Jump to content
IGNORERAD

Är det en myt eller sanning


acdc

Recommended Posts

För en väldigt massa år sedan önskade sig min dåvarande fru en Nokia "silverfisk", en väldigt dyr telefon på den tiden. Kommer inte ihåg vad den kostade men jag hade den summan sparad i tiokronor. Så jag tog med mig dessa mynt och traskade in på Siba. I kön till kassan kände jag mig lite som Pippi Långstrump med en kappsäck full av guldpengar. När det blev min tur, och jag slängde upp kappsäcken på disken. Tittade kassörskan på mig som om jag var en idi*t. Jag fick inte betala med mynten utan var tvungen att gå till banken runt hörnet för att vaxla till papper. Så visst, har du bara mynt, då är du fattig

När man är i Tyskland så samlar man på sig en himla massa euromynt i olika valörer. Har faktiskt varit med om när jag handlade på Lidel att kassörskan tittade snett när jag betalade med en drös euro mynt.

 

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 61
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    3

  • audirs2

    3

  • Niro

    3

  • acdc

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Numera brukar jag betala min lokala handlare i en baths mynt. Räknar upp 30 bath i en bathare. Hämtar en bjra i kylen och lämnar över mynten. Flickorna i kassan har slutat räkna, nu bara skrattar de och slänger ner skatten i kassan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag samlar 10-kronorsmynt i en gallonflaska(jonnie walker black)och har väl styft en decimeter mynt just nu(ca.5-7 tusensek)

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör som Måne en hel del småpengar går till barnen

 

Brukar även ha en hög med 5 och 10 battingar för att betala vattenflaskmannen och isinköp

Samma här, lägger all vxl i en burk just för dessa inköp (om sanningen ska fram blir det en glass från glassMC ibland oxå)

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hemma har jag pappersrör från banken stående i en hylla och ett lager i lådan. Efter hand som det blir mycket och jag får tummen ur åker jag till banken med alla fulla rören och sätter in dom på ett konto, oftast tjejens..

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att de alltid blir glada om man betalar med mynt växel pengar är något som ofta saknas.

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag samlar 10-kronorsmynt i en gallonflaska(jonnie walker black)och har väl styft en decimeter mynt just nu(ca.5-7 tusensek)

Glöm inte att lägga i lite ränta osså med jämna mellanrum!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Den stora fördelen med Kambodja är att där slipper man mynten. 

 

Värsta landet med mynt är nog ändå England. Satan vad mynt man får där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den stora fördelen med Kambodja är att där slipper man mynten. 

 

Värsta landet med mynt är nog ändå England. Satan vad mynt man får där.

 

 

Det är väl bara att lägga upp mynten på Bardisken och säga.Ge mig öl för dette.

 

Med vänlig hälsning Leadbelly

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att de alltid blir glada om man betalar med mynt växel pengar är något som ofta saknas.

 

Ja precis. Som bankerna agerar nuförtiden i Sverige så är nog butikerna tacksamma när man betalar med mynt. Fast bäst är förstås kreditkort.

 

Exfru Chang sparade också mynt i Sverige, och det var inte populärt när hon kom till banken med dom. Men då var jag så snäll att att jag växlade åt henne, för jag har inga problem med att betala med mynt.

 

Herr Chang har talat.

Ändrades av Herr Chang
Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

ja, jag hade nog haft på mig lite skabbiga kläder också... typ, foppatofflor och ett singha linne.

Sjabbiga??? Jag trodde det var uniformen i Pattaya :-) Det är väl därför så många bär den???

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Rika personer befattar sig inte med notor och räkningar, de har de folk som sköter.

Link to comment
Dela på andra sajter

När man är i Tyskland så samlar man på sig en himla massa euromynt i olika valörer. Har faktiskt varit med om när jag handlade på Lidel att kassörskan tittade snett när jag betalade med en drös euro mynt.

 

Ha det

 

Haha, det känns igen! Och ibland ids jag inte räkna alla dessa småmynt så jag brukar sträcka fram näven med mynt så får kassörskan själv plocka.

