Jump to content
IGNORERAD

Billån


Swift 4X4

Recommended Posts

För några år sedan köpte jag en begagnat pickup i Thailand, tanken var att om vi är där så kan man åka hit och dit utan att bli beroende av någon annan.

Släkten ville låna bilen en gång sedan en till. Inget problem. När vi kom efter ett år till Thailand så står bilen med sönder körd motor och alla vill

att jag betalar för reparation. jag låt bilen stå hos släkten som den var. Den står än idag.

Jag köpte en Toyota Yaris begagnat i toppskick billigt från ett biluthyrningsföretag. Nu är bilen låst hos firman inte i garaget i huset och släkten vill låna den men de får inte.

Hur gör ni? låter ni släkt att köra era bilar eller låser ni bilar? 

post-10495-0-36546600-1371183347_thumb.j

post-10495-0-13698300-1371183361_thumb.j

 

 

post-10495-0-36546600-1371183347_thumb.j

post-10495-0-13698300-1371183361_thumb.j

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 36
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    6

  • Baa

    5

  • Surin P3

    3

  • Swift 4X4

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andrejsdenruskige

Denna tråd hade passat i "Lurad-tråden"

 

Vet inte hur det är med diesel djur i Thailand, men för mig hade jag nog köpt en bensin bil. Det är inte bra om bilarna står för länge utan att användas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna tråd hade passat i "Lurad-tråden"

 

Vet inte hur det är med diesel djur i Thailand, men för mig hade jag nog köpt en bensin bil. Det är inte bra om bilarna står för länge utan att användas.

Hehe vilket öppet mål den här tråden var :crazy::party1:

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lånar inte ut bilar mer.

 

Har såå många "roliga" historier om hur det går när man lånar ut bilar.

 

Här ett par exempel...

 

post-3076-0-25588500-1371184672_thumb.jp

 

post-3076-0-29867400-1371184711_thumb.jp

 

Vi köpte också nyligen en ny Mitsu Mirage.

Med backvarnare. Sådan som piper ganska högt om det finns nåt bakom bilen.

 

post-3076-0-24025000-1371184868_thumb.jp

 

Den lånade fruns kusin i 3 minuter och lyckades backa in i ett träd, kliver ut och säger att vi har ju försäkring. Och går iväg.

post-3076-0-25588500-1371184672_thumb.jp

post-3076-0-29867400-1371184711_thumb.jp

post-3076-0-24025000-1371184868_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen bil i Thailand

 

Lånar släktens bilar.

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle hellre ge bort bilen an lata familj eller slakt "ta hand om den''.

For nagra ar sedan skulle den fa anvandas till svarmors sjukhusbesok i 3 manaders tid da vi va i Sverige..1800 mil. det va 23 km tilla lasarettet....TIT.

 

Grannen, tillika  bychefen, "kusin till karringen" behovde hamta nagon en kvall i grannbyn sa karringa lanade ut varan bil...pang i bygget, krockade med en MC.dom tyckte farangen skulle betala men si det gjorde inte farangen trots pahalsning av bychefen, men t.o..m. han gav med sig da farangen sa att han satt hemma med ett gang och kolla TV, da kan ju lika bra han sjalv betala som lat sin 16 ariga dotter kora bilen. Karringa fixade med nan i byn som fixade det hela, men 3000THB gick lackjobbet pa likkforbannat!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Har ingen bil i Thailand

 

Lånar släktens bilar.

 

 

Hoppas du lämnar tillbaks dom i skrotat skick. Det verkar tillhöra seder och tradition i Thailand.

Och jag tycker att man bör följa deras seder...fast bara när det passar en själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Skulle hellre ge bort bilen an lata familj eller slakt "ta hand om den''.

For nagra ar sedan skulle den fa anvandas till svarmors sjukhusbesok i 3 manaders tid da vi va i Sverige..1800 mil. det va 23 km tilla lasarettet....TIT.

 

Grannen, tillika  bychefen, "kusin till karringen" behovde hamta nagon en kvall i grannbyn sa karringa lanade ut varan bil...pang i bygget, krockade med en MC.dom tyckte farangen skulle betala men si det gjorde inte farangen trots pahalsning av bychefen, men t.o..m. han gav med sig da farangen sa att han satt hemma med ett gang och kolla TV, da kan ju lika bra han sjalv betala som lat sin 16 ariga dotter kora bilen. Karringa fixade med nan i byn som fixade det hela, men 3000THB gick lackjobbet pa likkforbannat!

 

Det passar fint att du inte har åäö i detta inlägg.

 

Citerar lite extra här.

 

"Skulle hellre ge bort bilen an lata familj eller slakt "ta hand om den''."

 

Ja, slakt är just vad det handlar om.

 

EDIT EDIT:

Du fick ju även med "Lata"

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Det passar fint att du inte har åäö i detta inlägg.

 

Citerar lite extra här.

 

"Skulle hellre ge bort bilen an lata familj eller slakt "ta hand om den''."

 

Ja, slakt är just vad det handlar om.

 

EDIT EDIT:

Du fick ju även med "Lata"

Har du problem mitt inlxgg, eller bara allmxn skrivklxda? :nyam:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Humor? ???

