Jump to content
IGNORERAD

Likheter mellan kuppen i Egypten och den senaste i Thailand.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

I en demokrati skall inte privatägda partier ha makt över kungahus, militär, domstolar, polis, m.fl., och dessutom även folket.

I en demokrati skall folket välja sina företrädare, istället för den rikaste partiägaren väljer och avlönar sina anställda.

En privatperson ska dessutom  inte kontrollera domstolar, militär, kungliga rådgivare och polisväsendet i en demokrati.

En person boende i Dubai kontrollerar även IL;s hatobjekt som kungliga rådgivare, domstolar, eliten, Bangkoks medelklass och dessutom är den landflyktige försvarsminister och kontrollerar militären via sina anställda i familj och allianser.

Gubben i Dubai är också den störste försvaren av kungahuset och de lagar som används mot de som vågar yttra sig.

Kaka söker maka, och det är pengarna som styr och inte idealism som en del vill tro om sitt Thailand.

 

 

 

Leif 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 530
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    107

  • gst

    55

  • Khun Ken

    49

  • Wangthong

    44

Mest aktiva i denna tråd

andersbangkok
Hej   Både regering och opposition borde samarbeta för att minska militärens och kungligt närståendes makt, det går inte att ha en militär som står över landets folkvalda och dessutom kontrollerar domstolarna i en demokrati.   Mvh isan lover 
Nu använder du floskelbanken igen. Sätt in det du just skrev i verkligheten så ser du snart svårigheterna med att införa teorierna. Sättet att införa ökad demokrati är inte att ta bort den funktion som är satt att övervaka gänget vid makten. Det är ju förödande för demokratin! Dessutom så rapar du bara upp helt ostyrkta påståenden om att konstitutionsdomstolen bara går militärens ärende. Domstolen har helt korrekt kraftigt kritiserat Thaksin och senaste gänget vid makten. Det var väl inget fel i det eller.?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

det går inte att ha en militär som står över landets folkvalda och dessutom kontrollerar domstolarna i en demokrati.

 

det går inte att ha en privatperson som står över landets folkvalda och dessutom kontrollerar domstolarna i en demokrati.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok
det går inte att ha en privatperson som står över landets folkvalda och dessutom kontrollerar domstolarna i en demokrati.
Jag vill bara påpeka att du just la in mitt namn med ILs text. Det var han som skrev det du kommenterade.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill bara påpeka att du just la in mitt namn med ILs text. Det var han som skrev det du kommenterade.

Stämmer men har ingen aning hur det blev så, Kanske kopierade och klistrade in från ett citat.

Håller du inte med om kommentaren hela så är det ju omedvetet misstag från mig.

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok
Stämmer men har ingen aning hur det blev så, Kanske kopierade och klistrade in från ett citat. Håller du inte med om kommentaren hela så är det ju omedvetet misstag från mig.   Leif
Inga problem. Jag misstänkte att du hade missat på något sätt. Jag håller med dig om din kommentar. Det var ILs text som jag verkligen inte håret med om.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Finns väl ingen som inte håller med dig om detta.

 

Problemet är väl att få oberoende domstolar. Nu menar jag oberoende enligt den juridiska betydelsen, inte tillsatta för att ta någons parti. I ett land som är så korrupt som Thailand är det nog en utopi att tänka sig att få till helt oberoende domstolar enligt det juridiska begreppet. Detta är Thailands stora problem, där det demokratiska systemet sätts på prov. Utan att ta en seriös debatt och lämna gammalt groll bakom sig. Inte som nu att försöka genomföra amnestier för att få privata favörer istället för att se på vad som är bra för Thailand.  

Hej

 

Håller med dig om att domstolar fristående ifrån militär och kungahus är en utopi just nu i Thailand och dom kommer inte att få några heller så länge dom politiska partierna ägnar sig åt att motarbeta och bekämpa varandra, samtliga partier skulle naturligtvis gemensamt försöka styra bort militär och kungahus ifrån makten för att stärka demokratin i landet och gemensamt försöka reformera rättsväsendet.

 

För landets odemokratiska krafter måste den nuvarande situationen där landets politiker bekämpar varandra istället för att enas och se till att demokratin och rättssystemet stärks vara näst intill idealisk, och den dagen både regering och opposition bestämmer sig för att samarbeta för landets och demokratins skull och beslutar sig för att ställa militären under civil kontroll känns onekligen avlägsen.

