Jump to content
IGNORERAD

Thailand - Ibland blir det bara för mycket.


Poffa

Recommended Posts

Hur ofta måste du byta ut passet på grund av slut på sidorna?   :rolleyes:

 

Det håller i ca fyra år. Så jag missar ett år.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 221
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Poffa

    19

  • Surin P3

    17

  • Nemo

    15

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag åker hemifrån ca kl. 8.00, framme vid gränsen vid 9.00 säger vi.

Stämplar ut ur Thailand, in och ut ur Kambodja och in igen i Thailand kl. 9.30 och är hemma en timme senare med lite finsk choklad och riktig whisky ifrån Tax Freen på Kambodjanska sidan.

 

Hur många resor gör du varje år ca. Har aldrig varit i Cambodja men i Laos och uppskattar att kunna köpa lite annan mat samt billigt. Kan du fresta mig med vad man kan mera köpa i Cambodja.

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många resor gör du varje år ca. Har aldrig varit i Cambodja men i Laos och uppskattar att kunna köpa lite annan mat samt billigt. Kan du fresta mig med vad man kan mera köpa i Cambodja.

 

Just vid vår gränsövergång finns inte så mycket mer än en liten Tax Free butik.

Och eftersom jag bara knallar över och sen in igen, vill jag inte gärna säga att det är att vara i Kambodja ens.

 

Gör en sådan resa var 90. dag.

Och sen en lite längre resa till t.ex. Sawannakhet, Laos eller annat land för att förnya visumet 15 månader från visumets utfärdande.

 

Var ju i Sawannakhet nyss och det finns som inte direkt nåt att köpa där, som inte finns i Thailand.

Förutom kanske gott vin. Och bröd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska nu säga att jag inte är riktigt säker.

 

Men det finns säkert nån som kan verifiera eller motsäga, det du skriver.

 

MPR i ett nötskal.

Det brukar finnas både och.

Link to comment
Dela på andra sajter


Jag har Non B och det räcker att jag visar 40.000 baht pga att jag är gift med en thai national.
Hade jag inte varit gift hade jag varit tvungen att visa 50.000 baht och minst 4 thai anställda i min firma.
Eller hur P3?


Om du skall ha "extension of stay" pga arbetet skall du påvisa 50.000 baht/månad som svensk.
Om du skall ha "extension of stay" för giftermål skall du kunna visa 40.000 Baht/månad i inkomst eller 400.000 på banken..

Fyra stycken anställda måste du påvisa om du skall ha "extension of stay" pga arbetet.
Två stycken anställda måste du påvisa om du skall ha "extension of stay" pga arbetet och är gift med en Thai.

Går som jag och ansök om "extension of stay" som gift.
Visa bara 40.000 i inkomst eller 400.000 på banken.

När Thaksin var vid makten senast tog han bort alternativet med 400.000 på banken och enbart inkomst skattad i Thailand räknades.
De som redan hade gått med den gamla regeln var "grandfathered", dvs kunde gå med gamla regeln.

Thaksin klanen kommer säkert att återinföra det igen, så jag rekommenderar att starta med 400.000 banken metoden.
Nästa år kan det vara för sent.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bor också här permanent (sen 99)

Du säger att du har ett Non O.

I en annan tråd förstår jag att du jobbar med att importera folks flyttgods.

Hur går det ihop med ett Non B?

 

 

Det är inga problem att få ett arbetstillstånd med ett non-O om det är baserat på äktenskap.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blev under min frånvaro i tråden en tydligen ganska förvirrad debatt om Visa kontra Uppehållstillstånd. Så vi tar det hela i lite korthet.

 

Visa i Thailand har en maxtid på 1 år. Sen måste man förlänga rätten att stanna i Thailand. Den gör man med blanketten TM7 "Extension of Temporary Stay in The Kingdom". Oavsett vilket visa man avser att förlänga. För att få¨en extra månad på sitt turistvisa lär det räcka med blanketten och 1.900 baht. För att förlänga ett B-visa (arbetstillstånd) krävs det utöver TM7 en rejäl bibba dokument. Själv vistas jag i Thailand med ett "pensionärsvisa" och måste alltså visa upp att jag har tillräckliga ekonomiska tillgångar för att försörja mig själv. 65.000 baht/månad eller 800.000 på banken. Samma summor som gäller för att erhålla ett nytt pensionärsvisa.

