Jump to content
IGNORERAD

Siffror på Thailands risbelåning dröjer två år


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

De fulla förlusterna från regeringens risbelåningsprogram kommer inte att kunna ses fören om minst två år - detta sade handelsminister Boonsong Teriyapirom under fredagen.

Boonsong sade att departementet fortfarande håller på att släppa ris från sina lager, och därför inte kan räkna med försäljningen av detta ris. Detaljerade siffror på förlusterna kan inte räknas ut fören försäljningen är inkluderad, sade han. Ministern har tidigare lovat att fullt ut förtydliga programmets förluster efter att kreditrankningsföretaget Moody´s under måndagen varnade att programmet kan få Thailand att halka längre ned på kreditrankingen. Boonsong avfärdade denna varning, och sade att Handelsdepartementet har betalat tillbaka 120 miljarder baht - från risförsäljning - till Banken för Jordbruk och Jordbrukskooperativ. Han vägrade dock att uppge hur mycket ris man sålt för att komma upp i summan, något som många har kritiserat.

Källa: http://www.bangkokpost.com/news/local/354031/boonsong-fails-to-reveal-rice-data

2f68b81f64df7c7051a43790737dbb59.jpg

Läs artikeln på huvudsidan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 107
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    19

  • Khun Ken

    19

  • Wangthong

    11

  • Tallviking

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Hej

 

Det är väl svårt att veta hur stora förlusterna blir innan riset är sålt?

 

Med vänlig hälsning Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Hej   Det är väl svårt att veta hur stora förlusterna blir innan riset är sålt?   Med vänlig hälsning Isan Lover
Precis, 1000-lappen jag satsade igar pa att Sverige skulle sla Osterrike med 3-0 har jag absolut inte raknat som forlorad an. Det kan ju visa sig att en av Alpmannen druckit otillaten strarom och att UEFA darfor I efterhand tilldommer Sverige segern med just 3-0 och aven flera ar efter kan det ju via DNA-test bevisas att en av HalvFritzarna egentligen var en muterad Neptunes och da kan jag ju starta en legal process for att fa mina pengar. Inga forluster har inte och jag kommer inte beratta vart jag gomt kvittot.
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det är väl svårt att veta hur stora förlusterna blir innan riset är sålt?

 

Med vänlig hälsning Isan Lover

Återigen en sanning som visar en fantastisk insikt!

Genom att spara riset längre kommer förlusterna bara att bli högre, det vet alla. Ris kan om det lagras riktigt lagras runt ett år. Dess längre det lagras sedan, dess sämre blir det. En del rapporter om att det börjar bli dåligt börjar redan att höras. Sedan finns det ett problem med att det försvinner ris, detta problem blir också större dess längre tid det går.

 

Moody's har säkert gjort en riktig prognos. Att komma med att vänta 2 år, visar bara vilket förakt regeringen har mot det egna folket.Enligt mig finns två alternativ, vilket av dom är det; 

Anser de att folket är så dumma att de inte begriper?

Eller vill de bygga upp sådana motsättningar inom landet att det blir sådana stridigheter att militären måste gå in?  

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Dom vill vänta med att redovisa förlusterna tills efter nästa val kanske ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

En kommentar ifrån en läsare på  Bangkokpost

 

The government should know all the details. If they don’t know the details then they are incompetent and should be replaced. If they know the details and don’t publish them then the question is obviously...

 Is the loss so horrific? If the rice buying scheme is successful as they claim then there is no reason to hide the details, correct? But then again, what do we expect from a government which asks regularly...
for “advice” from a fugitive criminal? And there are still people out there who support the Shinawatra government – Amazing Thailand!

 


 

Regeringen har noll koll på vad som händer, och det här gänget ska låna upp 2,2 trillioner bath

 

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Hej

 

Det är väl svårt att veta hur stora förlusterna blir innan riset är sålt?

 

Med vänlig hälsning Isan Lover

 

 

Ja, en lösning är att man aldrig säljer allt ris och slipper således redovisa.

 

Jag hade inte ens kunnat lura min senila farmor på det sättet. Hon hade genomskådat mig direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte att jag aldrig skulle skriva i dom här politiktrådarna då jag inte är intresserad av politik och inte kan så mycket.

Men det där med jordbruk och framförallt ris det kan jag rätt mycket om eftersom min familj är risodlare och min frus kusin är uppköpare.

