Jump to content
IGNORERAD

Behöver köpråd ang denna laptop.

Leni

Recommended Posts

För att en sådan undersökning ska vara intressant vill man ha med antal sålda enheter som referens, klockrent att den som säljer mest också får mest klagomål, och vilka säljer mest, troligtvis de billigaste typ Toshiba och Acer.

Nja, hp och dell säljer fler datorer än acer, men acer har fler missnöjda kunder.

Och tittar man på den andra cirklen angående nöjda kunder så borde ju acer ha ganska höga siffror då, eftersom dom säljer många datorer, men siffrorna är mkt låga.

Så det resonemanget köper jag inte.

post-3563-0-78759400-1370726190.png

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Dela på andra sajter

• Svar 62
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Bananen

15

• Nemo

9

• Benjamas

5

• Singha711

4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Med risk och hamna utanför ämnet,

Har en asus laptop med dålig nätverkskort och åker till Thailand nästa vecka.

Vad kan det kosta och går det och byta till bättre.

Har nog en möijlighet och titta till Pantig Palace eller hur stället  nu stavas.

Galten af Bubbelspruuth

Dela på andra sajter

Har nog en möijlighet och titta till Pantig Palace eller hur stället  nu stavas.

Pantip plaza, annars kan du väl köpa ett usb nätverkskort här, kostar inte mycket.

http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/ntverkskort/trdlsa-n-300-mbit

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Dela på andra sajter

Tallviking

Vill du komma billigt undan kan du köpa en USB/LAN eller USB/WLAN så får du nytt nätverk i laptopen utan att behöva reparera den. Välj LAN och du har internet i kabel och WLAN och du vill få ett nytt trådlöst nätverk i datorn. Båda finns billigt att köpa i affärer som säljer datortillbehör

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Hoho       Hoho, fan vad det ekar. :wink:

Dela på andra sajter

Jag (och min familj) har köpt ett antal (> 15) note-/netbook genom åren och i min egen statistik över skador och fel placerar helt klar Dell och HP i skadetoppen medan samtliga Acer modeller (5) har hittills kört utan anmärkning.

Det förargliga med både Dell och HP var både att skadan var fatal (moderkort) samt att skadan alltid inträdde precis efter garantitidens utgång.

Skadestatistik publicerat i populära datormagasin ger jag inte mycket för. De är helt klart påverkade (mot ersättning) av vissa datortillverkare samt i många fall enbart baserade på läsarnas subjektiva omdömen. Dessutom återger de sällan tillverkarnas egen skadestatistik under garantiåren eftersom de av förklarliga skäl inte gärna delar med sig.

Det är alltså garativillkoren som i första hand förklarar siffrorna och då åker tillverkare med längre resp. generösare villkor helt klart upp i rankningen eftersom den interna skadestatistik under garantiåren kan hållas internt (=döljas).  Lägger vi därtill att de tillverkare som inriktat sig på företag pga större försäljningsvolymer och standardiserade ärendehantering kan ge bättre garantivillkor än de besvärliga privatkonsumenterna som tror att datorn har kraschat varje gång det händer något märkligt de inte förstår.

Överhuvud taget har väldigt många skadeanmälningar sin förklaring i första hand på mjukvaran snarare än på rena hårdvarufel. Jag skulle tro att den siffra ligger på över 40-50% när det gäller privatkonsumenter. M.a.o. inga hårdvarufel alls men de kommer ändå med i statistiken.

Allt detta gör att jag ställer mig väldigt skeptiskt till allehanda 'undersökningar' som finns publicerade i populära datormagasin. Enligt vad jag tror så är de flesta vinklade till förmån för de bäst betalande tillverkare. Tittar man lite närmare på siffrorna och de använda mätmetoderna så upptäcker man väldigt ofta allvarliga metodiska och systematiska fel.

//Singha711

Ändrades av Singha711
Dela på andra sajter

Bärbara datorer sortera efter alaScore ( Visar 1 - 25 av 7335 )

Acer-Aspire-S7-391-53314G12aws-NX-M3EEK-
100.png
Acer Aspire S7-391
Skärm
Bärbarhet
Design
Tangentbord
Jämför
Dell-XPS-12-165456145.jpg
99.png
Dell XPS 12

I och med att Dell Xps 12 väger drygt ett och ett halvt kilo kan den inte riktigt konkurrera med...

37 experttester | 1 användare

Skärm
Design
Bärbarhet
Konstruktion
Jämför
HP-Spectre-XT-TouchSmart-15-4000ea-16722
99.png
HP Spectre XT

Kompetent och prisvärd HP Spectre XT 13-2000eo bjuder på en vettig avvägning mellan prestanda och...

