Jump to content
IGNORERAD

Börjar så smått planera för husbygge i Chum Phae


platina

Recommended Posts

Oregistrerad

då blir vi två svenskar i det området ,jag håller till en km från ditt .förbi den stora bensinstationen med 7eleven 500 meter och sen in till höger ,förbi wat si boli, har inte byggt något hus än men det kommer . När vi är där bor vi i ett garage jag byggt ,så än är det primitivt .Ha en trevlig semester nu mvh mrsomtam

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 125
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • platina

    49

  • skagersten

    11

  • Downlake

    8

  • Moritz

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Portugal är varmare och skatten är 0. Då Portugal har valt avsäga sig sin beskattningsrätt på tjänstepension, samt på kapitalinkomster.

 

http://www.utland.info/artiklar/portugal-%E2%80%93-skattemassigt-det-basta-landet-att-flytta-till-efter-pensioneringen/

 

Hur är det med kostnadsläget?

Räcker pensionen (även utan skatt) till mera än boende och mat?

 

Så här stod det i artikelen jag länkade till om Equador:

 

“Ecuador is such an overwhelmingly attractive choice for retirees overseas today

in part because your dollars really stretch there,” Stevens says.

“You could live comfortably for $1,600 a month, rent included.

 

10000 spänn inklusive maid :-)

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det med kostnadsläget?

Räcker pensionen (även utan skatt) till mera än boende och mat?

 

Så här stod det i artikelen jag länkade till om Equador:

 

“Ecuador is such an overwhelmingly attractive choice for retirees overseas today

in part because your dollars really stretch there,” Stevens says.

“You could live comfortably for $1,600 a month, rent included.

 

10000 spänn inklusive maid :-)

Jag har varit i Portugal 2 gånger under senaste 2 år. Tycker att Algarve och Lissabon är kostnads läge ca 75% av det svenska

men så fört du hamnar utanför alla turiststråk så är det 50 % vad som gäller. 

Som jag kommer ihåg sedan från affären senast mjölk ca 0,50 € kött gris ca 3-4 € oxfilé 12-16 € potatis 0,0 ingenting, bara några cent,

Bio 6 €, öl på krogen 1,5 - 2,5 € kaffe 0,5€

Som vi pratade med lokalbefolkning så mat kostnad ligger på ca 150 -200 € för två personer utan festande.

Kläderna är billiga och du behöver inte många då det är mycket behaglig klimat.

Bensin kostar ca1,4 € jag och kompis festade för 30 € för båda.

Du kan hyra lägenhet för ca 200 €

 

http://sparsamskatt.se/lander/Portugal

 

Detta är anledning till att jag bygger inget och köper inget i Thailand. Vi bara hyr

Ändrades av Swift 4X4
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varit i Portugal 2 gånger under senaste 2 år. Tycker att Algarve och Lissabon är kostnads läge ca 75% av det svenska

men så fört du hamnar utanför alla turiststråk så är det 50 % vad som gäller. 

Som jag kommer ihåg sedan från affären senast mjölk ca 0,50 € kött gris ca 3-4 € oxfilé 12-16 € potatis 0,0 ingenting, bara några cent,

Bio 6 €, öl på krogen 1,5 - 2,5 € kaffe 0,5€

Som vi pratade med lokalbefolkning så mat kostnad ligger på ca 150 -200 € för två personer utan festande.

Kläderna är billiga och du behöver inte många då det är mycket behaglig klimat.

Bensin kostar ca1,4 € jag och kompis festade för 30 € för båda.

Du kan hyra lägenhet för ca 200 €

 

http://sparsamskatt.se/lander/Portugal

 

Detta är anledning till att jag bygger inget och köper inget i Thailand. Vi bara hyr

 

Om man studerar din länk lite mera noggrant så framgår det att 0-skatt endast gäller för privat pension.

På andra typer pension ska man betala SINK-skatt i Sverige - dvs 25%

 

Hittar inget sätt att slippa det eller vet du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man studerar din länk lite mera noggrant så framgår det att 0-skatt endast gäller för privat pension.

På andra typer pension ska man betala SINK-skatt i Sverige - dvs 25%

 

Hittar inget sätt att slippa det eller vet du?

Sink tyvärr ingen kommer ifrån.

Men du behåller sjukvård om du skaffar dig EU kort. post-10495-0-47613300-1374487804.jpg

Så det finns mycket att vinna på det att flytta till Portugal.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Frankrike kan man komma ner till 15% på pensionen

 

Det är därför det mest populära landet just nu att pensionera sig i vad gäller Europa

 

http://sparsamskatt.se/lander/Frankrike

Du har ju sink i Sverige på hela 25% och det kommer du inte undan eller ?

