Bananen Inlagd Juni 8, 2013 Dela Inlagd Juni 8, 2013 För att en sådan undersökning ska vara intressant vill man ha med antal sålda enheter som referens, klockrent att den som säljer mest också får mest klagomål, och vilka säljer mest, troligtvis de billigaste typ Toshiba och Acer. Nja, hp och dell säljer fler datorer än acer, men acer har fler missnöjda kunder. Och tittar man på den andra cirklen angående nöjda kunder så borde ju acer ha ganska höga siffror då, eftersom dom säljer många datorer, men siffrorna är mkt låga. Så det resonemanget köper jag inte. Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Galten Inlagd Juni 8, 2013 Dela Inlagd Juni 8, 2013 Med risk och hamna utanför ämnet, Har en asus laptop med dålig nätverkskort och åker till Thailand nästa vecka. Vad kan det kosta och går det och byta till bättre. Har nog en möijlighet och titta till Pantig Palace eller hur stället nu stavas. Galten af Bubbelspruuth Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bananen Inlagd Juni 8, 2013 Dela Inlagd Juni 8, 2013 Med risk och hamna utanför ämnet, Har en asus laptop med dålig nätverkskort och åker till Thailand nästa vecka. Vad kan det kosta och går det och byta till bättre. Har nog en möijlighet och titta till Pantig Palace eller hur stället nu stavas. Pantip plaza, annars kan du väl köpa ett usb nätverkskort här, kostar inte mycket. http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/ntverkskort/trdlsa-n-300-mbit Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Galten Inlagd Juni 8, 2013 Dela Inlagd Juni 8, 2013 (ändrad) Pantip plaza, annars kan du väl köpa ett usb nätverkskort här, kostar inte mycket. http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/ntverkskort/trdlsa-n-300-mbit Tänkte inte på det. Har nog en sådan mojäng någonstans Får prova då den är gammal. Ändrades Juni 8, 2013 av Galten Galten af Bubbelspruuth Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Juni 9, 2013 Dela Inlagd Juni 9, 2013 Med risk och hamna utanför ämnet, Har en asus laptop med dålig nätverkskort och åker till Thailand nästa vecka. Vad kan det kosta och går det och byta till bättre. Har nog en möijlighet och titta till Pantig Palace eller hur stället nu stavas. Vill du komma billigt undan kan du köpa en USB/LAN eller USB/WLAN så får du nytt nätverk i laptopen utan att behöva reparera den. Välj LAN och du har internet i kabel och WLAN och du vill få ett nytt trådlöst nätverk i datorn. Båda finns billigt att köpa i affärer som säljer datortillbehör Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bananen Inlagd Juni 9, 2013 Dela Inlagd Juni 9, 2013 Hoho Hoho, fan vad det ekar. Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Singha711 Inlagd Juni 9, 2013 Dela Inlagd Juni 9, 2013 (ändrad) Jag (och min familj) har köpt ett antal (> 15) note-/netbook genom åren och i min egen statistik över skador och fel placerar helt klar Dell och HP i skadetoppen medan samtliga Acer modeller (5) har hittills kört utan anmärkning. Det förargliga med både Dell och HP var både att skadan var fatal (moderkort) samt att skadan alltid inträdde precis efter garantitidens utgång. Skadestatistik publicerat i populära datormagasin ger jag inte mycket för. De är helt klart påverkade (mot ersättning) av vissa datortillverkare samt i många fall enbart baserade på läsarnas subjektiva omdömen. Dessutom återger de sällan tillverkarnas egen skadestatistik under garantiåren eftersom de av förklarliga skäl inte gärna delar med sig. Det är alltså garativillkoren som i första hand förklarar siffrorna och då åker tillverkare med längre resp. generösare villkor helt klart upp i rankningen eftersom den interna skadestatistik under garantiåren kan hållas internt (=döljas). Lägger vi därtill att de tillverkare som inriktat sig på företag pga större försäljningsvolymer och standardiserade ärendehantering kan ge bättre garantivillkor än de besvärliga privatkonsumenterna som tror