

 

Så står det inte, det står farangfruar!

Då faller ditt matematiska exempel som ett korthus i storm!

Nu vet jag ju inte hur många % som är farangfruar, men av dessa tror jag att det är en majoritet som är hemmafruar.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Japp, precis som jag skrivit 2 ggr!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

HaHa...en jävla skillnad på att överleva och leva!

 

 

5-6 000 i hyra + vatten o el, internet och ev. någon TV kabel/parabol blir nog 7-8 000 innan det är färdigt, ska man sedan ha anständiga möbler...

Boende + 1000 THB om dagen, då klarar man både livhanken och den mentala biten, men om det ger så värst mkt "kvalitetstid" som HN kallar det för vetefan!

 

 

 

Ok då missförstod jag ditt inlägg ovan.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok då missförstod jag ditt inlägg ovan.

 

/Krille

 

 

 

Om det va "kvalitetstid" du missade så är det inte så konstigt att missförstå för det är lixom ett internt skämt!

Emellertid räcker inte 10K SEK till så värst mycket spring till lampaffären heller om man avser att äta varje dag! :nyam:  :nyam:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det va "kvalitetstid" du missade så är det inte så konstigt att missförstå för det är lixom ett internt skämt!

Emellertid räcker inte 10K SEK till så värst mycket spring till lampaffären heller om man avser att äta varje dag! :nyam:  :nyam:

 

Aha då är vi helt överens då  :) 10 000 SEK räcker definitivt inte till något lyxliv men om träning är fokus och han håller sig borta från barerna så är det nog inget problem att går runt varje månad på den summan.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ju tråkigt att höra. I stort sett alla thailändskor jag känner (både i Sverige och Thailand) har jobb och bidrar till familjens ekonomi.

 

/Krille

 

.enligt männen de är gifta med, naturligtvis.   :P

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
Nån vidare koll på kostnader har du sannerligen inte, hjälpte inte Google?

 

Jag har ingen lust att repetera allt i en familjebudget, men 20 000 räcker ungefär till basmat o tillbehör, (4x 5000 veckohandla), bostad och dyligt c:a10 000, bil o bränsle service e.t.c.  5 000 MC nästan ingentig utom då skatt o sånt ska betalas men säg 500 i snitt, daglighandel (färskt bröd och färsk mat) 200 . Fritid för Baa, samvetsfråga men i snitt 10 000 inkl golf, försäkringar i mängder c:a 3500/månad, resten ger jag till gumman så är hon snäller. (behövs alltså inga bardamer)

Månaden i snitt 70/75 K THB, och sedan inte minst, spara till junior!

 

Jag får inte ihop summan för er basmat.

 

Du menar att du handlar basmat för ca 700 baht per dag?

 

Visserligen vet jag att ex ost och italienska skinkor är dyra på tops men köper du verkligen så mycket dyr importerad mat??

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får inte ihop summan för er basmat.

 

Du menar att du handlar basmat för ca 700 baht per dag?

 

Visserligen vet jag att ex ost och italienska skinkor är dyra på tops men köper du verkligen så mycket dyr importerad mat??

 

BTT

Sluta bekymra dig om du inte förstår att i ett basinköp för en familj ingår ALLT som man förbrukar i hemmet t.ex hygienartiklar, tvättmedel o.s.v.

Du kan sova lugnt, jag springer inte och kollar "röda priser" på gammal köttfärs eller billigt nära utgångsdatum för att överleva.

Det som drar iväg en smula är barmat o blöjor men det kunde du naturligtvis inte räkna ut!

Sådär, hoppas du kan sova inatt när detta nu är utrett!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Grundat på min tidigare vistelse i Rawai på Phuket i år skulle min budget kunna se ut ungefär så här ifall träning vore prio nummer ett vid nästa resa:

 

Boende       10 000 baht/mån

Mat o dryck      400 baht/dag

Moppe           3 000 baht/mån

Bensin             100 baht/dag

Tvätt             1 000 baht/mån

Thaiboxning 10 000 baht/mån

Fest              1 500 baht/vecka

Sällskapsdam 1 000-2 000 baht/vecka

Massage+happy ending 600-800 baht/vecka

 

Ungefär 50 000 blir det. Sol och bad brukar vara gratis. Kan säkert dra ner på vissa av utgiftsposterna om det skulle vara nödvändigt.  

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

Grundat på min tidigare vistelse i Rawai på Phuket i år skulle min budget kunna se ut ungefär så här ifall träning vore prio nummer ett vid nästa resa:

 

Boende       10 000 baht/mån

Mat o dryck      400 baht/dag

Moppe           3 000 baht/mån

Bensin             100 baht/dag

Tvätt             1 000 baht/mån

Thaiboxning 10 000 baht/mån

Fest              1 500 baht/vecka

Sällskapsdam 1 000-2 000 baht/vecka

Massage+happy ending 600-800 baht/vecka

 

Ungefär 50 000 blir det. Sol och bad brukar vara gratis. Kan säkert dra ner på vissa av utgiftsposterna om det skulle vara nödvändigt.  

 

Billigare med unhappy ending.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan säkert dra ner på vissa av utgiftsposterna om det skulle vara nödvändigt.

 

För en moppe lter det som om det  ar mycket, men du kanske åker omkring hela dagarna!  Har det inte kommit dit en nolla för mycket?

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Billigare med unhappy ending.

 

Ja, det betalar jag fan inte för!

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

För en moppe lter det som om det  ar mycket, men du kanske åker omkring hela dagarna!  Har det inte kommit dit en nolla för mycket?

 

Har för mig att jag betalade 2 700 baht för en månad senast. C:a 100 baht per dag är väl rätt ok?

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det betalar jag fan inte för!

 

Kallas massage.

Inte så upphetsande - kan t.o.m. vara smärtsamt.

Brukar kosta ett par hundra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att jag betalade 2 700 baht för en månad senast. C:a 100 baht per dag är väl rätt ok?

OK,  jag va så jävla luddig att det inte framgick att det va soppan jag avsåg...solly. det skulle med 100 THB om dagen kosta mer än soppa till min Pickis.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...