 

I princip behövs samma dokument för förlängning av ett visa som en gång krävdes när man sökte visat första gången.

 

Beviljas förlängningen får man en stämpel i passet med texten ".Extension of stay permitted (datum)...". Och hade man nån form av långvisa i passet innan får man alltså ytterligare ett år i landet. Enligt de regler som gäller för det visa som just förlängts. Jag med mitt "pensionärsvisa" får alltså fortfarande vistas i landet, men inte arbeta. Hade jag i stället haft ett B-visa som jag förlängt och fått exakt samma stämpel så hade det alltså haft innebörden jag båda fått vistats och arbeta.

 

Förlängningen är alltså ett förlängning av gällande visa. Och inget nytt uppehållstillstånd. En uppfattning som i alla fall immigrationsmyndigheterna i Thailand instämmer i.

 

Det finns en enda form av uppehållstillstånd i Thailand som jag har hört talas om och det är "Residence Permit". I villkoren får att få ett sådant finns bl.a. punkten

 

"1.1 Foreign national applicant must hold a pass

port that bears a Non-Immigrant Visa and
was granted with one-year visa extensions
which reveal that up until the date of
application submission, the applicant have been
staying in the Kingdom for at least 3
consecutive years. "
 
Där framgår det väl tydligt nog att "extension of stay" är just ett visa extension. Eftersom villkoret för att få det enda uppehållstillstånd som finns i Thailand är att man vistats i Thailand i minst 3 år på samma visa, som alltså måste ha fått minst två förlängningar under den tiden.
 
Ett litet tips om visa. Man kan inte skaffa ett nytt visa när man redan är i Thailand. Men man kan ansöka om att byta visatyp. Mitt pensionärsvisa är utfärdat på immigration i Phuket (2006). I utbyte mot ett turistvisa. Krävs lite mindre papper att göra på det sättet. Och t.o.m. mindre inkomst eftersom att de godkänner lön/pension före skatt i Thailand. Och inga krav på att man verkligen är pensionär. Det räcker med att man är en gammal gubbe.(över 50 år). 
 
Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Och nu Poffa är förvirringen fullständigt total med ditt sista inlägg. Fortfarande visar du att du faktiskt INTE förstår gången i det hela, och du rör dig med fel termer. jag säger det igen. Att snacka i fel termer ger bara fel i sak, i de olika saker man pratar om.

 

Extension of stay är ICKE förlängning av det VISA som du har i ditt pass. Det du säger att immigration tycker det, det är rent struntprat faktiskt, och ge inte sken av att det är så, för det är fel fullständigt fel..

 

Du befinner dig i landet på ett UPPEHÅLLSTILLSTÅND Poffa!!! Att förlänga sitt VISA är en fullständigt annan sak, och det är tråkigt att du förvillar folk med detta. Skaffa ett single entry eller multiple entries VISA, så kan du förlänga det ett antal gånger, och DÅ heter det att man förlänger sitt VISA, och det är enda tillfället.

 

Jag beskev det i form av en pizza, men du verkade inte varken läsa detta eller ta till dig detta. Skaffa ett VISA Non Immigrant i botten (pizzabotten) och med det i passet så haver du rätt att söka uppehållstillstånd i Thailand, utan det VISAT så får du ICKE något uppehållstillstånd. Det är därför som det är oerhört viktigt att du lär dig termerna VISA och Uppehållstillstånd.

 

På toppen av detta så finns det något som du blandar in här som heter permanent uppehållstillstånd, Och som du säger efter 3 års i en enda rak obruten följd med extension of stay , så äger man rätt att försöka med det ödestigert svåra att söka ett Permanent uppehållstillstånd. jag kan ge för skojs skull länken till Camaratas

Guide for applying for permanent residence... Så kan ni se vilket hillvitte det är för oss vanliga dödliga, att ens lyckas uppfylla kraven på att skaffa fram alla dessa dokument inom ramen för det korta tidsfönstret som thaiarna ger oss falanger.. Lycka till med det.

