Jump to content
IGNORERAD

Thailand och Thailändare inget vidare?


Lysekil

Recommended Posts

Lite motsägelsesfullt ibland, ja. 

Varför bo eller semestra i ett sådant skitland, kan man undra.

 

Det mest idi*tiska är dock de rasistiska inläggen från medlemmar som har thaifru eller -flickvän.

Snacka om självmål  :-)

De är dock som tur är inte så många och brukar endast dyka upp i trådar där vissa nyckelord förekommer.

 

Tja, har man levt med en thaidam i en massa år utan att lära sej att medelthai är betydligt mer rasistisk än medelsvensson så har man missat nåt.

Hade jag haft exakt samma uppfattning som min fru, så hade jag nog kallats rasist av många svenskar...

För det är naturligtvis bara Svenska medborgare som kan vara rasister, ja om det inte är invandrade medborgare då.

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Moritz

    4

  • Baa

    3

  • Moipenyang

    3

  • Lysekil

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tja, har man levt med en thaidam i en massa år utan att lära sej att medelthai är betydligt mer rasistisk än medelsvensson så har man missat nåt.

Hade jag haft exakt samma uppfattning som min fru, så hade jag nog kallats rasist av många svenskar...

För det är naturligtvis bara Svenska medborgare som kan vara rasister, ja om det inte är invandrade medborgare då.

 

 

MVH Tommy

 

Skulle vara intressant att se belägg för att "medelthai är mera rasistisk än medelsvensson"

Inser du att du att påståendet motsäger sig själv?

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

Om man nu väljer att bosätta sig i ett land med en totalt annorlunda kultur än vår egen borde man väl acceptera att innevånarna inte tänker och tycker

precis som vi?

MVH

Stig

 

Ovanstående håller jag fullständigt med om.

 

Men ang vad som skrivs här på forumet , så måste man komma ihåg att det finns så många olika typer av människor på detta forum, och därmed givetvis olika åsikter och erfarenheter.

 

-Pattayafolket, de har givetvis sina värderingar och intressen i Thailand.

-De som tillbringat flera decennier i landet, de har sina värderingar.

-14-30 dagars folket, som kommer en resa per år till en turistort och kör järnet med sus och mus.

-Folket som kommer på besök med sina till Sverige utvandrade Thailändska fruar.

-Rookes, som läst några planetböcker, får gula sjukan, tror de vet allt, för att senare efter 10-talet år fatta att de egentligen inget vet om landet och dess befolkning( skulle tro att jag är, eller har varit en av dessa)

-De som TS(hoppas jag inte outar för mycket nu), mer rese och livserfarna än genomsnittet, som vill ha det bra efter sin yrkeskarriär och söker sig till de ej så av turism exploaterade delarna av landet. 

 

Finns nog många olika grupper, så givetvis är åsikterna olika, och alla måste ju få skriva sin mening, men man behöver ju inte gilla allt som skrivs.

 

Personligen tycker jag att det är helt ok att vissa har en annan åsikt än mig, jag kan ju inte tvinga alla att ha rätt!

 

Så vad som skrivs på forumet avspeglar nog folks åsikter och värderingar i allmänhet, man får sortera ut och glömma det negativa.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur förutsägbart och tråkigt livet blir i Sverige beror nog på dig själv ! Thailand är kul och trivsamt men så är också Sverige, eller ska jag säga Malmö!

 

..längtar till Rosengård

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Hos många (inte alla) tycker jag mig se en överlägsenhetsattityd. Vi är svenskar, därför vet vi bäst

 

Nja, det får stå för alla andra kanske.

 

Själv vet jag bäst och det kanske är därför jag är svensk.

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator
..längtar till Rosengård

Tja, var där så sent som i förra veckan och inhandlade delikata korvar och överlevde faktiskt! Annars så är besöken dit ganska få men så speciellt skräckinjagande är det inte!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vara intressant att se belägg för att "medelthai är mera rasistisk än medelsvensson"

Inser du att du att påståendet motsäger sig själv?

 

Tja, detta är väl inga bevis. Men jag har hört många thailändare helt ogenerat exempelvis säga detta:

 

"Indier luktar illa!"

"Negrer är smutsiga!"

 

Det må vara hänt att en del svenskar tycker likadant, men de har ju oftast vett att hålla käft om det.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, detta är väl inga bevis. Men jag har hört många thailändare helt ogenerat exempelvis säga detta:

 

"Indier luktar illa!"

"Negrer är smutsiga!"

 

Det må vara hänt att en del svenskar tycker likadant, men de har ju oftast vett att hålla käft om det.

 

Herr Chang har talat.

 

Thai är ju generellt väldigt ohyfsade och överlägsna, enligt våra mått,  så vist har man många gånger hört rasistiska tillmälen.

 

Västerlänningar och europeer har ju överlag vett att hålla det för sig själv om man har dessa åsikter.

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Thai är ju generellt väldigt ohyfsade och överlägsna, enligt våra mått,  så vist har man många gånger hört rasistiska tillmälen.

 

Västerlänningar och europeer har ju överlag vett att hålla det för sig själv om man har dessa åsikter.

 

Ett annat karakteristika för västerlänningar är att deras minne är kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson
Håller också med Changen. Sen är det väl så att man klagar och ventilerar det man anser vara fel ibland, i mitt fall irriteras jag mest över politikerna men det kan även vara småsaker som stör min vardag. För att ta ett exempel så behövde jag färgkoden till mitt hus för jag hade lust att re-toucha lite på sina ställen. Jag snackar med managern på husprojektet där vi bor, inget händer. Gör om samma procedur 3 gånger under 2-3 veckors tid och inget händer. Jag blir irriterad och väntar tills han får dit en tekniker och problemet är löst. Saker som står i vägen för mig/oss pga en maipenrai attityd stör och ett sätt att spela ner irritation på kan vara att ventilera frustrationen. Jag misstänker att även TS gör så om landet han bor i? Eller har man bara rätt att bli irriterad på saker i landet man är född i? Hittills iaf ser jag Thailand som bättre land att leva i för mig, fru och son men får se om det ändras någon gång. Tills dess leker jag och lillgrabben här, svårt att vara på dåligt humör då :-) Vad det gäller all-in så tog frugan lånet på kåken och har sannolikt riskerat mer än vad jag gjort. [img=http://www.maipenrai.se/forum/public/style_images/master/attachicon.gif] 3.jpg   / SatanG
Du har i alla fall fått en väldig snits på din villaträdgård. Riktigt snyggt har det blivit enligt bilden som du bifogade. SN
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vara intressant att se belägg för att "medelthai är mera rasistisk än medelsvensson"

Inser du att du att påståendet motsäger sig själv?

Duger detta åt dig?

 

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2325502/Map-shows-worlds-racist-countries-answers-surprise-you.html

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Har bara skummat kommentarerna men här kommer min åsikt.


Älskade Thailand från första stund. Backpackade runt, njöt av vänliga bemötanden, vacker natur,  god mat, låga priser etc etc.

 

Hade en inre förutfattad mening om gammal asiatisk visdom, buddhistiska kloka värderingar, människor med stolthet & självrespekt osv.

I dag vet jag hur fel jag hade.

 

Har så många gånger ondgjort mig över bittra faranger som öser dynga över Thailand & dess befolkning. I dag vet jag bättre.

Thailändare som jag litat på & kännt i flera år har visat sig vara fega & lögnaktiga.

Har många vänner som tror sig leva med fruar som är sunda & lojala med jordnära värderingar. Vad dom talar om med sina thai kompisar är hur mycket pengar & presenter dom får. Ett evigt vägande, mätande & jämförande för att klättra i status jämte sina väninnor.

Vi faranger blir ofta negativt särbehandlade. Rättvisan finns där pengarna eller dom rätta kontakterna finns. Lojaliteter & pengar styr. Rättvisan är för den rike mannen. Detta gäller även för thai som ofta får se sig överkörda utan ett rättvist förfarande.

Skiter sig en relation så är det oftast kvinnan som får skulden. Detta särskillt om det är en "bra" tjej som inte varit gift tidigare. Plötsligt sjunker hennes "värde" markant.

Finns så otroligt mycket att skriva att jag inte får plats med allt.

Tyvärr så är den mesta skiten som sägs om Thailand sann med råge!

 

Jag kommer aldrig att förstå Thailand hur mycket jag än försöker. Möter du en västerlänning som anser sig kunna LOS & förstå kulturen så ljuger denne antagligen.

