Jump to content
IGNORERAD

ATM-problem


Neil2

Recommended Posts

Hej

Hade igar problem med att ta ut pengar pa atm i Phichit, Thailand. Forsokte pa flera atm pa olika banker och med tva olika swedbank mastercard bankkort. Allt funkar fint anda till slutet dar atm maskinerna inte godkanner beloppet pa 20000 baht eller 10000 baht. Pa en kasikorn atm tillats dock ett uttag pa 10000 baht. Har aldrig haft problem med detta tidigare utan alltid kunnat ta ut pengar hur jag vill. Har ringt telefonbanken och kollat och de ser inga problem, pengar finns pa kontona och och jag ar inte I narheten att na uttagsgransen. Nagon som kanner igen problemet eller har nagot tips pa hur jag skall gora?

 

Neil 2(som ar forummedlemen Neil. Var tvungen att regisrera mig som Neil 2 da jag glomt mitt losenord och samtidigt inte kommer in pa min mail som ar kopplad till MPR)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 63
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • fiskarn

    6

  • kitungmakmak

    6

  • Sam sip sam

    5

  • Towe

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

Hade igar problem med att ta ut pengar pa atm i Phichit, Thailand. Forsokte pa flera atm pa olika banker och med tva olika swedbank mastercard bankkort. Allt funkar fint anda till slutet dar atm maskinerna inte godkanner beloppet pa 20000 baht eller 10000 baht. Pa en kasikorn atm tillats dock ett uttag pa 10000 baht. Har aldrig haft problem med detta tidigare utan alltid kunnat ta ut pengar hur jag vill. Har ringt telefonbanken och kollat och de ser inga problem, pengar finns pa kontona och och jag ar inte I narheten att na uttagsgransen. Nagon som kanner igen problemet eller har nagot tips pa hur jag skall gora?

 

Neil 2(som ar forummedlemen Neil. Var tvungen att regisrera mig som Neil 2 da jag glomt mitt losenord och samtidigt inte kommer in pa min mail som ar kopplad till MPR)

gå in på banken, jag skulle aldrig våga stoppa in kortet i en atm maskin utomlands och riskera att maskinen strular och tar mitt kort i beslag, ta med pass och gå in på banken,

Link to comment
Dela på andra sajter

Har råkat ut för att det inte går att ta ut mer än 30.000bath per dygn med mina Mastercard, oavsett ATM.

 

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning
gå in på banken, jag skulle aldrig våga stoppa in kortet i en atm maskin utomlands och riskera att maskinen strular och tar mitt kort i beslag, ta med pass och gå in på banken,

Nu överdriver du väl en del?

Jag har använt 3 olika svenska kort i Thailand massor med gånger och aldrig haft problem.

Samma sak med mitt kort från Krung Thai bank.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Har råkat ut för att det inte går att ta ut mer än 30.000bath per dygn med mina Mastercard, oavsett ATM.

 

 

Leif

 

Du får se till och jobba mer, så ska du se att det går :)

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får se till och jobba mer, så ska du se att det går :)

Finns ett annat kort också (mitt hemliga) så Mastercard blir sällan använt, men det är praktiskt med en uttagsgräns när thaidamerna vill shoppa.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

gå in på banken, jag skulle aldrig våga stoppa in kortet i en atm maskin utomlands och riskera att maskinen strular och tar mitt kort i beslag, ta med pass och gå in på banken,
Annars finns ju resecheckar för dom som är riktigt rädda..eller en bögslunga med färdigväxlad reskassa från forex. Allvarligt..går du över gatan utan ledsagare eller sitter du bara på rummet??!!

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också blivit nekad uttag på 20000 THB vid något tillfälle trots att det fanns gott om pengar på kontot och att jag tidigare många gånger hade tagit ut just detta belopp på just denna ATM.

 

Jag såg även att några enstaka personer efter mig i kön kunde ta ut pengar men också andra som blev avvisade, precis som jag.

 

Det kom fram då att de som hade lyckats ta ut pengar endast tog ut mindre belopp och bankomaten därefter stängde ner helt (Out Of Order).

