Jump to content
IGNORERAD

Börjar så smått planera för husbygge i Chum Phae


platina

Recommended Posts

Nu är tomten inköpt 2 Rai och utfylld med 250 lastbilslaster med utfyllnad tog 3 veckor för 2-3 lastbilar att jämna upp marken

nu ska den stå 2 regnperioder för att packas ihop.

Åker om 10 dagar dit för att rita upp allt med hus o trädgård

förhoppningsvis byggstart nästa sommar

ska bli spännande :)

Tänkte slänga iväg några bilder på det och det slank med nån bild på frugan o hennes dotter också

post-10229-0-83566400-1374314034.jpg

post-10229-0-00113200-1374314050.jpg

post-10229-0-46043000-1374314085.jpg

post-10229-0-52516300-1374314104.jpg

post-10229-0-44323600-1374314137.jpg

post-10229-0-42511600-1374314217.jpg

post-10229-0-87701700-1374314256.jpg

post-10229-0-30118800-1374314363.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 125
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • platina

    49

  • skagersten

    11

  • Downlake

    8

  • Moritz

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Kul med lite bilder från ditt planerade liv, var i Chum Phae håller ni hus?

Min fru kommer från Chum Phae eller i alla fall i utkanten av staden, c:a 4 km mot KhonKhaen men vi bor  i Udon och skall så förbli några år till (tror jag), sen får vi se!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är tomten inköpt 2 Rai och utfylld med 250 lastbilslaster med utfyllnad tog 3 veckor för 2-3 lastbilar att jämna upp marken

nu ska den stå 2 regnperioder för att packas ihop.

Åker om 10 dagar dit för att rita upp allt med hus o trädgård

förhoppningsvis byggstart nästa sommar

ska bli spännande :)

Tänkte slänga iväg några bilder på det och det slank med nån bild på frugan o hennes dotter också

Bra bilder :thumbsup:,snygg fru. :y15:

Mvh jrk

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul med lite bilder från ditt planerade liv, var i Chum Phae håller ni hus?

Min fru kommer från Chum Phae eller i alla fall i utkanten av staden, c:a 4 km mot KhonKhaen men vi bor  i Udon och skall så förbli några år till (tror jag), sen får vi se!

Va kul :)  då bor  dom inte så långt ifrån varandras föräldrarhem 5 kilometer från Chum Phae byn heter Ban Huai Bong, nära ett stort elverk då kanske du vet stället !  men helt åt andra hållet så 10 kilometer mellan dom  vem vet kanske dom känner varandra från skolan eller nåt ! vad heter hon?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra bilder :thumbsup:,snygg fru. :y15:

Mvh jrk

Tack tack!  det gillade min fru också då jag visade din komment :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej , det tycker jag också ska försöka hålla tråden vid liv med uppföljning av projektet ;) med bilder och text ,det  kommer inte bli nån lyxkåk runt endast boyta 80-100 kvm  det jag kommer satsa på är att terassen under taket ska vara större än kåken och sen ska jag bygga ett häftigt Thaikök och ett kök till mig själv ute under terassen. jag har läst om ¨så många byggen och har förstått att den mesta tiden är man ute så utifrån det ska jag bygga: På tomten kommer jag plantera många fruktträd och grönsaker .

nästa vecka ska vi åka dit på en 4 veckors semester då ska jag be en trädgårdsmästare rita upp dom 2 rai av tomten så vi får en proffsig upplägg på tomten så den bilr lättskött 

Link to comment
Dela på andra sajter

Man blir sugen på ett nytt projekt när man ser dina bilder.. :thumbsup: Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja kul att skräddarsy en omgivning och hus utifrån vår smak och behov ! Du kommer att få se ett annorlunda hus och tomt det kan jag lova hoppas det kan bli en inspirationskälla för andra byggare eller ombyggnationer tack för dina lyckönskningar :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja kul att skräddarsy en omgivning och hus utifrån vår smak och behov ! Du kommer att få se ett annorlunda hus och tomt det kan jag lova hoppas det kan bli en inspirationskälla för andra byggare eller ombyggnationer tack för dina lyckönskningar :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Passa dig för att hjälpa till med byggandet.