Så mycket är totalt ologiskt för oss faranger. Den berömda "thai-logiken" är för mig obegriplig.

Många saker förstår jag, men vägrar att respektera eller acceptera.

Läser ofta i trådar där svenskar här på forumet anser att vi ska anamma thailändska traditioner. Håller ofta inte med.

Ska ni bosätta er i Thailand så okej, men har ni ett långt liv i Sverige framför er så är det hon (hon - thai, han - svensk man) som ska anpassa sig.

Hur många svenska män skuldsätter sig för att bygga hus, köpa, bil etc etc etc i Thailand? Ofta utan egentligt syfte annat än att visa "big face" för alla skvallrande grannar hemma i byn. Verkar vara allt för få som inser hur lurade dom är innan det är för sent.

Att hjäpa sin familj ekonomiskt är däremot något bra som jag högaktar & respekterar!

Tyvärr så är i vissa fall familjen som får support ofta korkade klantskallar som super, shoppar & spelar bort pengarna som dottern skickar.

 

Skulle kunna skriva så mycket mera men stannar här.

 

Nu tror ni säkert att jag är en sån där bitter thailands hatare & jag kan erkänna att det vissa dagar är sant.

Krävs en hel del mental kraft för att jag inte ska bli detta. Försöker att fokusera på bra saker.

Hade det inte varit för att jag älskar min flickvän & gillar hennes familj så hade jag antagligen aldrig åkt till LOS igen.

Finns så många andra häftiga destinationer i världen att upptäcka!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker om ditt inlägg speciellt sista stycket.

 

Naturligtvis är det en grov generalisering, men jag känner igen alltting av det.

 

Helt plötsligt så har någon du litat på i familjen gjort något så samslöst dumt att du inte bara tror att det kan vara möjligt.

 

Frugans syster och hennes man tycker vi i stort varit väldigt arbetsamma och ordentliga. De har alltid jobbat och knegat för att dra in pengar så att de kan ge barnen en bra utbildning. Under alla år vi känt varandra har de ibland lånat lite pengar för att göra vettiga investeringar. det har alltid löst sig med tillbakabetalningen på något sätt. Jag har skällt på henne för att hon spelat, sista gången bråkade vi ordentligt om spelandet. Fast en stund efteråt kom hon och bad om ursäkt och berättade att hon slutat spela.

 

Sedan dess har det väl gått något år och jag har kollat med tillförlitliga källor att hon slutat spela. Helt plötsligt så frågar hon om vi inte kan köpa den mark hon har som gränsar till vår så att hon kan betala ett lån. Istället för att hon säljer den till någon annan köper vi in den, med löfte att hon får köpa tillbaka den senare om hon vill. Ett år senare kommer hon och vill sälja den marken som deras hus står på av samma anledning. Jag säjer till frugan att se till att hon får papperna på marken så fort som systern får pengarna.

 

Några månader efteråt så spricker bubblan. Systern har så stora skulder att hon får lämna trakten för att klara livhanken. Hon har blåst i stort sett alla syskon som har pengar, ja till och med dom som inte har några pengar. Hur länge hon lånat av ockrare för att betala räntorna till alla de andra lånen vet i tusan. Snacka om att sticka huvudet i sanden. Nu kommer det också fram att papperna från marken som huset står på finns hos en ockrare.

 

Hur någon kan vara så in i helvete blåögd att tro att lösningen på deras problem bara är att låna mer och mer pengar för att betala ockrarna, är för mig en gåta! Fast i Thailand är det inte alls ovanligt! 

 

Tycker också fortfarande om LOS. Thailand har gett mig och min familj många sköna stunder, och jag hoppas att vår dotter också kommer att få uppleva det fina med Thailand när hon tar över hus och mark där nere. Annars får hon sälja det hela. Nya destinationer börjar det bli fast det är destinationer i Europa, bra att både frugan och dottern får vidga sina vyer lite. Ingen ny destination kommer att ersätta Thailand jag trivs väldigt bra i byn. Fast ibland blir man så jävla less. Vi har ibland talat om att sälja uppe i byn och bosätta oss på något annat ställe i Thailand. Det kommer nog inte att ske så länge som vi trivs med den släkt och vänner vi har där, men man kan aldrig vara säker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har i alla fall fått en väldig snits på din villaträdgård. Riktigt snyggt har det blivit enligt bilden som du bifogade. SN

Hahaha det är klubbhuset där jag och grabben badar o leker.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det inte vara så att alla här med negativa inlägg också älskar allt det positiva med Thailand och då menar jag inte bara allt det med dom väldigt trevliga dammerna man träffar utan allt det änkla med livet i Thailand

Och då kan man med enkelhet förstå att Thailändarna gämför oss alla falanger som vi gör med dom alla har vi fördomar varför gör dom så

 

Inget konsigt med det annser jag och när det görs med samma vilkor så är det ockey väll ge och ta  Kan man se andras fel så var redo och förstå dina egna också

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Har bara skummat kommentarerna men här kommer min åsikt.

Älskade Thailand från första stund. Backpackade runt, njöt av vänliga bemötanden, vacker natur,  god mat, låga priser etc etc.

 

Hade en inre förutfattad mening om gammal asiatisk visdom, buddhistiska kloka värderingar, människor med stolthet & självrespekt osv.

I dag vet jag hur fel jag hade.

 

Har så många gånger ondgjort mig över bittra faranger som öser dynga över Thailand & dess befolkning. I dag vet jag bättre.

Thailändare som jag litat på & kännt i flera år har visat sig vara fega & lögnaktiga.

Har många vänner som tror sig leva med fruar som är sunda & lojala med jordnära värderingar. Vad dom talar om med sina thai kompisar är hur mycket pengar & presenter dom får. Ett evigt vägande, mätande & jämförande för att klättra i status jämte sina väninnor.

Vi faranger blir ofta negativt särbehandlade. Rättvisan finns där pengarna eller dom rätta kontakterna finns. Lojaliteter & pengar styr. Rättvisan är för den rike mannen. Detta gäller även för thai som ofta får se sig överkörda utan ett rättvist förfarande.

Skiter sig en relation så är det oftast kvinnan som får skulden. Detta särskillt om det är en "bra" tjej som inte varit gift tidigare. Plötsligt sjunker hennes "värde" markant.

Finns så otroligt mycket att skriva att jag inte får plats med allt.

Tyvärr så är den mesta skiten som sägs om Thailand sann med råge!

 

Jag kommer aldrig att förstå Thailand hur mycket jag än försöker. Möter du en västerlänning som anser sig kunna LOS & förstå kulturen så ljuger denne antagligen.

Så mycket är totalt ologiskt för oss faranger. Den berömda "thai-logiken" är för mig obegriplig.

Många saker förstår jag, men vägrar att respektera eller acceptera.

Läser ofta i trådar där svenskar här på forumet anser att vi ska anamma thailändska traditioner. Håller ofta inte med.

Ska ni bosätta er i Thailand så okej, men har ni ett långt liv i Sverige framför er så är det hon (hon - thai, han - svensk man) som ska anpassa sig.

Hur många svenska män skuldsätter sig för att bygga hus, köpa, bil etc etc etc i Thailand? Ofta utan egentligt syfte annat än att visa "big face" för alla skvallrande grannar hemma i byn. Verkar vara allt för få som inser hur lurade dom är innan det är för sent.

Att hjäpa sin familj ekonomiskt är däremot något bra som jag högaktar & respekterar!

Tyvärr så är i vissa fall familjen som får support ofta korkade klantskallar som super, shoppar & spelar bort pengarna som dottern skickar.

 

Skulle kunna skriva så mycket mera men stannar här.

 

Nu tror ni säkert att jag är en sån där bitter thailands hatare & jag kan erkänna att det vissa dagar är sant.

Krävs en hel del mental kraft för att jag inte ska bli detta. Försöker att fokusera på bra saker.

Hade det inte varit för att jag älskar min flickvän & gillar hennes familj så hade jag antagligen aldrig åkt till LOS igen.

Finns så många andra häftiga destinationer i världen att upptäcka!

Hej

 

När det gäller "gammal Asiatisk visdom, kloka värderingar och människor med stolthet & självrespekt" som du kallade det så finns den absolut kvar enligt mig, men samtidigt har du rätt i att mycket av det gamla har fått ge vika för den nya tidens kapitalism, egoism, girighet och habegär, men på landsbygden i t.ex Isaan så långt ifrån städer, turistorter och det vi kallar modern civilisation som möjligt så är dom gamla värderingarna, livsstil, andetro och visdom fortfarande en naturlig del av livet och detta gör att jag trivs bäst just där.

