Jump to content
IGNORERAD

En tråkig historia med lyckligt slut


janne_h

Recommended Posts

En av min fru,s syterdöttrar bor i Arvika och jobbar som städerska på ett stort hotell vid Svensk Norska gränsen.

I förrgår kokade det tydligen ordentligt bland städpersonalen som består av Thai och Filipiner ca 10 st personer.

Bakgrunden är att hotellet drar pengar på lön varje dag för lunch och frukost (90kr dag) som hotellet tillhandahåller.

Det finns inget val att ta med sig egen mat utan pengarna dras ändå varje dag.

 

När dom går till köket så har hotellet en kökschef som skriker och gormar och är mycket nedlåtande och otrevlig mot dom. Hon tillåter heller inte städpersonalen att äta samma mat som Hotellgästerna. UItan dom får gårdagens mat som ibland t.o.m varit skämd så att någon blivit magsjuk.

Dom planerade en vild strejk där alla skulle vara hemma tills det vart ändring på detta missförhållande.

 

När jag fick höra detta så avrådde jag dom å det bestämdaste på en vild strejk där dom skulle vara frånvarande från jobbet. Utan rådde dom att alla gick till jobbet och på morgonen satte sig i lunchrummet och vägra att börja städa förns chefen tog tag i detta och det vart ändring.

Högsta hotellchefen var på semester. Men när hon fick veta detta så lät hon meddela att kökschefen skulle prata och komma överens med städarna. Och i annat fall skulle hon få byta arbetsuppgifter med en av städarna.

Mellanchefen var iväg ca 20 minuter och pratade med kökschefen. Som tydligen hade då gråtit. Men efter det var hon MYCKET tillmötesgående med städpersonalen och visade helt plötsligt en vänlig sida mot dom där hon visade dom den bra maten och hälsade dom välkomna o.s.v.

 

Vi får väl hoppas att det håller i sig?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter