Jump to content
IGNORERAD

Att gå in i den berömda väggen.


lenno

Recommended Posts

Det är nu drygt ett halvår sedan frugan tog över sin thairestaurang här i Göteborg och hon fullkomligt älskar det i jämförelse med de hemska erfarenheter hon hann skaffa sig som anställd hos andra. Det mesta har helt klart gått över förväntningarna och då i synnerhet antalet maträtter hon tillagar. Omsättningen har mer än fördubblats på dessa sex månader och det är nu mer regel än undantag att det rör sig om 100+ mat som tillagas per dag. Och det fortsätter att öka hela...

 

Problemet är att hon nu bara unnat sig tre (3) dagars ledighet under året pga att hon ännu inte hittat någon annan kunnig thaikock. Det finns hur gott som helst av trevliga damer som "kan hjälpa till" med andra saker såsom diska ur wokpannor, hacka grönsaker, skiva kyckling etc. men det

blir genast lite svårare när det kommer till ta emot en beställning på plats eller i telefon och som dessutom kan lära sig en kassaapparat på några dagar. 

 

För att då inte tala om när det gäller själva matlagningen och då menar jag inte den som man står hemma i köket och "lallar med" i lugn och ro samtidigt man småäter och tjôtar med väninnorna på köksgolvet. Någon som vet var man hittar någon med lite känsla för thaimat och framförallt tempo i det hon gör. Det känns som om det är läge att hitta en sådan person, innan som sagt den berömda väggen står där framför henne.

 

Se det gärna som en platsannons och hoppas det är ok. Kanske t.o.m. man kan göra två flugor på smällen genom att någon maipenraiares tjej eller fru ett lyft? Eventuellt intresserade kan väl skicka ett PM.

 

Ha det gôtt.

 

 

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa arbetsförmedlingen och se om ni kan få anställa nån på "Instegsjobb" då får ni 80% av lönen i retur från ARB förmedlingen.

Var tydlig i annonsen, vilka arbetsuppgifter som skall utföras, och om det tex är ett krav med Thai i tal och skrift.

Instegs jobb skall vara i samband med studier på SFI, och den anställde får bara hjälp om denne varit i landet mindre än 3 år.

Höll på att glömma... testa arbetsförmedlingen i vilket fall som helst, de är till stor hjälp.

 

Frugan jobbar nu ett stenkast från SFI där hon pluggar, funkar fint!

 

 

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Kan inte farbror Lenno dra på sig förklädet ibland och veva runt i grytorna? ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kötthandlarn
Kan inte farbror Lenno dra på sig förklädet ibland och veva runt i grytorna? ;-)

Nää, Lenno skall göra det som han passar bäst till.

Nämligen att ta emot gästerna för det gör han med den äran... :thumbsup:

Å så kanske han vill umgås lite med frugan när hon är ledig...

 

Lycka till i letandet Lenno och hoppas ni hittar ngn passande väldigt snart.

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nu drygt ett halvår sedan frugan tog över sin thairestaurang här i Göteborg och hon fullkomligt älskar det i jämförelse med de hemska erfarenheter hon hann skaffa sig som anställd hos andra. Det mesta har helt klart gått över förväntningarna och då i synnerhet antalet maträtter hon tillagar. Omsättningen har mer än fördubblats på dessa sex månader och det är nu mer regel än undantag att det rör sig om 100+ mat som tillagas per dag. Och det fortsätter att öka hela...   Problemet är att hon nu bara unnat sig tre (3) dagars ledighet under året pga att hon ännu inte hittat någon annan kunnig thaikock. Det finns hur gott som helst av trevliga damer som "kan hjälpa till" med andra saker såsom diska ur wokpannor, hacka grönsaker, skiva kyckling etc. men det blir genast lite svårare när det kommer till ta emot en beställning på plats eller i telefon och som dessutom kan lära sig en kassaapparat på några dagar.    För att då inte tala om när det gäller själva matlagningen och då menar jag inte den som man står hemma i köket och "lallar med" i lugn och ro samtidigt man småäter och tjôtar med väninnorna på köksgolvet. Någon som vet var man hittar någon med lite känsla för thaimat och framförallt tempo i det hon gör. Det känns som om det är läge att hitta en sådan person, innan som sagt den berömda väggen står där framför henne.   Se det gärna som en platsannons och hoppas det är ok. Kanske t.o.m. man kan göra två flugor på smällen genom att någon maipenraiares tjej eller fru ett lyft? Eventuellt intresserade kan väl skicka ett PM.   Ha det gôtt.
Lycka till...jag skulle kunna rekommendera frugan för hon är nog lösningen på " erat problem" Men som du vet så har hon ett ok fast restaurangjobb. Men jag ska höra om hon kan rekommendera någon. Ha det gott o grattis till framgången//Hp

