Jump to content
IGNORERAD

Siffror på Thailands risbelåning dröjer två år


MPR Nyheter

Recommended Posts

E20 som drivmedel har blivit vädigt populärt, i alla fall i CM. För 5 år sedan fanns inte en enda mack som sålde, Ser även E85. Tror att regeringen redan kokar gammalt  ris för fullt för denna etanol

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 107
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    19

  • Khun Ken

    19

  • Wangthong

    11

  • Tallviking

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag kan inte tänka mig att de som är med och t.ex. skördar riset under de få dagar det tar, är medräknade.

 

Alltså en bilmekaniker som åker hem till byn en vecka för att skörda ris med pappa, måste väl fortfarande räknas som bilmekaniker och inte jordbrukare?

Säkerligen är det så!

De jag tänker på är mera de som går hemma en stor del av året kanske tar något diversejobb då och då. I byn är det en ganska stor del av de boende tanterna runt omkring som oftast går hemma och mannen jobbar. Flertalet av dessa är sedan gammalt vana att hjälpa till med risbruket. Skillnaden nu för tiden mot tidigare har ju varit att det har behövts mycket folk både vid plantering och skörd av riset. Med den ökade mekaniseringen av skörden behövs inte så mycket folk som tidigare för skörden.

 

Däremot är inte planteringen av riset lika mekaniserat och det behövs en hel del folk under en kortare tid av året för detta jobb. Normalt sett är det inget jobb som är högt eftertraktat av ungdomar. Det förstör huden och är dessutom riktigt slitigt. Det är dessa tillfälligarbetande människor som jag menar. De kanske jobbar några veckor om året med ris men kommer ändå med i statistiken som risarbetare. Hur stor del av statistiken kan de tänkas vara? De kanske bara är en marginel del av statistiken vad vet jag? 

Link to comment
Dela på andra sajter

E20 som drivmedel har blivit vädigt populärt, i alla fall i CM. För 5 år sedan fanns inte en enda mack som sålde, Ser även E85. Tror att regeringen redan kokar gammalt  ris för fullt för denna etanol

Enligt 33:an så brygger man Chang öl av det lagerskadade riset. Ja skål då ;)

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Tack alla ni som tagit fram diverse statistik. När man läser den och kopplar ihop den med nuvarande risstöd så blir jag än mer övertygad om att detta stöd syftar till att stjäla pengar från staten. Om bara mindre än 15 % av stödet kommit odlarna till del så är det katastrof. Det betyder, som vanligt, att huvuddelen går till mellanhänder. Hur man kan argumentera för detta, det är för mig en gåta.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

E20 som drivmedel har blivit vädigt populärt, i alla fall i CM. För 5 år sedan fanns inte en enda mack som sålde, Ser även E85. Tror att regeringen redan kokar gammalt  ris för fullt för denna etanol

Kanske de ska sätta upp skyltar som säger: Gjorda av de bästa råvaror som landet kan uppbringa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Säkerligen är det så!

De jag tänker på är mera de som går hemma en stor del av året kanske tar något diversejobb då och då. I byn är det en ganska stor del av de boende tanterna runt omkring som oftast går hemma och mannen jobbar. Flertalet av dessa är sedan gammalt vana att hjälpa till med risbruket. Skillnaden nu för tiden mot tidigare har ju varit att det har behövts mycket folk både vid plantering och skörd av riset. Med den ökade mekaniseringen av skörden behövs inte så mycket folk som tidigare för skörden.

 

Däremot är inte planteringen av riset lika mekaniserat och det behövs en hel del folk under en kortare tid av året för detta jobb. Normalt sett är det inget jobb som är högt eftertraktat av ungdomar. Det förstör huden och är dessutom riktigt slitigt. Det är dessa tillfälligarbetande människor som jag menar. De kanske jobbar några veckor om året med ris men kommer ändå med i statistiken som risarbetare. Hur stor del av statistiken kan de tänkas vara? De kanske bara är en marginel del av statistiken vad vet jag? 

 

De borde enligt mig räknas som arbetslösa, men kan gott och väl tänka mig att de faktiskt ingår i statistiken när de gäller jordbrukare.

 

Det är dock en snabbt minskande skara som arbetar manuellt på risfälten, vilket jag aktivt försöker minska ännu mer genom att t.ex. äga en skördetröska själv. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt 33:an så brygger man Chang öl av det lagerskadade riset. Ja skål då :wink:

 

Fritz..

