Jump to content
IGNORERAD

ATM-problem


Neil2

Recommended Posts

Såja nu har även jag haft problem med MasterCard! Skulle köpa mig en motorcykel och butiken tar inte kontokort, troligen inte så vanligt att folk köper en hoj med kontanta medel.

Glad i hågen så går jag till närmaste ATM och plockar ut 15000 Thb, i med kortet igen för att plocka ut ytligare 15000 Thb. Tji där var det stopp! Testar tre maskiner till men blir nekad pengar. Slutar med att jag får stoppa i mitt Thaikort för att ta ut det sista jag behöver.

Ringer under em till Swedbank personligservice men de kan inte se några fel på mitt kort. Då har jag bara använt kortet en gång tidigare under semestern när vi skulle köpa nya glasögon till gumman så är det inga maximerade summor. Efter några väl valda ord då min semester nästan blir förstörd pga att jag litar på deras skitkort så klämmer hon ur dig att vi kan beställa ett Visakort till dig när vi kommer hem. Tack för den!!!

Tur att det går att föra över mer pengar med hjälp av paddan så jag kan fortsätta att använda mitt Thaikort med Visa. Men det tar tre dagar att fylla på det.

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 63
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • fiskarn

    6

  • kitungmakmak

    6

  • Sam sip sam

    5

  • Towe

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

På mitt ICA kort finns det nån limit för uttag i utlandet.

15000 kronor tror jag det är.

Sen får man vänta 3 dagar innan man kan ta ut igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här var det inget maxbelopp att tala om. Inte använt kortet på 1 1/2 vecka då jag har ett visakort utfärdat här i Thailand för just semester och mindre uttag. Kunde ta ut 15000Thb ca 3200kr på mitt svenska MasterCard sedan var det stopp. Skitkort är vad det är, vill jag ta ut 40 000thb ca 8300kr då ska jag få ut det med. Det är inga jättesummor att tala om. Blev lovad ett Visakort istället av banken hemma och det har alltid fungerat prickfritt.

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

Här var det inget maxbelopp att tala om. Inte använt kortet på 1 1/2 vecka då jag har ett visakort utfärdat här i Thailand för just semester och mindre uttag. Kunde ta ut 15000Thb ca 3200kr på mitt svenska MasterCard sedan var det stopp. Skitkort är vad det är, vill jag ta ut 40 000thb ca 8300kr då ska jag få ut det med. Det är inga jättesummor att tala om. Blev lovad ett Visakort istället av banken hemma och det har alltid fungerat prickfritt.

 

Jag tror ev att det finns maxgräns på den thailändska bankens ATM på hur mycket man får ta ut per dag med ett och samma kort

 

Testa i en annan ATM från en annan bank eller testa dagen efter

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Testade tre olika banker och det var stopp och blev problem för mig som kund som vi löste på ett annat sätt. Faktum kvarstår att jag som kund fick problem. Att bankerna stoppar ett kort efter 15000Thb är inte rimligt. Har tagit ut mer pengar tidigare år men då hade jag ett Visakort.

Kortet fungerar säkert idag men det hjälpte inte mig igår. Inga större inköp planerade så det blir Mitt Thaikort och det fungerar.

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

Biluthyrare vill gärna reservera ett större belopp på kortet.

Vissa hotell ett mindre.

 

Sen gäller det förstås att se upp med vad som finns (kvar) på kontot när man är i Thailand.

Kort med chip är väl något säkrare men många får sina konton tömda där.

 

Inte att jag tror något att detta drabbat dig, har själv vald bort Sparbanken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Testade tre olika banker och det var stopp och blev problem för mig som kund som vi löste på ett annat sätt. Faktum kvarstår att jag som kund fick problem. Att bankerna stoppar ett kort efter 15000Thb är inte rimligt. Har tagit ut mer pengar tidigare år men då hade jag ett Visakort.

Kortet fungerar säkert idag men det hjälpte inte mig igår. Inga större inköp planerade så det blir Mitt Thaikort och det fungerar.

