Jump to content
IGNORERAD

Siffror på Thailands risbelåning dröjer två år


MPR Nyheter

Recommended Posts

Guest Isan Lover
En ganska ny insikt eller ?????

Hej

 

Egentligen inte, om du går tillbaka till dom första diskussionerna om jordbruksstöd så är jag tveksam till mycket av detta både i Thailand, USA, EU och övriga världen, problemet är väl egentligen att många efterfrågar och vill ha ett sånt stöd och att bönderna har varit skickliga lobbyister, och PT gick ju till val på att införa risstöd och höll det löftet.

 

I Thailand är det ju miljontals människor som odlar ris och det är en stor exportvara för landet så man kan ha en viss förståelse för att politiker priortiterar risodling och vill stödja den, många odlare har ju dessutom små odlingar på 10-30 rai och dom är väldigt beroende av ett hyfsat pris annars slutar dom odla ris och planterar något mer lönsamt istället t.ex gummiträd.

 

Så ett mindre bidrag (stöd) till småodlare är jag för men absolut inget till dom storodlare som har tusentals rai och inte heller uppköpare och exportörer behöver något stöd, dom klarar sig bra ändå.

 

Och själv tycker jag att det är bedrövligt att nästan 50% av EU,s budget går till att stödja bönderna, hur stor procent av budgeten Thailand lägger på jordbruket vet jag faktiskt inte, men lägger dom sig på EU,s nivå är det alldeles för mycket.

 

;vh Isan Lover 

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 107
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    19

  • Khun Ken

    19

  • Wangthong

    11

  • Tallviking

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Och själv tycker jag att det är bedrövligt att nästan 50% av EU,s budget går till att stödja bönderna, hur stor procent av budgeten Thailand lägger på jordbruket vet jag faktiskt inte, men lägger dom sig på EU,s nivå är det alldeles för mycket.

 

Av Sveriges budget går 4% till EU. Och om nu halva EU budget går till jordbruksstöd så innebär det alltså att 2% av Sveriges budget går till jordbruket.

 

Siffrorna i Thailand är som sagt var hemliga, men om den uppgivna siffran 260 miljarder (för 1,5 år) är korrekt så motsvara den ca 7,5% av Thailands budget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Av Sveriges budget går 4% till EU. Och om nu halva EU budget går till jordbruksstöd så innebär det alltså att 2% av Sveriges budget går till jordbruket.

 

Siffrorna i Thailand är som sagt var hemliga, men om den uppgivna siffran 260 miljarder (för 1,5 år) är korrekt så motsvara den ca 7,5% av Thailands budget.

Hej

 

Skulle Thailändarna vara i närheten av 7,5% eller i vart fall under 20% med sitt jordbruksstöd så är det ju ingen direkt fara på taket, men jordbruksstöd får inte bli en för stor utgiftspost för då kommer andra och viktigare saker att bli lidande.

 

Med vänlig hälsning isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
Hej

 

Egentligen inte, om du går tillbaka till dom första diskussionerna om jordbruksstöd så är jag tveksam till mycket av detta både i Thailand, USA, EU och övriga världen, problemet är väl egentligen att många efterfrågar och vill ha ett sånt stöd och att bönderna har varit skickliga lobbyister, och PT gick ju till val på att införa risstöd och höll det löftet.

 

I Thailand är det ju miljontals människor som odlar ris och det är en stor exportvara för landet så man kan ha en viss förståelse för att politiker priortiterar risodling och vill stödja den, många odlare har ju dessutom små odlingar på 10-30 rai och dom är väldigt beroende av ett hyfsat pris annars slutar dom odla ris och planterar något mer lönsamt istället t.ex gummiträd.

 

Så ett mindre bidrag (stöd) till småodlare är jag för men absolut inget till dom storodlare som har tusentals rai och inte heller uppköpare och exportörer behöver något stöd, dom klarar sig bra ändå.

 

Och själv tycker jag att det är bedrövligt att nästan 50% av EU,s budget går till att stödja bönderna, hur stor procent av budgeten Thailand lägger på jordbruket vet jag faktiskt inte, men lägger dom sig på EU,s nivå är det alldeles för mycket.

 

;vh Isan Lover 

 

 

Du vet att inte EU är ett land va ?

 

Och av EU-ländernas individuella budget går bara enstaka procent till EU

 

Så 50% av några få procent är väldigt lite.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Skulle Thailändarna vara i närheten av 7,5% eller i vart fall under 20% med sitt jordbruksstöd så är det ju ingen direkt fara på taket, men jordbruksstöd får inte bli en för stor utgiftspost för då kommer andra och viktigare saker att bli lidande.

 

Med vänlig hälsning isan Lover

 

Nu hänger jag inte med. Sveriges jordbruksstöd, via EU, på 2 % beskrev Du som "alldeles för mycket", medan Du anser att en tio gånger så stor andel av budgeten i Thailand inte är någon "direkt fara på taket".

