Jump to content
IGNORERAD

Installera GPS-karta över Thailand


Jordbromannen

Recommended Posts

Jordbromannen

Till er som använder GPS navigation i Thailand:

 

- Vilken GPS-enhet funkar bra i Thailand om man köpt GPS:en i Sverige och vill installera thailändska kartor?

 

- Ni som själva har laddat ner och installerat Thai-kartor till GPS:en, använder ni köpkartor, eller något gratisalternativ? Funkar det bra? Måste man kanske köpa kartor över hela Asien för att få med Thailand? Var det en enkel procedur att ladda ner och föra över kartorna till GPS:en? Är det enklare, billigare eller bättre med något specifikt märke om man har för avsikt att lägga till thai-kartor? Kanske någon kan ge mig en enkel instruktion hur man installerar fler kartor på den GPS ni använder?

 

- Är det bättre o billigare att köpa själva GPS:en i Thailand? Kan man då få med europakartor, om man främst kommer använda GPS:en där? Blir navigationen då automatiskt på engelska, eller kan man lätt installera svenskt språkpaket och få väganvisningarna på svenska?

 

(Jag har nu lånat en Garmin nüvi 2595 av en kompis och skulle kunna prova att ladda ner någon karta, men jag måste vara säker på att befintliga europakartor ej skrivs över. Har provat att ladda ner ett prg som heter BaseCamp som man ev kan behöva för att föra över kartor till denna GPS)

Link to comment
Dela på andra sajter

Min Android lur med Google kartor

funkar alltid, överallt.

 

Nu är Du utesluten av Chang????:crazy:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Till er som använder GPS navigation i Thailand:

 

- Vilken GPS-enhet funkar bra i Thailand om man köpt GPS:en i Sverige och vill installera thailändska kartor?

 

- Ni som själva har laddat ner och installerat Thai-kartor till GPS:en, använder ni köpkartor, eller något gratisalternativ? Funkar det bra? Måste man kanske köpa kartor över hela Asien för att få med Thailand? Var det en enkel procedur att ladda ner och föra över kartorna till GPS:en? Är det enklare, billigare eller bättre med något specifikt märke om man har för avsikt att lägga till thai-kartor? Kanske någon kan ge mig en enkel instruktion hur man installerar fler kartor på den GPS ni använder?

 

- Är det bättre o billigare att köpa själva GPS:en i Thailand? Kan man då få med europakartor, om man främst kommer använda GPS:en där? Blir navigationen då automatiskt på engelska, eller kan man lätt installera svenskt språkpaket och få väganvisningarna på svenska?

 

(Jag har nu lånat en Garmin nüvi 2595 av en kompis och skulle kunna prova att ladda ner någon karta, men jag måste vara säker på att befintliga europakartor ej skrivs över. Har provat att ladda ner ett prg som heter BaseCamp som man ev kan behöva för att föra över kartor till denna GPS)

Du ska göra en backup på GPS-en till dator. Kartor skrivs inte över utan varje land ligger för sig själv.

Det funkade med min Navigon 90. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jordbromannen

Min Android lur med Google kartor

funkar alltid, överallt.

Tänkte inte på denna lösning. Verkar ju enkelt och smidigt! En fråga bara, då får man manuellt följa med på kartan? Eller kan man få riktig navigering till en adress, typ sväng nästa vänster o s v?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte inte på denna lösning. Verkar ju enkelt och smidigt! En fråga bara, då får man manuellt följa med på kartan? Eller kan man få riktig navigering till en adress, typ sväng nästa vänster o s v?

Navigering funkar bra.

Men du måste ha internet i telefonen.

400 bath för en månad på Dtac.

Link to comment
Dela på andra sajter

Navigering funkar bra.

Men du måste ha internet i telefonen.

400 bath för en månad på Dtac.

Det finns offline kartor. Endast GPS signal behövs

Link to comment
Dela på andra sajter

Jordbromannen

Navigering funkar bra.

Men du måste ha internet i telefonen.

400 bath för en månad på Dtac.