Detta i enlighet med SINK-lagen. Även om Frankrike inte väljer att beskatta dina svenska pensioner så har alltså Sverige rätt enligt svensk lag att beskatta din pension.

Ändrades av Swift 4X4
Link to comment
Dela på andra sajter

Blev ju en fin tråd det här om platinas husbygge :-).. Nötter //Lp

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har ju sink i Sverige på hela 25% och det kommer du inte undan eller ?

Detta i enlighet med SINK-lagen. Även om Frankrike inte väljer att beskatta dina svenska pensioner så har alltså Sverige rätt enligt svensk lag att beskatta din pension.

 

Ja. Den allmänna pensionsdelen kommer man inte undan SINK-skatten på eftersom den måste tas ut under längre tid s.k Livsvarligt.

 

Det är de övriga pensionsdelarna man på olika sätt kan få ner till ofta 0% i Frankrike tack vare ett nytt domslut

 

Tar man dessutom ut tjänstepension och pensionsförsäkring under några år (pensionsmaximera) som man avser bo där och slipper helt skatt på detta och sätter in dom pengarna i fonder. När man sen flyttar hem igen när man börjar bli lite "skröplig" kan man ta ut pengarna helt utan beskattning

 

http://sparsamskatt.se/files/pensionering/Information-om-pensionering-i-Frankrike-Sparsam-Skatt-2013.pdf

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev ju en fin tråd det här om platinas husbygge :-).. Nötter //Lp

 

Tills dess att det händer något med bygget (om ett år eller så, när marken satt sig)

är ju denna tråd ledig och kan med fördel användas till annat :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja. Den allmänna pensionsdelen kommer man inte undan SINK-skatten på eftersom den måste tas ut under längre tid s.k Livsvarligt.

 

Det är de övriga pensionsdelarna man på olika sätt kan få ner till ofta 0% i Frankrike tack vare ett nytt domslut

 

Tar man dessutom ut tjänstepension och pensionsförsäkring under några år (pensionsmaximera) som man avser bo där och slipper helt skatt på detta och sätter in dom pengarna i fonder. När man sen flyttar hem igen när man börjar bli lite "skröplig" kan man ta ut pengarna helt utan beskattning

 

http://sparsamskatt.se/files/pensionering/Information-om-pensionering-i-Frankrike-Sparsam-Skatt-2013.pdf

Visste inget om det franska beslutet. Låter bra. Men Portugal är ju billigare att leva i än Frankrike och pensionsskatten är 0%.

kolla samma sida som du länkar fast sök Portugal.  http://sparsamskatt.se/lander/Portugal

Link to comment
Dela på andra sajter

Visste inget om det franska beslutet. Låter bra. Men Portugal är ju billigare att leva i än Frankrike och pensionsskatten är 0%.

kolla samma sida som du länkar fast sök Portugal.  http://sparsamskatt.se/lander/Portugal

 

Ja. Båda dom länderna är 0% på tjänstepension och pensionsförsäkringar om man gör rätt vid utflyttning etc. Det beror på de avtal som finns mellan de länderna och Sverige

 

Här är ett exempel från 2 pensionärer som flyttar till Frankrike och utnyttjar reglerna på bästa sätt (32% skatt om dom stannar i Sverige totalt och 15,8% skatt totalt om dom flyttar till Frankrike)

 

Exempel, pensionsbeskattning:
Två makar väljer att pensionera sig i Frankrike vid 61 års ålder.
Utflyttningen från Sverige är fullständig. Tjänstepensionen per
månad uppgår till 20 000 kr för den ena maken och 8 000 kr
för den andra maken.
Den allmänna pensionen uppgår till vardera 17 000 kr per månad.
 
Vid bosättning i Sverige
Makarnas gemensamma årliga pension uppgår till 744 000 kr
Makarnas gemensamma årliga skatt uppgår till 239 000 kr
 
Vid bosättning i Frankrike
Makarnas gemensamma årliga pension uppgår till 744 000 kr
Makarnas gemensamma årliga skatt uppgår till 118 000 kr
 
Fördel Frankrike jämfört med Sverige:
Sänkt skatt med ca 121 000 kronor per år,
d v s ca 10 000 kr per månad
Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Equador sägs annars år efter år att vara det bästa landet att bo i som pensionär.

I bedömningen ingår priset på öl och billig mat, hyra osv osv men även att i princip kunna välja mellan olika klimat.

Hoppas själv få tid och råd att åtminstone besöka landet innan parkeringen på långvården.

 

Lite sent att få reda på, inser jag, när jordgolvet redan är lagt i Thailand :-)

 

I Forbes lista upträder Thailand som nummer 9.

 

10 best countries to retire 2013

 

Edit..