 

Visst träffar jag också bittra utlänningar som spyr galla över Thailand, Thailändskor och Thailändare, dom har naturligtvis upplevt negativa saker som har gjort att dom har blivit så här, men vi träffar minst lika många utlänningar som är helnöjda och som lever i bästa förhållande med fru, barn och släkt, vi träffar också på Thailändskor som skryter om sina rika män och allt dom får men dom allra flesta är absolut inte såna här och både jag och frugan är helt ointreserade av status, pengar och s.k rikedom så dom tröttnar snart att försöka imponera på oss, men för dom som ger sig in i denna tävlan och hetsjakt på status, pengar, guld, fina bilar och hus blir nog livet ett evigt jagande och ständigt missnöje.

 

Vad det gäller särbehandling så är den oftast positiv för mig både i byn, hos polis, läkarstation, myndigheter i kommunen, immigration o.s.v så till den milda grad att det nästan blir lite pinsamt ibland, men du har helt rätt i att rättvisan inte finns i landet eftersom en fattig aldrig kan få rätt mot en rik och att personliga kontakter är viktiga och så ska det ju inte vara i ett fungerande rättsamhälle, för övrigt erhåller jag samma priser för varor och tjänster som övriga bybor, går in på museum och nationalparker till samma pris som Thailändarna o.s.v så någon negativ särbehandling upplever jag inte alls egentligen.

 

Att man aldrig lär sig förstå Thailand och Thai Way fullt ut är väl sant, men det är ju samtidigt lite stimulerande att fortfarande inte ha facit utan att man kan lära sig nya saker ännu efter alla år i landet, jag gillar det spontana, oplanerade livet som fortfarande har plats för både lite överraskningar och som påverkas av både religion och andetro, i Sverige tycker jag att livet är lite för förutsägbart, planerat, styrt och t.o.m lite glädjelöst, jag tror att många skulle må bättre med lite mer sanuk (moan) och mai pen rai (båå pen yang) i Sverige också, men för en människa som vill ha ordning och reda, en planering som följs, tider som hålls och ett liv som inte låter sig påverkas av traditioner, religion, spöken och annat hokus pokus så kan nog livet i Thailand bli näst intill outhärdligt.

 

Själv har jag inte hittat någon plats på jorden där jag trivs lika bra som Isaans landsbygd där livet påminner mig om det liv som fortfarande levdes på den svenska landsbygden i början av 60-talet, människorna är ärliga, lugna, arbetsamma, tar sig gärna ett glas och lever ihop över generationsgränserna i näst intill självhushållning med solen som klocka, detta liv ger mig harmoni, livskvalitet och skänker mig livsglädje, men det är ju helt normalt att inte alla passar in där och upplever det på samma sätt.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Att betala Farangpriser gör oss alla glada.
Vi har ju råd :crazy:

Önskar bara man hade råd med de bilar som många Thai kör :y15:

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror alla har sin smekmånad med Thailand. Sedan vaknar man upp till verkligheten och märker allt bakom den tjusiga fasaden. En del blir nog extra besvikna eftersom de sågat Sverige längs fotknölarna. Själv tycker jag livet i Thailand är ganska hårt men fan så mycket mer spännande än i Sverige, där livet är ganska lätt, förutsägbart och småtråkigt.

 

Förresten så är det inte bara svenskar som klagar. Tittar man in på thaivisa så är det många ggr fler gnälligt än MPR.

På Thai Visa har vi många fler medlemmar och ca 50 000 besökare per dag så därför är det inte jämförbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Di åker till Thailand för att det är billigt att leva där och tillbringar merparten av sin tid med att studera växelkursen.

När det sen inte fungerar likadant som det gör i Katrineholm känner de sig besvikna och allmännt frustrerade.

 

Jag kan förstå om Katrineholmarna har ett stort intresse av växelkursen när både nuvarande och en tidigare finansminister huserar där.

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley
Jag kan förstå om Katrineholmarna har ett stort intresse av växelkursen när både nuvarande och en tidigare finansminister huserar där.