 

http://www.thaivisa.com/forum/topic/74654-cameratas-guide-to-the-permanent-residence-process/

 

Poffa, jag läste ditt första inlägg en gång till för att se det ur "nya" ögon, . Och det första som slår mig när jag läser ditt inlägg är att du har fel och immigration har rätt. Och det spelar ingen roll att vi suckar och är ledsna Poffa. och det är därför som det är så noga med regler, lagar och lära sig ävenledes termerna som dom skall vara. Vi falanger har att göra med yrkesmän och inga amatörer.

 

Ta ditt bankintyg. det är skitsamma vad din bank säger, skaffa dig en riktig bank då, en bank som kan hjälpa dig bättre. Det säger sig själv att detta intyg skall ligga alldeles intill datumässigt ansökningen för att vara värt något. Dagen innan gäller, och har gällt de 5 år som jag bott här. Jag gör som du gjorde, ta ut eller sätt in 100 baht och få ett fräsch stämpel på kontosaldot, och därefter på direkten, alltså dagen innan man gör till immigration så ber du att få köpa deras intyg som bekräftar kontoställningen..

 

Att du får nobben på det adressintyget kommer som ett brev på posten, det är som det skall vara för det är fel det du gör... Du skall ha antingen som vi andra har en gul husbok (Tabien Baan), eller att någon från samma fastighet som finns i den blå husboken (Tabien Baan) intygar att du bor där (typ din fru eller svåger eller vem som helst. Har alltid varit på det sättet och kommer nog alltid att vara på det sättet. Jag tycker att det ibland är kul att läsa alla dessa historier där folk på olika immigrationskontor lyckas med den ena efter det andra som ingen annan lyckas med, Och jag vet att det är på det sättet faktiskt. Men felet som vi kanske gör det är att bli "fartblinda", och tro att detta direkt felaktiga plötsligt blir rumsrent och helt OK bara för att man lyckats med att dupera någon att göra fel eller att muta honom. Adressen skall intygas och det skall INTE intygas av en tredje part, så är det..

 

Inget konstigt med 90.dagars-rapporteringen Poffa, så är det här i Thailand, svälj det bara, och kolla alltid i passet INNAN du går till Immigrationen så du vet vad som förväntas av dig. Och dessutom så hjälper det inte att snusförnumstigt sitta och kalkylera med att dela 90 i 365, hela snacket är fel av dig. Det går alldeles utmärkt att dela 90 i 365 om man känner till att man kan "bolla" med tiden för 90 dagars-rapporteringen med att du kan komma 14 dagar INNAN datumet i passet eller 7 dagar EFTER datumet i passet.

 

jag vet att det är skit när man råkar in i en härva av vad man tycker oförätter, gjorde det själv 1.a gången jag skulle förlänga mitt uppehållstillstånd, och fick åka som en blådåre hit och dit för att lösa alla problem. Men det gäller i det läget att ta till sig problemet, och sluta direkt med att skylla ifrån sig på alla andra. Därför säger jag igen till dig lär dig termerna och vad de betyder.VISA är VISA och uppehållstillstånd är uppehållstillstånd. Du bor nu i Thailand med ett uppehållstillstånd baserat på Retirement och inget annat. VISAT gjorde enbart att du fick beträda thailändsk mark, och fick RÄTTEN att söka ditt uppehållstillstånd. Efter 1 år i Thailand, så är ditt VISA stendött, men hjälper dig ända att förlänga i evigheter om du vill, så länge du inte schabblar bort det på ett eller annat sätt.

 

Funkar det inte för dig Poffa att göra en kombination av pension + pengar på banken. Gör du detta, så behöver pengarna bara finnas på kontot vid ansökningstillfället och kan därför sättas in dagen innan och tas ut direkt efter du varit på immigrationen och fått ditt uppehållstillstånd.. Så plocka fram en inkomst ifrån Sverige, aldrig så liten, och kör denna KOMBO, så slipper du ju att ha pengarna liggande i alla fall i 6 månader som du säger, men du menar nog 3 månader va??

 

uncen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker skillnaden mellan visum och uppehållstillstånd är detta:

 

Med visum får du stanna i landet under en begränsad tidsperiod.