Chang,,  ja, nu blev jag törstig,,,får  blir en liten moppetur till den lokala Changleverantören... aaaahhhh..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

En del går ju också till att göra Mekhong Whisky

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad Sverige får i jordbruksstöd av EU har jag ingen aning om. Men vad har skrivit, nu tre gånger, är att 2% av den svenska statsbudgeten går till EU's jordbruksstöd. Alltså en avsevärt lägre del av budgeten än vad som i är fallet i Thailand. Och det får du till av svenskarna betalar för mycket men att siffran i Thailand gärna får höjas rejält.

Sverige får 10 miljarder i jordbruksstöd från EU.

http://magasinetneo.se/artiklar/jordbruksstod/

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom vill vänta med att redovisa förlusterna tills efter nästa val kanske ?

Dom vågar inte redovisa några siffror. Dom vet att dom ligger djä'ligt risigt till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
Sverige får 10 miljarder i jordbruksstöd från EU.

http://magasinetneo.se/artiklar/jordbruksstod/

 

Det mesta av dom pengarna går till det så kallade gårdsstödet och det är för att hålla jordbruken igång. Inte till att köpa produkter och betala lagerföreståndare med

 

Gårdsstöd – för dig som brukar jordbruksmark

Du kan få gårdsstöd för all jordbruksmark som du brukar, oavsett vad du producerar på marken. För varje hektar mark som du vill ha gårdsstöd för måste du ha en stödrätt.
Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det mesta av dom pengarna går till det så kallade gårdsstödet och det är för att hålla jordbruken igång. Inte till att köpa produkter och betala lagerföreståndare med

 

Gårdsstöd – för dig som brukar jordbruksmark

Du kan få gårdsstöd för all jordbruksmark som du brukar, oavsett vad du producerar på marken. För varje hektar mark som du vill ha gårdsstöd för måste du ha en stödrätt.

I stand corrected. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Moipenyang
Säkerligen är det så!

De jag tänker på är mera de som går hemma en stor del av året kanske tar något diversejobb då och då. I byn är det en ganska stor del av de boende tanterna runt omkring som oftast går hemma och mannen jobbar. Flertalet av dessa är sedan gammalt vana att hjälpa till med risbruket. Skillnaden nu för tiden mot tidigare har ju varit att det har behövts mycket folk både vid plantering och skörd av riset. Med den ökade mekaniseringen av skörden behövs inte så mycket folk som tidigare för skörden.

 

Däremot är inte planteringen av riset lika mekaniserat och det behövs en hel del folk under en kortare tid av året för detta jobb. Normalt sett är det inget jobb som är högt eftertraktat av ungdomar. Det förstör huden och är dessutom riktigt slitigt. Det är dessa tillfälligarbetande människor som jag menar. De kanske jobbar några veckor om året med ris men kommer ändå med i statistiken som risarbetare. Hur stor del av statistiken kan de tänkas vara? De kanske bara är en marginel del av statistiken vad vet jag? 

Inte många som skulle klara sig med att jobba några veckor om året..:) Kärringarna jobbar mkt på byggen med gubbarna när de inte

är jobb på åkrarna. Mest gamlingar som stannar hemma. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte många som skulle klara sig med att jobba några veckor om året.. :) Kärringarna jobbar mkt på byggen med gubbarna när de inte

är jobb på åkrarna. Mest gamlingar som stannar hemma. 

När risstödet är över blir det ännu svårare att klara sig som risbonde, allt har blivit dyrare och kommer inte att bli billigare när risstödet är borta, att återfå förtroendet på Världsmarknaden som första klassens risexportör kommer att ta lång tid, den stackars risbonden är den som i slutändan får betala priset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Moipenyang
När risstödet är över blir det ännu svårare att klara sig som risbonde, allt har blivit dyrare och kommer inte att bli billigare när risstödet är borta, att återfå förtroendet på Världsmarknaden som första klassens risexportör kommer att ta lång tid, den stackars risbonden är den som i slutändan får betala priset.

Dom allra flesta odlar nog för eget bruk,det som blir över säljs. De stora som drabbas,tjänar väl mindre men går nog inte omkull.

På vårt håll verkar många gå över till att odla sockerrör istället för man sapalang,vi kör på med man sapalang då priset troligen

går upp pga mindre tillgång hoppas vi iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom allra flesta odlar nog för eget bruk,det som blir över säljs. De stora som drabbas,tjänar väl mindre men går nog inte omkull.

På vårt håll verkar många gå över till att odla sockerrör istället för man sapalang,vi kör på med man sapalang då priset troligen

går upp pga mindre tillgång hoppas vi iaf.

 Ris odlar vi för eget bruk man sam bpalang odlar vi också på våra marker. Vi tänker också fortsätta med bpalangen och som ni och alla andra odlare hoppas att kilopriset går upp. Vi satte 25 rai för några veckor sedan, som tur är har det kommit lite regn efteråt så plantorna har redan löv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte många som skulle klara sig med att jobba några veckor om året.. :) Kärringarna jobbar mkt på byggen med gubbarna när de inte

är jobb på åkrarna. Mest gamlingar som stannar hemma. 

Det verkar börja bli svårare att få jobb på byggen. Åtminstonne i våra trakter så blir urvalet hårdare och hårdare av vilka som får jobb i byggsvängen. Det verkar krävas mera kunskaper idag än förut för att få jobb i byggsvängen. Sedan är det nog färre som kan tänka sig att bo borta under veckorna som de ofta får göra.

 

Jag vet inte hur många veckor de egentligen jobbar då jag inte bor där nere året runt. Jag tycker mig se att fler och fler stannar hemma, inte bara gammlingar. Många av de som stannar hemma har maken som jobbar, barnen skickar också hem en del pengar till en stor del.

Link to comment
Dela på andra sajter

Moipenyang
Det verkar börja bli svårare att få jobb på byggen. Åtminstonne i våra trakter så blir urvalet hårdare och hårdare av vilka som får jobb i byggsvängen. Det verkar krävas mera kunskaper idag än förut för att få jobb i byggsvängen. Sedan är det nog färre som kan tänka sig att bo borta under veckorna som de ofta får göra.

 

Jag vet inte hur många veckor de egentligen jobbar då jag inte bor där nere året runt. Jag tycker mig se att fler och fler stannar hemma, inte bara gammlingar. Många av de som stannar hemma har maken som jobbar, barnen skickar också hem en del pengar till en stor del.

På vårt håll expanderas det hela tiden och hus reser som svampar i regnet nästan och nu är inte folk som betongbarnen i Storstockholm tex med tummen mitt

i händerna..:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Jag har svårt att tro att majoriteten av Thailand befolkning är sysselsatt inom risindustrin (alltså den delen av jordbruket som får stöd).

 

Finns det någon som har siffror på hur många som faktiskt är sysselsatta av riset?

Hej

 

Vad jag har kunnat se så var 70% sysselsatta i jordbruket 1980 och 2007 var det 50%, men det gäller bara antalet sysselsatta, sedan tillkommer att deras egna familjer och andra anhöriga också är beroende av det jorden ger både för att äta och för dom pengar odlandet ger, men detta gällde jordbruk totalt och där ingår ju även andra grödor även om riset är störst och viktigast.

 

När jag sökte denna information på Wikipedia hittade jag dessutom uppgifter på att antalet familjer som var utsatta för hunger minskade ifrån 2,55 miljoner hushåll 1988 till 418 000 år 2007, antalet undernärda barn minskade ifrån 17% 1987 till 7% år 2006, kanske något att tänka på eftersom en del på forumet inte verkar känna till att både undernäring och hunger ännu förekommer i Thailand och kanske även denna minskning av antalet undernärda och hungriga fram till 2006-2007 kan förklara en del av dom röda partiernas popularitet.

 

Mvh Isan Lover

 

Mvh isan lover

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag har kunnat se så var 70% sysselsatta i jordbruket 1980 och 2007 var det 50%, men det gäller bara antalet sysselsatta, sedan tillkommer att deras egna familjer och andra anhöriga också är beroende av det jorden ger både för att äta och för dom pengar odlandet ger, men detta gällde jordbruk totalt och där ingår ju även andra grödor även om riset är störst och viktigast

 

Var har du läst att jordbruket sysselsatte 50% av befolkningen 2007?

Vi har ju hittat lite annan info, som du kan läsa om i inläggen tidigare i denna tråd.

 

Om du tänker efter lite, så finns det knappa 70 miljoner människor i Thailand, varav ca 16 miljoner jobbar i BKK, ta sedan alla andra storstäder, så är du snabbt upp i långt över 50% av befolkningen som idag bor och jobbar i städer. Att de möjligtvis har en jordplätt i hembyn, gör dem inte beroende av jordbruket och de blir inte jordbrukare för det.

 

Med det sagt, så menar jag inte att jordbruket inte behövs eller är en stor del av livet i Thailand för många.

Utan det jag vill ha sagt är att de som arbetar med riset är en mycket mindre del idag än vad du tror och tycker.

Och att de ska få en liten del av ett stöd som kostar resten av befolkningen så mycket, som det gör det fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Var har du läst att jordbruket sysselsatte 50% av befolkningen 2007?

Vi har ju hittat lite annan info, som du kan läsa om i inläggen tidigare i denna tråd.

 

Om du tänker efter lite, så finns det knappa 70 miljoner människor i Thailand, varav ca 16 miljoner jobbar i BKK, ta sedan alla andra storstäder, så är du snabbt upp i långt över 50% av befolkningen som idag bor och jobbar i städer. Att de möjligtvis har en jordplätt i hembyn, gör dem inte beroende av jordbruket och de blir inte jordbrukare för det.

 

Med det sagt, så menar jag inte att jordbruket inte behövs eller är en stor del av livet i Thailand för många.

Utan det jag vill ha sagt är att de som arbetar med riset är en mycket mindre del idag än vad du tror och tycker.

Och att de ska få en liten del av ett stöd som kostar resten av befolkningen så mycket, som det gör det fel.

Hej

 

Uppgifterna tog jag ifrån Wikipedia, hur sanna dom är vet jag inte.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Uppgifterna tog jag ifrån Wikipedia, hur sanna dom är vet jag inte.

 

Mvh isan lover

 

Gissar att läst den länken på Wikipedia som länkas till i detta inlägg...

 

Läser man på Wikipedia, så står det, som du skriver att 49% arbetar med jordbruk, år 2007.

Men läser man källan, så står det 39%, år 2006.

 

Med andra ord gissar jag att någon skrivit fel på Wikipedia.

 

Det skadar aldrig att kolla upp källorna till det man läser på Wikipedia.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Vad jag har kunnat se så var 70% sysselsatta i jordbruket 1980 och 2007 var det 50%, men det gäller bara antalet sysselsatta, sedan tillkommer att deras egna familjer och andra anhöriga också är beroende av det jorden ger både för att äta och för dom pengar odlandet ger, men detta gällde jordbruk totalt och där ingår ju även andra grödor även om riset är störst och viktigast.

 

När jag sökte denna information på Wikipedia hittade jag dessutom uppgifter på att antalet familjer som var utsatta för hunger minskade ifrån 2,55 miljoner hushåll 1988 till 418 000 år 2007, antalet undernärda barn minskade ifrån 17% 1987 till 7% år 2006, kanske något att tänka på eftersom en del på forumet inte verkar känna till att både undernäring och hunger ännu förekommer i Thailand och kanske även denna minskning av antalet undernärda och hungriga fram till 2006-2007 kan förklara en del av dom röda partiernas popularitet.

 

Mvh Isan Lover

 

Mvh isan lover

Mvh Isan lover

Snälla IL alla människor på detta "Klot" är beroende av vad jorden ger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Gissar att läst den länken på Wikipedia som länkas till i detta inlägg...

 

Läser man på Wikipedia, så står det, som du skriver att 49% arbetar med jordbruk, år 2007.

Men läser man källan, så står det 39%, år 2006.

 

Med andra ord gissar jag att någon skrivit fel på Wikipedia.

 

Det skadar aldrig att kolla upp källorna till det man läser på Wikipedia.

Hej

 

Så kan det mycket väl vara, Wikipedia är ju inte alltid att lita på.

 

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Så här har det sett ut hos vår lokale ris-uppköpare och ris-förädlare i mer än en månad.

Oförädlat ris ligger framför alla hans stora magasin.(min enkla slutledning...magasinen fulla)

Försökte att köra in o kolla men blev stoppad i entren.

Ligger under stora presenningar. Måste var 1000-tals ton. Enl. mina svågrar så är detta inte ok.

Dom har odlat ris sen barnsben...så jag litar på dessa gubbar.

Det regnar i princip en jätteskur varje dag här nu. Vi har ca 40 grader i skuggan.

Undrar hur varm det är i solen och under presenningarna?

Det måste ju koka av fukt,skadedjur m.m

Tidigare kunde man se flera långtradare hämta ris varje dag för transport till Bangkok m.m

Det har vi inte sett på ett bra tag.

Tyvärr ser det ut så här hos dom flesta när man är ute och kör.

Känns tragiskt för Thailand och alla deras farmare i slutändan.

 

Fabriken är jättestor.

post-8709-0-05158100-1370925324.jpg

 

Kunde tyvärr bara ta bilder utifrån.

post-8709-0-54460200-1370925369.jpg

Två ungefär lika stora högar.

post-8709-0-21706500-1370925423.jpg

post-8709-0-03826700-1370925453.jpg

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...