Jump to content
IGNORERAD

Vorani i Bangkok Post om det ekonomiska undret i Isaan.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

 

Tog del av en härlig läsning idag av Vorani på Bangkok post http://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/359752/thaksin-isan-love-affair-in-full-bloom, där framgår det att Isaan har haft en aldrig tidigare skådad ekonomisk tillväxt på 40% under 2007-2011, för samma period hade övriga landet 23% och Bangkok området 17%, under samma period hade Isaan även en ökning av månadsinkomsterna med 40% vilket är klart mest i landet, privata investeringar i Isaan ökade med 49% bara under 2012, Isaan tillhör även dom regioner som har dragit mest nytta av dom populistiska reformer som har genomförts under perioden som fri hälsovård, billiga lån och 300 bahts minimilön som bara den har gett vissa områden i Isaan en ökning av månadslönerna med 35%.

 

Svaret på vad denna ökning på 40% beror på varierar ju beroende på vem man frågar för Thaksins supportrar är ju svaret självklart förd politik och fattade beslut, medans anti Thaksin grupper säger att det bara är tur och att det är världsekonomin som har åstadkommit det här, sanningen är väl en mix av detta enligt Vorani.

 

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 64
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Moipenyang

    11

  • Khun Ken

    11

  • MaiChai

    4

  • Wangthong

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tänk om vi hade haft samma ekonomiska under i Sverige- i en begränsad del av landet givetvis så hade Reinfeldt säkrat sig segern i nästa val redan nu...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

2007-2011 var det väl en regering från demokraterna  :ahh:
2007 var det militären. 2008 var det PPP 2009-2011 var det Demokraterna Kanske läge för vissa att hylla de som hyllas bör?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Tog del av en härlig läsning idag av Vorani på Bangkok post http://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/359752/thaksin-isan-love-affair-in-full-bloom, där framgår det att Isaan har haft en aldrig tidigare skådad ekonomisk tillväxt på 40% under 2007-2011, för samma period hade övriga landet 23% och Bangkok området 17%, under samma period hade Isaan även en ökning av månadsinkomsterna med 40% vilket är klart mest i landet, privata investeringar i Isaan ökade med 49% bara under 2012, Isaan tillhör även dom regioner som har dragit mest nytta av dom populistiska reformer som har genomförts under perioden som fri hälsovård, billiga lån och 300 bahts minimilön som bara den har gett vissa områden i Isaan en ökning av månadslönerna med 35%.

 

Svaret på vad denna ökning på 40% beror på varierar ju beroende på vem man frågar för Thaksins supportrar är ju svaret självklart förd politik och fattade beslut, medans anti Thaksin grupper säger att det bara är tur och att det är världsekonomin som har åstadkommit det här, sanningen är väl en mix av detta enligt Vorani.

 

 

Med vänlig hälsning isan lover

Man ska väl gratulera folket i Isaan i sådana fall.

Men hur är det med analysförmågan?

 

Var det inte så IL att under kuppen 2006 så gick de bakåt så många 100% att de tagit ikapp lite nu?

Tycker inte de verkar så värst nöjda med situationen just nu i Isaan.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Snygg analys att 300bath reformen, gett en sån stor välfärdsökning för åren 2007-2011.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

IL blir mer pinsam för varje inlägg han gör!

 

2007 var det militären.
2008 var det PPP
2009-2011 var det Demokraterna

 

Alltså inte Thaksin som styrde överhuvudtaget!!

 

IL = Bagdad Bob

 

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

 

Jag förstår att siffror till stöd för den utveckling som Isaan har fått uppleva retar många rojalister och thaksinhatare på forumet, men det är något som både jag och befolkningen i i Isaan tar lätt på och kan leva med, huvudsaken är naturligtvis att landets mest eftersatta region har fått dessa kraftiga förbättringar.

 

Men av kommentarerna att döma verkar inte så värst många av dom ha läst artikeln och tagit del av Voranis tankar, men det överraskar ju inte heller precis, det är väl snarare mer regel än undantag.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant läsning och analys av Vorani, som man borde kunna ta till sig oavsett partifärg. Slutraderna av krönikan sammanfattar det hela bra :

"Don't blame Isan, congratulate her. This is the consequence of decades of bad governance and mismanagement in which these provinces have been run, not as parts of a democratic nation, but as subjects of the Bangkok regime.

Thaksin simply made the Isan people a better offer.”

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag förstår att siffror till stöd för den utveckling som Isaan har fått uppleva retar många rojalister och thaksinhatare på forumet, men det är något som både jag och befolkningen i i Isaan tar lätt på och kan leva med, huvudsaken är naturligtvis att landets mest eftersatta region har fått dessa kraftiga förbättringar.

 

Men av kommentarerna att döma verkar inte så värst många av dom ha läst artikeln och tagit del av Voranis tankar, men det överraskar ju inte heller precis, det är väl snarare mer regel än undantag.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Att Isaan utvecklats tycker jag är jättebra! Jag har hela min Thai familj i Isaan utanför Udon.

