Jump to content
IGNORERAD

Börjar så smått planera för husbygge i Chum Phae


platina

Recommended Posts

Hej allesammans ! Nu har vi varit i Thailand i Chumpae under 1 månad tänkte att denna sommar börja fixa lite på vår inköpta tomt men det blev en helrenovering på min sambos föräldrars hus denna sommar för att tomten var en enda lervälling och taket helt felbyggt tänkte dela med er några bilder från det

post-10229-1381059406,32_thumb.jpg

post-10229-1381059467,06_thumb.jpg

post-10229-1381059525,69_thumb.jpg

post-10229-1381059574,68_thumb.jpg

post-10229-1381059621,56_thumb.jpg

post-10229-1381059669,64_thumb.jpg

post-10229-1381059745,96_thumb.jpg

post-10229-1381059777,69_thumb.jpg

post-10229-1381059800,94_thumb.jpg

post-10229-1381059886,24_thumb.jpg

post-10229-1381059912,23_thumb.jpg

post-10229-1381059945,13_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 125
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • platina

    49

  • skagersten

    11

  • Downlake

    8

  • Moritz

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Nice.

En undran bara när jag tittar på bilderna rent allmänt  då vi också skall ha klinkers.

Utan armering spricker det inte då?

Kan inget om sådant men kan man komma undan billigt så gör vi det.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Nice.

En undran bara när jag tittar på bilderna rent allmänt  då vi också skall ha klinkers.

Utan armering spricker det inte då?

Kan inget om sådant men kan man komma undan billigt så gör vi det.

Hej!

Jo, en oarmerad platta på mark spricker alltid, men det gör även en armerad platta till viss del.

Oftast har vi väldigt bråttom när vi bygger och har inte tid att vänta på betongens naturliga sprickbildning, vi armerar då för något som heter krympsprickor. 

Denna armering har inget med bärigheten att göra utan just bara för att slippa sprickor. Låter man betongen härda och spricka i sin egen takt behövs sällan denna armering.

Dock får inte betongen sin fulla styrka förr en efter 28 dagar, samt att den avger massor av fukt under denna tid. Fogarna i ett klinkergolv tar faktiskt upp en del rörelser i betongen samt släpper igenom fukt.

Därför ska man alltid ha ett tätskikt mellan betong och klinker i ett våtrum, och måste vara mer noga med sprickor/ålder mm.

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är ju en byggtråd

Så min fråga är 

Någon här har instalerat en fläck som drivs av tempraturskilnaden Har beskrivits väl en en liknade tråd tidigare 

Vad heter den var säljs den och för hur mycket

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jo, en oarmerad platta på mark spricker alltid, men det gör även en armerad platta till viss del.

 

Dock får inte betongen sin fulla styrka förr en efter 28 dagar, samt att den avger massor av fukt under denna tid. Fogarna i ett klinkergolv tar faktiskt upp en del rörelser i betongen samt släpper igenom fukt.

 

//S

Alltid intressant att läsa dina kommentarer ang material och byggmetoder, det märks att du vet vad du talar om!

 

Att betong behöver en månad, eller 4v som du skriver har jag också hört, gissar att den skolan framförallt är tillämplig i Norden, vad gör värmen och luftfuktigheten för skillnad i Thailand på den tiden, eller är det betydelselöst?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltid intressant att läsa dina kommentarer ang material och byggmetoder, det märks att du vet vad du talar om!

 

Att betong behöver en månad, eller 4v som du skriver har jag också hört, gissar att den skolan framförallt är tillämplig i Norden, vad gör värmen och luftfuktigheten för skillnad i Thailand på den tiden, eller är det betydelselöst?

Hej!

Tack för de uppmuntrande orden!

Värme och sol är direkt förödande för betongen, istället för att den härdar kommer vattnet att dunsta för fort och medföra drastiskt minskad bärighet samt väldigt mycket krympsprickor.

Detta gäller även i Sverige.

