Jump to content
IGNORERAD

Thailand - Ibland blir det bara för mycket.


Poffa

Recommended Posts

Tjena!

NEJ! Jag skickar med post var tredje månad blankett TM47 plus kopia av första sidan i mitt pass och kopia på min sida där

senaste stämplarna finns. Får tbx nederdelen underskriven av någon på immigration. Denna lilla lapp måste skickas

med i original var tredje månad. Jag besöker bara immigration en gång varje år!

Får bara stämpel i passet en gång om året.

 

attachicon.gifpass1.jpg

OK, jag bor ju ganska nara mig sa darfor blir det besok.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 221
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Poffa

    19

  • Surin P3

    17

  • Nemo

    15

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andrejsdenruskige
Tjena!

Här kommer ett bra exempel på det. förra året då jag skulle förlänga mitt visa(kallar det för visa) hade jag alla papper iordning förutom att jag hade glömt min bankbok. Hade med mig Intyg från banken på låsta medel,mitt pass,foton m.m

Men problem var att hon ville se min bankbok live. Ok,sa jag...kommer med den i morgon. Men tydligen hade min

stora charm och mitt vackra utseende gjort intyg. Hon förlängde mitt visa med tre månader och pangade i en stämpel

i mitt pass. Hon sa med ett stort leende, hoppas tre månader räcker för att komma tbx. Kom tbx efter 3 månader och fick

ett år stämplat i passet!! Totalt 1år+3 månader.

Så visst är det upp till den enskilde tjänstemannen/kvinnan.

Se stämplarna i mitt tidigare inlägg.

 

 

Jo, men klargjorde du för tjänstemannen på din klockrenaste svenska att det är uppehållstillstånd du avser att förnya eller om du ska förlänga ditt visum?

 

 

Det är DÄR den stora skilnaden ligger!

Papper hit eller dit och tjänstefolk och tjänstehjon, so what.

 

Fattar du inte att dom kan bli konfunderade om du avser att söka UT (UU-TE, JU-TII, Uppehålls Tillstånd eller hur man nu fonetiskt ska uttrycka det) eller bara förlängning av ditt visum.

 

 

 

 

 

 

Jaja, dessa stolpskott på immigration som inte förstår sig på vanlig rikssvenska.

 

 

 

 

Hoppas jag inte stökade till det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har 40 sidor och 10 år på mitt finska pass.  :wink:

 

Jo, men i Sverige så åldras man dubbelt så fort jämfört med Finland, så de behöver ett aktuellt foto lite då och då. Eller kan det ha något att göra med att de vill sälja nya pass lite oftare?

Missade tyvärr erbjudandet för några år sedan att utan kostnad få medborgarskap och Finskt pass gratis.  :(

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Jo, men i Sverige så åldras man dubbelt så fort jämfört med Finland, så de behöver ett aktuellt foto lite då och då. Eller kan det ha något att göra med att de vill sälja nya pass lite oftare?

Missade tyvärr erbjudandet för några år sedan att utan kostnad få medborgarskap och Finskt pass gratis.  :(

 

Det kan väl ändå inte vara en förmögenhet det handlar om, om det nu skulle vara så att du verkligen behöver eller vill ha ett finskt medborgarskap

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men klargjorde du för tjänstemannen på din klockrenaste svenska att det är uppehållstillstånd du avser att förnya eller om du ska förlänga ditt visum

 

 

Hehe, där har du en poäng. Det spelar nog ingen roll om Uncen, hela MPR samt f-n och hans moster anser att Poffas "Pensionärsvisa" inte är ett Visum utan ett uppehållstillstånd så lär det lär knappast förändra inställningen på den tjänsteman han hade att göra med på  sitt Immigration.

 

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul tråd. Groggen är upphälld och nu vill jag också vara med lite. :)

 

Så.. hmmm.. i mina pass står det "Extension of stay is permitted to..." på varenda förlängning.

Ingenstans står det "Extension of visa". Inte heller finns någon referens till något specifikt visum i någon förlängning.

 

Om man nu verkligen hade förlängt ett visas giltighet, så borde ju detta stå någonstans.

T.ex med en ordalydelse liknande "Visum med nummer XXXX förlängs härmed till den dd/mm-yyyy".

 

När man sökt förlängning så har man dessutom fått söka nya inresetillstånd.

Om det verkligen var ens visum som förlängdes så borde ju det multi-entry tillstånd man hade i visumet fortsatt gälla.

 

Det som förlängts är istället, enligt ALLA stämplar, ett "stay" ( vilket av ren tillfällighet översätts till '"uppehålla" enligt google. :) )

 

post-10552-0-49050000-1371241509.jpg

 

Men det är nog ett "visa extension" i alla fall. Har Thai immigration sagt så, så är det ju så.

