Jump to content
IGNORERAD

Thailands risbelåningsplan fortsätter till 2017


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

Efter mycket kritik från allmänheten över de enorma förlusterna som den kontroversiella risbelåningsplanen har fört med sig så har Yingluck Shinawatras regering nu gått med på att sänka minimipriset från 15,000 baht till 12,000 baht per ton ris.

Betalningen för ris kommer att sänkas från och med slutet av denna månad och kommer att gälla till slutet av säsongen sent i september - detta sade handelsminister och styrelseordförande för den Nationella Kommittén för Rispolicys Boonsong Teriyapirom under gårdagen.

Planen kommer dock att fortsätta, men med justerade priser för nästa skörd, sade han och tillade att regeringen ämnar för planen att fortskrida till 2017.

Källa: http://www.nationmultimedia.com/business/Scheme-will-run-till-2017-30208604.html

8a83329f80724219b9fe15a5d307fe77.jpg

Läs artikeln på huvudsidan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 67
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Juha

    10

  • Khun Ken

    9

  • måne

    6

  • GreenValley

    4

Mest aktiva i denna tråd

Boonsong said the government planned to outlay "Bt100 billion each year" from now till then to fund the rice scheme. But he did not specify when asked if the Bt100 billion "was a subsidy or a loss".
 


Prime Minister Yingluck Shinawatra, who chaired the Cabinet meeting in the morning, was asked about the Bt15,000 payment level being reduced, but did not answer that.
 

Det är ju inte så lätt för dom stackarna att svara på frågor, utan att ha fått instruktioner från Dubai om hur det är tänkt att  de ska svara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Payment for rice will be reduced from the end of this month - June 30

Kommer Thai Farmers Association att skicka risbönderna till Bangkok för att demonstrera?

 

Chalerm gör din poliskår redo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förr: 15.000 baht, 12.000 till bonden, 3000 till korrupta röda politiker.

Nu: 15.000 baht, 9.000 till bonden, 3000 till korrupta röda politiker.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

 

En sänkning av risstödet var väl inte helt oväntad, den nuvarande ersättningen var väl lite för bra för att vara ekonomiskt hållbar, ska bli kul att se hur många av dom nu planerade 12 000 baht per ton som kommer att tillfalla oss småodlare, vi får väl facit i november-december.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Förr: 15.000 baht, 12.000 till bonden, 3000 till korrupta röda politiker.

Nu: 15.000 baht, 9.000 till bonden, 3000 till korrupta röda politiker.

9000+3000=15000? Ledig på mattelektionerna?

Link to comment
Dela på andra sajter

9000+3000=15000? Ledig på mattelektionerna?

 

Falsk matematik?

 

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

9000+3000=15000? Ledig på mattelektionerna?

Thai matte

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Förr: 15.000 baht, 12.000 till bonden, 3000 till korrupta röda politiker.

Nu: 15.000 baht, 9.000 till bonden, 3000 till korrupta röda politiker.

Hej

 

Stämmer nog inget vidare, vi bönder fick hos oss 12 000-13 000 baht per ton nu sist, uppköparen i Ban Dung tar säkert dessutom en del av det resterande stödet på 2000-3000 baht, sedan ska ju nästa led i Bangkok också ha något för sin hantering, så hur mycket som politiker kan komma över är det nog ingen som riktigt vet.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Stämmer nog inget vidare, vi bönder fick hos oss 12 000-13 000 baht per ton nu sist, uppköparen i Ban Dung tar säkert dessutom en del av det resterande stödet på 2000-3000 baht, sedan ska ju nästa led i Bangkok också ha något för sin hantering, så hur mycket som politiker kan komma över är det nog ingen som riktigt vet.

 

Mvh isan lover

 

Uppköparen i Ban Dung, röd politiker.

Resterande led i BKK, röda politiker.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

9000+3000=15000? Ledig på mattelektionerna?

 

Tryckfelsnisse. :crazy:

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Uppköparen i Ban Dung, röd politiker.

Resterande led i BKK, röda politiker.

Hej

 

Det kan det nog vara i några fall, men det troligaste är nog att många uppköpare är gula oco att odlarna är mer eller mindre uteslutande röda åtminstone i vårt område.

 

Jag är övertygad om att uppköparleden utgörs av både gula och röda landet runt men hur många det är procentuellt av varje är det nog ingen som vet.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det kan det nog vara i några fall, men det troligaste är nog att många uppköpare är gula oco att odlarna är mer eller mindre uteslutande röda åtminstone i vårt område.

 

Jag är övertygad om att uppköparleden utgörs av både gula och röda landet runt men hur många det är procentuellt av varje är det nog ingen som vet.

 

Mvh isan lover

 

Va, finns det demokrater i Issan?

Alla röda uppköpare har fått kontrakten, det är något som alla vet.

Skulle demokratiska uppköpare få köpa något i de röda byarna, de får ju inte ens öppna käften utan att riskera bli mördade.

 

Spelar ingen roll, du kommer bara få 9000 baht/ton nu.

Ändrades av Juha

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Stämmer nog inget vidare, vi bönder fick hos oss 12 000-13 000 baht per ton nu sist, uppköparen i Ban Dung tar säkert dessutom en del av det resterande stödet på 2000-3000 baht, sedan ska ju nästa led i Bangkok också ha något för sin hantering, så hur mycket som politiker kan komma över är det nog ingen som riktigt vet.

 

Mvh isan lover

Vi bönder????

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Va, finns det demokrater i Issan?

Alla röda uppköpare har fått kontrakten, det är något som alla vet.

Skulle demokratiska uppköpare få köpa något i de röda byarna, de får ju inte ens öppna käften utan att riskera bli mördade.

 

Spelar ingen roll, du kommer bara få 9000 baht/ton nu.

Hej

 

Många grossister, uppköpare, egna företagare och välutbildade är gula även i vårt område, det är i huvudsak småbönder, anställda och daglönare som är röda hos oss även om det naturligtvis finns röda i andra samhällsklasser också.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Märkligt att Yingluck igår gjorde ett uttalande att risstödet på15,000 thb/ton skall ligga kvar, detta är ett bevis på att hon inte har ett sk*t att säga till om.

Men risbönderna är inte nöjda med sänkningen.

 

But Prasit Boonchoey, chairman of the Thai Farmers Association, said his group will petition Prime Minister Yingluck Shinawatra, asking her to review the cabinet’s decision.

He said rice farmers, particularly those in the central plains, disagreed with the reduction. He said 12,000 baht per tonne for ordinary paddy is too low.

Rice costs more than 8,000 baht per tonne to produce and the 12,000 baht pledging price can be reduced by up to 15% to account for moisture content in the rice, he explained. Farmers could receive just 9,000 to 9,500 baht per tonne after deductions for excessive moisture, Mr Prasit said.

 

 

 

Rice costs more than 8,000 baht per tonne to produce.

Riset kostar alltså lika mycket att producera som försäljnings priset på Världsmarknaden????

Link to comment
Dela på andra sajter

Märkligt att Yingluck igår gjorde ett uttalande att risstödet på15,000 thb/ton skall ligga kvar, detta är ett bevis på att hon inte har ett sk*t att säga till om.

Men risbönderna är inte nöjda med sänkningen.

 

But Prasit Boonchoey, chairman of the Thai Farmers Association, said his group will petition Prime Minister Yingluck Shinawatra, asking her to review the cabinet’s decision.

He said rice farmers, particularly those in the central plains, disagreed with the reduction. He said 12,000 baht per tonne for ordinary paddy is too low.

Rice costs more than 8,000 baht per tonne to produce and the 12,000 baht pledging price can be reduced by up to 15% to account for moisture content in the rice, he explained. Farmers could receive just 9,000 to 9,500 baht per tonne after deductions for excessive moisture, Mr Prasit said.

 

 

 

Riset kostar alltså lika mycket att producera som försäljnings priset på Världsmarknaden? ???

Det kostar att ligga på topp i korruptionsligan!

Vem som förlorar mest på det ska vi inte tala om.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Många grossister, uppköpare, egna företagare och välutbildade är gula även i vårt område, det är i huvudsak småbönder, anställda och daglönare som är röda hos oss även om det naturligtvis finns röda i andra samhällsklasser också.

 

Mvh isan lover

 

Hur vet du att de röstar på demokraterna( de blå, de gula är NPP)

De får inte öppna käften utan att misshandlas och mördas i Issan.

Det har du själv sagt och förvarat (förstått)

 

 

Om egna företagare och välutbildade är gula så inkluderar det väl Thaksin och samtliga PTP MP.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Hur vet du att de röstar på demokraterna( de blå, de gula är NPP)

De får inte öppna käften utan att misshandlas och mördas i Issan.