Kunde jag vxl aldrig ana..tycker det va ett bra drag med x, fanasin fxr avgxra, kan ju bli humor om det vill sig vxl!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen bil men motorcykeln fastlåst med kätting och nycklarna i Sverige.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag låter min fru,s syster och hennes man ta hand om våra bilar. Dom har inte mycket tid till nöjeskörning då han har en Van som rullar hela dagarna mellan ekamai och sattahip. Dom brukar lufta bilarna nån söndag då och då för att bilarna inte ska becka ihop när vi är i Sverige. Just nu är Noy, s äldsta son i Bangkok för att om ett par veckor ta Viper till Sverige . Under tiden är hans riktiga pappa i vårat hus med honom. Och använder våran Fortuner för att ta sig dit dom behöver med grabben och Viper under tiden. Och jag ser inget konstigt med det. Dock har vi ju en bra försäkring på bilen. Så jag ser inget konstigt med det. Har aldrig upplevt att någon kört sönder bilen under åren. Men många som gärna lånar bilen med mycket slitage som följd.

Dock har jag dom senaste åren gjort klart för alla att våran bil är inte allmän egendom. Min fru har förstått att det är inte så kul att vi ska bekosta nya däck och bekosta service mer än nödvändigt för att släktingar inte vill använda egna bilar. Och ska rulla många mil med våran bil. Som exempel så köpte min svåger en ny BMW 2006. Nu måste han renovera växellådan för att han bor i Bangkok och rullar mycket i hög värme i bilköer, vilket sliter extremt på just växellådan.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

För några år sedan köpte jag en begagnat pickup i Thailand, tanken var att om vi är där så kan man åka hit och dit utan att bli beroende av någon annan.

Släkten ville låna bilen en gång sedan en till. Inget problem. När vi kom efter ett år till Thailand så står bilen med sönder körd motor och alla vill

att jag betalar för reparation. jag låt bilen stå hos släkten som den var. Den står än idag.

Jag köpte en Toyota Yaris begagnat i toppskick billigt från ett biluthyrningsföretag. Nu är bilen låst hos firman inte i garaget i huset och släkten vill låna den men de får inte.

Hur gör ni? låter ni släkt att köra era bilar eller låser ni bilar?

post-10495-0-36546600-1371183347_thumb.j

post-10495-0-13698300-1371183361_thumb.j

Mitt tips är att reparera motorn och sälj bilen. Det kommer nog att löna sig. Då en reparation ofta inte är speciellt dyr i Thailand

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Har du problem mitt inlxgg, eller bara allmxn skrivklxda? :nyam:

 

Nej, tyckte bara att det var träffande bra utan å, ä och ö i ditt inlägg.

 

Hade du använt "x" i det inlägget så hade det inte varit så roligt.

Tråkigt att inte du själv kan se "humorn" med avsaknaden av svenska bokstäverna i den texten.

 

Nåja, det är inte lätt att bli gammal.

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Har bara erfarenhet av motorcyklar. Varav en såldes i Burma av en då narkotikaberoende släkting. En sönderkörd av en då alkoholiserad broder. Senaste mc fastkedjad inomhus och nyckel i Sverige.

Ändrades av Peolito
Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips är att reparera motorn och sälj bilen. Det kommer nog att löna sig. Då en reparation ofta inte är speciellt dyr i Thailand

 

Och dessutom skulle det nog svida i skinnet hos släktingarna som körde sönder bilen om dom inte fick använda den mer.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, tyckte bara att det var träffande bra utan å, ä och ö i ditt inlägg.

 

Hade du använt "x" i det inlägget så hade det inte varit så roligt.

Tråkigt att inte du själv kan se "humorn" med avsaknaden av svenska bokstäverna i den texten.

 

Nåja, det är inte lätt att bli gammal.

Lugn bara, om du skoter dig kanske du far ett lika langt liv som jag!

 

 

Varfor tror du inte jag tyckte det va "humor" foresten. skrev jag det, eller har du "leta gral vecka"

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Lugn bara, om du skoter dig kanske du far ett lika langt liv som jag!

 

 

Varfor tror du inte jag tyckte det va "humor" foresten. skrev jag det, eller har du "leta gral vecka"

 

 

Nej, fick bara en "sur" känsla av ditt inlägg.

Kan vara jag som tolkade inlägget fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, fick bara en "sur" känsla av ditt inlägg.

Kan vara jag som tolkade inlägget fel.

 

Då är vi två, som kan ha fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, fick bara en "sur" känsla av ditt inlägg.

Kan vara jag som tolkade inlägget fel.

 

 

Da satter man val en sursmiley, eller?

 

:nyam: Glad

 

:nono: Inte glad

 

Sa dar nu kan ju ni ungtuppar fortsatta undra! :nyam:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Lånar alltid ut bilen får igen den nytvättad och i perfekt skick.

Har det blivit skador fixar dom det, men använder såklart min försäkring.

 

Vill minnas att jag lånade min släktings nya Mitsubishi för att umgås med P3...

Gick inte så bra, har fortfarande ångest när jag tänker på hur jag lämnade igen den...

 

Nåja, han fick pengar och jag och P3 hade några fina dagar.

 

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan använder bilen själv numera då hon lånade ut sin bil till en advokat som har pengar men tydligen

så trodde han att vi hade mer av det och lämnade bilen otankad tillbaka..:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Låna ut era saker sedan frågar ni får jag låna av er och se deras svar då vet ni till en annan gång hur ni skall göra

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...