att datorn har kraschat varje gång det händer något märkligt de inte förstår. Överhuvud taget har väldigt många skadeanmälningar sin förklaring i första hand på mjukvaran snarare än på rena hårdvarufel. Jag skulle tro att den siffra ligger på över 40-50% när det gäller privatkonsumenter. M.a.o. inga hårdvarufel alls men de kommer ändå med i statistiken. Allt detta gör att jag ställer mig väldigt skeptiskt till allehanda 'undersökningar' som finns publicerade i populära datormagasin. Enligt vad jag tror så är de flesta vinklade till förmån för de bäst betalande tillverkare. Tittar man lite närmare på siffrorna och de använda mätmetoderna så upptäcker man väldigt ofta allvarliga metodiska och systematiska fel. //Singha711 Ändrades Juni 9, 2013 av Singha711 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Stickan Inlagd Juni 9, 2013 Dela Inlagd Juni 9, 2013 Bärbara datorer sortera efter alaScore ( Visar 1 - 25 av 7335 ) #1 Acer Aspire S7-391 50 experttester | 11 användare Bästa pris: 8990 kr Se alla 280 priser Skärm Bärbarhet Design Tangentbord Jämför #2 Dell XPS 12 I och med att Dell Xps 12 väger drygt ett och ett halvt kilo kan den inte riktigt konkurrera med... 37 experttester | 1 användare Bästa pris: 11490 kr Se alla 85 priser Skärm Design Bärbarhet Konstruktion Jämför #3 HP Spectre XT Kompetent och prisvärd HP Spectre XT 13-2000eo bjuder på en vettig avvägning mellan prestanda och... 62 experttester | 15 användare Bästa pris: 7499 kr Se alla 148 priser Skärm Design Tangentbord Prestanda Jämför #4 Acer Aspire V3-571 Sammanfattningsvis Jag gillar denna datorn väldigt mycket. Tyvärr kan jag inte säga mycket om... 34 experttester | 254 användare Bästa pris: 4790 kr Se alla 494 priser Prisvärdhet Prestanda Batteri Skärm Jämför #5 Lenovo Ideapad YOGA 13 Mycket flexibel ultrabook kan användas som en platta och vikas som ett "V" för att köra... 27 experttester | 21 användare Bästa pris: 8990 kr Se alla 227 priser Tangentbord Skärm Design Bärbarhet Jämför #6 Acer Aspire V5-571P Test V5 tar många goda idéer från deras 15-tums ultrabook Aspire M3 och stoppar in i en... 26 experttester | 117 användare Bästa pris: 4990 kr Se alla 181 priser Prisvärdhet Tangentbord Skärm Batteri Jämför #7 Acer Aspire S7-191 15 experttester Jämför priser Jämför #8 Samsung NP900X3C Samsung 900X3C är en ordentlig fullträff och den bästa Ultrabooken vi testat. Prislappen passar... 33 experttester | 80 användare Bästa pris: 8999 kr Se alla 130 priser Konstruktion Skärm Styrplatta Jämför #9 Sony Vaio Duo 11 33 experttester | 15 användare Bästa pris: 9769 kr Se alla 1 priser Skärm Tangentbord Batteri Bärbarhet Jämför #10 ASUS ZENBOOK UX32A Bara problem. Utforskaren kraschar hele tiden. Total datorkrasch efter 2 månader... Jobbigt... 41 experttester | 184 användare Bästa pris: 6422 kr Se alla 278 priser Prisvärdhet Storlek Prestanda Tangentbord Jämför #11 ASUS ZENBOOK Prime UX31A Asus Zenbook Prime UX31A sticker ut med prestanda utöver det vanliga i ett smidigt format. Men... 54 experttester | 222 användare Bästa pris: 8025 kr Se alla 153 priser Skärm Design Prestanda Tangentbord Jämför ANNONS #12 Lenovo ThinkPad X1 Carbon Med Thinkpad X1 slår Lenovo hål på myten om deras businessbärbara som bra men tråkiga. Det här är... 57 experttester | 15 användare Bästa pris: 13490 kr Se alla 151 priser Tangentbord Design Konstruktion Styrplatta Jämför #13 Samsung NP700Z5C Det är svårt att bli varken upphetsad eller besviken av Chronos. Den gör sitt jobb och den gör... 43 experttester | 159 användare Bästa pris: 8990 kr Se alla 93 priser Användarvänlighet Storlek Ljudkvalitet Konstruktion Jämför #14 HP Folio 13-3000EA B1H57EA HP Folio 13 är inte elegant som en Macbook Air; inte heller är den snabb som en Asus UX31. Och... 70 experttester | 216 användare Bästa pris: 7411 kr Se alla 9 priser Batteri Prestanda Skärm Design Jämför #15 Samsung NP900X4C Hur Samsung sätta i en så dålig skärm i en annars så bra dator är ett stort mysterium. Vinklar du... 36 experttester | 162 användare Bästa pris: 11236 kr Se alla 313 priser Prestanda Bärbarhet Skärm Prisvärdhet Jämför #16 Samsung Ativ Smart PC Pro XE700T1C Detta är en bra idé. En dator och en platta i samma pryl. Skärmen är bra touchfunktionen är också... 