 

Mvh isan lover 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Nu använder du floskelbanken igen. Sätt in det du just skrev i verkligheten så ser du snart svårigheterna med att införa teorierna. Sättet att införa ökad demokrati är inte att ta bort den funktion som är satt att övervaka gänget vid makten. Det är ju förödande för demokratin! Dessutom så rapar du bara upp helt ostyrkta påståenden om att konstitutionsdomstolen bara går militärens ärende. Domstolen har helt korrekt kraftigt kritiserat Thaksin och senaste gänget vid makten. Det var väl inget fel i det eller.?

Hej

 

Själv anser jag inte att en Högsta Domstol och Konstitutions Domstol under militärens och kungahusets kontroll är till för att bevaka demokratin utan för att se till att militär och kungahus kan behålla sin makt och politiska inflytande även i framtiden och inser man detta förstår man hur viktigt det är att frigöra domstolarna ifrån dessa båda med egna särintressen som sällan sammanfaller med folkets önskemål och förhoppningar om ett framtida demokratiskt Thailand.

 

Mvh Isan lover  

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Själv anser jag inte att en Högsta Domstol och Konstitutions Domstol under militärens och kungahusets kontroll är till för att bevaka demokratin utan för att se till att militär och kungahus kan behålla sin makt och politiska inflytande även i framtiden och inser man detta förstår man hur viktigt det är att frigöra domstolarna ifrån dessa båda med egna särintressen som sällan sammanfaller med folkets önskemål och förhoppningar om ett framtida demokratiskt Thailand.

 

Mvh Isan lover  

 

Vad "anser du" skall kontrollera demokratin och de styrande att de följer konstitutionen då ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Håller med dig om att domstolar fristående ifrån militär och kungahus är en utopi just nu i Thailand och dom kommer inte att få några heller så länge dom politiska partierna ägnar sig åt att motarbeta och bekämpa varandra, samtliga partier skulle naturligtvis gemensamt försöka styra bort militär och kungahus ifrån makten för att stärka demokratin i landet och gemensamt försöka reformera rättsväsendet.

 

För landets odemokratiska krafter måste den nuvarande situationen där landets politiker bekämpar varandra istället för att enas och se till att demokratin och rättssystemet stärks vara näst intill idealisk, och den dagen både regering och opposition bestämmer sig för att samarbeta för landets och demokratins skull och beslutar sig för att ställa militären under civil kontroll känns onekligen avlägsen.

 

Mvh isan lover 

Själv anser jag korruption vara en större fara för landet än kungahuset och militären. Ett steg att få bort korruptionen är att öka rättsmedvetandet i landet. Då kan man inte bara ge amnesti för alla typer av avvikelse från vettiga beteenden och samtidigt tro att det ska bli bättre. Får man bukt med korruptionen samtidigt som man stärker rättssystemet samt konstitutionen hamnar man i en betydligt bättre situation än man är i idag. Naturligtvis kommer det att ta tid fast det borde vara något som de politiska partierna skulle kunna enas kring även om de idag är genomkorrupta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv anser jag korruption vara en större fara för landet än kungahuset och militären. Ett steg att få bort korruptionen är att öka rättsmedvetandet i landet. Då kan man inte bara ge amnesti för alla typer av avvikelse från vettiga beteenden och samtidigt tro att det ska bli bättre. Får man bukt med korruptionen samtidigt som man stärker rättssystemet samt konstitutionen hamnar man i en betydligt bättre situation än man är i idag. Naturligtvis kommer det att ta tid fast det borde vara något som de politiska partierna skulle kunna enas kring även om de idag är genomkorrupta.

 

Inte för ett parti där korruptionen ökar och som vill montera ner demokratin och rättsväsendet..

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för ett parti där korruptionen ökar och som vill montera ner demokratin och rättsväsendet..

