Jump to content
IGNORERAD

Thailand - Ibland blir det bara för mycket.


Poffa

Recommended Posts

Jag är en till naturen ganska fridsam natur som sällan brusar upp. Men idag hade jag klara problem att be par person att dra så långt åt helvete som det bara går att komma.

 

Det hade blivit dags för den årliga visaförlängningen. Som inleds med ett besök på banken för att få ut ett intyg på att jag har ett bankkonto med tillräckligt med likvida medel. Redan där dök problem upp. Mitt lokalkontor från Bangkok Bank fick inte längre utfärda intyget själva utan det skulle utfärdas från huvudkontoret inne i Ayutthaya och skulle dröja 3-4 dagar. Nåväl. Inga större problem bortsett från en extra resa.

 

I dag hämtade jag ut mitt intyg. Gjorde en helt onödig transaktion på kontot, bara för att få det uppdaterat med dagens datum, och uppdaterade bankboken.

 

Med alla papper i god ordning anlände vi, jag hade som tur var Damen med mig, till immigration. Och där tog det tvärstopp redan hos första damen som hade till uppgift att kolla att nödvändiga dokument fanns med. Mitt då ca 1 timme gamla bankintyg var utgånget! Jag hade begärt ut intyget den 4:de och det var också det datumet som stod i intyget. Och ett bankintyg fick enligt några nya regler vara max en dag gammalt. Ett tappert försök att förklara att banken hade fått nya regler, från just immigration, att rätta sig efter och inte fick utfärda intyget lokalt varför intyget av rent logistiska skäl alltid blev 3-4 dar "gammalt" föll inte i god jord. Att jag dessutom visade upp en alldeles nyuppdaterade bankbok som visade att pengarna fortfarande fanns kvar gjorde ingen skillnad. Det var tvärnit. Och en order att åka till banken och lösa det hela.

 

På Bangkok Bank huvudkontor i Ayutthya var det precis lika mycket tvärnit. Jag har mitt konto på ett lokalkontor och måste begära ut intyget där. Alltså precis som jag gjort. Dom kunde inget göra. Det var nya order från immigration.

 

Tillbaka till immigration och samma fortfarande lika sura unga dam. Efter ett oändligt tjat fick vi alla fall tillåtelse att prata med chefen. Vilket inte gjorde någon större skillnad. Regler är regler och mitt vid det här laget 3 timmar gamla intyg var utgånget. Troligen utfärdades det i går, och var alltså redan utgånget när det skrev ut. Chefens råd. Byt bank till en som har rätt att skriva ut intyg själva.

 

Bortsett ifrån att jag har blivit nobbad bankonto hos alla banker i Ayutthaya som jag har försökt öppna konto hos (vilket är de flesta) så återstår ytterligare ett litet problem. Pengarna måste sitta på det nya kontot i minst 6 månader. Om jag skulle kunna bli kvar i landet skulle jag alltså bli tvunget att kasta mig på en plan och flyga till någon thailändsk ambassad och ansöka om ett dubbelt turistvisa, och dessutom vara tvungen att göra två förlängningar av visat och två visarun i väntan på att det nya bankkontot åldrades. Detta på grund av två nya regler från immigration som alltså inte funkade ihop. T.o.m. en halsstarrig byråkrat höll faktiskt med om att det lät lite jobbigt och gick efter oändligt tjat (dock inte om pengar under bordet) med på att låta nåd gå före rätt och godkände mitt "lastgamla" utgångna intyg. 

 

Men än var inte problemen över. Jag har ett mycket vackert adressintyg undertecknat av "borgmästare" i Ayutthya (från en tidigare dust med byråkrater) och det har alltid funkat förr. Inte nu längre. Nu skulle jag ha ett intyg från husägaren. Vilket i mitt fall är Damen. Som tur var var hon alltså med i dag så det läste sig trots allt ganska snabbt. Massvis med papper som alltid. Och resulterade i ett tredje papper inhäftat i passet!

 

Sista överraskningen kom när jag trodde att allt till slut var klart när chefen avslutningsvis meddelade att jag måste skaffa ett nytt 90-dagarsintyg. Och med ett leende förklarade att tyvärr hade personalen på den avdelningen just gått på lunch.

 

Jag hade hämtat ut ett 90-dagars för bara 3 veckor sen så jag blev något förvånad. Hade inte ens kollat på sista intyget men där stod att det bara gällde 3 veckor d.v.s. tills visat gick ut. Numera ska tydligen visa och 90 dagar synkroniseras, hur man nu kan synkronisera 90 dagar med 365, så jag var alltså tvunget att göra ytterligare ett besök på immigration i eftermiddags och fixa ett nytt 90-dagars.

 

Det är nästan så att det får bli en pilsner för lugna ner nerverna. Och sänka blodtrycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 221
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Poffa

    19

  • Surin P3

    17

  • Nemo

    15

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ja det var fan vad rörigt det blev,hoppas att det löser sig. :thumbsup:

Destruktör,fjant,fegis och nu även looser.