 

Alla som kan något om ris vet att man inte skall lagra detta eller i alla fall inte lagra länge då riset snabbt blir sämre och sämre och priset på lagrat riset sjunker snabbt i pris så att som de nu gör att lagra ris länge är samma sak som att elda upp det då riset inte blir värt något.

Har alltid tyckt syn om Isanlover då alla andra hoppar på honom men i detta fall har han fel och det vet han nog själv också eftersom han ju har mycket erfarenhet av jordbruk och har sin familj i Isanmyllan.

Det pratas ju nu om detta lagringsproblem bland risodlare i hela landet och många är upprörda över att man lagrar sönder deras odlade ris.

Risodlare må ofta vara outbildade men om ris vet de det mesta även uppköparpriser och vad som händer med riset efter att  de sålt det.

De är stolta över att odla fram bra ris samt därför också arga när någon förstör det på samma sätt som nu, och tro mig det är inte en hemlighet för risbönderna att riset ruttnar i statens lager.

 

Risstödet är kortsiktigt och även risodlarna och uppköpare vet det. Vore kul att få Isanlover svar på hur regeringen skall kunna avsluta detta risstöd utan att tappa sina väljare, för ingen vill ju få mindre betalt för riset i framtiden även om deras ris då kanske går till mat istället för att ruttna bort.

Nej ristödet har satt sittande regering i en rävsax där de inte kan sluta ge stöd då röstande i landsbyggden då överger dem, och risstödet har ju Thailand inte råd att ge för alltid, så hur skall detta lösas?

Mitt tips är att de på något sätt ser till att förlora makten under en tid så de kan skylla all förluster på någon annan.

Ändrades av Tamdai
Link to comment
Dela på andra sajter

Visserligen inte rörande ris. Men väl om långsam regering.

 

Bangkok: -- Deputy Prime Minister Phongthep Thepkanjana is asking the Ombudsman for more time to explain why fugitive former prime minister Thaksin Shinawatra was granted a new passport, the Office of the Ombudsman said yesterday.

Prime Minister Yingluck Shinawatra, who is Thaksin's younger sister, handed the job over to Phongthep after the Ombudsman demanded that she take action against the Foreign Ministry for granting Thaksin a new passport.

Questioned on several fronts

The Ombudsman demanded to know why the Foreign Ministry had wrongly issued a passport for Thaksin, who is a fugitive and is trying to escape criminal charges, but the ministry refused to respond, prompting the Office of the Ombudsman to file a complaint with the prime minister.

Rakkecha Chaechai, spokesman for the Ombudsman's Office, said Phongthep had written to the office asking for more time. He said the letter arrived after the deadline the government was given.

In the letter, Phongthep reasoned that the Ombudsman had suggested that regulations on passport issuance should be amended, hence he needed time to set up a committee to do the job.

Rakkecha said it was up to the Ombudsman to decide whether Phongthep should be granted more time.

 

 

Tilläggas ska att den var den 13/9 förra året som Ombudsmannen krävde att regeringen skulle komma med en förklaring. Som de enligt lag ska lämna innan en månad. Måste vara förbannat långa månader i Thailand för vissa.

 

"Acting on a complaint filed by Somsak Kosaisuk, a former leader of the People's Alliance for Democracy, the Ombudsman's Office submitted a recommendation on September 13 last year that the Foreign Ministry review Thaksin's passport status, as issuance to a convicted felon was illegal.

The Foreign Ministry, which must respond to the Ombudsman within 30 days, in mid-October requested another 30 days to collect information on the issuance."

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Tänkte att jag aldrig skulle skriva i dom här politiktrådarna då jag inte är intresserad av politik och inte kan så mycket.

Men det där med jordbruk och framförallt ris det kan jag rätt mycket om eftersom min familj är risodlare och min frus kusin är uppköpare.

 

Alla som kan något om ris vet att man inte skall lagra detta eller i alla fall inte lagra länge då riset snabbt blir sämre och sämre och priset på lagrat riset sjunker snabbt i pris så att som de nu gör att lagra ris länge är samma sak som att elda upp det då riset inte blir värt något.

Har alltid tyckt syn om Isanlover då alla andra hoppar på honom men i detta fall har han fel och det vet han nog själv också eftersom han ju har mycket erfarenhet av jordbruk och har sin familj i Isanmyllan.

Det pratas ju nu om detta lagringsproblem bland risodlare i hela landet och många är upprörda över att man lagrar sönder deras odlade ris.