Att få partiägaren i det partiet att jobba för att öka rättsmedvetandet är säkert lika enkelt som att övertyga djävulen att bli religös.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok
Hej   Själv anser jag inte att en Högsta Domstol och Konstitutions Domstol under militärens och kungahusets kontroll är till för att bevaka demokratin utan för att se till att militär och kungahus kan behålla sin makt och politiska inflytande även i framtiden och inser man detta förstår man hur viktigt det är att frigöra domstolarna ifrån dessa båda med egna särintressen som sällan sammanfaller med folkets önskemål och förhoppningar om ett framtida demokratiskt Thailand.   Mvh Isan lover  
Du anser.. Ja det är sannerligen roande! ! Bara för att domstolen dömt mot din husgud så betyder inte det med automatik att dom är oparlamentariskt styrda. Du kan inte ha särskilt mycket externa influenser däruppe i byn. Jag har förståelse för att under de omständigheterna så kanske det är svårt att se större samband inom politik. Inser du verkligen inte den stora risk som uppstår om man tar bort det organ som är satt att övervaka gänget vid makten? Dom är ju redan idag "loose canons"...Om man låter dessa virrpannor agera utan någon som kan agera så kan Thailand verkligen så inför bekymmer. Men det är klart, vill man se att hela Thailand blir en en-partistat ägd av Thaksin så är det förstås bra. Du har verkligen en ovanlig syn på begreppet demokrati.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Själv anser jag korruption vara en större fara för landet än kungahuset och militären. Ett steg att få bort korruptionen är att öka rättsmedvetandet i landet. Då kan man inte bara ge amnesti för alla typer av avvikelse från vettiga beteenden och samtidigt tro att det ska bli bättre. Får man bukt med korruptionen samtidigt som man stärker rättssystemet samt konstitutionen hamnar man i en betydligt bättre situation än man är i idag. Naturligtvis kommer det att ta tid fast det borde vara något som de politiska partierna skulle kunna enas kring även om de idag är genomkorrupta.

Hej

 

Kan du förklara för mig som är en inbiten försvarare av demokratin och folkets rätt att påverka sin egen framtid hur militär och kungahus ska kunna ge dom detta?

 

Och det vore ännu mer spännande att ta del av dina tankar gällande militär och kungahus bekämpning av korruption i landet?

 

Militären har ju t.ex fördubblat sin budget efter kuppen och köpt in värdelös utrustning för dyra pengar där man misstänker grov korruption och mutor, jag tänker då på dom verkningslösa Bombdetektorerna och det oanvändbara Luftskeppet.

 

Nej själv är jag övertygad om att demokratin måste komma ifrån folket och inte militär och kungahus.

 

Mvh isan lover 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Kan du förklara för mig som är en inbiten försvarare av demokratin och folkets rätt att påverka sin egen framtid hur militär och kungahus ska kunna ge dom detta?

 

Och det vore ännu mer spännande att ta del av dina tankar gällande militär och kungahus bekämpning av korruption i landet?

 

Militären har ju t.ex fördubblat sin budget efter kuppen och köpt in värdelös utrustning för dyra pengar där man misstänker grov korruption och mutor, jag tänker då på dom verkningslösa Bombdetektorerna och det oanvändbara Luftskeppet.

 

Nej själv är jag övertygad om att demokratin måste komma ifrån folket och inte militär och kungahus.

 

Mvh isan lover 

 

Inbiten demokrat? ???  :24:  :rotfl:  :rotfl:  :rotfl:

Ändrades av Khun Ken
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Kan du förklara för mig som är en inbiten försvarare av demokratin och folkets rätt att påverka sin egen framtid hur militär och kungahus ska kunna ge dom detta?

 

Och det vore ännu mer spännande att ta del av dina tankar gällande militär och kungahus bekämpning av korruption i landet?

 

Militären har ju t.ex fördubblat sin budget efter kuppen och köpt in värdelös utrustning för dyra pengar där man misstänker grov korruption och mutor, jag tänker då på dom verkningslösa Bombdetektorerna och det oanvändbara Luftskeppet.

 

Nej själv är jag övertygad om att demokratin måste komma ifrån folket och inte militär och kungahus.

 

Mvh isan lover 

I den demokrati som jag förspråkar är det dom folkvalda regeringarna som ska ta initiativen till att få till ett demokratiskt land. De ska ena landet och stifta lagar. Inte som nu så splitring och berika sig själva i värsta egoistiska anda.

 

Du glömde att säga att det är regeringen som ger militären budget och att de nyligen fått extra påfyllning av regeringen. Det finns massor av dåliga exempel när det gäller inköp till militären, helikoptrarna t.ex.

 

När regeringarna börjar tänka på demokrati och inte bara på att sko sig själva kommer det att vända. Vi kan bara vänta på att folket ska inse detta och ta avstånd från detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Hej

 

I ett land med ett Demokratiskt system kan man inte "bita sej kvar vid makten helt mot alla lagar och regler" eftersom sånt avgörs i dom fria valen av medborgarna.