Ett bjälklag har ju en väldigt stor exponeringsyta i förhållande till dess tjocklek. Därför ska man alltid vattna och täcka plattan, ett bra "knep" är att använd ex hö eller något annat fukhållande mtrl

som man blöter ner och täcker med plast eller presenningar, ju längre tid man orkar hålla plattan fuktig och sval desto bättre. Man kan även tillsätta en fördröjare i betongen så går går härdningsproccen lite långsammare.

Det är väldigt sällan man ser detta i Thailand, och jag tror faktiskt att det beror på okunskap och lathet för betongens kemiska härdningsprocces är lika var man än befinner sig.

Luftfuktigheten borde möjligen ha en liten possitiv inverkan!

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Min sambo har ett hus i chum phae hon fixat det mesta för egna pengar.Huset ligger 10 minuter från centrum inte så långt från ett museum med gamla gravar mm se foto.Hoppas åka ner under vintern någon månad det har året.Min dam på sista bilden tagen under songkran.

 

 

post-3171-0-37742700-1381141073_thumb.jp

post-3171-0-59102700-1381141206_thumb.jp

post-3171-0-45407100-1381141551_thumb.jp

post-3171-0-62334900-1381141762_thumb.jp

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Min sambo har ett hus i chum phae hon fixat det mesta för egna pengar.Huset ligger 10 minuter från centrum inte så långt från ett museum med gamla gravar mm se foto.Hoppas åka ner under vintern någon månad det har året.Min dam på sista bilden tagen under songkran.

Hej ! Du var en av dom första typerna jag träffade på när jag började googla lite om vilka svenskar som håller till runt chumpae kul att du kommenterar och berättar om din frus hus :) vilken härlig teranda :) det var så häftigt då vi flrst tänkte bo på hotell men så testade vi en natt hos familjen och det kändes hemma sen var vi där varje dag hela månaden ville känna efter om detta är mitt ställe som pensionär och jag kände mig fantistiskt välkommen av släktingar ooch alla grannar omkring mig ! Här ska jag bo som permanent om 10 år hoppas att vi nästa sommar kan göra en del på vår tomt som var tänkt detta år men som sambons föräldras hus tog all tid och pengar denna semester huset jag ska bygga har jag hittat ska visa mina byggare där och så får vi se vilka offerter som kan verka vettiga för vår plånbok
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Tack för de uppmuntrande orden!

Värme och sol är direkt förödande för betongen, istället för att den härdar kommer vattnet att dunsta för fort och medföra drastiskt minskad bärighet samt väldigt mycket krympsprickor.

Detta gäller även i Sverige.

Ett bjälklag har ju en väldigt stor exponeringsyta i förhållande till dess tjocklek. Därför ska man alltid vattna och täcka plattan, ett bra "knep" är att använd ex hö eller något annat fukhållande mtrl

som man blöter ner och täcker med plast eller presenningar, ju längre tid man orkar hålla plattan fuktig och sval desto bättre. Man kan även tillsätta en fördröjare i betongen så går går härdningsproccen lite långsammare.

Det är väldigt sällan man ser detta i Thailand, och jag tror faktiskt att det beror på okunskap och lathet för betongens kemiska härdningsprocces är lika var man än befinner sig.

Luftfuktigheten borde möjligen ha en liten possitiv inverkan!

//S

hej ! Dessa olika team 3 olika som skötte ombyggnaden fick jag förtroende för men fick under resans gång korrigera planering så att det skulle bli så korrekt som jag ( halvamatör) tycker jobbet ska göras ! Vi gjorde hela betongarbetet under tak under regnperiod sp luftfuktigheten var hög ! Ni smarta menar ni att det kan bli sprickbildning i kakelfogarna eller att det tjocka rödtegelkaklet kan spricka ? Det är ju inte granitkeramik vi lagt men ett kakel som man lägger utomhus och under tag väldigt kraftigt kakel i mina ögon
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej ! Du var en av dom första typerna jag träffade på när jag började googla lite om vilka svenskar som håller till runt chumpae kul att du kommenterar och berättar om din frus hus :) vilken härlig teranda :) det var så häftigt då vi flrst tänkte bo på hotell men så testade vi en natt hos familjen och det kändes hemma sen var vi där varje dag hela månaden ville känna efter om detta är mitt ställe som pensionär och jag kände mig fantistiskt välkommen av släktingar ooch alla grannar omkring mig ! Här ska jag bo som permanent om 10 år hoppas att vi nästa sommar kan göra en del på vår tomt som var tänkt detta år men som sambons föräldras hus tog all tid och pengar denna semester huset jag ska bygga har jag hittat ska visa mina byggare där och så får vi se vilka offerter som kan verka vettiga för vår plånbok

Jag kände mig också väldigt välkommen så klar :thumbsup: (10 år sedan) av familjen men jag är inte lika positiv längre och att leva som pensionär i byn hoppas jag men inte så säker. Ta det lite lugnt med alla investeringar vänta några år . tycker att husen förfaller väldigt snabbt framför allt om du hyr ut huset till någon släkting.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kände mig också väldigt välkommen så klar :thumbsup: (10 år sedan) av familjen men jag är inte lika positiv längre och att leva som pensionär i byn hoppas jag men inte så säker. Ta det lite lugnt med alla investeringar vänta några år . tycker att husen förfaller väldigt snabbt framför allt om du hyr ut huset till någon släkting.
tror att du har rätt står och väger för att bygga bungalows för uthyrning eller vårt egna hus är bara så sugen att få upp det egna huset först då jag hittat mitt hus . Men det smartaste skulle nog vara bungalows så någon bor där och slittåliga material hennes pappa här snickare och har alla kontakter på byggare det känns skönt ! Får fundera lite till och se hur mycket pengar vi får ihop till nästa sommar:) varför känns det inte så bra för dig nu där ? Tänker du bo halvtid sverige/ Thailand eller permanent ? Hur långt har du kvar till pension? Vi bor baan hui bong mitt emot seven-eleven
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej på dej.Kul att läsa tråden.Ska bli kul att följa husbygget.Vi bor 3mil från Chumpae mot Sichumpoo.

Eftersom vi bor där halva året så byggde vi nytt hus förra året.Det gamla blev lite för litet.

Genom att köpa det mesta själva och jämföra priser(det finns flera stora byggvaruhus i Khon Kaen)så sparade vi

flera hundra tusen bath jämfört med att låta byggherren handla.

Varmvattenledningarna drog jag själv eftersom byggherren inte fattade till 100% hur han skulle göra,

Sedan byggde jag ett nytt Ikeakök som köptes i Bangkok.

Är ganska nöjd med resultatet.

I år kommer vi bara vara hemma i Thailand mellan 3e december och 2a April.

Kommer du till Thailand under den perioden så skulle det vara roligt om du hörde av dig.

mvh Stefan Skagersten.

1070001_597359976953530_1752454256_n.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på dej.Kul att läsa tråden.Ska bli kul att följa husbygget.Vi bor 3mil från Chumpae mot Sichumpoo.

Eftersom vi bor där halva året så byggde vi nytt hus förra året.Det gamla blev lite för litet.

Genom att köpa det mesta själva och jämföra priser(det finns flera stora byggvaruhus i Khon Kaen)så sparade vi

flera hundra tusen bath jämfört med att låta byggherren handla.

Varmvattenledningarna drog jag själv eftersom byggherren inte fattade till 100% hur han skulle göra,

Sedan byggde jag ett nytt Ikeakök som köptes i Bangkok.

Är ganska nöjd med resultatet.

I år kommer vi bara vara hemma i Thailand mellan 3e december och 2a April.

Kommer du till Thailand under den perioden så skulle det vara roligt om du hörde av dig.

mvh Stefan Skagersten.

Hej va kul att ha en svensk till som bor i närheten! Och vilket fint hus du fått till :) ska köpa ritningarna till mitt hus nästa månad så då är det bara att drömma och planera strukturen, mitt problem är att jag endast kan komma till Thailand 3-3,5 vecka per år innan min pension som jag får vänta 9 år på :( så jag tänker bygga det under 2 semestrar för att vara på plats under bygget, det förstod jag under denna sommar då vi renoverade min sambos föräldrars hus, men det som känns skönt är att jag känner byggarna nu :) smart att köpa materialet själv det gjorde vi också i somras då min sambos pappa är snickare och har bra inköpskanaler. Skulle vara kul att träffas men nästa resa blir nog i juli nästa år men det går fler tåg:rolleyes:
Link to comment
Dela på andra sajter

hej.Vi bor normalt i Thailand mellan oktober och april.skulle du komma dit under den tiden så är det bara att du hör av dig.

Detta erbjudande gäller aven andra svenskar som bor i närheten.

Det blir lite tråkigt utan andra svenskar att snacka skit med.

om du har några frågor angående material mm så hör gärna av dig.

mvh Stefan.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej.Vi bor normalt i Thailand mellan oktober och april.skulle du komma dit under den tiden så är det bara att du hör av dig.

Detta erbjudande gäller aven andra svenskar som bor i närheten.

Det blir lite tråkigt utan andra svenskar att snacka skit med.

om du har några frågor angående material mm så hör gärna av dig.

mvh Stefan.

Hej Vi ska helt klart träffas !! hör av mig om materialråd! jag var i  Sichumpoo i somras då min sambos pappa och släkt kommer därifrån då åkte vi säkert förbi ditt hus eller iallafall i närheten fråga någon om släkten Yanee kanske du känner någon i hennes släkt:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Vi ska helt klart träffas !! hör av mig om materialråd! jag var i  Sichumpoo i somras då min sambos pappa och släkt kommer därifrån då åkte vi säkert förbi ditt hus eller iallafall i närheten fråga någon om släkten Yanee kanske du känner någon i hennes släkt:)

Hej.Vi bor inte i sichumpoo.Vi tar vänster i Nongdaeng och åker en mil.

mvh Stefan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.Vi bor inte i sichumpoo.Vi tar vänster i Nongdaeng och åker en mil.

mvh Stefan.

Ok då vet jag!!  var iallafall i dina krokar i somras:) ska kolla lite på kartan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara vara hemma i Thailand 5 månader orättvist ???  du som bara är 48 bast hur funkar det med jobbet? så skulle jag också vilja ha det till min pension några tips ! :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara vara hemma i Thailand 5 månader orättvist ???  du som bara är 48 bast hur funkar det med jobbet? så skulle jag också vilja ha det till min pension några tips ! :crazy:

kan tyvärr inte ge några tips.Jag har tidigare haft eget i 17år och slitigt hårt.Lever nu på hyresintäkter från några hus jag äger.

blir aldrig rik men mår ganska bra och har tid med familjen.

mch Stefan.

Link to comment
Dela på andra sajter

kan tyvärr inte ge några tips.Jag har tidigare haft eget i 17år och slitigt hårt.Lever nu på hyresintäkter från några hus jag äger.

blir aldrig rik men mår ganska bra och har tid med familjen.

mch Stefan.

Låter härligt !! jag har bara ett hus som jag hyr u,t kanske borde skaffa några till :) så man kan vara i Thailand lite mera 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...
Oregistrerad

ar nu i byn ban hoy bong pa det lokala internetcafet . ar det du som borjat bygga nara komarknaden. ar har till den 15 augusti sa om du ar i chumphae  titta over pa en kopp kaffe eller pilsner  :drinks:   om du behover lugna nerverna lite, for att bygga har i Thailand tar pa krafterna .min mail fungerar inte men kor bara rakt fram genom byn grusvag en bra bit i ykorsningen hall hoge,r vag slut, asfaltsvag ta vanster 500 meter sa ser du mitt garage pa hoger sida .torsdag till lordag 3 till 5 juli ar jag i khon khaen .mvh mrsomtam

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...