Jump to content
IGNORERAD

Likheter mellan kuppen i Egypten och den senaste i Thailand.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Hej

 

Ja likheterna finns och precis som i Thailand och andra platser på jorden slår dom som drabbas av regimens våld tillbaka på olika sätt och det kan tyvär ske på både obehagliga och missriktade sätt.

 

Våld föder våld heter det ju och det lär det göra här också.

 

Konflikter löser man genom samtal och kompromisser inte genom att skjuta ijhäl och hota dom som man är oense med,

 

Mvh isan Lover

 

Så lät det minsann inte när UDD höll dagliga TV-sända möten med hot om våld i 8 månader under 2009.

Eller när UDD nobbade Demokraternas förhandlingar 2010.

Eller när Demokraterna bjöd in PT till diskussioner om försoning.

 

Då gick det utmärkt att ursäkta precis allt skit UDD och PT gjorde.

 

Nu, när PT leker lekar och sätter sig på sina höga hästar, då gör naturligtvis IL samma sak.

 

Så nu låter det annorlunda. :)

 

Vet du vad man kallar sånt IL?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 530
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    107

  • gst

    55

  • Khun Ken

    49

  • Wangthong

    44

Mest aktiva i denna tråd

Händelserna i Egypten visar ju i alla fall, om inget annat, att militärkupper inte löser några problem.

 

/GSt

 

Händelserna i Egypten och Thailand visar tydligt på vad som händer när en vald regering medvetet begår våldtäkt på demokratin och folk blir vansinniga så till den milda grad att inbördeskrig hotar.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Händelserna i Egypten och Thailand visar tydligt på vad som händer när en vald regering medvetet begår våldtäkt på demokratin och folk blir vansinniga så till den milda grad att inbördeskrig hotar.

 

Och du menar alltså på fullt allvar att situationen blivit bättre i Egypten efter militärkuppen? Jag ser då ingen förbättring :(, enda förändringen är till det sämre.

 

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Och du menar alltså på fullt allvar att situationen blivit bättre i Egypten efter militärkuppen? Jag ser då ingen förbättring :(, enda förändringen är till det sämre.

 

/GSt

 

Bättre än vad ? Inbördeskrig ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Bättre än vad ? Inbördeskrig ?

 

Är det inte precis det som kuppen har orsakat? För mig ser det mer ut som inbördeskrig nu än vad det var innan kuppen, men du har kanske andra synvinklar?

 

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte precis det som kuppen har orsakat? För mig ser det mer ut som inbördeskrig nu än vad det var innan kuppen, men du har kanske andra synvinklar?

 

/GSt

 

Så hur tror du t.ex Egypten sett ut om inte militären gick in när demonstrationerna mot Mursi var som hätskast och situationen var på väg att spåra ut helt ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

demonstranterna är precis som i Bangkok till allra största delen obeväpnade,

Jag ser att du inte följt media och sett t.e.x TV. T.o.m. i TV visas demonstranter med automatvapen som skjuter mot militären...precis som i Bangkok. Man har även konstaterat att Mursis anhängare har rånat militärförrråd på vapen och ammunition...precis som i Bangkok?

 

Notera nu att jag inte stödjer militären i Egypten (du har ju en förmåga att ah svårt att skilja på olika delar i diskussioner) utan mitt svar handlar om din felaktiga information.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Och du menar alltså på fullt allvar att situationen blivit bättre i Egypten efter militärkuppen? Jag ser då ingen förbättring :(, enda förändringen är till det sämre.

 

/GSt

Det är klart att det inte blivit bättre. Man gör/gjorde samma misstag i Egypten som gänget vid makten i Thailand gjorde. I en demokrati så kan man inte tro att bara för att man fått ett mandat (majoritet eller som i Thailand minoritet av folket) så kan man våldföra sig på konstitutioner och genomföra valfria lagändringar. När det påverkar så fundamentala saker som lagar kring rättssystemet (Sharia i Egypten) eller mänskliga rättigheter, ja då måste man göra det med stor finess och på allvar ta in folks åsikter. Det går inte att bara köra över en stor mängd människor och åberopa sin valda legitimitet.

Det är detta som skapat eländet i Egypten och det är detta som skapat situationen i Thailand.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

När har Thailand löst konflikter på det viset?

Hej

 

Enligt mig är t.o.m en amnesti lösning med bred uppslutning ett bättre alternativ än fortsatt konflikt med ständigt återkommande aktioner, demonstrationer som orsakar ekonomisk skada och dessutom ofta tenderar till att leda till våldsamma sammanstötningar på gatorna, Thailand har haft amnestier tidigare, detta är inte första gången och förmodligen inte heller den sista.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Ja likheterna finns och precis som i Thailand och andra platser på jorden slår dom som drabbas av regimens våld tillbaka på olika sätt och det kan tyvär ske på både obehagliga och missriktade sätt.

 

Våld föder våld heter det ju och det lär det göra här också.

 

Konflikter löser man genom samtal och kompromisser inte genom att skjuta ijhäl och hota dom som man är oense med,

 

Mvh isan Lover

 

 

Helt rätt, men varför anser du i en annan tråd att lösningen på motsättningar kan lösas genom lagstiftning?

 

Borde inte Egypten också rösta igenom en "försoningslag" så är problemen lösta?

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

 

Enligt mig är t.o.m en amnesti lösning med bred uppslutning ett bättre alternativ än fortsatt konflikt med ständigt återkommande aktioner, demonstrationer som orsakar ekonomisk skada och dessutom ofta tenderar till att leda till våldsamma sammanstötningar på gatorna, Thailand har haft amnestier tidigare, detta är inte första gången och förmodligen inte heller den sista.

 

Mvh isan lover

Du målar upp ett scenario i stil med "har du slutat slå din fru än?"

Det är väl uppenbart var alla att det inte är ett alternativ du tar fram.

Utmaningen denna gång är väl att det inte är en "bred uppslutning" eftersom en väsentlig del av parlamentets ledamöter inte står bakom den.

Det är väl egentligen detta som hela debatten handlar; skall man lagstifta om försoning eller ska man först skapa förutsättningarna för en försoning från hjärtat; inte med lagboken. Själv tillhör jag den grupp som förordar det sistnämnda alternativet.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Helt rätt, men varför anser du i en annan tråd att lösningen på motsättningar kan lösas genom lagstiftning?

 

Borde inte Egypten också rösta igenom en "försoningslag" så är problemen lösta?

Hej

 

Ja jag anser nog även där att alla tillgängliga alternativ skulle ha prövats innan man satte in militär och prickskyttar mot obeväpnade civila som kräver demokrati och respekt för valresultaten, hade denna massaker kunnat undvuikas via lagstiftad försoning eller amnesti så hade det varit bra.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Ja jag anser nog även där att alla tillgängliga alternativ skulle ha prövats innan man satte in militär och prickskyttar mot obeväpnade civila som kräver demokrati och respekt för valresultaten, hade denna massaker kunnat undvuikas via lagstiftad försoning eller amnesti så hade det varit bra.

 

Mvh isan lover

 

Hur fungerar "lagstiftad försoning" ? :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hur fungerar "lagstiftad försoning" ? :whistle:

Jo orden passade in i ILs argument kring Thailands kommande lagstiftning om att man skall försonas. I praktiken kommer det förstås inte att fungera, bara i ILs argumentationsvärld.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Enligt mig är t.o.m en amnesti lösning med bred uppslutning ett bättre alternativ än fortsatt konflikt med ständigt återkommande aktioner, demonstrationer som orsakar ekonomisk skada och dessutom ofta tenderar till att leda till våldsamma sammanstötningar på gatorna, Thailand har haft amnestier tidigare, detta är inte första gången och förmodligen inte heller den sista.