62 experttester | 15 användare

Skärm
Design
Tangentbord
Prestanda
Jämför
Acer-V3-571G-52454G1TMai-15-6-i5-2450M-4
98.png
Acer Aspire V3-571

Sammanfattningsvis Jag gillar denna datorn väldigt mycket. Tyvärr kan jag inte säga mycket om...

34 experttester | 254 användare

Prisvärdhet
Prestanda
Batteri
Skärm
Jämför
Lenovo-IdeaPad-Yoga-13-166004338.jpg
98.png
Lenovo Ideapad YOGA 13

Mycket flexibel ultrabook kan användas som en platta och vikas som ett "V" för att köra...

27 experttester | 21 användare

Tangentbord
Skärm
Design
Bärbarhet
Jämför
Acer-Aspire-V5-571-323b8G75Makk-NX-M2DEG
98.png
Acer Aspire V5-571P

Test V5 tar många goda idéer från deras 15-tums ultrabook Aspire M3 och stoppar in i en...

26 experttester | 117 användare

Prisvärdhet
Tangentbord
Skärm
Batteri
Jämför
Samsung-9-Series-900X3A-166973320.jpg
97.png
Samsung NP900X3C

Samsung 900X3C är en ordentlig fullträff och den bästa Ultrabooken vi testat. Prislappen passar...

33 experttester | 80 användare

Konstruktion
Skärm
Styrplatta
Jämför
Sony-VAIO-Duo-11-165226870.jpg
97.png
Sony Vaio Duo 11
Skärm
Tangentbord
Batteri
Bärbarhet
Jämför
ASUS-UX32A-R3013V-0.jpg
97.png
ASUS ZENBOOK UX32A

Bara problem. Utforskaren kraschar hele tiden. Total datorkrasch efter 2 månader... Jobbigt...

41 experttester | 184 användare

Prisvärdhet
Storlek
Prestanda
Tangentbord
Jämför
ASUS-ZENBOOK-Prime-UX31A-0.jpg
97.png
ASUS ZENBOOK Prime UX31A

Asus Zenbook Prime UX31A sticker ut med prestanda utöver det vanliga i ett smidigt format. Men...

54 experttester | 222 användare

Skärm
Design
Prestanda
Tangentbord
Jämför
ANNONS
Lenovo-ThinkPad-X1-Carbon-Core-i5-3317U-
97.png
Lenovo ThinkPad X1 Carbon

Med Thinkpad X1 slår Lenovo hål på myten om deras businessbärbara som bra men tråkiga. Det här är...

57 experttester | 15 användare

Tangentbord
Design
Konstruktion
Styrplatta
Jämför
Samsung-NP700Z5-Series-7-15-inch-Laptops
96.png
Samsung NP700Z5C

Det är svårt att bli varken upphetsad eller besviken av Chronos. Den gör sitt jobb och den gör...

43 experttester | 159 användare

Bästa pris: se.png 8990 kr

Se alla 93 priser
Användarvänlighet
Storlek
Ljudkvalitet
Konstruktion
Jämför
HP-Pavilion-1.jpg
96.png
HP Folio 13-3000EA B1H57EA

HP Folio 13 är inte elegant som en Macbook Air; inte heller är den snabb som en Asus UX31. Och...

70 experttester | 216 användare

Bästa pris: se.png 7411 kr

Se alla 9 priser
Batteri
Prestanda
Skärm
Design
Jämför
Samsung-Series-9-15-inch-900X4-165826020
96.png
Samsung NP900X4C

Hur Samsung sätta i en så dålig skärm i en annars så bra dator är ett stort mysterium. Vinklar du...

36 experttester | 162 användare

Prestanda
Bärbarhet
Skärm
Prisvärdhet
Jämför
Samsung-Ativ-Smart-PC-Pro-167677492.jpg
96.png
Samsung Ativ Smart PC Pro XE700T1C

Detta är en bra idé. En dator och en platta i samma pryl. Skärmen är bra touchfunktionen är också...

43 experttester | 122 användare

Tangentbord
Användarvänlighet
Storlek
Prisvärdhet
Jämför
Samsung-9-Series-900X3A-0.jpg
96.png
Samsung NP900X3A

Precis som Porsche 959 och Ferrari F40 var världens bästa superbilar på 80-talet är Samsung...

162 experttester | 607 användare

Bärbarhet
Batteri
Design
Konstruktion
Jämför
Toshiba-Port-g-Z830-2.jpg
96.png
Toshiba Portege Z830

Satellite Z830 är inte perfekt, men den unikt låga vikten tilltalar. Toshiba visar att de är med...

