Jump to content
IGNORERAD

Likheter mellan kuppen i Egypten och den senaste i Thailand.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

 

Man kan inte ungå att se likheter mellan militärkuppen i Egypten och den senaste i Thailand eftersom båda genomfördes mot regeringar som hade vunnit Demokratiska val och som odiskutabelt var folkets val, i båda fallen spelar även domstolar och andra s.k "neutrala" myndigheter en viktig roll för kuppmakarna, nu riskerar även Egypten att splittras och står inför vad som kan utvecklas till ett inbördeskrig, det ligger absolut en fara i kupper som riktar sig mot majoriteten i ett land och dom löser absolut inga problem utan skapar nya.

 

Dessa likheter uppmärksammades i Bangkok Post http://www99.bangkokpost.com/opinion/opinion/358814/egyptian-coup-sparks-a-reminder-of-Thailand-past

 

Egyptian coup sparks a reminder of Thailand's past

 

Published: 8 Jul 2013 at 00.00

Newspaper section: News

 

The coup in Egypt last week deserves examination for anyone interested in coups and democracies. And there are just enough similarities _ and differences _ to make a comparison with Thailand's own 2006 coup both enlightening and instructive.

"In both cases, courts and other "neutral" (read: non-accountable) agencies played an important role in exacerbating conditions"

 

"A coup alienating half the population and thwarting the will of the majority is not a good strategy in resolving the inevitable problems of democracy. The solution is not limiting democracy but rather increasing it."

Mvh Isan Lover
.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 530
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    107

  • gst

    55

  • Khun Ken

    49

  • Wangthong

    44

Mest aktiva i denna tråd

Tallviking

Ser också stora likheter

 

Ledaren som valdes i ett omstritt men ändå någorlunda demokratiskt val tog snabbt makten och började skriva om lagar och regler för att kunna styra som diktator och göra andra organ (som krävs i en demokratisk stat) maktlösa och tryckte ner andra folk- och religinons-grupper än sina egna

 

Den militärkupp som genomfördes syftade enbart till att få bort den potentiella diktator som hotade kasta in landet i totalt inbördeskrig med sin våldtäkt på demokratin

 

Redan nu har man utlyst nyval inom 6 månader och skall ske så snart den av förra ledare totalt förstörda konstitutionen återställts till att återspegla demokratiska former

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst finns det stora likheter men också olikheter!

Den stora frågan är om Thailand, har tagit lärdom av detta. Att införa demokrati innebär inte bara rättigheter utan också skyldigheter.

 

"A coup alienating half the population and thwarting the will of the majority is not a good strategy in resolving the inevitable problems of democracy. The solution is not limiting democracy but rather increasing it."

 

Om en kupp eller regering sår splittring som delar landet så starkt att man tar till vapenmakt mot varandra så vill inte jag säga att demokratin har vunnit på det. Båda sidor måste lära sig uppträda demokratiskt. Demokrati kan ej vara ensidig.

 

Men Taksins mål och ambitioner har väl inte varit demokratiska?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ni ens kommenterar IL politiska trådar. :13:

Att du ens kommenterar kommentarer  :13:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Att du ens kommenterar kommentarer  :13:
Bra att du kommenterar kommentaren... :-) Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Visst finns det stora likheter men också olikheter!

Den stora frågan är om Thailand, har tagit lärdom av detta. Att införa demokrati innebär inte bara rättigheter utan också skyldigheter.

 

 

 

Om en kupp eller regering sår splittring som delar landet så starkt att man tar till vapenmakt mot varandra så vill inte jag säga att demokratin har vunnit på det. Båda sidor måste lära sig uppträda demokratiskt. Demokrati kan ej vara ensidig.

 

Men Taksins mål och ambitioner har väl inte varit demokratiska?

Hej

 

Själv är jag tveksam till om det ens finns någon framtid för demokrati i länder som Egypten och Thailand så länge militären inte är under civil kontroll och det finns starka grupperingar i samhället som inte accepterar valresultaten i respektive land, att bestämma sig för att hålla demokratiska val och sedan låta militären störta dom folket väljer sår bara splittring och ökar på konflikten i respektive land.

 

Det är också intresant att domstolarna i Egypten agerar tillsammans med militären och stöder kuppen på samma sätt som i Thailand, det är inte tal om att vara "neutrala" och opartiska.

 

Mvh isan lover 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
Hej

 

Själv är jag tveksam till om det ens finns någon framtid för demokrati i länder som Egypten och Thailand så länge militären inte är under civil kontroll och det finns starka grupperingar i samhället som inte accepterar valresultaten i respektive land, att bestämma sig för att hålla demokratiska val och sedan låta militären störta dom folket väljer sår bara splittring och ökar på konflikten i respektive land.