Det har du själv sagt och förvarat (förstått)

 

 

Om egna företagare och välutbildade är gula så inkluderar det väl Thaksin och samtliga PTP MP.

Hej

 

Dom gula har inte stora möten som dom röda i vår del av Isaan men dom utgör ändå ca 15% av dom röstande och jag känner en hel del som röstar gult, t.ex studiekamrater till frugan, egna företagare, ingenjörer, bank anställda och inte sällan har dom Kinesiskt påbrå och pratar riks Thai eller Kinesiska, att dessa gulingar pratar politik med mig beror på att dom tar för givet att jag är gul eftersom jag är vit och inte fattig, dom tycker att dom fattiga får skylla sig själva, är dumma, lata och dom vill absolut inte ha något med dessa att göra mer än att bönderna handlar hos dom och dom vill absolut inte bo med dom i en by, dom gula hos oss bor i städer som Ban Dung, Fao Rai, Phon Phisai, Udon Thani och Nong Khai.

 

När jag förklarar att jag stöder utvecklingen av landsbygden och sympatiserar med dom fattiga småbönderna, daglönarna och själv frivilligt bor i en liten by med ca 250-300 hus och arbetar på fälten, fiskar, jagar och gillar detta så blir dom lite chockade, jag har haft många spännande diskussioner med dom om detta och dom försöker konstant övertala mig att lämna byn och flytta till stan, dom tycker att det är smutsigt, ohygieniskt, farligt och tråkigt att vistas i en liten by, dom gånger dom besöker oss så stannar dom så kort tid som möjligt, klagar på grusvägarna, ogillar att folk äter med händerna, ogillar dom "ociviliserade" byborna, ogillar andetron, ogillar att byborna pratar Lao.

 

Det finns verkligen två helt olika Thailand där klyftorna, tänkandet, ekonomin, klädsel och traditioner är helt olika och dom båda grupperingarna har väldigt lite kontakt med varandra förutom vid affärer eller liknande, så det är inte det minsta konstigt att dessa grupper i samhället har valt olika vägar politiskt, dom har ju i princip inget gemensamt mer än att dom bor i samma land, det som skrämmer mig och gör mig lite ledsen är att även en del ifrån byarna som studerar vidare vänder byn, byborna och det traditionella livet ryggen efter avslutade studier, dom verkar se det som fint att flytta till stan, bo fint, klä sig fint, röra sig i "fina" kretsar och som en del i det nya livet verkar de ingå att distansera sig ifrån och se ned på mindre lyckligt lottade bybor t.o.m släktingar.

 

För min egen del är det precis tvärtom jag trivs med dom enkla människorna i byn, gillar lugnet, traditionerna, sammanhållningen och den stressfria tillvaror och jag vantrivs om jag måste ha kostym, sitta bakom murar och stängsel i ett villa område, umgås med stressade människor som bara har som mål att skaffa sig mer och dyrare prylar, dessa områden är nästan helt öde dagtid när alla är på jobbet, skolan eller på dagis, då saknar jag det naturliga umgänget, folklivet, barnen, hundarna, djuren och naturen, för mig är livet i städernas villa områden alldeles för likt det vi lever i Sverige.

 

Frugan brukar skoja med dom och säga att hon hade en väldig otur när hon träffade och gifte sig med en så här ovanlig utlänning som trivs i byn och som arbetar, lever och äter precis som övriga bybor, men innerst inne tror jag att hon är lite stolt, men frugan trivs faktiskt bättre i stan än vad jag gör.

 

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Så vad säger att ena eller andra synen på livet är "fel" ?

 

Människor har väl rätt till olika uppfattningar i en fri demokrati där var och en väljer att tro och tycka det som han anser vara rätt

 

Eller anser du som vanligt att alla som inte tycker som du är dåliga, elaka, otrevliga etc etc ?

 

Och kan det kanske finnas ganska god anledningar att folk som flyttar från byn till stan gör det av en anledning och kanske trivs bättre när dom får mer pengar, mer saker, högre standard, bättre levnadsvillkor etc ?

 

Och anser du att byborna aktivt skall hindras från att få det bättre ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Så vad säger att ena eller andra synen på livet är "fel" ?