43 experttester | 122 användare Bästa pris: 10385 kr Se alla 206 priser Tangentbord Användarvänlighet Storlek Prisvärdhet Jämför #17 Samsung NP900X3A Precis som Porsche 959 och Ferrari F40 var världens bästa superbilar på 80-talet är Samsung... 162 experttester | 607 användare Bästa pris: 11290 kr Se alla 279 priser Bärbarhet Batteri Design Konstruktion Jämför #18 Toshiba Portege Z830 Satellite Z830 är inte perfekt, men den unikt låga vikten tilltalar. Toshiba visar att de är med... 86 experttester | 99 användare Bästa pris: 5990 kr Se alla 95 priser Batteri Tangentbord Prestanda Design Jämför #19 Acer Iconia W510 / W511 / W510P / 511P 21 experttester | 8 användare Bästa pris: 3990 kr Se alla 320 priser Bärbarhet Batteri Prisvärdhet Tangentbord Jämför #20 Samsung NP540U3C En bra laptop.smidig och lätt. Men Windows 8 gillar jag inte så mycket att jobba med. annars är... 12 experttester | 45 användare Bästa pris: 7990 kr Se alla 101 priser Bärbarhet Storlek Prestanda Användarvänlighet Jämför #21 Samsung XE550C21 133 experttester | 666 användare Bästa pris: 4444 kr Se alla 105 priser Batteri Prisvärdhet Ljudkvalitet Prestanda Jämför #22 Lenovo IdeaPad U310 16:9 - WXGA - CORE I5 - HD GRAPH. 4000 - Webkamera - 2 in 1 Card Reader - Bluetooth 51 experttester | 77 användare Bästa pris: 5123 kr Se alla 162 priser Design Tangentbord Skärm Prisvärdhet Jämför #23 Samsung NP730U3E 6 experttester Jämför priser Design Användarvänlighet Anslutningar Konstruktion Jämför #24 ASUS Taichi 21 Så här i början av 2013 är Asus tillbaka med något helt nytt. Nämligen en pekdator utan pekskärm... 13 experttester | 3 användare Bästa pris: 13990 kr Se alla 53 priser Skärm Batteri Design Bärbarhet Jämför #25 Gigabyte U2442F 3 experttester Bästa pris: 9549 kr Se alla 13 priser Skärm Konstruktion Tangentbord Prestanda Jämför Stickan Inte för dum för att förstå! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd Juni 9, 2013 Dela Inlagd Juni 9, 2013 Har själv en Acer som funkat hur bra som helst i 4 år nu, tror inte så mycket på det där snacket. Håller med dig. Om man tittar vad datorn (oavsett namn) innehåller, så märker man att det är samma fabrikat på komponenterna under skalet. Bara för att det står Acer, HP, Asus eller Sony på skalet, betyder ju inte att de tillverkar sina egna prossesorer, moderkort, hårddiskar, DVD skrivare, grafikkort eller minnen själva. Min nya dator (ingen laptop dock) heter Chi-La, men innehåller samma prylar som alla andra datorer. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd Juni 9, 2013 Dela Inlagd Juni 9, 2013 (ändrad) Håller med dig. Om man tittar vad datorn (oavsett namn) innehåller, så märker man att det är samma fabrikat på komponenterna under skalet. Bara för att det står Acer, HP, Asus eller Sony på skalet, betyder ju inte att de tillverkar sina egna prossesorer, moderkort, hårddiskar, DVD skrivare, grafikkort eller minnen själva. Min nya dator (ingen laptop dock) heter Chi-La, men innehåller samma prylar som alla andra datorer. Och de flesta hårddiskar har komponenter som är tillverkade hos det svenska företaget Scand Tube i Thailand. Kanske onödigt vetande, men ändå. Ändrades Juni 9, 2013 av Jive Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bananen Inlagd Juni 9, 2013 Dela Inlagd Juni 9, 2013 Jag (och min familj) har köpt ett antal (> 15) note-/netbook genom åren och i min egen statistik över skador och fel placerar helt klar Dell och HP i skadetoppen medan samtliga Acer modeller (5) har hittills kört utan anmärkning. Det förargliga med både Dell och HP var både att skadan var fatal (moderkort) samt att skadan alltid inträdde