 

Det är också intresant att domstolarna i Egypten agerar tillsammans med militären och stöder kuppen på samma sätt som i Thailand, det är inte tal om att vara "neutrala" och opartiska.

 

Mvh isan lover 

 

Du har tydligen inte följt händelseutvecklingen i Egypten det senaste året efter valet om du skriver så...

 

Har du ingen aning om vad som hänt med domstolarnas makt, konstitutionsändringarna, införande av sharia-liknande lagar etc etc etc ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Du har tydligen inte följt händelseutvecklingen i Egypten det senaste året efter valet om du skriver så...

Har du ingen aning om vad som hänt med domstolarnas makt, konstitutionsändringarna, införande av sharia-liknande lagar etc etc etc ?

Hej

 

Jag har följt utvecklingen i Egypten och hade stora förhoppningar när diktatorn störtades och demokratiska val hölls och jag sympatiserar absolut inte med det muslimska brödraskapet som vann valet, men eftersom jag är för demokrati och det inte råder några som helst tvivel om att brödraskapet var folkets val så anser jag ändå att valresultatet skulle ha respekterats av både militär, domstolar och opposition.

 

Nu efter kuppen står landet inför stora problem och kanske t.o.m inbördeskrig.

 

Mvh isan lover  

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley
Jag har följt utvecklingen i Egypten och hade stora förhoppningar när diktatorn störtades och demokratiska val hölls och jag sympatiserar absolut inte med det muslimska brödraskapet som vann valet, men eftersom jag är för demokrati och det inte råder några som helst tvivel om att brödraskapet var folkets val så anser jag ändå att valresultatet skulle ha respekterats av både militär, domstolar och opposition.

Om du är för demokrati och folket så borde du inse att det är folket som har ändrat uppfattning.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/folket-stortade-mursi-inte-armen_8323522.svd

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har tydligen inte följt händelseutvecklingen i Egypten det senaste året efter valet om du skriver så...

Hej

 

Jag har följt utvecklingen i Egypten och hade stora förhoppningar när diktatorn störtades och demokratiska val hölls och jag sympatiserar absolut inte med det muslimska brödraskapet som vann valet, men eftersom jag är för demokrati och det inte råder några som helst tvivel om att brödraskapet var folkets val så anser jag ändå att valresultatet skulle ha respekterats av både militär, domstolar och opposition.

 

Nu efter kuppen står landet inför stora problem och kanske t.o.m inbördeskrig.

 

Mvh isan lover  

När ska du fatta att du drar ett löjets skimmer över dig ?

Samt som du säger att du är fackligt aktiv såsom jag skäms jag när du påstår att demokrati utövar man bara på valdagen, sen vad som händer däremmellan spelar ingen roll !

Demokratiska värderingar avhandlas dagligen i demokratier. 

Du har ett grovt feltänk gällande demokrati din pajas.

 

MVH/Korvegott

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Om du är för demokrati och folket så borde du inse att det är folket som har ändrat uppfattning.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/folket-stortade-mursi-inte-armen_8323522.svd

Hej

 

Ska man kunna ändra "uppfattning" mellan mandatperioderna i ett land med demokratiska val?

 

Och hur säkerställer man att det verkligen finns en majoritet som är för en militärkupp i ett land utan att fråga väljarna?

 

Vad är det som säger att inte det muslimska brödraskapet vinner nästa val också, om dom får ställa upp?

 

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Själv är jag tveksam till om det ens finns någon framtid för demokrati i länder som Egypten och Thailand så länge militären inte är under civil kontroll och det finns starka grupperingar i samhället som inte accepterar valresultaten i respektive land, att bestämma sig för att hålla demokratiska val och sedan låta militären störta dom folket väljer sår bara splittring och ökar på konflikten i respektive land.

 

Det är också intresant att domstolarna i Egypten agerar tillsammans med militären och stöder kuppen på samma sätt som i Thailand, det är inte tal om att vara "neutrala" och opartiska.

 

Mvh isan lover 

Nu friar ju Yingluck med militären och det måste väl svida i ditt hjärta när sådana djuriska krafter slår sig samman eller är det OK med militären nu?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
Hej

 

Ska man kunna ändra "uppfattning" mellan mandatperioderna i ett land med demokratiska val?

 

Och hur säkerställer man att det verkligen finns en majoritet som är för en militärkupp i ett land utan att fråga väljarna?

 

Vad är det som säger att inte det muslimska brödraskapet vinner nästa val också, om dom får ställa upp?

 

Mvh Isan lover

 

Inget hindrar dom från att vinna om dom kan vinna folkets stöd i nästa val

 

Däremot kan deras beteende EFTER valet ännu en gång leda till att makten tas ifrån dom i förtid och nyval utlyses om dom tillräckligt mycket missköter den makt dom fått av folket och tillräckligt mycket våldtar demokratin

 

Skulle en svensk folkvald regering bete sig som den i Egypten eller Thailand skulle dom inte överleva till nästa val heller men det kan du nog inte förstå

 

En konstitutionsdomstol eller misstroendeomröstning skulle fälla dom långt innan valdagen och nyval skulle utlysas

 

Tyvärr finns inte den fungerande demokratin i Egypten och Thailand, inte minst för att de "folkvalda" avskaffat dessa demokratiska skyddsmekanismer för att skydda sig själva och då finns, tyvärr, enbart militären kvar som den enda makt som kan ta en misskötande regering i örat.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

enbart militären kvar som den enda makt som kan ta en misskötande regering i örat.
Går att liera sig med dom oxå,vilket en del gör nu  :ahh:  

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Ska man kunna ändra "uppfattning" mellan mandatperioderna i ett land med demokratiska val?

 

Och hur säkerställer man att det verkligen finns en majoritet som är för en militärkupp i ett land utan att fråga väljarna?

 

Vad är det som säger att inte det muslimska brödraskapet vinner nästa val också, om dom får ställa upp?

 

Mvh Isan lover

 

Hej,

 

Ska man kunna ändra  "uppfattning" mellan signalerna i en halvlek?

Är det ok att ta fram en egen uppblåsbar boll ur byxfickan och skjuta i motståndarnas mål?

 

Och hur säkerställer man att det verkligen finns en majoritet som är för spel med bara en boll utan att fråga publiken?

 

Vad är det som säger att inte laget med egna bollar vinner nästa match också, om dom får ställa upp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu friar ju Yingluck med militären och det måste väl svida i ditt hjärta när sådana djuriska krafter slår sig samman eller är det OK med militären nu?

Vad IL inte förstår eller låtsas inte förstå är att regeringen är lika gul som vilken annan regering i Thailand har varit, de fattiga är grundlurade hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Själv är jag tveksam till om det ens finns någon framtid för demokrati i länder som Egypten och Thailand så länge militären inte är under civil kontroll och det finns starka grupperingar i samhället som inte accepterar valresultaten i respektive land, att bestämma sig för att hålla demokratiska val och sedan låta militären störta dom folket väljer sår bara splittring och ökar på konflikten i respektive land.

 

Det är också intresant att domstolarna i Egypten agerar tillsammans med militären och stöder kuppen på samma sätt som i Thailand, det är inte tal om att vara "neutrala" och opartiska.

 

Mvh isan lover 

Så länge inte regeringen agerar demokratiskt så finns det väl ingen förutsättning för att demokratin ska fungera! Eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Och hur säkerställer man att det verkligen finns en majoritet som är för en militärkupp i ett land utan att fråga väljarna?

 

Det är nog ingen som är för en militärkupp. Problemet är det, att det ofta är enda alternativet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Ska man kunna ändra "uppfattning" mellan mandatperioderna i ett land med demokratiska val?

 

Och hur säkerställer man att det verkligen finns en majoritet som är för en militärkupp i ett land utan att fråga väljarna?

 

Vad är det som säger att inte det muslimska brödraskapet vinner nästa val också, om dom får ställa upp?

 

Mvh Isan lover

Demokrati är inte ett frikort för den vinnande sidan att göra vad dom vill, ordet demokrati är väldigt missbrukat inom politiken. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Inget hindrar dom från att vinna om dom kan vinna folkets stöd i nästa val

 

Däremot kan deras beteende EFTER valet ännu en gång leda till att makten tas ifrån dom i förtid och nyval utlyses om dom tillräckligt mycket missköter den makt dom fått av folket och tillräckligt mycket våldtar demokratin

 

Skulle en svensk folkvald regering bete sig som den i Egypten eller Thailand skulle dom inte överleva till nästa val heller men det kan du nog inte förstå

 

En konstitutionsdomstol eller misstroendeomröstning skulle fälla dom långt innan valdagen och nyval skulle utlysas

 

Tyvärr finns inte den fungerande demokratin i Egypten och Thailand, inte minst för att de "folkvalda" avskaffat dessa demokratiska skyddsmekanismer för att skydda sig själva och då finns, tyvärr, enbart militären kvar som den enda makt som kan ta en misskötande regering i örat.

Hej

 

Om ett land har ett fundamentalistiskt muslimskt parti och befolkningen röstar fram dessa till makten kan man väl knappast kalla det en överraskning att dessa kommer att föra landet i en viss riktning, snarare är det väl väntat och något som det fanns en majoritet för i detta muslimska land?

 

(Observera att jag bara försvarar demokratin, dess principer och inte det muslimska brödraskapets politik)

 

Mvh isan lover 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Demokrati är inte ett frikort för den vinnande sidan att göra vad dom vill, ordet demokrati är väldigt missbrukat inom politiken. 

Hej

 

Så om vissa starka minoriteter i ett land inte samtycker med dom som vinner valen och deras politik så är det enligt dig ok för militären att kuppa bort dom?

 

Är inte själva gruntanken med demokrati att majoriteten av dom röstande ska bestämma landets väg framåt?

 

Jag ser precis som skribenten i Bangkok Post stora likheter mellan Egypten och Thailand här.

 

Och jag skulle inte alls bli förvånad om valsegern blir ändå större i nästa val för det muslimska brödraskapet (om dom får vara med), Egypten är ett muslimkst land och det finns helt klart många som motsätter sig att landet går USA,s ärenden och anammar ett mer västerländskt levnadssätt.

 

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Om ett land har ett fundamentalistiskt muslimskt parti och befolkningen röstar fram dessa till makten kan man väl knappast kalla det en överraskning att dessa kommer att föra landet i en viss riktning, snarare är det väl väntat och något som det fanns en majoritet för i detta muslimska land?

 

(Observera att jag bara försvarar demokratin, dess principer och inte det muslimska brödraskapets politik)

 

Mvh isan lover 

 

 

Om de använder makten till att förändra allt så att inget nytt val inte kommer att hållas och människor börjar döda varann pga olika religion m m och fullständigt skiter i vad oppositionen tycker, då är det bra att det finns någon som kan stoppa eländet.

 

En regering med en majoritet som inte lyssnar in oppositionen och tar hänsyn till vettiga argument och därmed tar udden av kritiken blir inte långlivad i en riktig demokrati.

 

T.ex när Mursi drev igenom den nya konstituttionen, utan att lyssna på oppositionen. Där begick han sitt första (och största?) misstag.

 

Att armen agerade som de gjorde i Egypten kan jag acceptera. Efter deras ingripande finns det hopp att demokratin kan ha en framtid, men om Mursi fått fortsätta styra på den inslagna vägen, så är frågan om det blivit något fler fritt val.

 

Mellan två dåliga val så väljer jag det minst dåliga, i detta fall att armen agerar för demokratins skull, på samma sätt som armen ingrep mot herr Shinawatra när han hade gått för långt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Om de använder makten till att förändra allt så att inget nytt val inte kommer att hållas och människor börjar döda varann pga olika religion m m och fullständigt skiter i vad oppositionen tycker, då är det bra att det finns någon som kan stoppa eländet.

 

En regering med en majoritet som inte lyssnar in oppositionen och tar hänsyn till vettiga argument och därmed tar udden av kritiken blir inte långlivad i en riktig demokrati.

 

T.ex när Mursi drev igenom den nya konstituttionen, utan att lyssna på oppositionen. Där begick han sitt första (och största?) misstag.

 

Att armen agerade som de gjorde i Egypten kan jag acceptera. Efter deras ingripande finns det hopp att demokratin kan ha en framtid, men om Mursi fått fortsätta styra på den inslagna vägen, så är frågan om det blivit något fler fritt val.

 

Mellan två dåliga val så väljer jag det minst dåliga, i detta fall att armen agerar för demokratins skull, på samma sätt som armen ingrep mot herr Shinawatra när han hade gått för långt.

Hej

 

Jag förstår hur du resonerar men är ändå tveksam till ett sånt förfarande i ett land som håller demokratiska val, enligt mig handlar det minst lika mycket om att oppositionen ska acceptera valresultatet och inse att deras möjlighet att påverka den förda politiken under kommande mandatperiod är begränsad, som att valets segrare ska lyssna på och ta intryck av valets förlorare i opposition.

 

Jag är själv inte alls övertygad om att demokratin kommer att stärkas i Egypten i.o.m kuppen, har t.ex Thailands demokrati stärkts av sina 19-20 kupper?

 

Själv tror jag att militären kommer att försöka hindra det muslimska brödraskapet att deltaga i kommande val och kanske t.o.m fängsla och straffa deras medlemmar och supportrar, och det är ju i så fall ingen bra demokratisk utveckling och risken för att brödraskapet radikaliseras och bestämmer sig för att slå tillbaka mot kuppmakarna är då stor och då får landet verkligen problem.

 

Om demokratin inte ger utrymme för och tillåter dom fundamentalistiska muslimerna att deltaga så överger dom kanske demokratin och söker sig nya vägar till makten för sig och sina väljare.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...