Risodlare må ofta vara outbildade men om ris vet de det mesta även uppköparpriser och vad som händer med riset efter att  de sålt det.

De är stolta över att odla fram bra ris samt därför också arga när någon förstör det på samma sätt som nu, och tro mig det är inte en hemlighet för risbönderna att riset ruttnar i statens lager.

 

Risstödet är kortsiktigt och även risodlarna och uppköpare vet det. Vore kul att få Isanlover svar på hur regeringen skall kunna avsluta detta risstöd utan att tappa sina väljare, för ingen vill ju få mindre betalt för riset i framtiden även om deras ris då kanske går till mat istället för att ruttna bort.

Nej ristödet har satt sittande regering i en rävsax där de inte kan sluta ge stöd då röstande i landsbyggden då överger dem, och risstödet har ju Thailand inte råd att ge för alltid, så hur skall detta lösas?

Mitt tips är att de på något sätt ser till att förlora makten under en tid så de kan skylla all förluster på någon annan.

 

Bra inlägg och som jag sagt tidigare; att tycka att "jag kan inte så mycket om politik" är ingen anledning att inte skriva, politik är nästan alltid subjektivt och brist på "kunskap" kan lätt vägas upp med lite intresse och sunt förnuft.

 

Jag tycker också synd om IL ibland och har skrivit några uppmuntrande inlägg när jag tycker det behövs samt gett lite bannor åt hans motståndare när de alltför mycket framstår som fradgande haters. De senaste veckorna har jag dock varit rätt besviken på IL då jag tycker att han gått ifrån att försvara sina näras rätt till att rösta på det de tror gynnar dem till att till varje pris försvara sittande regering även när jag är helt säker på att han själv tycker det är fel. Det känns som att IL har investerat så mycket stolthet i sitt försvar av regeringen att han inte är beredd att medge det minsta fel om så valfri minister åt upp hans släktingar under någon av sina obskyra tillställningar.

 

Min svärmor har jobbat med rishantering hela sitt liv och många av hennes vänner och vänninnor har fortfarande kvar en liten jordplätt av sentimentala skäl och alla säger precis som du att det hela är vansinne, det går inte att lagra ris särskilt länge och framförallt inte i lokaler som är byggda för helt andra ändamål. Regeringen kan kalla det stöd till fattiga eller för Thailands kultur, jag antar att de inte vill kalla det röstköp, men kom inte och påstå att det finns ekonomi i det eller att det är något jordbruksstöd för vad de gör är att de långsiktigt dödar landsbyggden genom att tvinga fram en andra och till och med tredje skörd på marker som med nöd och näppe klarar en skörd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, en lösning är att man aldrig säljer allt ris och slipper således redovisa.

 

Jag hade inte ens kunnat lura min senila farmor på det sättet. Hon hade genomskådat mig direkt.

 

Så om man inte säljer något ris alls så gör man ju ingen förlust alls? Fan, vilket lysande resultat...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Tänkte att jag aldrig skulle skriva i dom här politiktrådarna då jag inte är intresserad av politik och inte kan så mycket.

Men det där med jordbruk och framförallt ris det kan jag rätt mycket om eftersom min familj är risodlare och min frus kusin är uppköpare.

 

Alla som kan något om ris vet att man inte skall lagra detta eller i alla fall inte lagra länge då riset snabbt blir sämre och sämre och priset på lagrat riset sjunker snabbt i pris så att som de nu gör att lagra ris länge är samma sak som att elda upp det då riset inte blir värt något.

Har alltid tyckt syn om Isanlover då alla andra hoppar på honom men i detta fall har han fel och det vet han nog själv också eftersom han ju har mycket erfarenhet av jordbruk och har sin familj i Isanmyllan.

Det pratas ju nu om detta lagringsproblem bland risodlare i hela landet och många är upprörda över att man lagrar sönder deras odlade ris.

Risodlare må ofta vara outbildade men om ris vet de det mesta även uppköparpriser och vad som händer med riset efter att  de sålt det.

De är stolta över att odla fram bra ris samt därför också arga när någon förstör det på samma sätt som nu, och tro mig det är inte en hemlighet för risbönderna att riset ruttnar i statens lager.

 

Risstödet är kortsiktigt och även risodlarna och uppköpare vet det. Vore kul att få Isanlover svar på hur regeringen skall kunna avsluta detta risstöd utan att tappa sina väljare, för ingen vill ju få mindre betalt för riset i framtiden även om deras ris då kanske går till mat istället för att ruttna bort.

Nej ristödet har satt sittande regering i en rävsax där de inte kan sluta ge stöd då röstande i landsbyggden då överger dem, och risstödet har ju Thailand inte råd att ge för alltid, så hur skall detta lösas?

Mitt tips är att de på något sätt ser till att förlora makten under en tid så de kan skylla all förluster på någon annan.

Hej

 

Ris är absolut bäst årsfärskt och vi köper aldrig gammalt ris själva eftersom det påverkar smaken, så lagring innebär helt riktigt risker och försämrad kvalitet.

 

Jag är för ett visst stöd till småjordbrukare men absolut inte något stöd till storodlare, uppköpare och exportörer.

 

Det här kommer helt klart att kosta Thailand en del, frågan är bara hur mycket?

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är för ett visst stöd till småjordbrukare men absolut inte något stöd till storodlare, uppköpare och exportörer.

 

En ganska ny insikt eller ?????

Link to comment
Dela på andra sajter

Återigen en sanning som visar en fantastisk insikt!

Genom att spara riset längre kommer förlusterna bara att bli högre, det vet alla. Ris kan om det lagras riktigt lagras runt ett år. Dess längre det lagras sedan, dess sämre blir det. En del rapporter om att det börjar bli dåligt börjar redan att höras. Sedan finns det ett problem med att det försvinner ris, detta problem blir också större dess längre tid det går.

 

Moody's har säkert gjort en riktig prognos. Att komma med att vänta 2 år, visar bara vilket förakt regeringen har mot det egna folket.Enligt mig finns två alternativ, vilket av dom är det; 

Anser de att folket är så dumma att de inte begriper?

Eller vill de bygga upp sådana motsättningar inom landet att det blir sådana stridigheter att militären måste gå in?  

Om dom inte får sålt av rislagren så kommer det enda riset kommer att duga till är att fylla dom i mindre säckar och frakta dom ner till Bangkok i väntan på nästa översvämning.

 

Kan någon förstå hur mycket 17-20 miljoner ton är? 

2 miljoner ton kan förse varje man kvinna och barn i Thailand med 30 kilo ris. Om dom delade ut allt lagrade riset skulle alla alltså få upp till 300 kilo. Mindblowing.

Sedan har vi lagringskostnaden som ligger på ca 2 miljarder THB. Totally Insane.

 

Många lager är heller inte lämpade att lagerhålla ris...Råttor, fåglar, insekter= urin, avföring, sjukdomar. Nigeria fick kassera 7 ton av riset dom köpte av Regeringen.

 

Hur många års skada har PTP orsakat Thailand och dess folk?.Det kan endast framtiden visa.

Av hundra thb har risodlaren fått behålla 17 thb. Leasing av en rai 1.600kvm har gått upp från 1000 till 2000 thb. Inhyrning av daglönare, maskiner bl.a ris-skördare har också gått upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

En ganska ny insikt eller ?????

Måste det vara, jag har då inte hört den förut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Ris är absolut bäst årsfärskt och vi köper aldrig gammalt ris själva eftersom det påverkar smaken, så lagring innebär helt riktigt risker och försämrad kvalitet.

 

Jag är för ett visst stöd till småjordbrukare men absolut inte något stöd till storodlare, uppköpare och exportörer.

 

Det här kommer helt klart att kosta Thailand en del, frågan är bara hur mycket?

 

Med vänlig hälsning isan lover

Snälla IL dom har mellan 17-20 miljoner ton i lager det är inget man säljer genom att ringa ett par telefonsamtal.

 

Du säger att ni absolut inte köper gammalt ris men förväntar dig att andra skall göra det. Att du inte skäms!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Ris är absolut bäst årsfärskt och vi köper aldrig gammalt ris själva eftersom det påverkar smaken, så lagring innebär helt riktigt risker och försämrad kvalitet.

 

Jag är för ett visst stöd till småjordbrukare men absolut inte något stöd till storodlare, uppköpare och exportörer.

 

Det här kommer helt klart att kosta Thailand en del, frågan är bara hur mycket?

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Såg detta komma redan innan jag la mig i dessa politikertrådar, ett misstag som jag inte kommer upprepa så ofta.

 

Att politiker hänger sig åt retorik och aldrig svara på en fråga med ett rakt svar det irriterar mig skitmycket.

Men på ett thailandsforum så är det väl det minsta man kan begära att de som kopierar in ett inlägg också svara på de raka frågor som finns i detta och inte ägnar sig åt att svara på något annat för att vinna poäng eller slippa svara. Svara gärna på min fråga Isanlover så blir jag glad men lek inte politiker med mig och prata runt saker och ting då blir jag bara irriterad. Dags att sluta innan jag börjar bete mig likadant som alla andra som jagar Isanlover men ett svar skulle man dock ändå kunna be om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så om man inte säljer något ris alls så gör man ju ingen förlust alls? Fan, vilket lysande resultat...

När det hunnit bli så gammalt och oätligt så kan dom ju gräva ner allt riset i ett stort hål, då har dom ju aldrig förlorat på stödet. :rotfl:  :rotfl:  :rotfl:

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg detta komma redan innan jag la mig i dessa politikertrådar, ett misstag som jag inte kommer upprepa så ofta.

 

Att politiker hänger sig åt retorik och aldrig svara på en fråga med ett rakt svar det irriterar mig skitmycket.

Men på ett thailandsforum så är det väl det minsta man kan begära att de som kopierar in ett inlägg också svara på de raka frågor som finns i detta och inte ägnar sig åt att svara på något annat för att vinna poäng eller slippa svara. Svara gärna på min fråga Isanlover så blir jag glad men lek inte politiker med mig och prata runt saker och ting då blir jag bara irriterad. Dags att sluta innan jag börjar bete mig likadant som alla andra som jagar Isanlover men ett svar skulle man dock ändå kunna be om.

Välkommen till den virtuella verkligheten...Du är inte ensam

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många års skada har PTP orsakat Thailand och dess folk?.Det kan endast framtiden visa.

Av hundra thb har risodlaren fått behålla 17 thb. Leasing av en rai 1.600kvm har gått upp från 1000 till 2000 thb. Inhyrning av daglönare, maskiner bl.a ris-skördare har också gått upp.

Frågan är om inte det blir oreparerbart om de fortsätter att sälja av dåligt ris från lagrena?

Det var ju redan länder som har börjat köpa ris från andra länder än Thailand pga detta bekymmer.

Fortsätter dåligt ris att komma från Thailand, kommer Thailand att tappa så mycket marknadsandelar att de aldrig mera kommer att bli den ledande risexportören de en gång varit.

Link to comment
Dela på andra sajter

 Dags att sluta innan jag börjar bete mig likadant som alla andra som jagar Isanlover men ett svar skulle man dock ändå kunna be om.

 

Du glömde ironiskylten.

Det finns väl ingen i MPR:s historia som fått ett rakt svar av honom.

Och att jämföra honom med politiker är bara löjligt.

Jag har inte många ören till övers för politiker men de står ändå skyhögt över IL:s förmåga att föra en diskussion - eller vad man nu skall kalla det... Monolog kanske...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är om inte det blir oreparerbart om de fortsätter att sälja av dåligt ris från lagrena?

Det var ju redan länder som har börjat köpa ris från andra länder än Thailand pga detta bekymmer.

Fortsätter dåligt ris att komma från Thailand, kommer Thailand att tappa så mycket marknadsandelar att de aldrig mera kommer att bli den ledande risexportören de en gång varit.

 

Jovisst kommer de att bli det...

Det var väl tom en artikel här på MPR där en politiker klart uttalade att de skulle återta förstaplatsen, och då måste det ju vara sant...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jovisst kommer de att bli det...

Det var väl tom en artikel här på MPR där en politiker klart uttalade att de skulle återta förstaplatsen, och då måste det ju vara sant...

Men dom sa aldrig när. Jag tror att PTP har förstört Thailands ris export för en mycket lång tid framöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men dom sa aldrig när. Jag tror att PTP har förstört Thailands ris export för en mycket lång tid framöver.

 

Om de exporterar undermåligt ris så är det ingen tvekan. Att Thailand var världens största risexportör berodde väl till största delen på att riset höll hög kvalitét.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt The Nation.

 

Siffrorna kan redovisas först tre år efter risstödets upphörande.
 
Regeringen måste sälja allt lagrat ris, först då kan man få fram den exakta kostnaden och utgifterna för pantsättning programmet, 'sade han.
 
 
Jaså då ät det bara att låta några ton ligga i ett lager i Nakorn "Somewere" på så sätt behöver dom aldrig redovisa några siffror.
Det rinner väl ut i sanden tillsammans med frågorna kring Thaksins illegala pass. 
 
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...