Link to comment
Dela på andra sajter

My god ! Flytt hejm igen säg jag, lite mindre strul i gamla Sweden e det nog! :thumbsup:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Ja men det är väl fullständigt logiskt att ett intyg som bara får vara en dag gammalt inte får utfärdas dagen innan.

 

Det fattar ju vem som helst  :crazy: 

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Tack Poffa för att du tar upp sånt här strul.

Obegripligt varför deras myndigheter måste hålla på som dom gör.

Jag har av dessa krångelskäl lagt ner tankarna på att bo där permanent.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8

Jag som tyckt det varit jobbigt att boka en tid på vårdcentralen ska nog tänka om.......

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Man måste ha tålamod i Thailand. Allt löser sig så länge man håller huvudet kallt

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Man måste ha tålamod i Thailand. Allt löser sig så länge man håller huvudet kallt

 

BTT

Tjena!

Gosselille.då har du aldrig haft med immigration i Thailand att göra!!

Link to comment
Dela på andra sajter

 Pengarna måste sitta på det nya kontot i minst 6 månader

 

 

Det har varit 3 månader i många år, men detta kanske har ändrats sedan Mars i år när jag gjorde min extension?

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
Tjena!

Gosselille.då har du aldrig haft med immigration i Thailand att göra!!

 

Jodå.

 

Dom har tom slängt mig i apburen en månad

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har varit 3 månader i många år, men detta kanske har ändrats sedan Mars i år när jag gjorde min extension?

Tjena!

2 månader om du har 800.000baht låsta på banken med intyg från din bank.

Första gången.yes,tre månader.

Ändrades av thomas001
Link to comment
Dela på andra sajter

Det har varit 3 månader i många år, men detta kanske har ändrats sedan Mars i år när jag gjorde min extension?

 

Enligt chefen på immigration i Ayutthaya är det 6 månader. Och säger hon 6 månader så är det 6 månader som gäller i Ayutthaya. Oavsett vad som står i lagboken. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

2 månader om du har 800.000baht låsta på banken med intyg från din bank.

 

Tror att det bara gäller första gången, sedan är det 3 månader som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen
Jodå.   Dom har tom slängt mig i apburen en månad   BTT
Och det var ditt kalla huvud som gjorde att du hamnade där förmodar jag?
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nu lång erfarenhet av immigration. Har retired visa som förnyas varje år och besöker imm. för  90 day report.

Min erfarenhet är att diskutera är lönlöst.  Bara acceptera en extra runda för någon stämpel .Hade tex icke använt reentry i mitt gamla pass,,, men fick inte flytta över detta. Bara betala för nytt.

Då man är på imm. inser man att man är i landet på nåder. Tro att man är i Sverige och kan kräva något,,,glöm det. Ser vid varje besök, folk som nervöst  prasslar med sina papper och sitter 4 timmar på vänt,,,som jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt chefen på immigration i Ayutthaya är det 6 månader. Och säger hon 6 månader så är det 6 månader som gäller i Ayutthaya. Oavsett vad som står i lagboken. 

Tjena!

Du vet att jag har samma typ av visa. Knepigt att din provins har nya regler. Kan bara säga att: Hoppas det löser sig.

Annars ta en sväng till Immigration i NakonSawan.inga problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att det bara gäller första gången, sedan är det 3 månader som gäller.

Tjena!

Marrige-visa: 3 månader/400.000Baht. Poffas visa 800.000Baht 2 månader!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Du vet att jag har samma typ av visa. Knepigt att din provins har nya regler. Kan bara säga att: Hoppas det löser sig.

Annars ta en sväng till Immigration i NakonSawan.inga problem.

 

Förr gick det bra att åka till något bra"immigration". Numera måste man tyvärr åka till det som ens adress tillhör.

 

Ska sägas att de första åren här när Ayutthaya hade ett litet "miniimmigration" gömt innanför fotbollsplanen var det aldrig några problem. Numera har vi ett nybyggt mitt inne i stan med en massa ny personal. Några riktiga byråkrater och paragrafryttare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har retired visa och har valt att enbart visa inkomstuppgifter. Gränsen är väl om jag inte minns fel 60000 i månaden.  Har inte varit problem med detta i 5 år...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där "Tjena!" irriterar mig ungefär lika mycket som "Herr Chang har talat"  :ok:  :ok:

Link to comment
Dela på andra sajter

Flytta till Rayong. För 'pensionärsvisa' behövs bara:

 

Ifylld TM7 med påklistrat foto (de blir glada när de slipper kladda med det själva).

Passet,

Kopia på passets alla använda sidor,

Inkomstintyg eller bankintyg.

1900 b.

 

ett ifyllt TM47.

 

Sen så tar det max en halv timme tills allt är klart inklusive 90-dagars.

 

'Giftasvisum' är visst lite krångligare (mer kopior).

 

 

Oscar

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Flytta till Phuket eller Phangna där är det inga som helst problem

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...