Med uppehållstillstånd får du stanna inom landet så länge det är giltigt.

Ändrades av Surin P3
Link to comment
Dela på andra sajter

farang som pratar flytande thai kanske har lättare för att "öppna dörrar"?... någon som har erfarenheter av det?

 

Möjligen. Eller också gör man bort sig totalt. Jag vet fortfarande inte om jag skaffat mig ett lydigt tjänstejon på Amphu, eller en bitter dödsfiende som kommer att göra mitt framtida liv till ett h-e. Saken:

Jag hade varit i Bangkok och ordnat allt med registreringen av mitt o frugans äktenskap. Inga problem, handlingarna anlände godkända och klara från Ministery of foreign affairs och nu skulle dom då registreras på Amphu. Av en surkärring, nära nog av svensk feministmodell, en riktig maktmänniska som omedelbart fann fel på allt.

 

Särskilt fel var det att våra efternamn kom i omvänd ordning (vi har varandras släktnamn som mellannamn) och det visste hon verkligen inte om dom kunde godta, hov lutade nog åt att saken måste hänskjutas till nån instans vid Changvat. vilket skulle ta en månad. Frugan och hon dividerade länge, älsklingens blick började få en farlig glans, omgivningen följde intresserat saken och själv satt jag som ett tyst och oförstående visuellt rundningsmärke. Mig var det ingen som tog notis om. När skatan skrattade lite åt min fru och lät förstå att här var det hon som bestämde, ja det var väl ungefär där mitt tålamod tog slut.

 

Jag lutade mig fram över disken, log "fanjunkarsmilet", det som en gång kunde tämja en hel pluton bakfulla beväringar och lade en grov hand över handlingarna, pekade eftertryckligt på departemensstämpeln och frågade på thai om hon verkligen var beredd att ifrågasätta ett regeringsbeslut?

Jag förklarade vidare att beslutet redan var fattat och att hennes enda uppgift var att registrera saken och att om hon inte gjorde det omgående skulle vi gå därifrån för att återkomma med en advokat som kunde lära henne lagen.

 

Tystnaden i lokalen var gravlik, alla springtjejerna försvann som en rök, utstötande konstiga ljud (fniss?) och från den väntande menigheten hördes ett visst mummel, det var nog många som var trötta på att vänta...Sen vände jag mig till min fru och sa vänligt och glatt att nu går jag ut och byter snus, det här kan Du säkert klara.

 

Det tog en kvart, sedan var det klart.  Men var det klokt av mig att ta strid? Jag vet inte, faktiskt.

Men ett vet jag: den första kontakt jag tar efter flytt är med en advokat, så jag får en legal representant att söka stöd hos i liknande ärenden.

Link to comment
Dela på andra sajter

one-year visa extensions

 

Undrar vad immigration menar "one-year visa extensions" i regelverket för uppehållstillstånd eftersom att det tydligen, enligt vissa i alla fall, inte finns något som heter "visa extension" i Thailand.

 

VISAT gjorde enbart att du fick beträda thailändsk mark, och fick RÄTTEN att söka ditt uppehållstillstånd.

 

Ett visa gäller för två saker. Rätt att resa in i landet och rätt att vistas i landet under visats giltighetstid. Och eftersom att immigration, i alla fall enligt sig själva, utfärdar en "one-year visa extensions" så betyder det att rätten att stanna i landet förlängs med ett år nbär visat förlängs med år. Varför ska jag ha ett uppehållstillstånd när jag redan har ett förlängt visa som ger mig rätt att vistas i landet? I enlighet med vad som framgår av visat. Som tydlig inte är helt "stendött" eftersom reglerna för min vistelse i landet bestäms av vad som gäller för visat.

 

 

Och hade läste mitt första inlägg hade du kanske läst raden "Gjorde en helt onödig transaktion på kontot, bara för att få det uppdaterat med dagens datum, och uppdaterade bankboken." och sluppit mästra om att jag gjort fel.

