Jump to content
IGNORERAD

Thailand och Thailändare inget vidare?


Lysekil

Recommended Posts

Jag har en tid varit medlem här och jag reagerar på att så många av forummedlemmarna är så otroligt negativa till Thailand och thailändare.

Det hittas fel överallt, man kan inte köra bil, de  är oärliga mm.

 

Om man nu väljer att bosätta sig i ett land med en totalt annorlunda kultur än vår egen borde man väl acceptera att innevånarna inte tänker och tycker

precis som vi?

Hos många (inte alla) tycker jag mig se en överlägsenhetsattityd. Vi är svenskar, därför vet vi bäst!

Vad är det som gör att vi är bättre än andra?

MVH

Stig

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Moritz

    4

  • Baa

    3

  • Moipenyang

    3

  • Lysekil

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Är du inte lite typiskt "svensk" när du filtrerar ut det negativa och missar allt det positiva om Thailand som presenteras här ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du inte lite typiskt "svensk" när du filtrerar ut det negativa och missar allt det positiva om Thailand som presenteras här ?

Jag vet inte om jag är typisk svensk,tror inte det, tyvärr ser jag inte särskilt mycket positivt i skrift här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får ju ha ett positivt filter när man läser ett forum

Vill man ha hjälp och information kan man ju inte fastna med fokus på de negativa kommentarerna

Efter att ha varit medlem ett tag lär ni er (Moipenyang & Lysekil) att bara strunta i gnällkommentarer och trådar

Se det positiva och var glad

Tänk och gör som forumnamnet Maipenrai ryck på axlarna och gå vidare :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får ju ha ett positivt filter när man läser ett forum Vill man ha hjälp och information kan man ju inte fastna med fokus på de negativa kommentarerna Efter att ha varit medlem ett tag lär ni er (Moipenyang & Lysekil) att bara strunta i gnällkommentarer och trådar Se det positiva och var glad Tänk och gör som forumnamnet Maipenrai ryck på axlarna och gå vidare :thumbsup:
Jag är alltid glad, tom med på jobbet..:) Därav maipenrai på isaan moipenyang..;)
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också tänkt dina tankar men inlägg nr.4 är nog svaret på gåtan.F.öv. så älskar ditt nick efter

att tillbringat många somrar på Kristineberg på andra sidan sundet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är alltid glad, tom med på jobbet.. :) Därav maipenrai på isaan moipenyang.. ;)

Aha nu har man lärt sig något idag också, tänkte fråga frugan vad ditt nick betyder

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite motsägelsesfullt ibland, ja. 
Varför bo eller semestra i ett sådant skitland, kan man undra.

 

Det mest idi*tiska är dock de rasistiska inläggen från medlemmar som har thaifru eller -flickvän.

Snacka om självmål  :-)

De är dock som tur är inte så många och brukar endast dyka upp i trådar där vissa nyckelord förekommer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha nu har man lärt sig något idag också, tänkte fråga frugan vad ditt nick betyder
Jo man lär sig nått varje dag..:)
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en tid varit medlem här och jag reagerar på att så många av forummedlemmarna är så otroligt negativa till Thailand och thailändare.

Det hittas fel överallt, man kan inte köra bil, de  är oärliga mm.

 

Om man nu väljer att bosätta sig i ett land med en totalt annorlunda kultur än vår egen borde man väl acceptera att innevånarna inte tänker och tycker

precis som vi?

 

Du har helt rätt, men nu är det inte så många av medlemmarna som har bosatt sig här, så jag tror att de flesta som inte kan acceptera en annorlunda kultur är turisterna på forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste hålla med dig ett tag hen ad vägen. Om jag hade läst diverse Thai-forum innan jag hittade min fru, så det var nog aldrig blevet til något. Så var jeg blevet skrämt bort.

En dansk som ber om ursäkt för hans konstiga svenska

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en tid varit medlem här och jag reagerar på att så många av forummedlemmarna är så otroligt negativa till Thailand och thailändare.

Det hittas fel överallt, man kan inte köra bil, de  är oärliga mm.

 

Om man nu väljer att bosätta sig i ett land med en totalt annorlunda kultur än vår egen borde man väl acceptera att innevånarna inte tänker och tycker

precis som vi?

Hos många (inte alla) tycker jag mig se en överlägsenhetsattityd. Vi är svenskar, därför vet vi bäst!

Vad är det som gör att vi är bättre än andra?

MVH

Stig

 

Di åker till Thailand för att det är billigt att leva där och tillbringar merparten av sin tid med att studera växelkursen.

När det sen inte fungerar likadant som det gör i Katrineholm känner de sig besvikna och allmännt frustrerade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en tid varit medlem här och jag reagerar på att så många av forummedlemmarna är så otroligt negativa till Thailand och thailändare.