Rojalist är jag absolut inte, jag har haft väldigt hätska diskussioner med frugan angående deras kungadyrkan som jag anser beror på ren hjärntvätt som påbörjas redan i förskolan.

 

Thaksin anser jag vara ett jävla svin som för sin egen vinnings skull utan urskillning stjäl miljarder från det Thailändska folket!

 

Hur du kan stötta detta är helt omöjligt att förstå för mig! En västerländsk man med utbildning dessutom fackligt aktiv som stöttar en ultra kapitalistisk skurk som Thaksin, du borde fan skämmas!

 

Om du själv hade förstått artikeln som du kommenterade hade du kanske inte återigen gjort bort dig genom att ge Thaksin äran för saker som inte ens hänt under hans regerande.

 

 

   / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Att Isaan utvecklats tycker jag är jättebra! Jag har hela min Thai familj i Isaan utanför Udon.

Rojalist är jag absolut inte, jag har haft väldigt hätska diskussioner med frugan angående deras kungadyrkan som jag anser beror på ren hjärntvätt som påbörjas redan i förskolan.

 

Thaksin anser jag vara ett jävla svin som för sin egen vinnings skull utan urskillning stjäl miljarder från det Thailändska folket!

 

Hur du kan stötta detta är helt omöjligt att förstå för mig! En västerländsk man med utbildning dessutom fackligt aktiv som stöttar en ultra kapitalistisk skurk som Thaksin, du borde fan skämmas!

 

Om du själv hade förstått artikeln som du kommenterade hade du kanske inte återigen gjort bort dig genom att ge Thaksin äran för saker som inte ens hänt under hans regerande.

 

 

   / Joe

Hej

 

Jag har normalt i det närmaste samma uppfattning som Vorani och denna artikel är inget undantag, jag instämmer till fullo i hans klockrena analys om utvecklingen i Isaan och även Voranis påstående om att PT skulle vinna ett ev. nyval och att Thaksins popularitet i ex.vis Isaan är ohotad tack vare vad Thai Rak Thai, PPP och nu PT har åstadkommit i regionen.

 

Med vänlig hälsning Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag förstår att siffror till stöd för den utveckling som Isaan har fått uppleva retar många rojalister och thaksinhatare på forumet, men det är något som både jag och befolkningen i i Isaan tar lätt på och kan leva med, huvudsaken är naturligtvis att landets mest eftersatta region har fått dessa kraftiga förbättringar.

 

Men av kommentarerna att döma verkar inte så värst många av dom ha läst artikeln och tagit del av Voranis tankar, men det överraskar ju inte heller precis, det är väl snarare mer regel än undantag.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Det jag läste var din slutledning av ämnet,misstolkade du?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Jag har normalt i det närmaste samma uppfattning som Vorani och denna artikel är inget undantag, jag instämmer till fullo i hans klockrena analys om utvecklingen i Isaan och även Voranis påstående om att PT skulle vinna ett ev. nyval och att Thaksins popularitet i ex.vis Isaan är ohotad tack vare vad Thai Rak Thai, PPP och nu PT har åstadkommit i regionen. Med vänlig hälsning Isan lover
Tänk vad som kunde åstadkommits inte bara i Isaan om inte Thaksin och alla andra korrupta politiker och statstjänstemän bara hade tänkt på att fylla sina egna fickor. Det är bara små pengar som blir över till folket. Ändrades av Seaserpent

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Tänk vad som kunde åstadkommits inte bara i Isaan om inte Thaksin och alla andra korrupta politiker och statstjänstemän bara hade tänkt på att fylla sina egna fickor. Det är bara små pengar som blir över till folket.

Hej

 

Visst skulle mycket kunna bli ännu bättre men den resa Isaan har varit med om sedan Thai Rak Thai vann sitt första val saknar ändå motstycke i Thailändsk historia och jag har precis som Vorani stor förståelse för varför folk röstar som dom gör, kraftig ekonomisk tillväxt och kraftigt höjda inkomster var precis vad denna region behövde, men t.o.m jag själv blev överraskad av att tillväxt och löneökningar låg på denna höga nivå även om man inte har kunnat undgå att se hur mycket som har hänt där uppe dom senaste 10-15 åren och hur fort det har gått.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Intressant läsning och analys av Vorani, som man borde kunna ta till sig oavsett partifärg. Slutraderna av krönikan sammanfattar det hela bra :

"Don't blame Isan, congratulate her. This is the consequence of decades of bad governance and mismanagement in which these provinces have been run, not as parts of a democratic nation, but as subjects of the Bangkok regime.

Thaksin simply made the Isan people a better offer.”