 

När det gäller bankkonto så var det, enligt chefen på immigration, så att kontot måste vara minst 6 månader gammal och att det de senaste 3 månaderna hade haft en behållning på 800.000 baht. Mitt konto är sen 2006 och har sedan dess haft en behållning väsentligt överstigande den summan så där är det inget problem. Problemet är att immigration inte tillåter mitt lokalkontor att utförda intyg vilket innebär att intyget av rent logistiska skäl, blir 2-3 dagar gammal. Och ogiltigt. Trots att intygen, som snarast ska intyga att behållningen de senaste 3 månaderna inte understigit 800.000, kompletterades med en dagsfärsk uppdatering av bankboken.

 

Adressintyget var det lilla problem. Givetvis hade jag med mig båda husbok, leasingkontrakt och fastighetspapper. I både original och kopia. Det finns en viss tendens att myndigheterna kommer med lite "nya regler" när en farang med välfylld bankbok dyker upp och då kan det vara bra att ha både det ena och andra att visa upp.

 

 

 
Ändrades av Surin P3
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker skillnaden mellan visum och uppehållstillstånd är detta:

 

Med visum får du stanna i landet under en begränsad tidsperiod.

Med uppehållstillstånd får du stanna inom landet så länge det är giltigt.

 

Har Du någonsin sett ett thailändskt uppehållstillstånd? Det har inte jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Har Du någonsin sett ett thailändskt uppehållstillstånd? Det har inte jag.

Nä nu går skam på torra land. Läser du aldrig vad folk skriver och försöker att lära dig eller????

Du har ett uppehållstillstånd i ditt egna pass ju, hur mår du???

EXTENSION OF STAY = UPPEHÅLLSTILLSTÅND

 

Du förstår helt enkelt inte det här märker jag, så det är meningslöst hela grejen..

 

uncen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har Du någonsin sett ett thailändskt uppehållstillstånd? Det har inte jag.

 

Som jag ser det så, ja.

 

Eftersom vi ändå pratar och skriver svenska, så blir det en tolkningsfråga om vad ett uppehållstillstånd egentligen heter på engelska i Thailand.

 

Bara en liten referens till hur jag tänker:

Tittar man på svenska myndighetssidor, så säger de att man vid vistelse i Sverige på mindre än 3 månader ska ansöka om visum och vid vistelse över 3 månader, skall uppehållstillstånd sökas.

 

Tittar man sen på hur många engelska ordböcker definierar visum, så är de tillstånd till att få stanna inom landet en viss tid.

När den tiden gått ut, skall du lämna landet eller om det går, ansöka om förlängning och alltså omvandla ditt visum till ett uppehållstillstånd, som jag ser det.

 

Och i och med att jag har den definitionen av visum kontra uppehållstillstånd, så blir ett "Extension of stay", ett uppehållstillstånd (UT).

Medan ett non immigrant visum bara tillåter mig att stanna i landet i upp till 90 dagar, är det ett visum.

 

Residence permit, blir enligt min definition ett Permanent uppehållstillstånd (PUT).

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä nu går skam på torra land. Läser du aldrig vad folk skriver och försöker att lära dig eller? ???

Du har ett uppehållstillstånd i ditt egna pass ju, hur mår du???

EXTENSION OF STAY = UPPEHÅLLSTILLSTÅND

 

Du förstår helt enkelt inte det här märker jag, så det är meningslöst hela grejen..

 

uncen...

 

Enligt immigrationsmyndigheterna är Extenssin of stay = one-year visa extensions.

 

Vilket framgår med all önskvärd tydlighet i citatet från reglerna för uppehållstillstånd

 

"1.1 Foreign national applicant must hold a pass

port that bears a Non-Immigrant Visa and
was granted with one-year visa extensions
which reveal that up until the date of
application submission, the applicant have been
staying in the Kingdom for at least 3
consecutive years. "
 
Vem ska tro på. Dig eller immigrationsmyndigheten.
 
 
Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag ser det så, ja.

 

Eftersom vi ändå pratar och skriver svenska, så blir det en tolkningsfråga om vad ett uppehållstillstånd egentligen heter på engelska i Thailand.

 

Bara en liten referens till hur jag tänker:

Tittar man på svenska myndighetssidor, så säger de att man vid vistelse i Sverige på mindre än 3 månader ska ansöka om visum och vid vistelse över 3 månader, skall uppehållstillstånd sökas.

 

Tittar man sen på hur många engelska ordböcker definierar visum, så är de tillstånd till att få stanna inom landet en viss tid.