Det hittas fel överallt, man kan inte köra bil, de  är oärliga mm.

 

Om man nu väljer att bosätta sig i ett land med en totalt annorlunda kultur än vår egen borde man väl acceptera att innevånarna inte tänker och tycker

precis som vi?

Hos många (inte alla) tycker jag mig se en överlägsenhetsattityd. Vi är svenskar, därför vet vi bäst!

Vad är det som gör att vi är bättre än andra?

MVH

Stig

Bara för att man accepterar något måste man väl inte tycka att det är bra? Du verkar ju ha accepterat att svenskar har en överlägsenhetsattityd t.ex? Jag tror nog man kan utgå från att majoriteten av de som hänger på ett thaiforum, i grund och botten, tycker om Thailand och thailändare, men att det känns mer angeläget att ventilera negativa upplevelser än positiva.

Ändrades av Tujtuj

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara för att man accepterar något måste man väl inte tycka att det är bra? Du verkar ju ha accepterat att svenskar har en överlägsenhetsattityd t.ex? Jag tror nog man kan utgå från att majoriteten av de som hänger på ett thaiforum, i grund och botten, tycker om Thailand och thailändare, men att det känns mer angeläget att ventilera negativa upplevelser än positiva.

 

Den man älskar agar man...

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
Den man älskar agar man...

 

Herr Chang har talat.

Ta mig fan om du inte har rätt herr Elefant!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen
Den man älskar agar man...

 

Herr Chang har talat.

 

Jaså där ser man, då vet jag vad din största kärlek är :giggle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara för att man accepterar något måste man väl inte tycka att det är bra? Du verkar ju ha accepterat att svenskar har en överlägsenhetsattityd t.ex? Jag tror nog man kan utgå från att majoriteten av de som hänger på ett thaiforum, i grund och botten, tycker om Thailand och thailändare, men att det känns mer angeläget att ventilera negativa upplevelser än positiva.

Nej, man måste inte tycka att allt är bra, men varför hellre ventilera det dåliga än det positiva?

För min egen del tror jag att väldigt många här älskar sina Thailändska frua/ flickvänner men övrigt folk i Thailand ser man ner på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, man måste inte tycka att allt är bra, men varför hellre ventilera det dåliga än det positiva?

 

Jag tror alla har sin smekmånad med Thailand. Sedan vaknar man upp till verkligheten och märker allt bakom den tjusiga fasaden. En del blir nog extra besvikna eftersom de sågat Sverige längs fotknölarna. Själv tycker jag livet i Thailand är ganska hårt men fan så mycket mer spännande än i Sverige, där livet är ganska lätt, förutsägbart och småtråkigt.

 

Förresten så är det inte bara svenskar som klagar. Tittar man in på thaivisa så är det många ggr fler gnälligt än MPR.

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator
Jag tror alla har sin smekmånad med Thailand. Sedan vaknar man upp till verkligheten och märker allt bakom den tjusiga fasaden. En del blir nog extra besvikna eftersom de sågat Sverige längs fotknölarna. Själv tycker jag livet i Thailand är ganska hårt men fan så mycket mer spännande än i Sverige, där livet är ganska lätt, förutsägbart och småtråkigt.

 

Förresten så är det inte bara svenskar som klagar. Tittar man in på thaivisa så är det många ggr fler gnälligt än MPR.

Hur förutsägbart och tråkigt livet blir i Sverige beror nog på dig själv ! Thailand är kul och trivsamt men så är också Sverige, eller ska jag säga Malmö!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur förutsägbart och tråkigt livet blir i Sverige beror nog på dig själv ! Thailand är kul och trivsamt men så är också Sverige, eller ska jag säga Malmö!

Nja, jag håller med till viss del. Men jag tänker mer på att det generella klimatet är mer spännande i Thailand med alla kontraster mellan fattigt och rikt, demokrati och diktatur, medeltid och nutid,  buddism och framförallt kulturkrockar som man aldrig slutar att förvånas över.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man utgar fran svensk normalstandard och jmf med manga andra lander ar det ett skitland, precis som vara overbeskyddade liv utan eget ansvar ter sig i deras ogon!

Men det ar ett underbart skitland detta Thailand, bara att ta det onda med det goda, eljest funkar inget land alls!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitland eller ej, men ibland undrar man hur dom tänker.

Här har vi en allmän lekplats, gungorna har plastöverdrag på kedjorna för att skydda fingrar men ett betonggolv!...skydda huvet? Varför det?