Det är länge sedan GP huserade i Katrineholm, han bor numera i Flens kommun (precis som en känd forummedlem)! :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Det är länge sedan GP huserade i Katrineholm, han bor numera i Flens kommun (precis som en känd forummedlem)! :crazy:

 

Precis det svar jag väntat fast av en annan medlem...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har bara skummat kommentarerna men här kommer min åsikt.

Älskade Thailand från första stund. Backpackade runt, njöt av vänliga bemötanden, vacker natur,  god mat, låga priser etc etc.

 

Hade en inre förutfattad mening om gammal asiatisk visdom, buddhistiska kloka värderingar, människor med stolthet & självrespekt osv.

I dag vet jag hur fel jag hade.

 

Har så många gånger ondgjort mig över bittra faranger som öser dynga över Thailand & dess befolkning. I dag vet jag bättre.

Thailändare som jag litat på & kännt i flera år har visat sig vara fega & lögnaktiga.

Har många vänner som tror sig leva med fruar som är sunda & lojala med jordnära värderingar. Vad dom talar om med sina thai kompisar är hur mycket pengar & presenter dom får. Ett evigt vägande, mätande & jämförande för att klättra i status jämte sina väninnor.

Vi faranger blir ofta negativt särbehandlade. Rättvisan finns där pengarna eller dom rätta kontakterna finns. Lojaliteter & pengar styr. Rättvisan är för den rike mannen. Detta gäller även för thai som ofta får se sig överkörda utan ett rättvist förfarande.

Skiter sig en relation så är det oftast kvinnan som får skulden. Detta särskillt om det är en "bra" tjej som inte varit gift tidigare. Plötsligt sjunker hennes "värde" markant.

Finns så otroligt mycket att skriva att jag inte får plats med allt.

Tyvärr så är den mesta skiten som sägs om Thailand sann med råge!

 

Jag kommer aldrig att förstå Thailand hur mycket jag än försöker. Möter du en västerlänning som anser sig kunna LOS & förstå kulturen så ljuger denne antagligen.

Så mycket är totalt ologiskt för oss faranger. Den berömda "thai-logiken" är för mig obegriplig.

Många saker förstår jag, men vägrar att respektera eller acceptera.

Läser ofta i trådar där svenskar här på forumet anser att vi ska anamma thailändska traditioner. Håller ofta inte med.

Ska ni bosätta er i Thailand så okej, men har ni ett långt liv i Sverige framför er så är det hon (hon - thai, han - svensk man) som ska anpassa sig.

Hur många svenska män skuldsätter sig för att bygga hus, köpa, bil etc etc etc i Thailand? Ofta utan egentligt syfte annat än att visa "big face" för alla skvallrande grannar hemma i byn. Verkar vara allt för få som inser hur lurade dom är innan det är för sent.

Att hjäpa sin familj ekonomiskt är däremot något bra som jag högaktar & respekterar!

Tyvärr så är i vissa fall familjen som får support ofta korkade klantskallar som super, shoppar & spelar bort pengarna som dottern skickar.

 

Skulle kunna skriva så mycket mera men stannar här.

 

Nu tror ni säkert att jag är en sån där bitter thailands hatare & jag kan erkänna att det vissa dagar är sant.

Krävs en hel del mental kraft för att jag inte ska bli detta. Försöker att fokusera på bra saker.

Hade det inte varit för att jag älskar min flickvän & gillar hennes familj så hade jag antagligen aldrig åkt till LOS igen.

Finns så många andra häftiga destinationer i världen att upptäcka!

Återigen inser jag vilken tur jag haft, min fru och hennes familj känns inte igen i ditt inlägg. När vi gifte oss fick vi 1 rai för att bygga vårt hus samt tio rai odlingsmark.

däremot har jag många kompisar från olika delar av Världen som inte haft samma tur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är alltid glad, tom med på jobbet.. :) Därav maipenrai på isaan moipenyang.. ;)

Hejsan!

 

Tyvärr måste jag göra er lite besvikna. Det heter Båå Pen Yang på Issaanska. Båå betyder ju nej.

 

Hälsningar från Finland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

 

Tyvärr måste jag göra er lite besvikna. Det heter Båå Pen Yang på Issaanska. Båå betyder ju nej.

 

Hälsningar från Finland.

Dialektala skillnader mellan Lao o Issan, sa min hustru!

 

Boo bin yang, dooo!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...