Jump to content
IGNORERAD

En tråkig historia med lyckligt slut


janne_h

Recommended Posts

En av min fru,s syterdöttrar bor i Arvika och jobbar som städerska på ett stort hotell vid Svensk Norska gränsen.

I förrgår kokade det tydligen ordentligt bland städpersonalen som består av Thai och Filipiner ca 10 st personer.

Bakgrunden är att hotellet drar pengar på lön varje dag för lunch och frukost (90kr dag) som hotellet tillhandahåller.

Det finns inget val att ta med sig egen mat utan pengarna dras ändå varje dag.

 

När dom går till köket så har hotellet en kökschef som skriker och gormar och är mycket nedlåtande och otrevlig mot dom. Hon tillåter heller inte städpersonalen att äta samma mat som Hotellgästerna. UItan dom får gårdagens mat som ibland t.o.m varit skämd så att någon blivit magsjuk.

Dom planerade en vild strejk där alla skulle vara hemma tills det vart ändring på detta missförhållande.

 

När jag fick höra detta så avrådde jag dom å det bestämdaste på en vild strejk där dom skulle vara frånvarande från jobbet. Utan rådde dom att alla gick till jobbet och på morgonen satte sig i lunchrummet och vägra att börja städa förns chefen tog tag i detta och det vart ändring.

Högsta hotellchefen var på semester. Men när hon fick veta detta så lät hon meddela att kökschefen skulle prata och komma överens med städarna. Och i annat fall skulle hon få byta arbetsuppgifter med en av städarna.

Mellanchefen var iväg ca 20 minuter och pratade med kökschefen. Som tydligen hade då gråtit. Men efter det var hon MYCKET tillmötesgående med städpersonalen och visade helt plötsligt en vänlig sida mot dom där hon visade dom den bra maten och hälsade dom välkomna o.s.v.

 

Vi får väl hoppas att det håller i sig?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Bakgrunden är att hotellet drar pengar på lön varje dag för lunch och frukost (90kr dag) som hotellet tillhandahåller. Det finns inget val att ta med sig egen mat utan pengarna dras ändå varje dag.

 

Detta är med i kollektivavtalet.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är med i kollektivavtalet.

 

Vad jag förstår så accepterar alla inblandade just detta. Men det kan knappast då vara förenligt med kollektivavtalet att hotellet tillhandahåller för den pengen hälsovådlig gammal skämd mat. Samt att kökspersonalen skriker och gormar åt dom när dom ska hämta maten som dom betalar för.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

hälsovådlig gammal skämd mat. Samt att kökspersonalen skriker och gormar åt dom när dom ska hämta maten som dom betalar för.

 

Självklart inte, och det är konstigt att det kan förekomma på en svensk arbetsplats idag

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart inte, och det är konstigt att det kan förekomma på en svensk arbetsplats idag

 

Min teori är att man inte riktigt tar snälla beskedliga Thailändskor mer för givet. Vad jag förstått hade man tidigare tagit upp detta snällt med mellanchefen tidigare. Som slagit ifrån sig och sagt att hon inte trodde att det var så. Efter att en filipinska blivit utsatt för mycket otrevlig behandling i måndags. Så hade alla pratat ihop sig och bestämt sig för att inte acceptera detta. Men som sagt det är ju konstigt att hotellcheferna inte kollar upp sånt bättre när dom får indikation på missförhållanden i ren självbevarelsedrift? Då vad jag vet så är böterna för arbetsmiljöbrott ganska höga.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för jäkla trams och bli påtvingad mat?? Fy fan vilka svin överhuvudtaget..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bakgrunden är att hotellet drar pengar på lön varje dag för lunch och frukost (90kr dag) som hotellet tillhandahåller. Det finns inget val att ta med sig egen mat utan pengarna dras ändå varje dag.  

]

 

 

 

 

 

Om det är som Khemmarat skriver så är det väl fackets fel att ha gått med på något så jävla dumt avtal.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

 

 

 

Om det är som Khemmarat skriver så är det väl fackets fel att ha gått med på något så jävla dumt avtal.

 

Det har något med skattmasen att göra, dom antar att man äter på jobbet när en jobbar i restaurangbranschen.

 

Så om krogen inte drar stålar så blir du upptaxerat

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Det har något med skattmasen att göra, dom antar att man äter på jobbet när en jobbar i restaurangbranschen.

Så om krogen inte drar stålar så blir du upptaxerat

Då borde det väl vara förmånsbeskattat och inte avdrag på lön.

Sent from my analog teleprinter using A4 paper

Link to comment
Dela på andra sajter

Då borde det väl vara förmånsbeskattat och inte avdrag på lön.

Sent from my analog teleprinter using A4 pape

 

Nå har dom gjort nåt avtal, krogen drar och skattmasen är nöjd. Kolla med

 

facket eller skatteverket så får du ett korrekt svar.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Pingislover
Kost på arbetsplatsen

 

I de kollektivavtal som vi har tecknat ingår det en klausul om kostavdrag.

I avtalet heter det "inackordering i kost". Det innebär att arbetsgivaren

har rätt att göra ett kostavdrag från din nettolön med, för närvarande,

40 kronor per arbetsdag. Om du har arbetat i 20 dagar under löneperioden

blir kostavdraget 800 kronor. Kostförmån beskattas enligt Skatteverkets regler.

Fri lunch eller middag på jobbet är värderat till 80 kronor per dag. Kom ihåg att

du inte har fri kost, eftersom du redan har betalat 40 kronor för maten (kostavdrag).

Det betyder att du får ett förmånsvärde på skillnaden, det vill säga 40 kronor per dag,

som du ska betala skatt för. Detta förmånsvärde lägger din arbetsgivare på toppen

av din bruttolön. Med avdrag och skatt blir din faktiska matkostnad ca 52 kronor per dag.

 

Du undantas från regeln om kostavdrag om din arbetstid är högst fyra timmar per dag.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

 

 

 

Om det är som Khemmarat skriver så är det väl fackets fel att ha gått med på något så jävla dumt avtal.

Sant sant..snart måste jag säkert betala för att jag använder företagets verktyg och maskiner

och allt virke de måste inhandla.. :kort: Fan ta mig om de hittar nån 2tum4 stump hemma hos mig... :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart inte, och det är konstigt att det kan förekomma på en svensk arbetsplats idag

Det är mycket som är konstigt, eller vad sägs om Fas 3, sveket som bara fortsätter rulla på. Eller alla dessa visstidsanställningar som folk har år efter år utan att erbjudas fast anställning.

Jag tar mig friheten att köra en gammal favorit i repris:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kötthandlarn

Jag skulle vilja drifta mig till att påstå att behandlingen av städerskorna är ytterligare ett bevis för den diskriminering och de fördomar som thai/asiatiska tjejer får möta i vårt samhälle och då allt som oftast från svenska tjejer.

Det stör mig ngt oerhört att de får utstå detta bara för att de inte är "vanliga" invandrare utan "bara", som en del så föraktfullt kallar det, importfruar..

De hade aldrig behandlats på det sättet om det hade varit "vanliga" invandrare, för det hade ingen vågat. 

 

Nej, detta är inget SD-inlägg utan bara ett konstaterande att det tydligen är skillnad på invandrare och invandrare..

 

Sorry om det blev OT..

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Svinet till chef skulle få en knäpp på näsan.Tycker denna satans översittare skulle få sig en omgång

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...