Jump to content
IGNORERAD

Siffror på Thailands risbelåning dröjer två år


MPR Nyheter

Recommended Posts

andrejsdenruskige

Hoppas allt går åt helvete och THB landar på 8,50/SEK.

Sedan kan vi exportera mandelpotatis som är billigare OCH bättre än detta svavelris

Sent from my analog teleprinter using A4 paper

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 107
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    19

  • Khun Ken

    19

  • Wangthong

    11

  • Tallviking

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Var har du läst att jordbruket sysselsatte 50% av befolkningen 2007?

Vi har ju hittat lite annan info, som du kan läsa om i inläggen tidigare i denna tråd.

 

Om du tänker efter lite, så finns det knappa 70 miljoner människor i Thailand, varav ca 16 miljoner jobbar i BKK, ta sedan alla andra storstäder, så är du snabbt upp i långt över 50% av befolkningen som idag bor och jobbar i städer. Att de möjligtvis har en jordplätt i hembyn, gör dem inte beroende av jordbruket och de blir inte jordbrukare för det.

 

Med det sagt, så menar jag inte att jordbruket inte behövs eller är en stor del av livet i Thailand för många.

Utan det jag vill ha sagt är att de som arbetar med riset är en mycket mindre del idag än vad du tror och tycker.

Och att de ska få en liten del av ett stöd som kostar resten av befolkningen så mycket, som det gör det fel.

17 miljoner människor är sysselsatta inom jordbruket, alltså strax över 26%.

Ursäkta SurinP3 mitt inlägg var svar på IL´s inlägg.

Ändrades av Khun Ken
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
17 miljoner människor är sysselsatta inom jordbruket, alltså strax över 26%.

Ursäkta SurinP3 mitt inlägg var svar på IL´s inlägg.

Hej

 

Med 17 miljoner sysselsatta blir det ju en ansenlig del människor som är beroende av dessa inkomster om man räknar med familjer och anhöriga till dessa, räknar man lite grovt per familj så landar man väl minst på 2-3 gånger dom 17 miljonerna och då är siffran 34-51 miljoner människor.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Med 17 miljoner sysselsatta blir det ju en ansenlig del människor som är beroende av dessa inkomster om man räknar med familjer och anhöriga till dessa, räknar man lite grovt per familj så landar man väl minst på 2-3 gånger dom 17 miljonerna och då är siffran 34-51 miljoner människor.

 

Mvh isan lover

 

Vad har detta med risstödet att göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Med 17 miljoner sysselsatta blir det ju en ansenlig del människor som är beroende av dessa inkomster om man räknar med familjer och anhöriga till dessa, räknar man lite grovt per familj så landar man väl minst på 2-3 gånger dom 17 miljonerna och då är siffran 34-51 miljoner människor.

 

Mvh isan lover

Vi får se om några år, det beror på hur mycket Regeringen hinner och förstöra innan dom är färdiga. 17 miljoner betyder inte att det är 17 miljoner bönder, skulle vara intressant att veta hur många av dom som är risbönder.

Ändrades av Khun Ken
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Vad har detta med risstödet att göra?

Hej

 

Det stora antalet människor som är direkt eller indirekt beroende av jordbruk och t.ex risstöd kan nog förklara trycket ifrån väljarna mot att införa och ha ett sådant stöd, och jag tror dessutom att det faktum att så många får ta del av och tjänar på stödet gör att opinionen mot det är relativt liten, och man kan nog konstatera att i Thailand utgör fortfarande jordbruket en inkomst för massor av människor och deras familjer trots att antalet har minskat dom sista 10-20 åren.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det stora antalet människor som är direkt eller indirekt beroende av jordbruk och t.ex risstöd kan nog förklara trycket ifrån väljarna mot att införa och ha ett sådant stöd, och jag tror dessutom att det faktum att så många får ta del av och tjänar på stödet gör att opinionen mot det är relativt liten, och man kan nog konstatera att i Thailand utgör fortfarande jordbruket en inkomst för massor av människor och deras familjer trots att antalet har minskat dom sista 10-20 åren.

 

Mvh isan lover

 

Så av de 10-12.000 ni fick i stöd, delade ni ut till de som hjälpt er med skörden som bonus, eller hur gjorde ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Så av de 10-12.000 ni fick i stöd, delade ni ut till de som hjälpt er med skörden som bonus, eller hur gjorde ni?

Hej

 

Vi odlar inte riset själva, vår anställde och hans familj odlar åt oss och han hyr in folk vid behov, vi får andel av skörden som vi sedan säljer, vår anställde får ta del av stödet på sin andel och är mycket nöjd.

 

Men vi kommer inte att fortsätta odla ris två gånger om året, skörd nummer två blev bara ca 50% av den första skörden.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Vi odlar inte riset själva, vår anställde och hans familj odlar åt oss och han hyr in folk vid behov, vi får andel av skörden som vi sedan säljer, vår anställde får ta del av stödet på sin andel och är mycket nöjd.

 

Men vi kommer inte att fortsätta odla ris två gånger om året, skörd nummer två blev bara ca 50% av den första skörden.

 

Mvh isan lover

 

Så med andra ord får inte andra än markodlaren/markägaren ta del av stödet.

 

Och då spelar det alltså ingen roll hur många som drar nytta av att det faktiskt odlas rid.

Stödet är inte till för gemene man, alltså kan du inte skriva:

 

 

 

 

Eftersom det faktumet inte har nåt med stödet i sig att göra.

 

För övrigt så är det nog 100% av Thailand befolkning som har nytta av att det odlas mat här i Thailand.

Ändrades av Surin P3
Link to comment
Dela på andra sajter

Det vore bättre att ge alla Thailändska medborgare 9.400 baht i handen för det är vad programmet har kostat än så länge.

Nu tar klanen 60%, men det var väl det som var meningen från början :(

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Såg detta komma redan innan jag la mig i dessa politikertrådar, ett misstag som jag inte kommer upprepa så ofta.

 

Att politiker hänger sig åt retorik och aldrig svara på en fråga med ett rakt svar det irriterar mig skitmycket.

Men på ett thailandsforum så är det väl det minsta man kan begära att de som kopierar in ett inlägg också svara på de raka frågor som finns i detta och inte ägnar sig åt att svara på något annat för att vinna poäng eller slippa svara. Svara gärna på min fråga Isanlover så blir jag glad men lek inte politiker med mig och prata runt saker och ting då blir jag bara irriterad. Dags att sluta innan jag börjar bete mig likadant som alla andra som jagar Isanlover men ett svar skulle man dock ändå kunna be om.

 

IL är fack pamp så han är vältränad i att säja ingenting med massor av ord och även i att svara på något helt annat än det aktuella ämnet, jag har för mej att hans politiska sida har varit outstanding på detta i generationer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Så med andra ord får inte andra än markodlaren/markägaren ta del av stödet.

 

Och då spelar det alltså ingen roll hur många som drar nytta av att det faktiskt odlas rid.

Stödet är inte till för gemene man, alltså kan du inte skriva:

 

 

 

 

Eftersom det faktumet inte har nåt med stödet i sig att göra.

 

För övrigt så är det nog 100% av Thailand befolkning som har nytta av att det odlas mat här i Thailand.

Hej

 

Det är väl faktiskt så att dom flesta på landsbygden även odlar ris på egen mark även om dom har andra jobb under året (åtminstone uppe hos oss) och jag tror att dom kraftiga löneförhöjningarna dom senaste åren för daglönare i jordbruket har med ökade inkomster tack vare risstödet att göra, när inkomsterna ökar spiller det nog även över på daglönarna.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det är väl faktiskt så att dom flesta på landsbygden även odlar ris på egen mark även om dom har andra jobb under året (åtminstone uppe hos oss) och jag tror att dom kraftiga löneförhöjningarna dom senaste åren för daglönare i jordbruket har med ökade inkomster tack vare risstödet att göra, när inkomsterna ökar spiller det nog även över på daglönarna.

 

Mvh isan lover

 

Det är väl faktiskt så att det du säger fortfarande inte har med risstödet att göra, hur mycket du än vill att det ska ha det. Tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Det är väl faktiskt så att det du säger fortfarande inte har med risstödet att göra, hur mycket du än vill att det ska ha det. Tyvärr.