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan undrar vad restaurangen heter?

 

Hon har eventuellt ett par namn...

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa arbetsförmedlingen och se om ni kan få anställa nån på "Instegsjobb" då får ni 80% av lönen i retur från ARB förmedlingen.

Var tydlig i annonsen, vilka arbetsuppgifter som skall utföras, och om det tex är ett krav med Thai i tal och skrift.

Instegs jobb skall vara i samband med studier på SFI, och den anställde får bara hjälp om denne varit i landet mindre än 3 år.

Höll på att glömma... testa arbetsförmedlingen i vilket fall som helst, de är till stor hjälp.

 

Frugan jobbar nu ett stenkast från SFI där hon pluggar, funkar fint!

 

 

MVH Tommy

Instegsjobb ska leda till anställning och inte utnyttjande av systemet.

Behöver inta vara förknippat med SFI men om den som får instegsjobb vill gå SFI så företaget måste ställa upp.

Det finns exempel där företag var tvungna att återbetala lönebidrag i sin helhet. 

http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Fa-extra-stod/Ny-i-Sverige/Instegsjobb.html

 

att kontakta arbetsförmedlingen för detta är det bästa man kan göra 

 

Jag hade på mitt jobb instegsanställda. De ville inte stega in och fick gå. Kontakten med AF var mycket bra i detta fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

God thaimat är inte lätt att hitta i swe ...tycker man allt som oftats blir besviken vid thaikrogs besök...igår inget undantag beställde phad kra pao.fy fan inte gott

 

så nu undrar jag var din frus rest ligger? hon verkar ju vara riktigt seriös och förstår att man inte kan skicka vem som helst till köket :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat alternativ är väl att stänga någon dag i veckan!

Får man inte tag på rätt kock som kan hålla uppe kvaliten kan det vara ett nog så gott alternativ.

Det löser ju inte problem med någon längre semester men kan ge avlastning.

 

Här uppe tycker jag att söndag/ ibland med kombination måndag brukar vara vanlig.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

God thaimat är inte lätt att hitta i swe ...tycker man allt som oftats blir besviken vid thaikrogs besök...igår inget undantag beställde phad kra pao.fy fan inte gott

 

så nu undrar jag var din frus rest ligger? hon verkar ju vara riktigt seriös och förstår att man inte kan skicka vem som helst till köket :thumbsup:

Många som lagar mat, men jag har också bara nästan blivit besviken här i swe. Man kan väl hitta någon billig snabbmat som kan vara prisvärd ibland. Därifrån till att bli nöjd på ett restaurangbesök är en lång väg.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

God thaimat är inte lätt att hitta i swe ...tycker man allt som oftats blir besviken vid thaikrogs besök...igår inget undantag beställde phad kra pao.fy fan inte gott

 

så nu undrar jag var din frus rest ligger? hon verkar ju vara riktigt seriös och förstår att man inte kan skicka vem som helst till köket :thumbsup:

 

Är du på Gotland i Visby kolla Kanjanas Restaurang. Äkta ChiangMai kök maten är värd varje krona. Riktiga Thai kokar.

Link to comment
Dela på andra sajter

sakonnakhon

Frugan har 2 anställda. Hon har drillad båda i matlagningen, så att rätterna alltid smakar det samma som när hon gör det.

Den ena kan hantera kassan och svara i telefon, den andra får ta lite större ansvar för de andra sysslorna.

Detta har resulterat i att frugan kan ta 2 dagar ledigt i veckan.

Sedan går jag in i bland och sköter kassa/telefon m.m. men jag har ett heltidsjobb med en hel del övertid, så det blir inte jätte ofta.

Hoppas det löser sig, och ni hittar nån som kan avlösa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag inte har fått helt hjärnsläpp så är det denna:

 

http://phadthaimajorna.se/

Ser riktigt ut, tycker mej se Lenno på en bild där!

 

En kontakt har tyvärr redan avböjt.

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Instegsjobb ska leda till anställning och inte utnyttjande av systemet.

Behöver inta vara förknippat med SFI men om den som får instegsjobb vill gå SFI så företaget måste ställa upp.

Det finns exempel där företag var tvungna att återbetala lönebidrag i sin helhet. 

http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Fa-extra-stod/Ny-i-Sverige/Instegsjobb.html

 

att kontakta arbetsförmedlingen för detta är det bästa man kan göra 

 

Jag hade på mitt jobb instegsanställda. De ville inte stega in och fick gå. Kontakten med AF var mycket bra i detta fall.

OK, lustigt att Arbetsförmedlingen KRÄVDE ett studieintyg från SFI då.

Nu var det ju inga problem att få ett sådant, tog ett par minuter bara.

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, lustigt att Arbetsförmedlingen KRÄVDE ett studieintyg från SFI då.

Nu var det ju inga problem att få ett sådant, tog ett par minuter bara.

 

 

MVH Tommy

Det har med arbetstid att att göra. Vill man ha del tid så ska man gå SFI eller något liknande.

Våra instegare var klara med SFI och skulle praktisera på heltid, som aldrig skedde. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan undrar vad restaurangen heter?

 

Hon har eventuellt ett par namn...

 

 

MVH Tommy

Hej Tommy

 

PHAD THAI - MAJORNA

www.phadthaimajorna.se

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, lustigt att Arbetsförmedlingen KRÄVDE ett studieintyg från SFI då.

Nu var det ju inga problem att få ett sådant, tog ett par minuter bara.

 

 

MVH Tommy

Instegsjobb kan väl de som uppfyller visa kriterier få. Arbetslösa ungdomar, och andra som har det svårt att komma in på arbetsmarknaden. Men förmodligen har de andra förutsättningar om de går SFI. Tidigare hade man krav på att du skulle ha slutfört SFI innan du kom ifråga för vissa insatser. Men jag tror att det inte behövs nu. Förut så kunde även olika AF ha olika krav, vet ej om det har jämnats ut nu. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för alla svar även om inget mynnat ut i något konkret än så länge. 

 

Jo, Instegsjobben är för nyanlända där det krävs studier på SFI. Antingen på helfart då det endast blir tid över för en halvtidstjänst. Men i gengäld kan de då, om de har tur med handläggaren/lokala AF (vilket skiftar enormt mycket) fortsätta så i 24 månader i st f stipulerade 6 för dem som jobbar heltid och endast studerar på SFI en kväll i veckan.

 

Att stänga haket ett par dagar i veckan går inte bossen med på. Hon minns fortfarande dagen för 4-5 år sedan då hon vaknade upp på morgonen med endast 17 Bt i börsen. Dem gav hon till pojken sin för att köpa mjölk i skolan, för att därefter bege sig ut på risfälten och komma hem med 180Bt och allt var återigen frid och fröjd.

 

Jo, vi satte in en annons på AF i fredags och har fått några svar. Vi får se vad det ger.

 

Farbror lenno klarar definitivt inte av detta jobb - så bollen rullas tillbaka till Siam Nilsson. Men du skall veta att det är hett som i Bangokok därinne även om tjejerna tycker det är gott.

 

I övrigt kommenterar jag inte eller bemöter inläggen - då jag är rädd för att få en faktura från Kim eller P3 för reklamkostnader.

 

Tommy. Du är inte redovisningsskyldig här i tråden hur dina förfrågningar utfaller. PM:a bara om du har något.

Ändrades av lenno

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Lenno, du har PM i ämnet.

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...