 

Jag drog därför slutsatsen att det helt enkelt inte fanns tillräckligt med pengar kvar för större uttag på denna maskin. Detta beteende förefaller ju rimligt eftersom thailändarna själva för det mesta tar ut väsentligt lägre belopp. Farangerna måste ju tänka på att neutralisera den förhatliga uttagsavgiften på 180 THB så långt det går och tvingas därför till större uttag.

 

Och mycket riktigt, jag kom igen nästa dag och då var det inga problem att ta ut 20000 THB från just denna ATM.

 

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars finns ju resecheckar för dom som är riktigt rädda..eller en bögslunga med färdigväxlad reskassa från forex. Allvarligt..går du över gatan utan ledsagare eller sitter du bara på rummet??!!

forex skulle jag aldrig låta mej bli rånad av, nä behöver inte ledsagare, sitter inte på rummet utom när vi tvingas bo på hotell vid ankomst och avgång från th, bögslunga skulle jag aldrig använda offentligt det inbjuder till att bli rånad

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt Swedbank Mastercard, samt kärringens ICA kort fungerade inte i någon Bangkok Bank ATM när vi var nere i Maj (testade flera, runtom i BKK och Buriram).

Just Bangkok Bank dock.

 

Meil2, har du försökt tagit ut i någon annan ATM först där du nekats?

Jag hade det problemet för flera år sedan. Jag skulle ta ut typ 40k baht för att köra en första "avbetalning" på hotellnotan men då hade jag troligtvis nått uttagsgränsen på en vecka (eller nåt, kommer inte ihåg exakt).

Gick dock vidare och tänkte ta ut ett något mindre belopp, men då sa den att det inta fanns täckning.

Efter många försök, så ringde jag till slut Swedbank, och då visade det sig att beloppet som jag försökt ta ut, men inte fått ut pga uttagsgränsen hade "reserverats" och jag hade alltså inte tillräckligt med pengar tillgängligt. Inget att göra sa de, pengarna kommer tillbaks, och de gjorde de efter ett par dagar (var helg om jag inte missminner mig).

 

Nu var det ingen större fara för mig, men det hade ju blivit jävligt knivigt om det vart typ sista dan och man ska pröjsa hotell el. dyl.

Ändrades av Franco
Link to comment
Dela på andra sajter

En sedelrulle i skon funkar alltid. Värst är att man får ont i ryggen efter en månad ?

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
forex skulle jag aldrig låta mej bli rånad av, nä behöver inte ledsagare, sitter inte på rummet utom när vi tvingas bo på hotell vid ankomst och avgång från th, bögslunga skulle jag aldrig använda offentligt det inbjuder till att bli rånad

 

Bögslunga är bra, fyll den med småsten eller annat skit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också blivit nekad uttag på 20000 THB vid något tillfälle trots att det fanns gott om pengar på kontot och att jag tidigare många gånger hade tagit ut just detta belopp på just denna ATM.

 

Jag såg även att några enstaka personer efter mig i kön kunde ta ut pengar men också andra som blev avvisade, precis som jag.

 

Det kom fram då att de som hade lyckats ta ut pengar endast tog ut mindre belopp och bankomaten därefter stängde ner helt (Out Of Order).

 

Jag drog därför slutsatsen att det helt enkelt inte fanns tillräckligt med pengar kvar för större uttag på denna maskin. Detta beteende förefaller ju rimligt eftersom thailändarna själva för det mesta tar ut väsentligt lägre belopp. Farangerna måste ju tänka på att neutralisera den förhatliga uttagsavgiften på 180 THB så långt det går och tvingas därför till större uttag.

 

Och mycket riktigt, jag kom igen nästa dag och då var det inga problem att ta ut 20000 THB från just denna ATM.

 

//Singha711

Va har di höjt

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hänt mig med, men då tog jag kortet och passet och gick till banken och fick ut det jag behövde utan problem

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Kort och pass och uttag i bank är av någon konstig anledning någon slags standard för mig.

Tror det händer varje resa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ett annat kort också (mitt hemliga) så Mastercard blir sällan använt, men det är praktiskt med en uttagsgräns när thaidamerna vill shoppa.

