Jump to content
IGNORERAD

Likheter mellan kuppen i Egypten och den senaste i Thailand.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Hej

 

Principen gäller överallt, i en demokrati är det majoriteten som ska bestämma och styra utvecklingen, förtrycker man majoriteten med militärens och domstolarnas hjälp är det ingen demokrati längre vare sig det gäller Thailand eller arabvärlden.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Men om majoriteten förtrycker minoriteten så är det deras "demokratiska" rättighet????

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 530
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    107

  • gst

    55

  • Khun Ken

    49

  • Wangthong

    44

Mest aktiva i denna tråd

Hej

 

Kan du nämna ett land där folk värderas lika, det gäller åtminstone inte Sverige längre.

 

För där finns det ju numera möjlighet att köpa sig före i sjukhusköer, köpa sig bättre vård, bättre skolor och utbildning, vi har segregerade bostadsområden, en segregerad arbetsmarknad, vi har rika kommuner som inte tar emot flyktingar, klyftorna i samhället ökar och antalet fattiga ökar precis som antalet rika o.s.v, detta stämmer dåligt med demokratiska principer och att alla ska behandlas rättvist och lika tycker jag, det är lätt att uttala sig om demokratiska principer, rättvisa och jämlikhet men det är inte lätt att genomföra och bevara ens i länder som Sverige och det är lär definitivt inte bli lättare i Thailand och arabvärlden.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Demokrati handlar om allas lika rättigheter till självbestämmande. Inte att alla ska behandlas "rättvist och lika" i samhället. 

 

Demokrati är INTE kommunism. Och tack gode Allah för det.

 

Hå hå jaja, det är inte lätt det här tydligen. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok
Hej

 

Lycka till med att införa västerländsk "rättvisa, jämlikhet, frihet och rättsstatsprinciper" i mellanöstern, arabvärlden och nordafrika, enligt mig är det i princip omöjligt inom överskådlig tid, jag tror att både USA och EU kommer att bli besvikna över vad demokrati kommer att resultera i när det gäller dessa länder.

 

Inser ni inte att vår västerländska demokratis syn på "rättvisa, jämlikhet, frihet och rättsstatsprinciper" och västerländska livsstil kolliderar med nästan allt som förväntas av en "god" muslim, mycket av det som vi ogillar är både tradition, normalt, kultur och t.o.m lagligt i dessa länder?

 

Man upphör aldrig att förvånas över hur dåligt insatta en del är.

 

Visst finns det en liten klick människor även i dessa länder som vill leva ett liv mer likt det som levs i USA och EU men dom kommer inte att vinna några val p.g.a att dom är så få.

 

Med vänlig hälsning Isan Lover

Jag håller helt med dig om att det vi menar med demokrati inte kommer uppnås i t.ex Egypten och andra likande länder inom de närmaste åren.

 

Du tappar dock bort dig totalt kring slutsatserna. Just för att vår syn på demokrati skiljer sig så mycket mot t.ex Egypten så kan man inte heller värdera åtgärder på samma sätt.

 

Folket i Egypten (och till delar i Thailand) ser militären som en garant för någon form av demokrati. Vi i Sverige skulle inte se försvaret som den funktion som skall garantera demokratin men det gör man faktiskt i dessa länder.

 

det finns ett flertal exempel där "demokratiska" ledare snabbt utvecklats till diktatorer; här är några:

Hitler; i backspegeln; vem hade motsatt sig att militären avsatte honom och införde någon form av militärstyre?

Idi Amin; Uganda..vem skulle inte vilja att den despoten avsattes med militärmakt?

Ayatollah Khomeini; alla var glada när Shahen avsattes men sedan har det iranska folket ångrat detta oerhört. Hade inte militären kunnat skapa någon form av demokrati där?

 

Egypten; Mushi har efter sitt tillträde försökt införa lagar liknande Iran. Som tur är så är folk mer upplysta och när dessa övergrepp sker så reagerar folk. Det är verklig demokrati

Thailand; despoten Thaksin har nu spelat ut de flesta av sina kort. Det visar att hans ambitioner är i likhet med kompisen i Kambodja. Att då folk kräver förändringar är bara ett sundhetstecken; inget konstigt.