 

 

post-3426-0-50755000-1373686094_thumb.jp

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

 

Kan nog hålla med trådskaparen om att det gnälls för mycket och det gäller andra utlänningar och deras forum också, man verkar ta med sig sina lagar, regler, traditioner och kultur vart dom än åker och störs av att alla andra på jorden inte agerar, tänker och lever exakt som dom, man verkar också se sig som bättre vetande, felfria och lite överlägsna vilket enligt mig är ett märkligt beteende som hämmar upplevelserna, försvårar kontakter med befolkningen och till viss del isolerar turisterna, men just det här med isolering och att fortsätta leva, äta, bo och tala Svenska, Tyska eller Ryska verkar vara väldigt viktigt för en del och då passar väl en turistort eller ett inhägnat område för utlänningar bra. 

 

Jag har i alla år propagerat för att man ska ta seden dit man kommer, äta, leva, bo och uppföra sig som det förväntas av en på den plats man befinner sig och gör man detta så öppnas enligt mig många dörrar, jag tycker också att man bör visa respekt och lära sig lite av det språk som talas på platsen och i bästa förmåga följa traditioner, deltaga i ceremonier, äta lokal mat och försöka bli en naturlig del av livet på platsen och bekanta sig med innevånarna där (i mitt fall byn).

 

Att många upplever att Thailändare är tjuvaktiga, dumma, lata och bedrägliga dyker upp i trådar med jämna mellanrum, men inte heller detta håller jag med om, enligt mig är Thailändare ärliga, arbetsamma, vänliga och inte minst glada, jag har t.ex aldrig blivit bestulen på en enda baht i Thailand på 29 år, aldrig blivit överfallen eller hamnat i bråk med en Thailändare (men däremot med utlänningar) och detta inte ens under min period som ungkarl med besök och nattsudd på platser som Pattaya och i Bangkoks slum, jag upplever vanliga enkla Thailändare som generösa och ärliga, jag vet inget annat land där befolkningen är så öppen, vänlig och inbjudande, i Thailand skulle man nog kunna resa runt och bo och äta gratis som utlänning i ett helt år, man kan helt enkelt inte undgå att träffa människor som bjuder hem en, erbjuder en säng, bjuder på mat och dryck, dom är oerhört sociala och trevliga.

 

Många beskriver sina första möten med Thailand som en smekmånad och att det är ett stadie som passeras och övergår i en vardag som verkar som består av misstro, misstänksamhet, bitterhet och man upplever sig ofta som både lurade, utsatta och t.o.m ibland upplever sig själva som en vandrande ATM som alla vill ha pengar ur, för mig tar inte "smekmånaden" slut och jag vet inte ens om den egentligen började, jag trivdes redan 1985 och gör det i ännu större grad nu 28-29 år senare, ju mer man lär sig om landet, kulturen, traditionerna, ju fler vänner och släktingar man får och ju mer man själv lär sig ju roligare, lättare och trevligare blir det.

 

Jag tror att det gäller att skaffa sig ett normalt vardags liv som inte skiljer sig för mycket ifrån andra på den plats man befinner sig, stannar man länge bör man nog ha ett jobb och i huvudsak ha Thailändska vänner, lära sig vad varor och tjänster kostar, se dom skillnader som finns mellan sitt eget hemland och Thailand som naturliga och acceptera detta, njuta av friheten och se skillnaderna som något positivt och naturligt, skulle man kunna åka till andra sidan jordklotet och upptäcka att all var precis det samma där vore ju allt resande helt meningslöst, är man sen lite öppen så inser man snart att det finns massor av sätt att göra saker på och att det inte alls är självklart att vi västerlänningar vet och kan bäst i alla situationer, vi har massor att lära av folk i andra länder.

 

Med vänlig hälsning Isan Lover 

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller också med Changen.

Sen är det väl så att man klagar och ventilerar det man anser vara fel ibland, i mitt fall irriteras jag mest över politikerna men det kan även vara småsaker som stör min vardag. För att ta ett exempel så behövde jag färgkoden till mitt hus för jag hade lust att re-toucha lite på sina ställen. Jag snackar med managern på husprojektet där vi bor, inget händer. Gör om samma procedur 3 gånger under 2-3 veckors tid och inget händer. Jag blir irriterad och väntar tills han får dit en tekniker och problemet är löst. Saker som står i vägen för mig/oss pga en maipenrai attityd stör och ett sätt att spela ner irritation på kan vara att ventilera frustrationen.

Jag misstänker att även TS gör så om landet han bor i? Eller har man bara rätt att bli irriterad på saker i landet man är född i?

Hittills iaf ser jag Thailand som bättre land att leva i för mig, fru och son men får se om det ändras någon gång.

Tills dess leker jag och lillgrabben här, svårt att vara på dåligt humör då :-)

Vad det gäller all-in så tog frugan lånet på kåken och har sannolikt riskerat mer än vad jag gjort.

post-3550-0-17352400-1373697599.jpg

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...