 

Kanske ska tippsa damen din :crazy:

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

Under närmare 30 års frekvent tjänsteresande utomlands har jag alltid bara medfört visa och mastercard.Tagit ut pengar i lokal valuta utomlands. För säkerhets skull haft extrakort i reserv OM kortet skulle försvinna i en ATM. Har dock aldrig hänt...tills i förrgår, då hände det.  I SÄFFLE!  Så gott som på hemmaplan. :-)    Nordeas gamla bankomat  svalde kortet, uppmanade sedan på skärmen stoppa i ditt kort, slå din kod..klockan 8 på morgonen...Fick så småningom kontakt med bankens personal, problemet löstes.

 

Så In-Kas varning kan ändras till "stoppa aldrig in kortet i en atm i Sverige (eller Värmland). ;-)

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

post-5520-0-03879400-1374049977.gif

 

Thailändskt ATM-problem

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Under närmare 30 års frekvent tjänsteresande utomlands har jag alltid bara medfört visa och mastercard.Tagit ut pengar i lokal valuta utomlands. För säkerhets skull haft extrakort i reserv OM kortet skulle försvinna i en ATM. Har dock aldrig hänt...tills i förrgår, då hände det.  I SÄFFLE!  Så gott som på hemmaplan. :-)    Nordeas gamla bankomat  svalde kortet, uppmanade sedan på skärmen stoppa i ditt kort, slå din kod..klockan 8 på morgonen...Fick så småningom kontakt med bankens personal, problemet löstes.

 

Så In-Kas varning kan ändras till "stoppa aldrig in kortet i en atm i Sverige (eller Värmland). ;-)

same du har helt rätt, jag stoppar bara in kortet i min "by-bank" i sverige där jag har hem-nummret till en banktjänste-kvinna som jag brukar ringa om det skulle vara ngt problem,

hon känner igen min röst (och tel-nr) har ringt till henne från Thailand och fått hjälp,

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...

Fan nu händer det igen. Tjejen skulle ta ut pengar idag med sitt swedbank mastercard på en Bkk bank ATM i Phitchit och inte fan att det funka. Satans mastercard. Är dock själv förbered med två mastercard och två visa kort när jag åker på måndag. Något av dem skall väl fungera.

 

Ni som tagit ut pengar på bankkontor med hjälp av kortet och passet. Blir det samma avgift och kurs som när man tar ut i ATM maskinen?

 

Ha det

 

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Fan nu händer det igen. Tjejen skulle ta ut pengar idag med sitt swedbank mastercard på en Bkk bank ATM i Phitchit och inte fan att det funka. Satans mastercard. Är dock själv förbered med två mastercard och två visa kort när jag åker på måndag. Något av dem skall väl fungera.

 

Ni som tagit ut pengar på bankkontor med hjälp av kortet och passet. Blir det samma avgift och kurs som när man tar ut i ATM maskinen?

 

Ha det

 

Neil

Det händer ibland om den inte har kontakt med telenätet. bara gå vidare till en annan atm och prova

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det händer ibland om den inte har kontakt med telenätet. bara gå vidare till en annan atm och prova

Det är möjligt. Hon får väl prova imorgon. Känns dock som det är något mystiskt med Swedbank Mastercard kort. Min två kort fungerade inte förra året och nu fungerar inte tjejens kort. Likadant för några bekanta för några månader sedan. Swedbank Visakort  fungerar dock bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Kanske därför jag har 4 kort med mig... Men dom är inte fyllda med mer än jag behöver för ett uttag. Fixar det med datorn innan.

 

Nordea, Swedbank, ICA och OKQ8. Nåt av dom borde ju fungera. Borde skaffa ett GE Moneybank åxå, men det får bli lite senare.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är möjligt. Hon får väl prova imorgon. Känns dock som det är något mystiskt med Swedbank Mastercard kort. Min två kort fungerade inte förra året och nu fungerar inte tjejens kort. Likadant för några bekanta för några månader sedan. Swedbank Visakort  fungerar dock bra.

BKK Bank har av någon anledning problem med swedbanks mastercard, ta en annan ATM så funkar det!

Link to comment
Dela på andra sajter

UDON-CHARLIE

Men när det väl händer och det inte finns någon att få tag på,

så är man lagom kaxig. Jag vet.

U-C

Nu överdriver du väl en del?

Jag har använt 3 olika svenska kort i Thailand massor med gånger och aldrig haft problem.

Samma sak med mitt kort från Krung Thai bank.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...