Det kan ju tydligen bli lite problem om man använder bankkort istället för kreditkort.

Jag har Mastercard hos SEB och har aldrig haft problem att ta ut t,ex 50000baht under ett dygn.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Pengar finns på kortet så det är inga likviditets problem. Ringde som sagt till Swedbank senare under eftermiddagen och de kunde inte se några problem. Butiken tog inte kort så de ville ha kontanter. Har blivit lovad Visa istället.

Ändrades av fiskarn

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Du kunde ha gått in på en bank och tagit ut pengar på ditt kort om du hade passet med dig

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Hade igar problem med att ta ut pengar pa atm i Phichit, Thailand. Forsokte pa flera atm pa olika banker och med tva olika swedbank mastercard bankkort. Allt funkar fint anda till slutet dar atm maskinerna inte godkanner beloppet pa 20000 baht eller 10000 baht. Pa en kasikorn atm tillats dock ett uttag pa 10000 baht. Har aldrig haft problem med detta tidigare utan alltid kunnat ta ut pengar hur jag vill. Har ringt telefonbanken och kollat och de ser inga problem, pengar finns pa kontona och och jag ar inte I narheten att na uttagsgransen. Nagon som kanner igen problemet eller har nagot tips pa hur jag skall gora?

 

Neil 2(som ar forummedlemen Neil. Var tvungen att regisrera mig som Neil 2 da jag glomt mitt losenord och samtidigt inte kommer in pa min mail som ar kopplad till MPR)

Hej jag har bott här nu i 7 år och det händer någon gång per år

att det är problem men då har det varit internetproblem.ATM kan inte kontakta banken.

Då är det oftast bara att vänta några timmar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror ev att det finns maxgräns på den thailändska bankens ATM på hur mycket man får ta ut per dag med ett och samma kort

 

Testa i en annan ATM från en annan bank eller testa dagen efter

Jag tog ut 20k på mitt GE Moneybankkort idag, försökte direkt efter ta ut 20k till men det gick inte.

Så vad du tror verkar stämma

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Hej jag har bott här nu i 7 år och det händer någon gång per år

att det är problem men då har det varit internetproblem.ATM kan inte kontakta banken.

Då är det oftast bara att vänta några timmar.

Det låter ju mer rimligt än att MC skulle vägras i nån ATM.

 

Kan ju vara banken i Sverige åxå som tagit en paus från nätet, det har ju hänt ett par gånger under senare år.

Då var ju även SJ, Posten och Apoteket utslagna.

 

Är inte alls dumt att ha flera kort (i olika banker) med sig. Men jag fyller bara på det jag behöver till kortet, och har ingen kredit.

Men förr eller senare lär jag väl åxå bli blåst. Eller så tänker jag i alla fall, det är nog det bästa sättet att undvika större problem.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man ett bankkort med MC/Visa så kan man få problem när man väljer Savings i ATM för att kontakten med den svenska banken misslyckas.

 

Då kan man göra om det omgående och välja Credit i ATM och det fungerar.

Då får man betala i efterskott till sin korthållare.

 

Jag tror det spelar ingen roll om man har MC eller Visa om man skall ta ut från sin egen bank och sitt eget konto.

 

Datatrafiken verkar fungera bättre till "kredithållarna"  MC/Visa än till de svenska bankerna.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tagit bort krediten på mina kort då jag anser mig ha tillräckligt med likviditet så jag inte ska behöva kredit. Förvägras jag då pengar så fyller inte kortet minna behov och jag kommer att byta ut det.

Tidigare när jag hade kredit så glömde jag att fylla på kreditkontot och fick då en ockerränta och det är väl det bankerna vill och det är anledningen till att jag tagit bort krediten. Har även tryckt på fel knapp när jag handlade så det blev kredit istället för sparande.

Gäller att komma ihåg att fylla på kreditkontot när det blir sådana misstag.

Det blev en dyr limpa den gången!!

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...