 

Jag kan inte fatta att du först skriver att demokrati kan bara tillämpas på valdagen (vilket du som tur är verkar var i ganska ensam minoritet om att tycka) sedan skriver att man inte kan jämföra våra demokratier med dessa sköra stater som är i startgroparna till en rörelse mot demokrati och till slut så slår du knorr på allt genom att igen anse att det som sker är odemokratiskt.

Otroligt!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Men om majoriteten förtrycker minoriteten så är det deras "demokratiska" rättighet? ???

Hej

 

Det är väl en av "nackdelarna" med demokrati att man kan bli tvungen att anpassa sig och leva med beslut som tas fast kanske t.o.m 49% är emot dom, just detta tror jag att befolkningarna i relativt nya "demokratier" som Thailand och nu senast egypten har väldigt svårt för att förstå och uppenbarligen gäller det även en del svenskar också, visst kan man kalla sig förtryckt om man är i minoritet och drabbas av beslut, lagar och regler som drivs igenom av majoriteten trots att man själv är motståndare till detta, men det är en ofrånkomlig del av ett demokratiskt system och samhälle.

 

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det är väl en av "nackdelarna" med demokrati att man kan bli tvungen att anpassa sig och leva med beslut som tas fast kanske t.o.m 49% är emot dom, just detta tror jag att befolkningarna i relativt nya "demokratier" som Thailand och nu senast egypten har väldigt svårt för att förstå och uppenbarligen gäller det även en del svenskar också, visst kan man kalla sig förtryckt om man är i minoritet och drabbas av beslut, lagar och regler som drivs igenom av majoriteten trots att man själv är motståndare till detta, men det är en ofrånkomlig del av ett demokratiskt system och samhälle.

 

Mvh isan lover

 

Så om Thailand beslutar att förbjuda islam i Thailand och jagar skiten ur alla i södern som tvingas lära sig thailändska, tvingas bli buddister och förtränga hela sin kultur och historia är det bara "gilla läget" och acceptera i den fina demokratins namn ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Så om Thailand beslutar att förbjuda islam i Thailand och jagar skiten ur alla i södern som tvingas lära sig thailändska, tvingas bli buddister och förtränga hela sin kultur och historia är det bara "gilla läget" och acceptera i den fina demokratins namn ?

Hej

 

Att förbjuda folk att prata sitt eget språk och istället tvinga dom att lära sig ett annat språk har ju tyvär förekommit i demokratiska länder som Sverige och australien, dessa länder nöjde sig inte ens med detta utan tog även barnen med våld ifrån Samer respektive Aborginer, jag tror att Thailand håller lektioner på Thailändska i södra delen av landet även om folket där har Malaj som första språk, precis det samma gör dom i Isaan där folk pratar Lao.

 

Jag ser helt klart problem med att t.ex ett lands militär, kungahus eller elit ska ha vetorätt över folket när det gäller att utse sina regeringar i demokratier, mer makt åt folket och mindre åt kungahus, militär och elit är mer min stil.

 

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Att förbjuda folk att prata sitt eget språk och istället tvinga dom att lära sig ett annat språk har ju tyvär förekommit i demokratiska länder som Sverige och australien, dessa länder nöjde sig inte ens med detta utan tog även barnen med våld ifrån Samer respektive Aborginer, jag tror att Thailand håller lektioner på Thailändska i södra delen av landet även om folket där har Malaj som första språk, precis det samma gör dom i Isaan där folk pratar Lao.

 

Jag ser helt klart problem med att t.ex ett lands militär, kungahus eller elit ska ha vetorätt över folket när det gäller att utse sina regeringar i demokratier, mer makt åt folket och mindre åt kungahus, militär och elit är mer min stil.

 

Mvh isan lover

 

Snacka om blahablaha-svar

 

Är det DEMOKRATISKT att tvinga folk mot sin vilja ändra kultur, språk etc etc om det beslutats av en regering med stöd av en majoritet av folket ??

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Så om Thailand beslutar att förbjuda islam i Thailand och jagar skiten ur alla i södern som tvingas lära sig thailändska, tvingas bli buddister och förtränga hela sin kultur och historia är det bara "gilla läget" och acceptera i den fina demokratins namn ?

 

Japp, tycker de inte om det så är det ju bara att rösta ut dem i nästa val. Förutsatt att majoriteten inte tagit bort deras rösträtt också tillsammans med kulturen, historien och religionen...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Demokrati handlar om allas lika rättigheter till självbestämmande. Inte att alla ska behandlas "rättvist och lika" i samhället. 

 

Demokrati är INTE kommunism. Och tack gode Allah för det.

 

Hå hå jaja, det är inte lätt det här tydligen. :)

För bövelen,blanda inte in Allah nu oxå.Vi dementa har det tillräckligt svårt att hänga med i IL:s svängningar och tyckande ändå  :crazy:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

För bövelen,blanda inte in Allah nu oxå.Vi dementa har det tillräckligt svårt att hänga med i IL:s svängningar och tyckande ändå  :crazy:
Enligt svenska kyrkan så är Elohim tyvärr redan inblandad. Malik-ul-mulk är dessutom den enda guden vi svenskar som inte gått ur kyrkan får ha. :)
Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt svenska kyrkan så är Elohim tyvärr redan inblandad. Malik-ul-mulk är dessutom den enda guden vi svenskar som inte gått ur kyrkan får ha. :)

Då är det tur jag gått ur kyrkan,det namnet blir körigt att uttala.Hin Håle passar bättre för mig,lätt att bara vräka ur sig  :crazy:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

 

Hittade den här artikeln i http://www.eurasiareview.com/25072013-calls-for-egypt-style-soft-coup-in-Thailand-why-they-will-fail-analysis/ som tar upp precis det ämne som den här tråden handlade om, nämligen likheterna mellan Thailand och Egypten när det gäller militärkupper, det splittrade landet och möjligheterna till nya kupper, tycker själv att den var läsvärd och hoppas att fler gör det .

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Hittade den här artikeln i http://www.eurasiareview.com/25072013-calls-for-egypt-style-soft-coup-in-Thailand-why-they-will-fail-analysis/ som tar upp precis det ämne som den här tråden handlade om, nämligen likheterna mellan Thailand och Egypten när det gäller militärkupper, det splittrade landet och möjligheterna till nya kupper, tycker själv att den var läsvärd och hoppas att fler gör det .

 

Mvh isan lover

Och vem om inte Thaksin är orsak till splittringen i Thailand????

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Och vem om inte Thaksin är orsak till splittringen i Thailand? ???

Hej

 

Han är en ingridiens men han är långt ifrån ensam om du tittar tillbaka objektivt på vad som har hänt i landet under dom 10-12 senaste åren, listan blir ganska lång på inblandade och även på dom som har begått brott utan att straffas för dom och ändå mindre som har behövt avtjäna dom straff domstolar har dömmt dom till.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley
Hej

 

Vilka medlemmar som är positiva till militärkupper avslöjar dom ju själva i sina svar, undgår man detta är man förmodligen inte läskunnig eller hoppar över dom politiska trådarna.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Du anklagar mig m fl för att inte vara läskunniga, hur är det med din skrivkunnighet?

Stavas det dommare eller domare? Stavas det dömma eller döma?

När det gäller läs- och skrivkunskaper ska du inte yttra dig!

Ändrades av GreenValley
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Han är en ingridiens men han är långt ifrån ensam om du tittar tillbaka objektivt på vad som har hänt i landet under dom 10-12 senaste åren, listan blir ganska lång på inblandade och även på dom som har begått brott utan att straffas för dom och ändå mindre som har behövt avtjäna dom straff domstolar har dömmt dom till.

 

Mvh isan lover

Jag minns fortfarande tiden före Thaksin. Den var mycket bättre än nu. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Jag minns fortfarande tiden före Thaksin. Den var mycket bättre än nu. 

