Jump to content
IGNORERAD

Ägg


ragson

Recommended Posts

Stekt ägg 2st varje kväll med kaviar eller sillabiten, + en kall eller 2 öl, det e så gott! Kokt ägg varje lördag morgon blir det osså!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 65
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    6

  • Odin

    6

  • ragson

    4

  • GreenValley

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Nej det gjorde du inte, dom enda två människor som hade uppgiften att fostra mej är döda. Men det gav inte dej eller någon annan rätten att försöka...

Generaldirektörn, du har glömt STATEN och skatteverket! :crazy:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man är normalt frisk och inte har problem med kolesterolet kan man äta i princip hur mycket ägg som helst, dock ska man veta att det är mycket fett i gulan så för den som håller diet är det äggvita som gäller.

Ang att skala kokta ägg så ska dem snabbkylas direkt efter kokning så släpper skalet mycket bättre.

För bättre hållbarhet så ska dem förvaras i kylen med spetsen neråt, dvs kartongen upp o ner.

 

Beställer alltid 2 kai daw extra till maten :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja ägg ja.jag har alltid gillat att äta  ägg. Sen jag var liten pilt och med en mamma som var toppkock i vårat hem...har jag nog käkat alla former av äggtillredingar..tror jag?!?!

jag äter nu säkert minst 4-5 ägg om dan fortfarande i min vuxna ålder. MKt gott, speciellt med kalles kaviar och mjölk...   :thumbsup:

Kommer ihåg att man varnade på 70-talet om äggens inverkan på kolestrol...blodet blir sämre, blodproppar..osv...

Men nu kommer nya rön att kolesterolet i ägg är "nyttigt"...ungefär samma som att Fett har två olika beteckningar (mättat och fleromättat, olika nyttigt)

 

Vad tror ni?

Är Ägg säkra? 10 st om dan, mai pen rai?

Eller är det ett blodets otyg??

 

attachicon.gifegg.jpg

Nu är det ju så att det finns olika sorters kolestrol bra och dåliga jag kommer också ihåg när jag

var mindre att man inte skulle äta så mycket ägg men har de tydligen kommit på att det är god kolestrol.

ex. transfetter innehåller dåliga.

 

Kolesterol kan transporteras från levern till celler som behöver det; genom blodbanan. För att kolesterolet ska kunna transporteras behöver det "förpackas". Kolesterolet i två olika förpackningar. VLDL ("very low density lipoprotein") LDL (low density lipoprotein) HDL (High density lipoprotein)

  • VLDL är kallas kolesterolförpackningen som skickas ut från levern ut i kroppen. I takt med att kolesterol tas upp i från VLDL förpackningen av olika celler på väg runt blodbanan; krymper den. Tillslut är den så liten att den inte heter VLDL längre. Nu kommer den heta LDL.
  • LDL är den "onda kolesterolet". LDL är mindre än VLDL och har lättare att oxidera (härskna). När en LDL partikel har härsknat är det lättare för den att fastna i en skadad kärlvägg. Alltså kan medverka i hjärt och kärl-sjukdommar.
  • HDL är det "goda kolesterolet". Denna förpackning av lipoprotein samlar upp överskott av kolesterol och transporterar det tillbaka till levern. Höga nivåer av HDL sänker statistiskt risken för hjärt och kärl-sjukdommar.

Naturligt fett ökar halten av HDL. Stora intag av kolhydrater sänker halten av HDL.

 

Mvh Patrik

 
Link to comment
Dela på andra sajter

Uppoffringen var nog nödvändig då övervikten började påverka hälsan, blodtrycket, riskgrupp för socker etc. etc. Uppoffringen är inte så stor egentligen, okey lite bistert i början. Men man kan nog inte vara så strikt i längden, det viktiga är nog att ändra sina vanor radikalt. Funkar faktiskt bra att skippa potatis, ris pasta och ersätta det med sallad. Lite vin och whiskey ska det nog också finnas plats för vad det lider.

 

Skippa riset!! Lätt val, men ett liv utan pärer, nej det går inte..

Men annars har jag inga problem med vikten..

post-5021-0-95485700-1373128073_thumb.jp

 

FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Skippa riset!! Lätt val, men ett liv utan pärer, nej det går inte..

Men annars har jag inga problem med vikten..

attachicon.gifIMG_0068.jpg

 

FF

Hmm du din jäkla tarm... Puss på dej gambeln (älvdalska för den gamla)...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skippa riset!! Lätt val, men ett liv utan pärer, nej det går inte..

Men annars har jag inga problem med vikten..

attachicon.gifIMG_0068.jpg

 

FF

Grattis :)

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Skippa riset!! Lätt val, men ett liv utan pärer, nej det går inte..

Men annars har jag inga problem med vikten..

attachicon.gifIMG_0068.jpg

 

FF

 

Jag rör på mig för litet, för 20 år sedan när jag jobbade med verktyg i handen så var det inga problem, då fick man vardagsmotionen gratis..

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nästa gång jag handlar ägg ska jag testa färskhetstricket,

 

 

...hmm..har dom hinkar med vatten, där man kan testa tyngdlagen på ICA eller COOP??

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

...hmm..har dom hinkar med vatten, där man kan testa tyngdlagen på ICA eller COOP??

 

Jaa för f-n misade du det? Man tar ett ägg ur sitt tilltänkta paket å går ut på toaletten...  Nee solly

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Kroppen anpassar sig efter ett tag så att "slarva" ett par gånger i månaden, oavsett vilket sätt man valt för sin viktnedgång, är nog ett måste för att lura kroppen och hålla igång fettförbränningen. Mitt tips till alla som önskar gå ner i vikt är ändå att träna bort fläsket istället.

 

För de som varken vill banta eller träna så är det visst alternativ på G :crazy: :crazy: :crazy: :crazy: :crazy: :crazy:

 

 

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/sa-ska-huvuden-transplanteras_8325380.svd

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk.att en fråga om äggätning kan bli så bantnigsifierad??

Trodde inte det var så många friskusar på detta forumet?

Inte efter dom bilder som tankas upp här å där , hehe...

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Käkar minst 1 ägg om dagen. Det känns som nått fattas om jag inte får mitt dagliga ägg.

Jag köper bara XXL ägg med dubbla gulor. :nyam:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Någon som kommer ihåg denna här ??

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Arnold Layne
Någon som kommer ihåg denna här ??

Såg den på bio i yngre tonåren . Skum film :y2:

If you don´t eat your meat , you can´t have any blåbärspaj !

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...