Avundsjuka grannar kan få för sig att man ska ha arbetstillstånd för det :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Grattis till ditt husbygge! Har du funderat på att påla för huset? Som jag ser på bilderna har ni fyllt upp med  ganska mycket massor och marken under ser väldigt blöt ut. Blöt mark betyder ofta dålig bärighet, dock inte alltid. Det finns många fördelar med pålning, dock kostar det lite men är ganska billigt i Thailand. Ofta behöver man inte påla till berg för ett lätt hus, de nedre jordlagren är oftast hårt packade av den ovanförliggande markens egentyngd samt att man utnyttjar pålarnas friktion.

Några av fördelarna/nackdelarna med pålning är:

-Huset har en säker grundläggning och kommer inte att få några sättningsskador.

-Bygget kan starta mycket tidigare, man behöver inte invänta komprimering/sättningar i marken

-Grunden är erosionssäker, vid skyfall kan en grundläggning bli underminerad när den är uppfylld med lätta material.

- Man behöver inte bry sig så mycket om fyllnadsmassornas kvalitet och packning, fyller man upp 2-3 meter tar det lång tid för marken att få bärighet, även i Thailand!

Nackdelar:

-Priset förstås

- någon kunnig måste uttala sig om det verkligen behövs, och det vet bara de som pålar.

- kringliggande mark kommer alltid att sjunka oberoende av huset, som står på fast mark

- extra åtgärder vad det gäller inkommande vatten, avlopp mm krävs

 

Detta var bara lite funderingar, vad som är rätt eller fel vet jag inte. Många har byggt hus ovanpå ett gammalt utfyllt risfält utan problem, dock vet jag fall där det inte gått så bra.

Lycka till med bygget, det kommer med största sannolikhet bli bra, oavsett mina funderingar!

//S 

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. tack för dina kommentarer !

Tar gärna emot ideer och funderingar och få tips vad man kan göra och inte borde göra :)

Du har rätt det var fruktansvärda uppfyllnadsmassor vi fick lägga igen och på ena sidan har det redan gått ner 30 cm men det hade jag räknat med. 

Låter det stå till sig 1 år till till nästa sommar och då fylla ut det som sjunkit ner och sen skall det pålas för säkerhets skull så det blir mindre rörelser i huset för sprickbildnings skull.

Link to comment
Dela på andra sajter

Va kul :)  då bor  dom inte så långt ifrån varandras föräldrarhem 5 kilometer från Chum Phae byn heter Ban Huai Bong, nära ett stort elverk då kanske du vet stället !  men helt åt andra hållet så 10 kilometer mellan dom  vem vet kanske dom känner varandra från skolan eller nåt ! vad heter hon?

PM kommer, namn ska man inte publicera, finns för många ... som inte kan skilja på rätt o fel!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

PM kommer, namn ska man inte publicera, finns för många ... som inte kan skilja på rätt o fel!

Ok väntar in det :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. tack för dina kommentarer !

Tar gärna emot ideer och funderingar och få tips vad man kan göra och inte borde göra :)

Du har rätt det var fruktansvärda uppfyllnadsmassor vi fick lägga igen och på ena sidan har det redan gått ner 30 cm men det hade jag räknat med. 

Låter det stå till sig 1 år till till nästa sommar och då fylla ut det som sjunkit ner och sen skall det pålas för säkerhets skull så det blir mindre rörelser i huset för sprickbildnings skull.

Det låter som ett mycket klokt val! Du är välkommen med frågor om huset, nu är jag ingen expert på de thailändska förhållanden vad avser husbyggen, men grund förutsättningarna är ganska lika de i Sverige.

Att sedan det hydrotermiska klimatet närmast är omvänt mot Sverige får vi ta lite senare! ;-)

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som ett mycket klokt val! Du är välkommen med frågor om huset, nu är jag ingen expert på de thailändska förhållanden vad avser husbyggen, men grund förutsättningarna är ganska lika de i Sverige.

Att sedan det hydrotermiska klimatet närmast är omvänt mot Sverige får vi ta lite senare! ;-)

//S

Är tacksam för alla råd o tips !!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej , det tycker jag också ska försöka hålla tråden vid liv med uppföljning av projektet ;) med bilder och text ,det  kommer inte bli nån lyxkåk runt endast boyta 80-100 kvm  det jag kommer satsa på är att terassen under taket ska vara större än kåken och sen ska jag bygga ett häftigt Thaikök och ett kök till mig själv ute under terassen. jag har läst om ¨så många byggen och har förstått att den mesta tiden är man ute så utifrån det ska jag bygga: På tomten kommer jag plantera många fruktträd och grönsaker .

nästa vecka ska vi åka dit på en 4 veckors semester då ska jag be en trädgårdsmästare rita upp dom 2 rai av tomten så vi får en proffsig upplägg på tomten så den bilr lättskött 

Jobbar med villagrunder och anläggning här i svedala. Brukar alltid komma med tips inför tomt planering. Glöm inte underlätta för snöröjning.. En skada man fått i det här eländiga klimatet.