Hej

 

Det håller jag inte alls med om eftersom jag kommer ihåg hur det såg ut i byn då, grusvägar (nu betong), dålig standard på husen som stod på pålar (nu nya murade), byn hade 4 st bilar nu är det ca 100), det fanns nästan inga traktorer (bufflar användes fortfarande att plöja med), man hade inte tillgång till vård (nu har alla gratis vård), ingen sophämtning utan allt slängdes i det fria eller brändes (nu har vi nya sopbilar och soptunnor vid varje hus), byn saknade mobilnät och vi fick åka 10-15 km för att ringa i en telefon automat (nu har byn mobil täckning), byn hade få och dåliga butiker (nu finns det gott om dom och standarden är ibland på Mini Mart nivå), skolan saknade utrustning och man använde begagnade böcker (nu finns det datorer, TV, nya böcker, leksaker, m.m), byborna var hänvisade till ockrare för lån (nu lånar dom i bank), byn saknade resturanger (nu finns det flera nudelserveringar + några andra), inte så många hade TV (nu har alla det), man odlade ris och tjänade lite (nu odlar man gummi och tjänar bra), lönerna låg på ca 100 baht per dag (nu är det 300 baht per dag), så här kunde man hålla på länge eftersom det inte fanns något som var bättre förr egentligen, den utveckling som byn har upplevt på dom 10-12 senaste åren trodde jag inte att jag skulle få uppleva under min livstid och det trodde nog inte byborna heller och allt detta började med Thaksins start av Thai Rak Thai.

 

Med vänlig hälsning isan lover 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det håller jag inte alls med om eftersom jag kommer ihåg hur det såg ut i byn då, grusvägar (nu betong), dålig standard på husen som stod på pålar (nu nya murade), byn hade 4 st bilar nu är det ca 100), det fanns nästan inga traktorer (bufflar användes fortfarande att plöja med), man hade inte tillgång till vård (nu har alla gratis vård), ingen sophämtning utan allt slängdes i det fria eller brändes (nu har vi nya sopbilar och soptunnor vid varje hus), byn saknade mobilnät och vi fick åka 10-15 km för att ringa i en telefon automat (nu har byn mobil täckning), byn hade få och dåliga butiker (nu finns det gott om dom och standarden är ibland på Mini Mart nivå), skolan saknade utrustning och man använde begagnade böcker (nu finns det datorer, TV, nya böcker, leksaker, m.m), byborna var hänvisade till ockrare för lån (nu lånar dom i bank), byn saknade resturanger (nu finns det flera nudelserveringar + några andra), inte så många hade TV (nu har alla det), man odlade ris och tjänade lite (nu odlar man gummi och tjänar bra), lönerna låg på ca 100 baht per dag (nu är det 300 baht per dag), så här kunde man hålla på länge eftersom det inte fanns något som var bättre förr egentligen, den utveckling som byn har upplevt på dom 10-12 senaste åren trodde jag inte att jag skulle få uppleva under min livstid och det trodde nog inte byborna heller och allt detta började med Thaksins start av Thai Rak Thai.

 

Med vänlig hälsning isan lover 

 

Hur såg det ut i byarna på andra sidan gränsen i Laos och i byarna i södra Thailand vid samma tidpunkt och hur ser det ut på dom platserna idag jämfört med din by ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det håller jag inte alls med om eftersom jag kommer ihåg hur det såg ut i byn då, grusvägar (nu betong), dålig standard på husen som stod på pålar (nu nya murade), byn hade 4 st bilar nu är det ca 100), det fanns nästan inga traktorer (bufflar användes fortfarande att plöja med), man hade inte tillgång till vård (nu har alla gratis vård), ingen sophämtning utan allt slängdes i det fria eller brändes (nu har vi nya sopbilar och soptunnor vid varje hus), byn saknade mobilnät och vi fick åka 10-15 km för att ringa i en telefon automat (nu har byn mobil täckning), byn hade få och dåliga butiker (nu finns det gott om dom och standarden är ibland på Mini Mart nivå), skolan saknade utrustning och man använde begagnade böcker (nu finns det datorer, TV, nya böcker, leksaker, m.m), byborna var hänvisade till ockrare för lån (nu lånar dom i bank), byn saknade resturanger (nu finns det flera nudelserveringar + några andra), inte så många hade TV (nu har alla det), man odlade ris och tjänade lite (nu odlar man gummi och tjänar bra), lönerna låg på ca 100 baht per dag (nu är det 300 baht per dag), så här kunde man hålla på länge eftersom det inte fanns något som var bättre förr egentligen, den utveckling som byn har upplevt på dom 10-12 senaste åren trodde jag inte att jag skulle få uppleva under min livstid och det trodde nog inte byborna heller och allt detta började med Thaksins start av Thai Rak Thai.