400 baht för online kartor blir ju klart billigt och bra om man jmf mot att köpa en GPS. Jag stannar oftast max 1 månad i Thailand, så 1 månad internet i telefonen med t ex Dtac ska jag nog prova. Tack för billigt och bra tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Det finns offline kartor. Endast GPS signal behövs

Offlinekartor är inte dumt att installera i mobilen, man kan ju komma utanför täckning t ex... I min Android har jag laddat ner OsmAnd som har kartor för hela världen. Gratis dessutom!

Link to comment
Dela på andra sajter

På nuvi kan man sätta in ett micro SD kort

På detta gör du en map som heter garmin

i denna map lägger du thai kartan

Finns 3 versioner att hämta ned  Thai, Eng  eller Thai/Eng

tar upp ca 500mb plats om du vill ha alla  Thai/Eng ligger på ca 230mb

 

 

På vissa av garmins modeller kan man välja thai tal (dock ej på min nya)

om du väljer Thai/Eng verion av kartan så visar min garmin thai text på kartan vid val av svensk text

och visar eng text på kartan vid val av eng text i språk inställningar

 

Du kan sök på gator/hotell mm som vanligt och med SD kortet behöver du inte röra grundkartan

 

Vill du ha mera utförlig instruktion + ställe där man laddar ned PM a mig

 

bob11

Link to comment
Dela på andra sajter

En möjlighet är att köpa en billig GPS på något av elektronikparadisen i de större städerna.

De kostar 1000-3000 baht och då får man den senaste mjukvaran och kartor.

För 200 baht uppdaterar säljaren apparaten åt dig nästa gång du kommer till Thailand om du tycker det behövs.

 

Jag har en Navigon GPS i bilen hemma och en Navigon app i telefonen och de är jävligt bra bägge två.

Bägge har offline kartor för hela Europa, men jag hittar tyvärr inte kartor över Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till er som använder GPS navigation i Thailand:

 

- Vilken GPS-enhet funkar bra i Thailand om man köpt GPS:en i Sverige och vill installera thailändska kartor?

 

- Ni som själva har laddat ner och installerat Thai-kartor till GPS:en, använder ni köpkartor, eller något gratisalternativ? Funkar det bra? Måste man kanske köpa kartor över hela Asien för att få med Thailand? Var det en enkel procedur att ladda ner och föra över kartorna till GPS:en? Är det enklare, billigare eller bättre med något specifikt märke om man har för avsikt att lägga till thai-kartor? Kanske någon kan ge mig en enkel instruktion hur man installerar fler kartor på den GPS ni använder?

 

- Är det bättre o billigare att köpa själva GPS:en i Thailand? Kan man då få med europakartor, om man främst kommer använda GPS:en där? Blir navigationen då automatiskt på engelska, eller kan man lätt installera svenskt språkpaket och få väganvisningarna på svenska?

 

(Jag har nu lånat en Garmin nüvi 2595 av en kompis och skulle kunna prova att ladda ner någon karta, men jag måste vara säker på att befintliga europakartor ej skrivs över. Har provat att ladda ner ett prg som heter BaseCamp som man ev kan behöva för att föra över kartor till denna GPS)

 

Jag har tagit med en Garmin Nüvi 1390 ifrån Sverige. Satt länge och försökte lägga in "pirat-kartor" men fick det aldrig att fungera utan köpte den officiella Thalandskartan ifrån Garmin/Thailand. Googla lite så hittar du deras adress i Bangkok. Eftersom jag bor i Udon fick jag betala i förskott (inte farligt dyrt) och sedan fick min fru ringa och skälla ett antal gånger tills det slutligen dök upp en CD med en Map-fil. Map-filen kopierades in på GPS'ens SD-kort och sen var det klart. Fungerar lika bra som i Sverige förutom att stavningen är ett problem när man försöker lägga in adresser.

 

En karta över Laos lyckades jag lägga in via BaseCamp-programmet men den är ganska värdelös så nästa gång jag är i Vientianne skall jag köpa Garmins officiella.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...