Det brukar vara populärt både bland kassörskan och de som köar :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Rika personer befattar sig inte med notor och räkningar, de har de folk som sköter.

Myt!

 

Rika personer har en sleten portmonnä med gummisnodd som de står och fibblar med i dunklet. Inte en käft får komma nära och se.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har upplevt motsatsen , att dom inte blir glada när man kommer med förstora valörer . En tjej på 7-11 svor ramsor åt mig en gång när jag köpte en glass och bara hade 500 sedlar . I sverige tar jag med mig till ställe jag äter lunch och växlar in mot lunchhäfte en gång i månaden . Ägaren tycker att detta är bra . 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni myntsamlare har god tid på er, men efter 30 juni 2017 blir nuvarande 1-5 kronorna ogiltiga..Glöm inte det! :police:

Källa Riksbanken

Link to comment
Dela på andra sajter

Myt!

 

Rika personer har en sleten portmonnä med gummisnodd som de står och fibblar med i dunklet. Inte en käft får komma nära och se.

 

Gummisnodd ? :ahh:   vilket slöseri !

 

Själv använder jag ett snöre från skorna som är inne på halvsulning

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni myntsamlare har god tid på er, men efter 30 juni 2017 blir nuvarande 1-5 kronorna ogiltiga..Glöm inte det! :police: Källa Riksbanken
Det här låter inte bra! Sist jag var i Sverige så försökte jag betala med en 50 öring men det gick minsann inte. Jag har både kronor och femmor liggande i låda. Nu säger du att hela förmögenheten blir ogiltig! Djupa suckar och hjärtklappning.
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här låter inte bra! Sist jag var i Sverige så försökte jag betala med en 50 öring men det gick minsann inte. Jag har både kronor och femmor liggande i låda. Nu säger du att hela förmögenheten blir ogiltig! Djupa suckar och hjärtklappning.

Handla på tex. Statoil, Willys mfl. som har mynträknare vid kassan, enkelt, effektivt och smart.

Bry dig inte om att kön blir lång, men börjar du tanka mynt tidigt medans kassörskan scannar dina varor så fungerar det bra.

Själv gör jag så varje höst då jag sköter en gästhamns myntautomater för duschar.

Bankerna har nästan slutat med myntinväxling...

I  Thailand lägger jag allt i en burk, men där blir mynten inte liggande länge... 

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8

Jag brukar använda Icas myntväxlare. Väldigt smidigt och pengarna går direkt in på kontot om man vill.

Kostar iof 3% men det är det värt att slippa hålla på och fibbla med pappersrör.

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

På 80-talet, då jag hjälpte till lite på en bar i Pattis, var det alltid problem att få tag i växelmynt, detta verkar ha blivit det omvända.

Nu för tiden verkar det finnas hur mycket som helst...

Ang. mynten i Sverige, så stoppar jag dessa i en burk, och där verkar de försvinna...problemet löst!

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder kort i största möjliga mån då man slipper problemen med mynt som man ej har någon naturlig plats för i bögplånboken. Dessutom slipper man samla i rör eller köa på banken för att omvandla dessa till användbara pengar. Kreditkort is the shit, faktura i slutet på månaden med full specifikation på hur kul man har haft. (Dessutom poäng, loungebesök och annan bonus "på köpet")

Link to comment
Dela på andra sajter

Myt!

 

Rika personer har en sleten portmonnä med gummisnodd som de står och fibblar med i dunklet. Inte en käft får komma nära och se.

Är det därförr du har gummisnodd runt din :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

När denna burk är fylld med guldtior drar vi till Japan, det ser väl inte så märkvärdigt ut på fotot men det är över en decimeter högt och burken är ca 13cm i diameter. Kanske 2 år kvar alltså, kan väl bli en 15-20 papp. Behöver någon växla?

post-7553-0-78892200-1371764733.jpg

Some people think football is a matter of life or death, but it's far more important than that. - Bill Shankley

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...