 

Hur får man ihop det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Du vet att inte EU är ett land va ?

 

Och av EU-ländernas individuella budget går bara enstaka procent till EU

 

Så 50% av några få procent är väldigt lite.

Hej

 

Att 50% av EU,s budget är lite vet jag inte om jag håller med om och enligt mig är det alldeles för mycket.

 

Med vänlig hälsning isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Nu hänger jag inte med. Sveriges jordbruksstöd, via EU, på 2 % beskrev Du som "alldeles för mycket", medan Du anser att en tio gånger så stor andel av budgeten i Thailand inte är någon "direkt fara på taket".

 

Hur får man ihop det?

Hej

 

Att Sverige bara får 2% är ju sant men i hela EU budgeten utgör ju ca 50% jordbruksstöd, men det kanske är svårt att jämföra EU med Thailand?

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
Hej

 

Att Sverige bara får 2% är ju sant men i hela EU budgeten utgör ju ca 50% jordbruksstöd, men det kanske är svårt att jämföra EU med Thailand?

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

 

EU:s budget är INTE lika med ett eller flera av medlemsländernas budget utan är bara en liten bråkdel av vad länderna har i sina budgetar

 

Så 50% av en bråkdel är fortfarande en väldigt liten del i sammanhanget

 

Hur svårt kan det vara att förstå...

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Att Sverige bara får 2% är ju sant men i hela EU budgeten utgör ju ca 50% jordbruksstöd, men det kanske är svårt att jämföra EU med Thailand?

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Vad Sverige får i jordbruksstöd av EU har jag ingen aning om. Men vad har skrivit, nu tre gånger, är att 2% av den svenska statsbudgeten går till EU's jordbruksstöd. Alltså en avsevärt lägre del av budgeten än vad som i är fallet i Thailand. Och det får du till av svenskarna betalar för mycket men att siffran i Thailand gärna får höjas rejält.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Vad Sverige får i jordbruksstöd av EU har jag ingen aning om. Men vad har skrivit, nu tre gånger, är att 2% av den svenska statsbudgeten går till EU's jordbruksstöd. Alltså en avsevärt lägre del av budgeten än vad som i är fallet i Thailand. Och det får du till av svenskarna betalar för mycket men att siffran i Thailand gärna får höjas rejält.

Hej

 

Du kanske förstår att jag inte är någon ekonom.

 

Med vänlig hälsning Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
Hej

 

Du kanske förstår att jag inte är någon ekonom.

 

Med vänlig hälsning Isan lover

 

Men ändå anser du dig kunna bedöma att så länge inte jordbruksstödet i Thailand överstiger 20% är det ingen fara på taket...

 

Skulle något land i världen lägga så mycket på jordbruksstöd skulle landet inte överleva länge

 

Sverige lägger som sagt 4 % på jordbruksstöd

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Men ändå anser du dig kunna bedöma att så länge inte jordbruksstödet i Thailand överstiger 20% är det ingen fara på taket...

 

Skulle något land i världen lägga så mycket på jordbruksstöd skulle landet inte överleva länge

 

Sverige lägger som sagt 4 % på jordbruksstöd

Hej

 

Att Sveriges siffra är låg kan väl bero på att vi nästan inte har något jordbruk och att det sysselsätter väldigt få, i Thailand är ju jordbruket en stor näring som sysselsätter majoriteten av befolkningen.

 

Med vänlig hälsning isan lover 

Link to comment
Dela på andra sajter

i Thailand är ju jordbruket en stor näring som sysselsätter majoriteten av befolkningen.

 

Jag har svårt att tro att majoriteten av Thailand befolkning är sysselsatt inom risindustrin (alltså den delen av jordbruket som får stöd).

 

Finns det någon som har siffror på hur många som faktiskt är sysselsatta av riset?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Att Sveriges siffra är låg kan väl bero på att vi nästan inte har något jordbruk och att det sysselsätter väldigt få, i Thailand är ju jordbruket en stor näring som sysselsätter majoriteten av befolkningen.

 

Med vänlig hälsning isan lover 

Jag tror nog att det är en liten del av sanningen. Att det thailändska jordbrukstödet är stort är för att så liten del av det spiller över på bönderna. Det skulle säkert gå att minska oerhört mycket om mellanhänderna kom bort och stödet gick direkt till bönderna. Fast det var väl du emot!

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
Jag har svårt att tro att majoriteten av Thailand befolkning är sysselsatt inom risindustrin (alltså den delen av jordbruket som får stöd).

 

Finns det någon som har siffror på hur många som faktiskt är sysselsatta av riset?

 

Rice uses over half of the farmable land area and labor force in Thailand

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Rice_production_in_Thailand

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har svårt att tro att majoriteten av Thailand befolkning är sysselsatt inom risindustrin (alltså den delen av jordbruket som får stöd).

 

Finns det någon som har siffror på hur många som faktiskt är sysselsatta av riset?

Mellanhänderna är många! Tror att IL uttryckte sig lite fel där. Han menar väl att det är till dom majoriteten av stödet går! :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Rice uses over half of the farmable land area and labor force in Thailand

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Rice_production_in_Thailand

 

Hittade en bättre...

 

http://www.developmentprogress.org/sites/developmentprogress.org/files/thailand_agriculture.pdf

 

Alltså år 2004 var 19.5% av den aktiva befolkningen jordbrukare.

Siffran är lägre nu samt att den del som får stödet är inom risindustrin och den är gissningsvis kanske upp till 25% av jordbruket.

 

Känns som lite fel att risstödet, kostar så mycket, stöder så få och på så fel sätt.

Ändrades av Surin P3
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har svårt att tro att majoriteten av Thailand befolkning är sysselsatt inom risindustrin (alltså den delen av jordbruket som får stöd).

 

Finns det någon som har siffror på hur många som faktiskt är sysselsatta av riset?

 

 

 

Dessa siffror står på ett ställe.

Thailand's labor force was estimated at 36.9 million in 2007. About 49% were employed in agriculture, 37% in services, and 14% in industry.

http://en.wikipedia.org/wiki/Economy_of_Thailand

 

Sedan 2007 har väl en ökad mekanisering på risfälten tagit bort en del jobb. Frågan är väl bara hur stor del av jordbruket som sysselsätter andra än risarbetare. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
Hittade en bättre...

 

http://www.developmentprogress.org/sites/developmentprogress.org/files/thailand_agriculture.pdf

 

Alltså år 2004 var 19.5% av den aktiva befolkningen jordbrukare.

Siffran är lägre nu samt att den del som får stödet är inom risindustrin och den är gissningsvis kanske upp till 25% av jordbruket.

 

Känns som lite fel att risstödet, kostar så mycket, stöder så få och på så fel sätt.

 

 

Håller med

 

Väldigt intressant länk du hittade. Mycket matnyttigt där att läsa

 

post-3404-0-59018500-1370760230.jpg

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Här en annan siffra ifrån Tallvikings länk.

 

 

Agriculture, Forestry, and Fishing: In 2006 agriculture, forestry, and fishing contributed less than 10 percent of gross domestic product (GDP) but employed about 39 percent of the workforce.

 

http://lcweb2.loc.gov/frd/cs/profiles/Thailand.pdf

 

Fortfarande ser det ut som risindustrin inte sysselsätter nån väldans stor del av befolkningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste kanske tillägga att om man räknar in att "äta riset" som sysselsättning, vilket vi kanske borde göra, så stämmer det självklart att majoriteten sysselsätts. :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
Dessa siffror står på ett ställe.

Thailand's labor force was estimated at 36.9 million in 2007. About 49% were employed in agriculture, 37% in services, and 14% in industry.

http://en.wikipedia.org/wiki/Economy_of_Thailand

 

Sedan 2007 har väl en ökad mekanisering på risfälten tagit bort en del jobb. Frågan är väl bara hur stor del av jordbruket som sysselsätter andra än risarbetare. 

 

Man kan ju undra hur stor del av bönderna (agricultoral labourforce) som är sysselsatta med ris. Alla andra produkter som grönsaker och frukt är ju också stora produkter i Thailand

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju andra hur stor del av bönderna (agricultoral labourforce) som är sysselsatta med ris. Alla andra produkter som grönsaker och frukt är ju också stora produkter i Thailand

Eftersom det var räknat upp tre områden som thailands ekonomi bestod av, så är naturligtvis även skogsbruk och fiskenäringen inräknad i agriculture. Dessutom är säkert köttproducenter medräknade också. Fast ändå är nog andelen som håller på med ris en stor del av den angivna summan.

 

Man kan också fundera hur de räknat. Är de som är med och planterar ris någon gång när det behövs mycket folk medräknade?

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan också fundera hur de räknat. Är de som är med och planterar ris någon gång när det behövs mycket folk medräknade?
 

 

Jag kan inte tänka mig att de som är med och t.ex. skördar riset under de få dagar det tar, är medräknade.

 

Alltså en bilmekaniker som åker hem till byn en vecka för att skörda ris med pappa, måste väl fortfarande räknas som bilmekaniker och inte jordbrukare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det är väl svårt att veta hur stora förlusterna blir innan riset är sålt?

 

Med vänlig hälsning Isan Lover

 

 

 

 

Av 661 miljarder baht spenderade på risstödet än så länge har bara 86 miljarder baht gått till bönderna.

http://www.nationmultimedia.com/politics/Abhisit-takes-on-govt-over-rice-losses-30207891.html

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...