 

Med vänlig hälsning Isan Lover

 

Äntligen!!!!!!!!!!!! :14: :14: :14: :14: :14: :14:

Då måste du ju anse att den förhatliga militärkuppen var berättigad då Tasksvinet vägrade genomföra valet och istället bet sej kvar vid makten som "Caretaker"!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :ahh: :ahh: :ahh: :ahh: :ahh: :ahh:

Link to comment
Dela på andra sajter

Äntligen!!!!!!!!!!!! :14: :14: :14: :14: :14: :14:

Då måste du ju anse att den förhatliga militärkuppen var berättigad då Tasksvinet vägrade genomföra valet och istället bet sej kvar vid makten som "Caretaker"!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :ahh: :ahh: :ahh: :ahh: :ahh: :ahh:

Det går sakta åt rätt håll.  :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

 

Situationen i Egypten blir bara mer och mer lik den som Thailand upplevde i Bangkok 2010, ungefär samma mängd människor som vill ha demokrati barrikaderade sig i huvudstaden och belägrades av militär och polis, demonstranterna är precis som i Bangkok till allra största delen obeväpnade, men ändå bestämmer sig regmen för att sätta in prickskyttar och för att storma dom belägrade demonstranterna, resultatet var ju lika väntat i Egypten som i Bangkok, ett stort antal civila obeväpnade människor dör och många skadas, även antalet dödade och skadade är ganska lika (enligt tillgängliga uppgifter) ca 200 döda och 2000 skadade i Egypten och i Thailand var det drygt 90 döda och 2000 skadade.

 

Men i Egypten tyckte åtminstone en politiker att detta var att gå för långt och landets vice regeringschef Mohammed el-Barradai lämnade regeringen i protest mot dom våldsamma insatserna ifrån militärens sida, all heder åt honom och så har han ju också fått Nobels Fredspris tidigare, man önskar att Thailand hade haft någon sådan person i sin regering 2010, men dom gjorde precis tvärtom och försvarade militärens övervåld och massaker på obeväpnade civila och gör så än, enligt dom är det dom obeväpnade människornas fel att dom blev skjutna i huvud och överkropp av prickskyttar.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Försvarar du brännandet av kyrkor och alla annat våld mot bl.a kopter det senaste dygnet ?

 

Är det sådant som kännetecknar människor som vill ha "demokrati" ?

 

Likheterna med Thailand finns på mer ställen än du kanske inser.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Försvarar du brännandet av kyrkor och alla annat våld mot bl.a kopter det senaste dygnet ?

 

Är det sådant som kännetecknar människor som vill ha "demokrati" ?

 

Likheterna med Thailand finns på mer ställen än du kanske inser.

Hej

 

Ja likheterna finns och precis som i Thailand och andra platser på jorden slår dom som drabbas av regimens våld tillbaka på olika sätt och det kan tyvär ske på både obehagliga och missriktade sätt.

 

Våld föder våld heter det ju och det lär det göra här också.

 

Konflikter löser man genom samtal och kompromisser inte genom att skjuta ijhäl och hota dom som man är oense med,

 

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Ja likheterna finns och precis som i Thailand och andra platser på jorden slår dom som drabbas av regimens våld tillbaka på olika sätt och det kan tyvär ske på både obehagliga och missriktade sätt.

 

Våld föder våld heter det ju och det lär det göra här också.

 

Konflikter löser man genom samtal och kompromisser inte genom att skjuta ijhäl och hota dom som man är oense med,

 

Mvh isan Lover

När har Thailand löst konflikter på det viset?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Ja likheterna finns och precis som i Thailand och andra platser på jorden slår dom som drabbas av regimens våld tillbaka på olika sätt och det kan tyvär ske på både obehagliga och missriktade sätt.

 

Våld föder våld heter det ju och det lär det göra här också.

 

Konflikter löser man genom samtal och kompromisser inte genom att skjuta ijhäl och hota dom som man är oense med,

 

Mvh isan Lover

 

Och det anser du de svarta och röda gjorde i Bangkok månaden innan slutscenerna i Bangkok 2010. Speciellt när man attackerade och dödade lugnt sittande och till stora delar obeväpnade soldater och dödade runt 10 stycken och svårt skadade ännu fler ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Händelserna i Egypten visar ju i alla fall, om inget annat, att militärkupper inte löser några problem.

 

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Händelserna i Egypten visar ju i alla fall, om inget annat, att militärkupper inte löser några problem.

 

/GSt

 

Åh dessa upprepningar..  Slut på argument?

 

Kunde du inte ha länkat till något tidigare inlägg istället?  :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...