När den tiden gått ut, skall du lämna landet eller om det går, ansöka om förlängning och alltså omvandla ditt visum till ett uppehållstillstånd, som jag ser det.

 

Och i och med att jag har den definitionen av visum kontra uppehållstillstånd, så blir ett "Extension of stay", ett uppehållstillstånd (UT).

Medan ett non immigrant visum bara tillåter mig att stanna i landet i upp till 90 dagar, är det ett visum.

 

Residence permit, blir enligt min definition ett Permanent uppehållstillstånd (PUT).

 

Att t.ex. ett O-A visa (pensionärsvisa) utfärdat i Sverige är ett visa och inget uppehållstillstånd kan vi nog trots allt vara överens om. Och det ger dig rätt att vistas i Thailand ett år. Så någon tremånadersregel finns det inte i Thailand.

 

Och i texten om ansökan om Residence Permit skriver myndigheterna rent ut att Du ska ha vistats i Thailand 3 år på Visa, alltså ett visa förlängt minst 2 gånger, för att ens ha rätt att ansöka om ett thailändskt PUT (som f.ö. trots en prislapp på 199.000 baht bara ger dig rätt att vistas men inte arbeta). Och de kallar som sagt var själva förlängningen för "one-year visa extensions".

 

Hade "Extension of stay" varit någon form av uppehållstillstånd så borde det väl rimligtvis varit försedd med någon form av "underrubrik" som berättade vad det var för typ av uppehållstillstånd. Kraven för att erhålla en "Extension of stay" varierar alltså beroende på vad du har för visa, och ger dig olika rättigheter i enlighet med det. Men det finns alltså inget tilläggsnamn på  "Extension of stay" utan bara ett datum . Av den enkla anledningen att det inte är något uppehållstillstånd utan en förlängning av det redan befintliga visat i passet. Det som myndigheterna i texten för uppehållstillstånd kallar "one-year visa extensions".

Link to comment
Dela på andra sajter

Det håller i ca fyra år. Så jag missar ett år.

 

Jag har 40 sidor och 10 år på mitt finska pass.  ;)

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Enligt immigrationsmyndigheterna är Extenssin of stay = one-year visa extensions.

 

Vilket framgår med all önskvärd tydlighet i citatet från reglerna för uppehållstillstånd

 

"1.1 Foreign national applicant must hold a pass

port that bears a Non-Immigrant Visa and
was granted with one-year visa extensions
which reveal that up until the date of
application submission, the applicant have been
staying in the Kingdom for at least 3
consecutive years. "
 
Vem ska tro på. Dig eller immigrationsmyndigheten.
 
 

Du kan tro på mig, men gör som du vill för du verkar vara helt förblindad ju. Poffa, du förstår helt enkelt inte det här.  När man önskar förlänga sin vistelse i Thailand bortanför tiden

för sitt Non Immigrant-VISA, så söker man ett uppehållstillstånd. Detta brukar bland vissa kallas för att förlänga sitt VISA.

Men det är hel FEL för det är INTE VISAT man förlänger, utan det är sin egna vistelse.

 

Man kan enklast titta i sitt pass och titta på stämplarna... Mitt Non immigrant O stämpel har inte rört sig datummässigt ens efter 5 år.

Men EXTENSION OF STAY rör på sig datummässigt, alltså så är det uppehållstillståndet som förlängs icke VISAT.. 

 

Att du nu börjar googla i brist på kunskaper vittnar om att du kanske skulle lyssna på folk i stället för att vara enveten. Nu har du lyckats

gräva fram en klausul ifrån texten för att söka permanent uppehållstillstånd. Det bästa jag kan förklara orden för dig skulle väl i så fall

vara att det de säger och menar att förlängningarna är baserade på ett VISA som heter non immigrant.

 

Kanske lite ödmjukhet med tanke på ditt första inlägg och det virrvarr av fel som du gjorde där.LÄS inläggen  och ta till dig. är min slutvinjett.. för jag kan inte erbjuda folk hjälp som inte vill ha hjälp..