Ska bli underbart o slippa sånt framöver  :thumbsup: 

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter bra vi får återkomma då vi har bestämt grund och huskonstruktion tacksam för alla infallsvinklar ja visst är det skönt att inte behöva tänka på minusgrader och snö i Thailand :) förra året fick jag öppna murstocken på mitt hus i svedala där det nån gång i tiden funnits kakelugnar installerade 2 nya konvektorkaminer på bägge våningsplan för att få bra extravärme till den ordinarie vedpannan kostnad 100000:- kr ett par år till sen får man lämna det som ett minne blott :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter bra vi får återkomma då vi har bestämt grund och huskonstruktion tacksam för alla infallsvinklar ja visst är det skönt att inte behöva tänka på minusgrader och snö i Thailand :) förra året fick jag öppna murstocken på mitt hus i svedala där det nån gång i tiden funnits kakelugnar installerade 2 nya konvektorkaminer på bägge våningsplan för att få bra extravärme till den ordinarie vedpannan kostnad 100000:- kr ett par år till sen får man lämna det som ett minne blott :)

 

Bränn inte alla broar :-)

Det är många som återvänder efter några år i värmen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får väl ha en dörr på glänt till Sverige men hur kul är det att leva i sverige på en pension på kanske 12-13000 då hälften bara går till boende ? Frankrike är bra där betalar man visst bara 8% i skatt på pensinen och då skulle man inte ha samma problem med dyra sjukförsäkringar , vi får väl se vad livet ger mig :) tiden får utvisa under tiden kör jag vidare med mina drömmar

Link to comment
Dela på andra sajter

Får väl ha en dörr på glänt till Sverige men hur kul är det att leva i sverige på en pension på kanske 12-13000 då hälften bara går till boende ? Frankrike är bra där betalar man visst bara 8% i skatt på pensinen och då skulle man inte ha samma problem med dyra sjukförsäkringar , vi får väl se vad livet ger mig :) tiden får utvisa under tiden kör jag vidare med mina drömmar

Nä fyfan,bara tanken att ta rullatorn till centrum för att ta en bira när man kan avnjuta den på sin terass i Thailand utan att behöva

vända på slantarna... :drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

Equador sägs annars år efter år att vara det bästa landet att bo i som pensionär.

I bedömningen ingår priset på öl och billig mat, hyra osv osv men även att i princip kunna välja mellan olika klimat.
Hoppas själv få tid och råd att åtminstone besöka landet innan parkeringen på långvården.

 

Lite sent att få reda på, inser jag, när jordgolvet redan är lagt i Thailand :-)

 

I Forbes lista upträder Thailand som nummer 9.

 

10 best countries to retire 2013

 

Edit..

 

Läste igen och hittade några kloka ord om att bli expat på gamla dar:

 

“Retiring abroad isn’t for everyone,” she adds. “The happiest expats we meet overseas have one thing in common:
They brought their sense of adventure with them.
They went overseas ready to try new things, to be confounded, to be impressed, to be surprised.
Living overseas works best when you’re pulled there and not just pushed.
If your motivation for going abroad is entirely economic, brace yourself for disappointment.”

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

Får väl ha en dörr på glänt till Sverige men hur kul är det att leva i sverige på en pension på kanske 12-13000 då hälften bara går till boende ? Frankrike är bra där betalar man visst bara 8% i skatt på pensinen och då skulle man inte ha samma problem med dyra sjukförsäkringar , vi får väl se vad livet ger mig :) tiden får utvisa under tiden kör jag vidare med mina drömmar

Portugal är varmare och skatten är 0. Då Portugal har valt avsäga sig sin beskattningsrätt på tjänstepension, samt på kapitalinkomster.

 

http://www.utland.info/artiklar/portugal-%E2%80%93-skattemassigt-det-basta-landet-att-flytta-till-efter-pensioneringen/

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...