Hej

 

Där tror jag att du har fel, jag är helt övertygad om att dom 300-475 baht per dag som daglönare numera får vid arbete på risfälten aldrig hade blivit verklighet utan ökade inkomster på riset, utan risstöd hade daglönarna i vårt område förmodligen legat kvar på 150-200 baht per dag.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Där tror jag att du har fel, jag är helt övertygad om att dom 300-475 baht per dag som daglönare numera får vid arbete på risfälten aldrig hade blivit verklighet utan ökade inkomster på riset, utan risstöd hade daglönarna i vårt område förmodligen legat kvar på 150-200 baht per dag.

 

Mvh isan lover

Vad händer när risstödet är borta????

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Vad händer när risstödet är borta? ???

Hej

 

Enligt mig borde det absolut innebära att lönerna för daglönare på landsbygden sjunker till en nivå som gör att avkastningen ifrån grödan kan bära kostnaderna.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Enligt mig borde det absolut innebära att lönerna för daglönare på landsbygden sjunker till en nivå som gör att avkastningen ifrån grödan kan bära kostnaderna.

 

Mvh isan lover

Kommer alla höjda priser också att sänkas? Jag tänker på kött, kyckling, ägg mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Där tror jag att du har fel, jag är helt övertygad om att dom 300-475 baht per dag som daglönare numera får vid arbete på risfälten aldrig hade blivit verklighet utan ökade inkomster på riset, utan risstöd hade daglönarna i vårt område förmodligen legat kvar på 150-200 baht per dag.

 

Mvh isan lover

 

Om det nu är så att de får upp till 475 Baht per dag är det ju bra. Men jag tror inte det är fallet mer än i väldigt sällsynta fall.

Baserar det bl.a. på att du har en tydlig tendens till att överdriva.

 

Och som Khun Ken, skriver... Vad händer när stödet tas bort på ett eller annat vis?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Om det nu är så att de får upp till 475 Baht per dag är det ju bra. Men jag tror inte det är fallet mer än i väldigt sällsynta fall.

Baserar det bl.a. på att du har en tydlig tendens till att överdriva.

 

Och som Khun Ken, skriver... Vad händer när stödet tas bort på ett eller annat vis?

Hej

 

Dessa löner på 300-475 baht är absolut ingen överdrift utan var verklighet vid förra årets risskörd i vårt område.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Dessa löner på 300-475 baht är absolut ingen överdrift utan var verklighet vid förra årets risskörd i vårt område.

Mvh isan lover

Vad kostar det att använda en tröska uppe hos er? Ändrades av Surin P3
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Dessa löner på 300-475 baht är absolut ingen överdrift utan var verklighet vid förra årets risskörd i vårt område.

 

Mvh isan lover

Vad ligger lönerna för skörd på andra sorter?

Jag tänker på majs, sockerrör o.dy., eller är det bara på riset lönerna höjts.

Riset har blivit mycket dyrare i konsumentled, kommer butikspriserna att sjunka när prisstödet försvinner?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Enligt mig borde det absolut innebära att lönerna för daglönare på landsbygden sjunker till en nivå som gör att avkastningen ifrån grödan kan bära kostnaderna.

 

Mvh isan lover

Hur fungerar det i de sektorer av jordbruket som inte uppbär risstöd. Vilka är lönerna där?

Det bör väl vara lättare för dom att klara av ett eventuellt borttaget risstöd?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Vad kostar det att använda en tröska uppe hos er?

Hej

 

Det finns inga alls här uppe ännu, men jag har sett några till försäljning hos företag som säljer traktorer, men jag hoppas att det dröjer några år till innan någon köper en sådan, det är alldeles för många människor som kommer att förlora sina säsongsarbeten när dom kommer.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Vad ligger lönerna för skörd på andra sorter?

Jag tänker på majs, sockerrör o.dy., eller är det bara på riset lönerna höjts.

Riset har blivit mycket dyrare i konsumentled, kommer butikspriserna att sjunka när prisstödet försvinner?

Hej

 

Alla löner har stigit men just daglönarnas inom risnäringen har stigit mest, förr kostade en daglönare 100 baht per dag nästan oavsett vilket jobb det gällde, men numera finns det nästan inga under 200-250 baht.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...