 

uncen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Att t.ex. ett O-A visa (pensionärsvisa) utfärdat i Sverige är ett visa och inget uppehållstillstånd kan vi nog trots allt vara överens om. Och det ger dig rätt att vistas i Thailand ett år. Så någon tremånadersregel finns det inte i Thailand.

 

Och i texten om ansökan om Residence Permit skriver myndigheterna rent ut att Du ska ha vistats i Thailand 3 år på Visa, alltså ett visa förlängt minst 2 gånger, för att ens ha rätt att ansöka om ett thailändskt PUT (som f.ö. trots en prislapp på 199.000 baht bara ger dig rätt att vistas men inte arbeta). Och de kallar som sagt var själva förlängningen för "one-year visa extensions".

 

Hade "Extension of stay" varit någon form av uppehållstillstånd så borde det väl rimligtvis varit försedd med någon form av "underrubrik" som berättade vad det var för typ av uppehållstillstånd. Kraven för att erhålla en "Extension of stay" varierar alltså beroende på vad du har för visa, och ger dig olika rättigheter i enlighet med det. Men det finns alltså inget tilläggsnamn på  "Extension of stay" utan bara ett datum . Av den enkla anledningen att det inte är något uppehållstillstånd utan en förlängning av det redan befintliga visat i passet. Det som myndigheterna i texten för uppehållstillstånd kallar "one-year visa extensions".

 

Ok. Men hur skulle du översätta "uppehållstillstånd" samt "permanent uppehållstillstånd" till engelska?

 

Jag tror vi ändå ser på detta på samma sätt, förutom att vi säger olika om förlängningen.

Oavsett om vi kallar det för förlängning av visum eller uppehållstillstånd, så är det ändå i slutskedet sak samma eftersom de inte pratar svenska i det här landet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har 40 sidor och 10 år på mitt finska pass.  :wink:

 

Jag ska till finska ambassaden om en månad eller så och få tillbaka mitt finska medborgarskap igen.

Då har jag två pass. :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska till finska ambassaden om en månad eller så och få tillbaka mitt finska medborgarskap igen.

Då har jag två pass. :D

 

Som jag.

Tänk på att du kan bara byta pass i flyg transit och inte vid landgränser. ;)

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag.

Tänk på att du kan bara byta pass i flyg transit och inte vid landgränser. :wink:

 

Så om mitt Non Immigrantvisum gått ut och jag åker till Laos bilvägen, för att förnya, kan jag inte byta pass då och få nästa visum i det andra passet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Men hur skulle du översätta "uppehållstillstånd" samt "permanent uppehållstillstånd" till engelska?

 

Jag tror vi ändå ser på detta på samma sätt, förutom att vi säger olika om förlängningen.

Oavsett om vi kallar det för förlängning av visum eller uppehållstillstånd, så är det ändå i slutskedet sak samma eftersom de inte pratar svenska i det här landet.

 

Thailändska myndigheterna använder Permanent Residence, med eller utan ett Permit på slutet, för permanent uppehållstillstånd. Ibland bara Residence Permit eftersom det ändå är det enda uppehållstillstånd som finns i Thailand.

 

Vad de skulle kallat ett tidsbegränsat uppehållstillstånd om det funnits vet jag inte men Temporary Residence Permit låter väl ganska troligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltsa....faktum kvarstar ju, vill dom javlas sa javlas dom, vad vi kallar papperet dom haftar fast vid stampeln spelar knappast nagon roll.

Dessutom sa vet migoffiicererna inte sjalva vad det heter for ppa varat mig poliskontor finns det bara hanvisning for application for visa longstaY!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailändska myndigheterna använder Permanent Residence, med eller utan ett Permit på slutet, för permanent uppehållstillstånd. Ibland bara Residence Permit eftersom det ändå är det enda uppehållstillstånd som finns i Thailand.

 

Vad de skulle kallat ett tidsbegränsat uppehållstillstånd om det funnits vet jag inte men Temporary Residence Permit låter väl ganska troligt.

 

Och eftersom det inte finns något direkt ord för uppehållstillstånd som inte är permanent, så tycker åtminstone jag att det närmaste vi kommer är ett "extension of stay".

 

Fungerar i princip som ett uppehållstillstånd.

Du behöver inte lämna landet och det måste förnyas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...