 

Människor har väl rätt till olika uppfattningar i en fri demokrati där var och en väljer att tro och tycka det som han anser vara rätt

 

Eller anser du som vanligt att alla som inte tycker som du är dåliga, elaka, otrevliga etc etc ?

 

Och kan det kanske finnas ganska god anledningar att folk som flyttar från byn till stan gör det av en anledning och kanske trivs bättre när dom får mer pengar, mer saker, högre standard, bättre levnadsvillkor etc ?

 

Och anser du att byborna aktivt skall hindras från att få det bättre ?

Hej

 

Det är varken fel eller konstigt att folk lever på olika sätt och röstar olika, men vi utlänningar bör nog försöka förstå skillnaderna, förutsättningarna och vara medvetna om detta när vi diskuterar Thailand och dess politik, klyftor och motsättningar.

 

Det jag ogillar hos dom välutbildade, rika och riks Thai eller Kinesisk talande är att dom ser ned på, är rasistiska och fördomsfulla mot dom oftast fattigare, sämre utbildade och kroppsarbetande byborna, jag tycker att man bör se alla som medmänniskor och behandla alla lika oavsett härkomst, ekonomi, utbildning, status och arbete.

 

Att folk flyttar dit jobben och pengarna finns är helt normalt, det som skrämmer mig är att många av dessa trots sin egen härkomst väljer att också börja se ned på och vara negativa till sina f.d släktingar, vänner och bybor.

 

Man ska absolut inte hindra någon ifrån att få det bättre, men det vore bra för alla om klyftorna inte vore så stora i landet.

 

Ser man skillnaderna mellan dessa grupper kanske man också förstår varför dom röstar som dom gör.

 

Mvh isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det är varken fel eller konstigt att folk lever på olika sätt och röstar olika, men vi utlänningar bör nog försöka förstå skillnaderna, förutsättningarna och vara medvetna om detta när vi diskuterar Thailand och dess politik, klyftor och motsättningar.

 

Det jag ogillar hos dom välutbildade, rika och riks Thai eller Kinesisk talande är att dom ser ned på, är rasistiska och fördomsfulla mot dom oftast fattigare, sämre utbildade och kroppsarbetande byborna, jag tycker att man bör se alla som medmänniskor och behandla alla lika oavsett härkomst, ekonomi, utbildning, status och arbete.

 

Att folk flyttar dit jobben och pengarna finns är helt normalt, det som skrämmer mig är att många av dessa trots sin egen härkomst väljer att också börja se ned på och vara negativa till sina f.d släktingar, vänner och bybor.

 

Man ska absolut inte hindra någon ifrån att få det bättre, men det vore bra för alla om klyftorna inte vore så stora i landet.

 

Ser man skillnaderna mellan dessa grupper kanske man också förstår varför dom röstar som dom gör.

 

Mvh isan Lover

 

Då kanske du kan börja förstå även att de rika reagerar som när de "fattiga" kommer in till stan, ockuperar och bränner samt dödar och förstör ÖKAR skillnaderna och klyftorna mellan olika grupper i samhället ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Man bör inte generalisera så, att alla med en viss utbildning tycker så, andra med viss bakgrund tycker så samt de med vissa yrken tycker så och därför ogillar fattiga.

En mycket låg nivå att dra alla över en kam och placera hela grupper i "fack".

 

 

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag ogillar hos dom välutbildade, rika och riks Thai eller Kinesisk talande är att dom ser ned på, är rasistiska och fördomsfulla mot dom oftast fattigare, sämre utbildade och kroppsarbetande byborna, jag tycker att man bör se alla som medmänniskor och behandla alla lika oavsett härkomst, ekonomi, utbildning, status och arbete.

 

 

Du inser att du är en av de som absolut inte lyckas med att "man bör se alla som medmänniskor och behandla alla lika"?

 

Att lyckas med att i en enda mening säga det och samtidigt, motsäga dig själv, är fantastiskt.

Ändrades av Surin P3
Link to comment
Dela på andra sajter

Du inser att du är en av de som absolut inte lyckas med att "man bör se alla som medmänniskor och behandla alla lika"?

 

Att lyckas med att i en enda mening säga det och samtidigt, motsäga dig själv, är fantastiskt.

 

Själv så tycker jag att ett annat ord än "fantastiskt" passar betydligt bättre. Såvida du inte glömde ett sista ord i meningen :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...