86 experttester | 99 användare

Bästa pris: se.png 5990 kr

Se alla 95 priser
Batteri
Tangentbord
Prestanda
Design
Jämför
Acer-Iconia-W510-166436405.jpg
96.png
Acer Iconia W510 / W511 / W510P / 511P
Bärbarhet
Batteri
Prisvärdhet
Tangentbord
Jämför
Samsung-NP540U3C-A01UK-167750351.jpg
96.png
Samsung NP540U3C

En bra laptop.smidig och lätt. Men Windows 8 gillar jag inte så mycket att jobba med. annars är...

12 experttester | 45 användare

Bärbarhet
Storlek
Prestanda
Användarvänlighet
Jämför
Samsung-Chromebook-Series-5-0.jpg
96.png
Samsung XE550C21
Batteri
Prisvärdhet
Ljudkvalitet
Prestanda
Jämför
Lenovo-IdeaPad-U310-0.jpg
96.png
Lenovo IdeaPad U310

16:9 - WXGA - CORE I5 - HD GRAPH. 4000 - Webkamera - 2 in 1 Card Reader - Bluetooth

51 experttester | 77 användare

Design
Tangentbord
Skärm
Prisvärdhet
Jämför
Samsung-730U3E-S03-167746417.jpg
95.png
Samsung NP730U3E
Design
Användarvänlighet
Anslutningar
Konstruktion
Jämför
ASUS-Taichi-21-167060119.jpg
95.png
ASUS Taichi 21

Så här i början av 2013 är Asus tillbaka med något helt nytt. Nämligen en pekdator utan pekskärm...

13 experttester | 3 användare

Skärm
Batteri
Design
Bärbarhet
Jämför
Gigabyte-U2442F-167975203.jpg
95.png
Gigabyte U2442F
Skärm
Konstruktion
Tangentbord
Prestanda
Jämför

Stickan

Inte för dum för att förstå!

Dela på andra sajter

Har själv en Acer som funkat hur bra som helst i 4 år nu, tror inte så mycket på det där snacket.

Håller med dig. Om man tittar vad datorn (oavsett namn) innehåller, så märker man att det är samma fabrikat på komponenterna under skalet. Bara för att det står Acer, HP, Asus eller Sony på skalet, betyder ju inte att de tillverkar sina egna prossesorer, moderkort, hårddiskar, DVD skrivare, grafikkort eller minnen själva.

Min nya dator (ingen laptop dock) heter Chi-La, men innehåller samma prylar som alla andra datorer.

Dela på andra sajter

Håller med dig. Om man tittar vad datorn (oavsett namn) innehåller, så märker man att det är samma fabrikat på komponenterna under skalet. Bara för att det står Acer, HP, Asus eller Sony på skalet, betyder ju inte att de tillverkar sina egna prossesorer, moderkort, hårddiskar, DVD skrivare, grafikkort eller minnen själva.

Min nya dator (ingen laptop dock) heter Chi-La, men innehåller samma prylar som alla andra datorer.

Och de flesta hårddiskar har komponenter som är tillverkade hos det svenska företaget Scand Tube i Thailand.

Kanske onödigt vetande, men ändå. :)

post-3108-0-75416600-1370778789.jpg

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Dela på andra sajter

Jag (och min familj) har köpt ett antal (> 15) note-/netbook genom åren och i min egen statistik över skador och fel placerar helt klar Dell och HP i skadetoppen medan samtliga Acer modeller (5) har hittills kört utan anmärkning.

Det förargliga med både Dell och HP var både att skadan var fatal (moderkort) samt att skadan alltid inträdde precis efter garantitidens utgång.

Skadestatistik publicerat i populära datormagasin ger jag inte mycket för. De är helt klart påverkade (mot ersättning) av vissa datortillverkare samt i många fall enbart baserade på läsarnas subjektiva omdömen. Dessutom återger de sällan tillverkarnas egen skadestatistik under garantiåren eftersom de av förklarliga skäl inte gärna delar med sig.

Det är alltså garativillkoren som i första hand förklarar siffrorna och då åker tillverkare med längre resp. generösare villkor helt klart upp i rankningen eftersom den interna skadestatistik under garantiåren kan hållas internt (=döljas).  Lägger vi därtill att de tillverkare som inriktat sig på företag pga större försäljningsvolymer och standardiserade ärendehantering kan ge bättre garantivillkor än de besvärliga privatkonsumenterna som tror att datorn har kraschat varje gång det händer något märkligt de inte förstår.

Överhuvud taget har väldigt många skadeanmälningar sin förklaring i första hand på mjukvaran snarare än på rena hårdvarufel. Jag skulle tro att den siffra ligger på över 40-50% när det gäller privatkonsumenter. M.a.o. inga hårdvarufel alls men de kommer ändå med i statistiken.

Allt detta gör att jag ställer mig väldigt skeptiskt till allehanda 'undersökningar' som finns publicerade i populära datormagasin. Enligt vad jag tror så är de flesta vinklade till förmån för de bäst betalande tillverkare. Tittar man lite närmare på siffrorna och de använda mätmetoderna så upptäcker man väldigt ofta allvarliga metodiska och systematiska fel.