Hej

 

Just dom meningar som du kopierade in "Don't blame Isan, congratulate her. This is the consequence of decades of bad governance and mismanagement in which these provinces have been run, not as parts of a democratic nation, but as subjects of the Bangkok regime. Thaksin simply made the Isan people a better offer.” säger väl det mesta.

 

Och jag tycker precis som du att alla borde kunna ta till sig Voranis opartiska men klockrena analys, det var länge sedan någon beskrev orsakerna till Isaan befolkningens inställning till Thaksin på ett så enkelt och tydligt sätt, sen är det ju bara att gratulera till den utveckling regionen har fått tack vare sina röster på dom partier som har uppmärksammat denna region och dess befolkning.

 

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Snygg analys att 300bath reformen, gett en sån stor välfärdsökning för åren 2007-2011.

 

Särskilt som den infördes i Issan under 2013.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

De hade aldrig fått dessa pengar och tillväxt om Thaksin hade suttit kvar vid makten. Orsaken till att pengar har regnat över Isan är att militären och de tillfälliga regeringarna har varit tvungna att lugna dem. Produktiviteten har inte ökat enbart kostnadaderna. Kvar kommer folket likt Europerna att sitta med skulderna.  

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Särskilt som den infördes i Issan under 2013.

Hej

 

I artikeln står det att löneökningarna på 35% tack vare 300 bahts reformen erhölls på vissa platser i isaan under 2012 (inte under 2007-2011 som leifen påstod) och jag får väl ta Vorani på orden när det gäller detta.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

I artikeln står det att löneökningarna på 35% tack vare 300 bahts reformen erhölls på vissa platser i isaan under 2012 (inte under 2007-2011 som leifen påstod) och jag får väl ta Vorani på orden när det gäller detta.

 

Mvh isan lover

Läs om ditt första inlägg igen.

Du redovisar höjningar för åren 2007-2011, men samtidigt ger du 300b reformen kredit för detta, en reform som tillkom efter redovisningsperioden. Även om den infördes 2012 är det senare...

Du kanske bara formulerat dig otydligt, men så blir min tolkning.

 

Bättre du redovisar de fördyringar på mat och ökande kostnader i skolan, det är nutid och inte historia.

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaksin med anhang må vara skurkar, kanske till och med mer skurkar än deras politiska motståndare, vilka som är värst har ju diskuterats till leda här på MPR.
 
Men även skurkar gör gott emellan varven, även om det primära syftet kanske är att berika sig själva. Och som Voranin säger i sin krönika:
 
“Even if there may be evidence that said prosperity is due to many factors other than Thaksin, it still cannot be denied that he was the first prime minister with a policy aimed at ensuring the Isan region was better off, and as such he was the one who opened the doors for the growth. “
Most importantly, it's what the people believe that counts, and they believe in Thaksin. Economic numbers and heartfelt beliefs are what matters “
 
Även MPR:s värsta Thaksinkritker borde kunna inse det ovanstående.
 
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Läs om ditt första inlägg igen.

Du redovisar höjningar för åren 2007-2011, men samtidigt ger du 300b reformen kredit för detta, en reform som tillkom efter redovisningsperioden. Även om den infördes 2012 är det senare...

Du kanske bara formulerat dig otydligt, men så blir min tolkning.

 

Bättre du redovisar de fördyringar på mat och ökande kostnader i skolan, det är nutid och inte historia.

 

Leif

Hej

 

Det är möjligt att jag förvillade dig, men i Voranis artikel var det helt klart år 2012 som gällde på dom 35% löneökningar som kunde kopplas till 300 bahts reformen och då bara på vissa platser i Isaan.

 

Om man ska tro på dom siffror som Vorani hänvisar till i sin artikel med en ekonomisk tillväxt på 40% och ökade månadsinkomster på 40% bara under åren 2007-2011 så är det kanske inte så konstigt att priser och kostnader samtidigt har stigit något, detta tror jag att man får räkna med om man har en så hög tillväxt och höga löneökningar.

 

Vorani förutspår ju dessutom att framtiden fortsatt ser ljus ut för Isaan om planerade satsningar som industripaerken i khon kaen o.s.v blir av, bara det att privata investeringar i Isaan steg med 49% bara under år 2012 är ju fantastiskt och fortsätter detta så ser det riktigt bra ut.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

I artikeln står det att löneökningarna på 35% tack vare 300 bahts reformen erhölls på vissa platser i isaan under 2012 (inte under 2007-2011 som leifen påstod) och jag får väl ta Vorani på orden när det gäller detta.

 

Mvh isan lover

 

Det var du som angav perioden 2007-2011 och 300 bahts reformen infördes i vissa delar bland annat Phuket och Bangkok under 2012, känner inte till om någon av de andra 5 provinserna den infördes i 2012 räknas till Issan?

 

Men hur som helst infördes reformen i 7 provinser 2012 och i resterande 70 provinser 2013 och kan då uteslutas från att ha påverkat resultatet under perioden 2007-2011.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...