precis efter garantitidens utgång. Skadestatistik publicerat i populära datormagasin ger jag inte mycket för. De är helt klart påverkade (mot ersättning) av vissa datortillverkare samt i många fall enbart baserade på läsarnas subjektiva omdömen. Dessutom återger de sällan tillverkarnas egen skadestatistik under garantiåren eftersom de av förklarliga skäl inte gärna delar med sig. Det är alltså garativillkoren som i första hand förklarar siffrorna och då åker tillverkare med längre resp. generösare villkor helt klart upp i rankningen eftersom den interna skadestatistik under garantiåren kan hållas internt (=döljas). Lägger vi därtill att de tillverkare som inriktat sig på företag pga större försäljningsvolymer och standardiserade ärendehantering kan ge bättre garantivillkor än de besvärliga privatkonsumenterna som tror att datorn har kraschat varje gång det händer något märkligt de inte förstår. Överhuvud taget har väldigt många skadeanmälningar sin förklaring i första hand på mjukvaran snarare än på rena hårdvarufel. Jag skulle tro att den siffra ligger på över 40-50% när det gäller privatkonsumenter. M.a.o. inga hårdvarufel alls men de kommer ändå med i statistiken. Allt detta gör att jag ställer mig väldigt skeptiskt till allehanda 'undersökningar' som finns publicerade i populära datormagasin. Enligt vad jag tror så är de flesta vinklade till förmån för de bäst betalande tillverkare. Tittar man lite närmare på siffrorna och de använda mätmetoderna så upptäcker man väldigt ofta allvarliga metodiska och systematiska fel. //Singha711 Konspirationsteorier och erfarenheter som som inte går av för hackor och vida överskrider dom flestas erfarenheter, blev jag förvånad? Nejdå, det var väntat, varför ska man tro/lita på undersökningar när man vet bäst själv Men visst, ofta så pekar olika undersökningar på olika resultat beroende på hur dom är utförda... Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bananen Inlagd Juni 9, 2013 Dela Inlagd Juni 9, 2013 Bärbara datorer sortera efter alaScore ( Visar 1 - 25 av 7335 ) #1 Acer Aspire S7-391 50 experttester | 11 användare Bästa pris: 8990 kr Se alla 280 priser Skärm Bärbarhet Design Tangentbord Jämför Bra sida, acer klarar sig bra där, tack för den... Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Oregistrerad knasen Inlagd Juni 9, 2013 Dela Inlagd Juni 9, 2013 Håller med dig. Om man tittar vad datorn (oavsett namn) innehåller, så märker man att det är samma fabrikat på komponenterna under skalet. Bara för att det står Acer, HP, Asus eller Sony på skalet, betyder ju inte att de tillverkar sina egna prossesorer, moderkort, hårddiskar, DVD skrivare, grafikkort eller minnen själva. Min nya dator (ingen laptop dock) heter Chi-La, men innehåller samma prylar som alla andra datorer. Nja, Asus är ju ett företag som tillverkar en hel del komponenter, stora på moderkort tex. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd Juni 9, 2013 Dela Inlagd Juni 9, 2013 Nja, Asus är ju ett företag som tillverkar en hel del komponenter, stora på moderkort tex. Jo det var ju det jag menade. Jag har ett Asus moderkort, men på lådan så står det Chi-La. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Oregistrerad knasen Inlagd Juni 9, 2013 Dela Inlagd Juni 9, 2013 Jo det var ju det jag menade. Jag har ett Asus moderkort, men på lådan så står det Chi-La. Och ändå så nämnde du Asus som en tillverkare som inte tillverkar en del egna komponenter... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bananen Inlagd Juni 9, 2013 Dela Inlagd Juni 9, 2013 Jo det var ju det jag menade. Jag har ett Asus moderkort, men på lådan så står det Chi-La. Chi-la tillverkar väl inga datorer? Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd Juni 9, 2013 Dela Inlagd Juni 9, 2013 (ändrad) Och ändå så nämnde du Asus som en tillverkare som inte tillverkar en del egna komponenter... Läs en gång till. Om du öppnar din Asus dator så kan du notera att processorn, RAM minnet, förmodligen grafikkortet inte är Asus. Edit. Du behöver inte ens öppna datorn, det brukar sitta en klisterlapp på utsidan med texten "Intel inside" Ändrades Juni 9, 2013 av Nemo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd Juni 9, 2013 Dela Inlagd Juni 9, 2013 Chi-la tillverkar väl inga datorer? Nä, de tillverkar lådan, boxen var man stoppar in alla tillbehör i. Men det står ju Chi-La utanpå boxen. Alltså kan man kalla den för en Chi-La dator lika gärna som Asus, HP, Samsung eller Acer. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Oregistrerad knasen Inlagd Juni 9, 2013 Dela Inlagd Juni 9, 2013 Läs en gång till. Om du öppnar din Asus dator så kan du notera att processorn, RAM minnet, förmodligen grafikkortet inte är Asus. Eller så kan du ju formulera om dig så det blir rätt istället Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd Juni 9, 2013 Dela Inlagd Juni 9, 2013 Eller så kan du ju formulera om dig så det blir rätt istället ..eller så kan du kolla vilka fabrikat som gömmer sig på insidan av din Asus dator. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Oregistrerad knasen Inlagd Juni 9, 2013 Dela Inlagd Juni 9, 2013 Håller med dig. Om man tittar vad datorn (oavsett namn) innehåller, så märker man att det är samma fabrikat på komponenterna under skalet. Bara för att det står Acer, HP, Asus eller Sony på skalet, betyder ju inte att de tillverkar sina egna prossesorer, moderkort, hårddiskar, DVD skrivare, grafikkort eller minnen själva. Min nya dator (ingen laptop dock) heter Chi-La, men innehåller samma prylar som alla andra datorer. Tycker du själv att det rödmarkerade är vettigt formulerat? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bananen Inlagd Juni 9, 2013 Dela Inlagd Juni 9, 2013 Nä, de tillverkar lådan, boxen var man stoppar in alla tillbehör i. Men det står ju Chi-La utanpå boxen. Alltså kan man kalla den för en Chi-La dator lika gärna som Asus, HP, Samsung eller Acer. ja dom tillverkar endast chassin, man kan ju kalla den vad man vill, men eftersom dom inte tillverkar datorer så blir det väl kanske lite fel. Köper man däremot en asus tillverkad av asus så är det en asus. Om du behöver ringa support, ringer du då till chi-las support? Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd Juni 9, 2013 Dela Inlagd Juni 9, 2013 Tycker du själv att det rödmarkerade är vettigt formulerat? Ja ja viktigpetter. Ursäkta att jag glömde ordet "det". Men de övriga 5 komponenterna rödmarkerade du inte, undrar varför? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd Juni 9, 2013 Dela Inlagd Juni 9, 2013 ja dom tillverkar endast chassin, man kan ju kalla den vad man vill, men eftersom dom inte tillverkar datorer så blir det väl kanske lite fel. Köper man däremot en asus tillverkad av asus så är det en asus. Om du behöver ringa support, ringer du då till chi-las support? Fan, är ni riktigt tröga på forumet, hur många Asus tillverkade komponenter hittar du inuti din "Asus" dator? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bananen Inlagd Juni 9, 2013 Dela Inlagd Juni 9, 2013 Fan, är ni riktigt tröga på forumet, hur många Asus tillverkade komponenter hittar du inuti din "Asus" dator? Herregud, vem är det som är trög egentligen, om du köper en asus, tex denna http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=776617#extra Så är det en asus för dom har satt ihop/tillverkat datorn, alla komponenter behöver inte vara tillverkade av asus utan kan komma från andra leverantörer, men det anses likt förbannat vara en asus och just därför lämnar asus garanti och support på datorn. Men för att till och med du skall kunna förstå tar vi ett annat exempel. Om volvo tillverkar en bil och har underleverantörer som tillverkar och levererar delar till bygget, ska man då inte kalla den för en volvo pga dom inte tillverkat varenda pinal? Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu