Jump to content
IGNORERAD

Siffror på Thailands risbelåning dröjer två år


MPR Nyheter

Recommended Posts

Hej

 

Det finns inga alls här uppe ännu, men jag har sett några till försäljning hos företag som säljer traktorer, men jag hoppas att det dröjer några år till innan någon köper en sådan, det är alldeles för många människor som kommer att förlora sina säsongsarbeten när dom kommer.

 

Mvh isan lover

 

Ojdå... Inga alls?

Ja, du pratar väl om er by, förstår jag.

Det har väl att göra med för små risfält, då blir det jobbigt för maskiner att skörda.

 

För inte kan jag tänka mig att t.ex. de fem Kubota återförsäljare som finns i Udon, skulle sälja tröskor om det inte fanns en marknad för dem.

Plus alla andra tillverkare.

 

Vi har bara en Kubota-hall här i Surin och ett överflöd av tröskor.

 

Anledningen till varför jag fråga är för att det kostar tydligen i genomsnitt ca 380 Baht per person och dag att ha folk skördandes.

Och runt 5 rai görs på en dag med en styrka på 10 personer.

Blir alltså 3.800 Baht par dag för 5 rai.

Plus separering av ris ifrån stjälken. Totalt drygt 4.500 per dag.

 

Och jämför det med en tröska som i princip gör allt för 600 Baht per rai.

Och klarar runt 15 rai per dag.

Dvs ca 9.000 Baht per dag.

 

Så för att skörda ett område på 15 rai kostar för hand: 13.500 Baht.

Och skörda 15 rai med maskin kostar: 9.000 Baht.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 107
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    19

  • Khun Ken

    19

  • Wangthong

    11

  • Tallviking

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Vad kostar det att använda en tröska uppe hos er?

Hos oss kostar det 1000thb/rai.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hos oss kostar det 1000thb/rai.

 

Här börjar det på 600 och går upp till 1.000 om det är sent på säsongen och det "måste" tröskas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Ojdå... Inga alls?

Ja, du pratar väl om er by, förstår jag.

Det har väl att göra med för små risfält, då blir det jobbigt för maskiner att skörda.

 

För inte kan jag tänka mig att t.ex. de fem Kubota återförsäljare som finns i Udon, skulle sälja tröskor om det inte fanns en marknad för dem.

Plus alla andra tillverkare.

 

Vi har bara en Kubota-hall här i Surin och ett överflöd av tröskor.

 

Anledningen till varför jag fråga är för att det kostar tydligen i genomsnitt ca 380 Baht per person och dag att ha folk skördandes.

Och runt 5 rai görs på en dag med en styrka på 10 personer.

Blir alltså 3.800 Baht par dag för 5 rai.

Plus separering av ris ifrån stjälken. Totalt drygt 4.500 per dag.

 

Och jämför det med en tröska som i princip gör allt för 600 Baht per rai.

Och klarar runt 15 rai per dag.

Dvs ca 9.000 Baht per dag.

 

Så för att skörda ett område på 15 rai kostar för hand: 13.500 Baht.

Och skörda 15 rai med maskin kostar: 9.000 Baht.

Hej

 

Vi bor i Nong Khai provins ca 30 minuter ifrån Mekongfloden i Phon Phisai distrikt och har några timmar med bil till Udon Thani och i vårt närområde finns det fortfarande inga skördetröskor alls, det är säkerligen lönsamt att skörda med maskinellt men jag har inga planer på att ersätta människorna med maskiner och jag hoppas som sagt att ingen annan i vårt område gör detta heller dom närmaste åren.

 

Det är mycket riktigt mest små risfält här uppe, men fler och fler gör större och större fält numera så det är nog bara en tidsfråga innan denna traditionella arbete förpassas till historien, här uppe är fortfarande skörden lite av en fest med massor av folk inblandade, hela familjer, barnen är lediga ifrån skolan och hjälper till, daglönare inhyrda o.s.v, alla dricker och äter gott ute i det fria och umgås på ett sätt som påminner om min barndoms manuella höskördar i Sverige med höstackar och löst hö som lastades på häst och traktordragna kärror.

 

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

här uppe är fortfarande skörden lite av en fest med massor av folk inblandade, hela familjer, barnen är lediga ifrån skolan och hjälper till, daglönare inhyrda o.s.v, alla dricker och äter gott ute i det fria och umgås

 

Så är det hos oss också på de mindre fälten och det är trevligt att det fortfarande förekommer lite här och var. :) 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi bor i Nong Khai provins ca 30 minuter ifrån Mekongfloden i Phon Phisai distrikt och har några timmar med bil till Udon Thani och i vårt närområde finns det fortfarande inga skördetröskor alls

 

Oj, fel av mig, hade för mig du höll till i Udon. Sorry.

 

Och lite off topic för den som är intresserad...

I Nong Khai finns för övrigt inte fem auktoriserade skördetröskeåterförsälajre av märket Kubota som i Udon Thani, utan åtta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Oj, fel av mig, hade för mig du höll till i Udon. Sorry.

 

Och lite off topic för den som är intresserad...

I Nong Khai finns för övrigt inte fem auktoriserade skördetröskeåterförsälajre av märket Kubota som i Udon Thani, utan åtta.

Hej

 

Vår Kubota försäljare i Phon Phisai säljer också skördetröskor men vi har ännu inte sett några som är verksamma åt vårt håll.

 

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Vår Kubota försäljare i Phon Phisai säljer också skördetröskor men vi har ännu inte sett några som är verksamma åt vårt håll.

 

Mvh Isan Lover

 

Jag förstår att det är så om fälten är små.

Då är det mera lönsamt att använda manuell arbetskraft.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...