//Singha711

Konspirationsteorier och erfarenheter som som inte går av för hackor och vida överskrider dom flestas erfarenheter, blev jag förvånad?

Nejdå, det var väntat, varför ska man tro/lita på undersökningar när man vet bäst själv :crazy:

Men visst, ofta så pekar olika undersökningar på olika resultat beroende på hur dom är utförda...

Dela på andra sajter

Bärbara datorer sortera efter alaScore ( Visar 1 - 25 av 7335 )

Acer-Aspire-S7-391-53314G12aws-NX-M3EEK-
100.png
Acer Aspire S7-391
Skärm

Bärbarhet

Design

Tangentbord

Jämför

Bra sida, acer klarar sig bra där, tack för den...

Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Nja, Asus är ju ett företag som tillverkar en hel del komponenter, stora på moderkort tex. 

Dela på andra sajter

Nja, Asus är ju ett företag som tillverkar en hel del komponenter, stora på moderkort tex. 

Jo det var ju det jag menade. Jag har ett Asus moderkort, men på lådan så står det Chi-La. :)

Dela på andra sajter

Jo det var ju det jag menade. Jag har ett Asus moderkort, men på lådan så står det Chi-La. :)

Och ändå så nämnde du Asus som en tillverkare som inte tillverkar en del egna komponenter...

Dela på andra sajter

Chi-la tillverkar väl inga datorer?

Dela på andra sajter

Och ändå så nämnde du Asus som en tillverkare som inte tillverkar en del egna komponenter...

Läs en gång till. Om du öppnar din Asus dator så kan du notera att processorn, RAM minnet, förmodligen grafikkortet inte är Asus.

Edit. Du behöver inte ens öppna datorn, det brukar sitta en klisterlapp på utsidan med texten "Intel inside"    B)

Ändrades av Nemo
Dela på andra sajter

Chi-la tillverkar väl inga datorer?

Nä, de tillverkar lådan, boxen var man stoppar in alla tillbehör i. Men det står ju Chi-La utanpå boxen. Alltså kan man kalla den för en Chi-La dator lika gärna som Asus, HP, Samsung eller Acer. 

Dela på andra sajter

Läs en gång till. Om du öppnar din Asus dator så kan du notera att processorn, RAM minnet, förmodligen grafikkortet inte är Asus.

Eller så kan du ju formulera om dig så det blir rätt istället ;)

Dela på andra sajter

Eller så kan du ju formulera om dig så det blir rätt istället :wink:

..eller så kan du kolla vilka fabrikat som gömmer sig på insidan av din Asus dator.

Dela på andra sajter

Tycker du själv att det rödmarkerade är vettigt formulerat?

Dela på andra sajter

Nä, de tillverkar lådan, boxen var man stoppar in alla tillbehör i. Men det står ju Chi-La utanpå boxen. Alltså kan man kalla den för en Chi-La dator lika gärna som Asus, HP, Samsung eller Acer. 

ja dom tillverkar endast chassin, man kan ju kalla den vad man vill, men eftersom dom inte tillverkar datorer så blir det väl kanske lite fel.

Köper man däremot en asus tillverkad av asus så är det en asus.

Om du behöver ringa support, ringer du då till chi-las support?

Dela på andra sajter

Tycker du själv att det rödmarkerade är vettigt formulerat?

Ja ja viktigpetter. Ursäkta att jag glömde ordet "det".  Men de övriga 5 komponenterna rödmarkerade du inte, undrar varför? 

Dela på andra sajter

ja dom tillverkar endast chassin, man kan ju kalla den vad man vill, men eftersom dom inte tillverkar datorer så blir det väl kanske lite fel.

Köper man däremot en asus tillverkad av asus så är det en asus.

Om du behöver ringa support, ringer du då till chi-las support?

Fan, är ni riktigt tröga på forumet, hur många Asus tillverkade komponenter hittar du inuti din "Asus" dator?

Dela på andra sajter

Fan, är ni riktigt tröga på forumet, hur många Asus tillverkade komponenter hittar du inuti din "Asus" dator?

Herregud, vem är det som är trög egentligen, om du köper en asus, tex denna http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=776617#extra

Så är det en asus för dom har satt ihop/tillverkat datorn, alla komponenter behöver inte vara tillverkade av asus utan kan komma från andra leverantörer, men det anses likt förbannat vara en asus och just därför lämnar asus garanti och support på datorn.

Men för att till och med du skall kunna förstå tar vi ett annat exempel.

Om volvo tillverkar en bil och har underleverantörer som tillverkar och levererar delar till bygget, ska man då inte kalla den för en volvo pga dom inte tillverkat varenda pinal?

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...