De har naturligtvis koll och alltid rätt. Oavsett vad lagar och andra människor säger. 

 

Speciellt rätt har de ju i sina engelska översättningar som alltid är otvetydiga och aldrig går att misstolka.  :)

 

Och att thai immigration skulle ha fel i någon olycklig översättning är ju ungefär lika sannolikt som att en forumkombatant skulle kalla sina upphållstillstånd för visum och sedan erkänna att man översatt slarvigt i sin svenska beskrivning.

 

Alltså ungefär lika med noll. Så det var nog en visa extension ändå. :)

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Kul tråd. Groggen är upphälld och nu vill jag också vara med lite. :)

 

Så.. hmmm.. i mina pass står det "Extension of stay is permitted to..." på varenda förlängning.

Ingenstans står det "Extension of visa". Inte heller finns någon referens till något specifikt visum i någon förlängning.

 

Om man nu verkligen hade förlängt ett visas giltighet, så borde ju detta stå någonstans.

T.ex med en ordalydelse liknande "Visum med nummer XXXX förlängs härmed till den dd/mm-yyyy".

 

När man sökt förlängning så har man dessutom fått söka nya inresetillstånd.

Om det verkligen var ens visum som förlängdes så borde ju det multi-entry tillstånd man hade i visumet fortsatt gälla.

 

Det som förlängts är istället, enligt ALLA stämplar, ett "stay" ( vilket av ren tillfällighet översätts till '"uppehålla" enligt google. :) )

 

attachicon.gifpass.jpg

 

Men det är nog ett "visa extension" i alla fall. Har Thai immigration sagt så, så är det ju så.

De har naturligtvis koll och alltid rätt. Oavsett vad lagar och andra människor säger. 

 

Speciellt rätt har de ju i sina engelska översättningar som alltid är otvetydiga och aldrig går att misstolka.  :)

 

Och att thai immigration skulle ha fel i någon olycklig översättning är ju ungefär lika sannolikt som att en forumkombatant skulle kalla sina upphållstillstånd för visum och sedan erkänna att man översatt slarvigt i sin svenska beskrivning.

 

Alltså ungefär lika med noll. Så det var nog en visa extension ändå. :)

Bra observerat Buzzen karma för det. Sedan att thai använder de engelska ord som dom tror att falanger förstår är ju en sak...

Det är ju bara så himla krångligt med översättningar till svenska. Extension of stay översattes av en medlem till

"förlängning av vistelse i landet ifråga" för det stod så i google. Man undrar ju då vad heter EGENTLIGEN uppehållstillstånd

med ett annat ord på svenska?? Inte förlängning av vistelse i landet? :nono:  :nono:  :nono:

 

Ja ett svårt ämne det här... :24:  :24:  :24:

 

uncen...

Ändrades av uncen
Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Vi hade ju en frågeställning som upprörde flera stycken och det var att jag påstod att det heter förlängning av uppehållstillståndet, eller förlängning av extension of stay. Flera stycken av Er andra påstod att det var fel och att det handlar om en VISA-förlängning (extension) och där gick då åsikterna isär.

 

Motståndarna försökte väl att googla fram via en översättning så de skulle få rätt. Jag själv kände att jag nog inte riktigt nådde fram till er av olika orsaker, Ni påstod att jag hade fel p.gr.a. ett antal olika orsaker. Jag påstår idag ävenledes att ni har fel och extension of stay är en förlängning av uppehållstillståndet och ICKE en förlängning av VISAT.

 

Mina egna kunskaper i ämnet brukar jag tillgodogöra mig ifrån det forum som kan mest om dessa saker och det är utan den minsta tvekan THAIVISA.COM... Jag frågade därför killarna där om hjälp att förklara så att ni skulle förstå hur det fungerar. jag hoppas att det svaret jag fick nedan på engelska skall klargöra och förstås, så ni vet att det alltså ICKE handlar om att förlänga ett VISA...

 

Quote

The application is form TM.7 (application for extension of temporary stay).  It allows you to stay longer on your current stay only.

 

A visa allows entry into Thailand for a specific period of time.  The TM.7 extends that period of time only - it does not extend the ability to entry Thailand.

 

The reason for calling it a visa extension of stay is that it has to be based on a visa entry of some type.  But it is the stay that is being extended - not the visa.  You can continue to extend your stay without a new visa it you meet the extension of stay conditions.

Lopburi3

Unquote

 

Så hoppas att allt är klart med detta då..

 

uncen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen
Vi hade ju en frågeställning som upprörde flera stycken och det var att jag påstod att det heter förlängning av uppehållstillståndet, eller förlängning av extension of stay. Flera stycken av Er andra påstod att det var fel och att det handlar om en VISA-förlängning (extension) och där gick då åsikterna isär.

 

Motståndarna försökte väl att googla fram via en översättning så de skulle få rätt. Jag själv kände att jag nog inte riktigt nådde fram till er av olika orsaker, Ni påstod att jag hade fel p.gr.a. ett antal olika orsaker. Jag påstår idag ävenledes att ni har fel och extension of stay är en förlängning av uppehållstillståndet och ICKE en förlängning av VISAT.

 

Mina egna kunskaper i ämnet brukar jag tillgodogöra mig ifrån det forum som kan mest om dessa saker och det är utan den minsta tvekan THAIVISA.COM... Jag frågade därför killarna där om hjälp att förklara så att ni skulle förstå hur det fungerar. jag hoppas att det svaret jag fick nedan på engelska skall klargöra och förstås, så ni vet att det alltså ICKE handlar om att förlänga ett VISA...

 

Quote

The application is form TM.7 (application for extension of temporary stay).  It allows you to stay longer on your current stay only.

 

A visa allows entry into Thailand for a specific period of time.  The TM.7 extends that period of time only - it does not extend the ability to entry Thailand.

 

The reason for calling it a visa extension of stay is that it has to be based on a visa entry of some type.  But it is the stay that is being extended - not the visa.  You can continue to extend your stay without a new visa it you meet the extension of stay conditions.

Lopburi3

Unquote

 

Så hoppas att allt är klart med detta då..

 

uncen...

 

På vilket sätt underlättar ordmärkeri ansökning av extension of stay?

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
På vilket sätt underlättar ordmärkeri ansökning av extension of stay?

Ett exempel som kanske kan ske när allting blandas och man inte fattar vad man håller på med..

Inne på Immigration när man kommer dit:- "hello I want to extend my VISA".. Dom svarar dig - "sorry Sir,

you have to go outside Thailand to do that"..

 

och sedan är det igång ända tills du kommer på att använda korrekta termer och förklara att du vill förlänga din extension of stay...

Så ordmärkeri kan vara bra om det används i ett positivt syfte faktiskt knasen..

 

uncen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen
Ett exempel som kanske kan ske när allting blandas och man inte fattar vad man håller på med..

Inne på Immigration när man kommer dit:- "hello I want to extend my VISA".. Dom svarar dig - "sorry Sir,

you have to go outside Thailand to do that"..

 

och sedan är det igång ända tills du kommer på att använda korrekta termer och förklara att du vill förlänga din extension of stay...

Så ordmärkeri kan vara bra om det används i ett positivt syfte faktiskt knasen..

 

uncen...

 

Så kan det säkert vara men Poffa´s problem bestod ju i krångel av intyg från banken och det hade nog knappast avhjälps av användandet av olika termer kring denna ansökan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi hade ju en frågeställning som upprörde flera stycken och det var att jag påstod att det heter förlängning av uppehållstillståndet, eller förlängning av extension of stay. Flera stycken av Er andra påstod att det var fel och att det handlar om en VISA-förlängning (extension) och där gick då åsikterna isär.

 

Motståndarna försökte väl att googla fram via en översättning så de skulle få rätt. Jag själv kände att jag nog inte riktigt nådde fram till er av olika orsaker, Ni påstod att jag hade fel p.gr.a. ett antal olika orsaker. Jag påstår idag ävenledes att ni har fel och extension of stay är en förlängning av uppehållstillståndet och ICKE en förlängning av VISAT.

 

Mina egna kunskaper i ämnet brukar jag tillgodogöra mig ifrån det forum som kan mest om dessa saker och det är utan den minsta tvekan THAIVISA.COM... Jag frågade därför killarna där om hjälp att förklara så att ni skulle förstå hur det fungerar. jag hoppas att det svaret jag fick nedan på engelska skall klargöra och förstås, så ni vet att det alltså ICKE handlar om att förlänga ett VISA...

 

Quote

The application is form TM.7 (application for extension of temporary stay).  It allows you to stay longer on your current stay only.

 

A visa allows entry into Thailand for a specific period of time.  The TM.7 extends that period of time only - it does not extend the ability to entry Thailand.

 

The reason for calling it a visa extension of stay is that it has to be based on a visa entry of some type.  But it is the stay that is being extended - not the visa.  You can continue to extend your stay without a new visa it you meet the extension of stay conditions.

Lopburi3

Unquote

 

Så hoppas att allt är klart med detta då..

 

uncen...

Hurra! Tvättstugepolisen har slagit till igen, en ludd-bandit mindre i världen att bli ilsken över.

 

Puh! Ja men då så kan Poffa och vi andra andas ut igen när allt är kristallklart. Fattar inte varför Poffa började klaga egentligen överhuvudtaget. :-)

Passade måhända ånkel kånkel på att fråga expertpanelen på thaivisa.com om begäran om dokument etc kan ändras/utökas av han/hon på andra sidan disken hos immigration när han/hon känner för det?  

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Hurra! Tvättstugepolisen har slagit till igen, en ludd-bandit mindre i världen att bli ilsken över.

 

Puh! Ja men då så kan Poffa och vi andra andas ut igen när allt är kristallklart. Fattar inte varför Poffa började klaga egentligen överhuvudtaget. :-)

Passade måhända ånkel kånkel på att fråga expertpanelen på thaivisa.com om begäran om dokument etc kan ändras/utökas av han/hon på andra sidan disken hos immigration när han/hon känner för det?  

 

/ SatanG

 

Tack så mycket, sicken trevlig kille, skall låta bli att lägga mig i i fortsättningen. Synd att få en massa tillmälen utav människor

som hellre slår än förstår... Du kan PM;a mig om du vill ha hjälp.55555

 

uncen...

Ändrades av uncen
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket, sicken trevlig kille, skall låta bli att lägga mig i i fortsättningen. Synd att få en massa tillmälen utav människor

som hellre slår än förstår... Du man PM;a mig om du vill ha hjälp.55555

 

uncen...

Men en sak, ett EXTENSION OF STAY BASED ON RETIREMENT . Det kan man väl förläng och även koppla till ett multi entry??

Så man kan köra på det så länge man vill, så länge man förnyar det i laga ordning och sköter sina 90 dagar.

Ändrades av roffe
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket, sicken trevlig kille, skall låta bli att lägga mig i i fortsättningen. Synd att få en massa tillmälen utav människor

som hellre slår än förstår... Du man PM;a mig om du vill ha hjälp.55555

 

uncen...

Bra svar på frågan ;-) Börjar det bli jobbigt att ducka för den och själva anledningen till Poffas problem? 

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Men en sak, ett EXTENSION OF STAY BASED ON RETIREMENT . Det kan man väl förläng och även koppla till ett multi entry??

Så man kan köra på det så länge man vill, så länge man förnyar det i laga ordning och sköter sina 90 dagar.

Multy entrence gar det att fa, kostade 3800 THB.

Att forlanga det sa det racker mer an ett ar gar daremot inte utan det skall goras ny ansokan med hela bibban av dokument!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Multy entrence gar det att fa, kostade 3800 THB.

Att forlanga det sa det racker mer an ett ar gar daremot inte utan det skall goras ny ansokan med hela bibban av dokument!

Jag menade inte förlänga så där, klart man måste söka nytt, det är ju Thailand.

Så farligt med papper är det väl inte. Mycket papper var det när vi sökte O-A

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Men en sak, ett EXTENSION OF STAY BASED ON RETIREMENT . Det kan man väl förläng och även koppla till ett multi entry??

Så man kan köra på det så länge man vill, så länge man förnyar det i laga ordning och sköter sina 90 dagar.

 

Rolf, pratar du om ett RE ENTRY PERMIT MULTIPLE ENTRIES eller pratar du om

ett Non immigrant O multiple entries?????

 

uncen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Rolf, pratar du om ett RE ENTRY PERMIT MULTIPLE ENTRIES eller pratar du om

ett Non immigrant O multiple entries? ????

 

uncen...

RE ENTRY PERMIT MULTIPLE ENTRIES. Jag menar har jag ett nu på denna resa och åker hem i Mars så vill jag ju komma in på det i Okt nästa år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
RE ENTRY PERMIT MULTIPLE ENTRIES. Jag menar har jag ett nu på denna resa och åker hem i Mars så vill jag ju komma in på det i Okt nästa år.

Rolf, har du ett RE ENTRY PERMIT MED MULTIPLE ENTRIES, så duger det gott så länge som ditt uppehållstillstånd är giltligt eller så länge som ett VISA är gällande.

 

uncen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Rolf, har du ett RE ENTRY PERMIT MED MULTIPLE ENTRIES, så duger det gott så länge som ditt uppehållstillstånd är giltligt eller så länge som ett VISA är gällande.

 

uncen...

Bra, jag var rädd för att jag blandat ihop begreppen igen :(  Men jag fixar det nog med din hjälp dvs. Jag får läsa på igen :) Ska sluta läsa Visa trådar blir bara rörigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...