 

Läste igen och hittade några kloka ord om att bli expat på gamla dar:

 

“Retiring abroad isn’t for everyone,” she adds. “The happiest expats we meet overseas have one thing in common:

They brought their sense of adventure with them.

They went overseas ready to try new things, to be confounded, to be impressed, to be surprised.

Living overseas works best when you’re pulled there and not just pushed.

If your motivation for going abroad is entirely economic, brace yourself for disappointment.”

Hej. tack för dina tips :) bra ändå att Thailand ligger på 10 top ten listan  när man börjar investera och planera för sin pension där :)

Det som känns tråkigt är bara att man inte kan göra något utan arbetstillstånd i Thailand , jag är en ganska aktiv person är lite orolig hur det ska gå med det 

konstigt att Thailändska regeringen är så orolig att man ska ta Thailändarnas jobb istället se att det kan komma in tekniska och utbildad personal på olika företag som att innovationer och småföretagsamhet växer och blir mer konkurenskraftiga  i världen ! nu är dom bara oroliga att man ska ta deras jobb :(

Link to comment
Dela på andra sajter

Wow vilken skillnad !!

Tål att tänka på och ha i åtanke när den dagen kommer :)

kanske ett alternativ ?

Hur länge per år måste man vara i landet för att få dessa förmåner vet du det? Tallviking 

/TB

Link to comment
Dela på andra sajter

Wow vilken skillnad !!

Tål att tänka på och ha i åtanke när den dagen kommer :)

kanske ett alternativ ?

Hur länge per år måste man vara i landet för att få dessa förmåner vet du det? Tallviking 

/TB

 

Du kan läsa mer runt den frågan här:

 

http://sparsamskatt.se/skatt-och-juridik/vasentlig-anknytning

 

Grunden är att du skall sakna "väsentlig anknytning" till Sverige för att kunna räkna hem dessa vinster

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

då blir vi två svenskar i det området ,jag håller till en km från ditt .förbi den stora bensinstationen med 7eleven 500 meter och sen in till höger ,förbi wat si boli, har inte byggt något hus än men det kommer . När vi är där bor vi i ett garage jag byggt ,så än är det primitivt .Ha en trevlig semester nu mvh mrsomtam

Hej. Va kul :) 

Var bor du i Sverige? 

Tydligen bor vi på andra sidan om Seven Eleven  men inte många hundra meter från varandra stället heter Ban Huai Bong låter jättebra förstod att det endast var 1 svensk på forumet som bodde i Chum Phae men hade visst fel,

Kan du skicka namnet på din flickvän/fru ? på ett PM kanske dom känner varandra ?

Min fru är 33 år  

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen fara !! 

 

Mycket intressant också med pensionfunderingar men även som ny medlem få kontakt med er alla på detta forum

Ska försöka uppdatera byggprojektet så att det hålls vid liv innan byggstart ändå ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Trevligt med husbyggartrådar, blir oftast intressant att följa.

 

Vi börjar bli färdig med vårt andra bygge, det första var igentligen mest tänkt för att ha något vettigt att bo i när vi kom till Thailand på besök, men sen ändrade sig förutsättningarna för mig och vi flyttade till Thailand permanent, således behövde vi ett större hus.

 

Började med detta i Nov förra året, nu är det tomten, gräs, belägga infarten etc etc kvar att göra, huset i sig är i princip klart!

 

Lycka till med ditt projekt.

 

post-3210-0-55662400-1374653334.jpg

 

post-3210-0-43170700-1374653330.jpg

 

post-3210-0-24009700-1374653405_thumb.jp

 

post-3210-0-43745600-1374653204.jpg

post-3210-0-41101600-1374653208.jpg

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tomurdoc,

 

Intressant. Gärna mera detaljer, storlek, prisläge, vilken del av landet, vad göra och inte göra vid ett bygge.

 

Flyttar själv på heltid nästa månad, skall låta bygga på befintlig tomt.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tomurdoc,

 

Intressant. Gärna mera detaljer, storlek, prisläge, vilken del av landet, vad göra och inte göra vid ett bygge.

 

Flyttar själv på heltid nästa månad, skall låta bygga på befintlig tomt.

 

Lägger kanske in lite mer bilder sen när jag är ledig.

 

-Marken skaffade vi för några år sedan och är på 4R

-Storleken är fn ca 82 m2 på varje plan, således ca 160m3, men har redan börjat planerat för en utbyggnad på baksidan på ca 40m2 med gym/spa/gästrum.

-Priset, ca 10 000bth per kvm, har inte räknat ihop exakt ännu.men då har jag inte byggt exklusivt med en massa opraktiska språng och tak hit och dit, har försökt att hålla det basic och praktiskt

-Göra och inte göra, så många skolor från div medlemmar här på forumet, så jag undviker att rekommendera något här. 