 

Med vänlig hälsning isan lover 

Bara för att du sett förbättringar i din lilla vrå av Isaan gäller det inte hela Isaan. Här bor folk fortfarande i trähus på pålar vägarna är urusla. Vi har inga restauranger.

Folk var lyckligare då än vad dom är nu. Men det verkar som du mäter lycka i mängden prylar man har. Nu lånar dom i Bank, så ökad skuldsättning skulle göra folk lyckligare. Nä du sitt du i din röda by och beröm Thaksin allt vad du orkar. DET VAR BÄTTRE FÖRR. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag minns fortfarande tiden före Thaksin. Den var mycket bättre än nu. 

Allt var så mycket mer harmoniskt och lugnt på den tiden.

 

Tänk vad mycket bättre det vore om inte Thaksin försnillat så många miljarder..

Intressant att ockrare har försvunnit från Isaan! Man hör ju inte hur bönderna i Isaan klagar hur besvärligt de har med att betala sina lån osv, det verkar bara vara i övriga landet som detta problem finns.

 

Synd bara att så många i Isaan är förda bakom ljuset. De vet inte hur mycket bättre de kunde ha haft det!

 

Jag ska nog tacka Thaksin jag också. Förut innan Thaksin startade TRT så hade jag bara en bil, nu har jag tre. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt var så mycket mer harmoniskt och lugnt på den tiden.

 

Tänk vad mycket bättre det vore om inte Thaksin försnillat så många miljarder..

Intressant att ockrare har försvunnit från Isaan! Man hör ju inte hur bönderna i Isaan klagar hur besvärligt de har med att betala sina lån osv, det verkar bara vara i övriga landet som detta problem finns.

 

Synd bara att så många i Isaan är förda bakom ljuset. De vet inte hur mycket bättre de kunde ha haft det!

 

Jag ska nog tacka Thaksin jag också. Förut innan Thaksin startade TRT så hade jag bara en bil, nu har jag tre. 

Vi var i provinshuvudstaden Chaiyaphum i går och handlade. Man ser en del lyxiga nybyggen, men det kan jag garantera är inga bönder som bygger. Sannolikt är en del byggda för

försnillade pengar och en del av farlanger. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Hur såg det ut i byarna på andra sidan gränsen i Laos och i byarna i södra Thailand vid samma tidpunkt och hur ser det ut på dom platserna idag jämfört med din by ?

Hej

 

Skillnaden är enorm, I vårt fall har vi ju bara 30 minuter till Laos och där ligger man på ungefär samma nivå som Thailand hade för 20-25 år sedan.

 

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Skillnaden är enorm, I vårt fall har vi ju bara 30 minuter till Laos och där ligger man på ungefär samma nivå som Thailand hade för 20-25 år sedan.

 

Mvh Isan Lover

 

Jo, Men hur såg det ut i dom byarna fram till 1999 och hur ser det ut i dom nu. Det är den jämförelsen som är intressant för att veta den relativa förbättrning som dom genomgått under samma tid som ditt "nirvana"

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Jo, Men hur såg det ut i dom byarna fram till 1999 och hur ser det ut i dom nu. Det är den jämförelsen som är intressant för att veta den relativa förbättrning som dom genomgått under samma tid som ditt "nirvana"

Hej

 

Byarna i Laos ligger som sagt 20-25 år efter Thailand men det är svårt att jämföra eftersom dom startade på en sån oerhört låg nivå, men jag tror att utvecklingen kommer att gå fort även där, det är mängder av Thailändare som satsar pengar på den Laotiska sidan av gränsen och jag misstänker att både Kineser, Vietnameser och andra gör detta också, Laos får se upp så att dom inte förlorar allt dom har.

 

Med vänlig hälsning isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Suck ! :52:

 

Man kan inte "jämföra" din by med en by i ett annat land. Jag försöker få dig att förstå att man skall jämföra hur en och samma by har utvecklats relativt under de senaste 15 åren i Laos och sedan jämföra den RELATIVA utvecklingen i din by och se om dom är jämförbara, mindre eller större i relation till varandra.

 

Vad är det byarna i Laos skall "förlora" i och med satsningar och utveckling ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...