 

Mvh isan lover

Precis som du säger de tidigare amnestierna har ju haft så goda resultat så att alla konflikter har lösts. Så därför borde ju det vara en helt perfekt lösning och eliminera alla framtida konflikter på samma sätt som det alltid gjort tidigare.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

 

Konflikter löser man genom samtal och kompromisser inte genom att skjuta ijhäl och hota dom som man är oense med,

 

Mvh isan Lover

Det var kanske så det började 2010. Det var ju samtal och kompromisser det hela gick ut på eller hur? När man får igenom ett krav ställer man nya krav tills man har löst problemet! Var det inte så det gick till!

Sedan vet jag inte vilka det var som låg i bakhål och började slakten av helt intet ont anande soldater! Svarta kläder hade de visst. Men det var väl soldaterna som gav sig på dessa obeväpnade svartkläda intet ont anande civila som var ute och vilade på vägkanten. Eller hur var det? Jag undrar om det finns några filmsekvenser om det?

 

Man skulle varit snabb med amnesti till de svarta männen efter det att militären snubblade över dom svartklädda som vilade sig. Hur kunde de svartklädda veta att militären skulle snubbla över dom och råka vådaskjuta sig själva. Hade de svarta fått amnesti snabbt som tåget då har alla kunnat gå hem och allt varit löst. 

 

Lagstadga om att soldater inte får gå omkring och bli vådaskjutna hur som helst. Som obeväpnad civil må man kunna skjuta med granatkastare och andra ofarliga vapen i all fredlighet utan att soldater ska behöva komma ut på gatorna med sina vapen.

 

Det borde demokraterna förstå att ha vet att inte sätta sig i regeringsställning. Utan de måste förstå att regeringsmakten bara ska vara för röda och att de röda måste få göra som de vill för att de har blivit valda en gång tidigare. Men vad spelar det för roll, ger man alla amnesti som man alltid har gjort så är allt frid och fröjd för evigt till nästa gång man blir oeniga igen och kan bli eniga med hjälp av amnestin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hur fungerar "lagstiftad försoning" ? :whistle:

Hej

 

Om ett land med 70 miljoner innevånare bestämmer sig för att avsluta en pågående konflikt via en amnesti och uppskattningsvis 50-60 miljoner av dessa vill ha det så anser jag att förutsättningarna är hyfsade.

 

I Thailand med sin bräckliga demokrati och starka ej valbara makthavare som kungahus och militär är dessas medverkan i en Amnesti nog av betydligt större betydelse än små marginaliserade extrema grupper som PAD, Pitak Siam och People,s Army, det lite tråkiga är väl att Demokraterna väljer att ställa sig utanför, men inte ens detta tror jag kommer att utgöra något problem för dom övriga som verkar vilja avsluta det här nu.

 

Med vänlig hälsning isan lover   

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

 

Om ett land med 70 miljoner innevånare bestämmer sig för att avsluta en pågående konflikt via en amnesti och uppskattningsvis 50-60 miljoner av dessa vill ha det så anser jag att förutsättningarna är hyfsade.

 

I Thailand med sin bräckliga demokrati och starka ej valbara makthavare som kungahus och militär är dessas medverkan i en Amnesti nog av betydligt större betydelse än små marginaliserade extrema grupper som PAD, Pitak Siam och People,s Army, det lite tråkiga är väl att Demokraterna väljer att ställa sig utanför, men inte ens detta tror jag kommer att utgöra något problem för dom övriga som verkar vilja avsluta det här nu.

 

Med vänlig hälsning isan lover   

Ja om det vore det antal så är det ok. Utmaningen är att ingen vet hur många som tycker att amnesti är ok för din husgud och terroristerna från 2010. Läser man vissa sociala media så är det många som inte vill ha hem honom överhuvudtaget.

Du baserar din argumentation på igångsvärden du inte har en aning om.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ja om det vore det antal så är det ok. Utmaningen är att ingen vet hur många som tycker att amnesti är ok för din husgud och terroristerna från 2010. Läser man vissa sociala media så är det många som inte vill ha hem honom överhuvudtaget.

Du baserar din argumentation på igångsvärden du inte har en aning om.