-Det enda jag kan säga är att vi byggt på en liten höjd som borgar för vind och gratis ventilation, marken är packad sen länge men vi har gjutit ner stolparna 2m med" fötter" på 1,5x1,5m , det är ett torrt område.

 

Del av landet är 90km ESE om Korat syns på medlemskartan, stämmer på sånär 25 m..

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt att läsa att ca. 10.000 bath/m2 fortfarande gäller. Hade tidigare fått uppgift att i Isaan kostar det 10-15.000/m2. I julas bad jag tre byggfirmor om pris för att bygga vårt gästhus, 80 m2 under tak plus 20m2 altan. Två rum med sovalkov och två badrum, inget kök.Hade räknat med 1M. En byggare begärde 1,5M, en annan (stora byggfirman) ville ha 3,2M och den tredje återkom aldrig. Bestämde då att bygget blir inte förrän vi är på plats, vi hyr första året. Ritningarna till gästhuset hade en lokal arkitekt gjort efter mina intentioner. Kändes som att byggarna var väldigt fixerade/vana vid att bygga enligt husritningar från "boken". Vi ville ha ett hus på plintar(50 cm ovan mark) samt Superblock eller Q-con i väggarna och rejäl genomluftning på vinden. Det blev även en hel del glasytor, troligen bidrog det till att höja anbuden.    

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trevligt med husbyggartrådar, blir oftast intressant att följa.

 

Vi börjar bli färdig med vårt andra bygge, det första var igentligen mest tänkt för att ha något vettigt att bo i när vi kom till Thailand på besök, men sen ändrade sig förutsättningarna för mig och vi flyttade till Thailand permanent, således behövde vi ett större hus.

 

Började med detta i Nov förra året, nu är det tomten, gräs, belägga infarten etc etc kvar att göra, huset i sig är i princip klart!

 

Lycka till med ditt projekt.

 

attachicon.gifhus12.jpg

 

attachicon.gifhus_33.jpg

 

attachicon.gifIMG_0099.JPG

Snyggt bygge nu har du ju en gäststuga också:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill också ha ett hus i Thailand så man har något anständigt och eget att bo i när man är där.

 

Vad som bekymrar mig är att det kommer att stå tomt i så stor del av året, det kan inte vara bra.

Man kan iofs låta släkten bo i det, men då är jag övertygad om att det kommer att se ut som fan inne och ute efter ett tag.

Att ta ut hyra eller begära att de är rädda om grejorna även om de är gratis och falangen otroligt rik, verkar inte som en trolig möjlighet.

 

Dessutom är jag lite rädd för att ett hus kommer att minska benägenheten att leta efter upplevelser på annat håll.

Jag känner redan att vi försummer att resa till andra länder p.g.a. den anknytning till Thailand vi har
och ett hus tror jag kommer att binda upp en ännu mer

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör allt stilrent med mycket kakel och enkla möbler så att det är slittåligt då behöver du inte oroa dig och hyr ut till en billig peng till en seriös familj som tar hand om ditt hus.,

Då du kommer på semester får dom under denna tid maka på sig till släktingar eller hotell kanske det är bara ett par veckor om året innan pension tills ni vill flytta dit?

Skönt att ha en fast punkt i livet ! 

Jag kommer under delar av året bo och resa på många andra platser i världen men det är alltid skönt att komma hem:)

Gå på din känsla ibland är det resan till målet som är det roliga 

utan utmaningar och livs-testningar är livet ganska tomt iallafall för mig

Link to comment
Dela på andra sajter

sakonnakhon

Vill också ha ett hus i Thailand så man har något anständigt och eget att bo i när man är där.

 

Vad som bekymrar mig är att det kommer att stå tomt i så stor del av året, det kan inte vara bra.

Man kan iofs låta släkten bo i det, men då är jag övertygad om att det kommer att se ut som fan inne och ute efter ett tag.

Att ta ut hyra eller begära att de är rädda om grejorna även om de är gratis och falangen otroligt rik, verkar inte som en trolig möjlighet.

 

Dessutom är jag lite rädd för att ett hus kommer att minska benägenheten att leta efter upplevelser på annat håll.

Jag känner redan att vi försummer att resa till andra länder p.g.a. den anknytning till Thailand vi har

och ett hus tror jag kommer att binda upp en ännu mer

Vi har ett hus i Rayong, som vi hyr ut. Nackdelen är att vi inte kan bruka det när vi åker ned just nu.

Fördelen är att det inte blir stående tomt, och vi har ett sparkonto som fylls på sakta med säkert.

Tanken är väl att hyra ut det ytterligare ett par tre år. Sedan så blir det förhoppningsvis lite längre resor lite oftare,

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...