Hej

 

Jag uppskattar antalet till detta beroende på förmodat antal supportrar till PAD, Pitak Siam, Peole,s Army och Demokraterna och jag är inte ens säker på att så många av Demokraternas väljare vill se en fortsatt politisk konflikt i landet längre, min uppfattning är helt klart att befolkningen har tröttnat på detta och att uppmaningar till demonstrationer och aktioner vare sig dom är gula eller röda attraherar allt mindre folk.

 

Detta ser jag som ett tecken på att det nu är läge för ett avslut, lägger man sen till dom opinionsundersökningar som har varit i ämnet, medias rapportering och nu senast Prinsens uttalande kombinerat med att militären ligger lågt för närvarande så ser det riktigt lovande ut.

 

Med vänlig hälsning Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Om ett land med 70 miljoner innevånare bestämmer sig för att avsluta en pågående konflikt via en amnesti och uppskattningsvis 50-60 miljoner av dessa vill ha det så anser jag att förutsättningarna är hyfsade.

 

I Thailand med sin bräckliga demokrati och starka ej valbara makthavare som kungahus och militär är dessas medverkan i en Amnesti nog av betydligt större betydelse än små marginaliserade extrema grupper som PAD, Pitak Siam och People,s Army, det lite tråkiga är väl att Demokraterna väljer att ställa sig utanför, men inte ens detta tror jag kommer att utgöra något problem för dom övriga som verkar vilja avsluta det här nu.

 

Med vänlig hälsning isan lover   

 

Var får du att 50-60 miljoner av landets befolkning vill ha amnesti ifrån i ett land med ca 68 miljoner invånare

 

Och om ENA SIDAN av en konflikt lagstiftar om att man skall vara "sams" lär inte det förändra verklighetens konflikter särskilt mycket !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

 

Jag uppskattar antalet till detta beroende på förmodat antal supportrar till PAD, Pitak Siam, Peole,s Army och Demokraterna och jag är inte ens säker på att så många av Demokraternas väljare vill se en fortsatt politisk konflikt i landet längre, min uppfattning är helt klart att befolkningen har tröttnat på detta och att uppmaningar till demonstrationer och aktioner vare sig dom är gula eller röda attraherar allt mindre folk.

 

Detta ser jag som ett tecken på att det nu är läge för ett avslut, lägger man sen till dom opinionsundersökningar som har varit i ämnet, medias rapportering och nu senast Prinsens uttalande kombinerat med att militären ligger lågt för närvarande så ser det riktigt lovande ut.

 

Med vänlig hälsning Isan lover

Som jag skrev; du har inte en aning..  "förmodat antal supportrar till..."..."...min uppfattning är helt klart..."...".lägger man till dom opinionsundersökningar." "...medias rapportering." Vad är det för trams?

Hur många supportrar uppskattat du att motståndarna till PT är?

Vilka vallokalsundersökningar avser du?

Vilken mediarapportering stödjer att 50-60 miljoner Thailändare är för en försoningslag?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Var får du att 50-60 miljoner av landets befolkning vill ha amnesti ifrån i ett land med ca 68 miljoner invånare

 

Och om ENA SIDAN av en konflikt lagstiftar om att man skall vara "sams" lär inte det förändra verklighetens konflikter särskilt mycket !

IL´s lögner är inte ens vita.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Var får du att 50-60 miljoner av landets befolkning vill ha amnesti ifrån i ett land med ca 68 miljoner invånare

 

Och om ENA SIDAN av en konflikt lagstiftar om att man skall vara "sams" lär inte det förändra verklighetens konflikter särskilt mycket !

Hej

 

Det grundar jag på opinionsundersökningar, media och känsla.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det grundar jag på opinionsundersökningar, media och känsla.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Är det ALLA över 10 års ålder du räknar in då för annars lär du inte få ihop det antalet...

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vi lagstifta om att konflikten i söder avslutas nu.

95 % av alla Thai är eniga om det.

Stå upp alla och sjung "We shall overcome."

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...