Jump to content
IGNORERAD

Thailand - Ibland blir det bara för mycket.


Poffa

Recommended Posts

Oregistrerad
Samma här och om det sedan på svenska kallas för förlängning av Visa eller för uppehållstillstånd eller för nåt annat ger jag blanka tusan i, huvudsaken att det funkar.

 

Fritz..

Ja och med det så är allting löst och alla är lika nöjda och glada och fortsatt förundrande hur det hela fungerar. Det

är livsfarligt Fritz att resonera på det sättet, du kommer aldrig att lära dig nånting, men Ok blir du lycklig så varför inte...

 

För övrigt Jive fanns det en fråga inbakad i din post eller????

 

uncen...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 221
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Poffa

    19

  • Surin P3

    17

  • Nemo

    15

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Samma här och om det sedan på svenska kallas för förlängning av Visa eller för uppehållstillstånd eller för nåt annat ger jag blanka tusan i, huvudsaken att det funkar.

 

Fritz..

 

Tror det kallas förlängning av uppehållstillsånd, ditt visa är redan förbrukat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det kallas förlängning av uppehållstillsånd, ditt visa är redan förbrukat.

Ok men vad blir det för praktisk skillnad för mig när mitt Visa är förbrukat och jag skaffar mig förlägning av uppehållstillstånd i stället ?

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja och med det så är allting löst och alla är lika nöjda och glada och fortsatt förundrande hur det hela fungerar. Det

är livsfarligt Fritz att resonera på det sättet, du kommer aldrig att lära dig nånting, men Ok blir du lycklig så varför inte...

 

För övrigt Jive fanns det en fråga inbakad i din post eller? ???

 

uncen...

 

Nä, bara en kort beskrivning av min visumverklighet.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok men vad blir det för praktisk skillnad för mig när mitt Visa är förbrukat och jag skaffar mig förlägning av uppehållstillstånd i stället ?

 

Fritz..

 

Egentligen ingen alls, förutom att du kan inte lämna landet och behålla uppehållstillståndet om du inte köper ett re-entry permit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Nä, bara en kort beskrivning av min visumverklighet.

OK , låter bra...

 

Fritz, det är när man råkar in i problem, och problemet måste beskrivas för andra, så man kan få hjälp, som det blir kanske till ett stort problem om man inte kan eller förstår förhållandet med de olika sakerna och termerna.

Du ser ju bara här i denna tråden där detta är ett samtalsämne på nu 129 poster, och vi vet fortfarande inte med bestämdhet vad trådstartaren har för VISA eller om det är uppehållstillstånd som jag misstänkt hela tiden... 

 

Vi vet inte, så det är väl som i övriga livet,,,, information är aldrig fel tycker jag i alla fall

 

uncen..

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har EXTENSION OF STAY BASED ON MARRIAGE. och du har ett UPPEHÅLLSTILLSTÅND. och

efter 1 år så måste ditt UPPEHÅLLSTILLSTÅND förnyas igen, liksom varje kommande år... Så kalla

det aldrig ett VISA, det är fel..

Poffa Kan ha vad som helst, han säger att han har ett VISA... och har han ett VISA som baseras på att han

är gift så har han ett ; Non-Immigrant Visa category “O” (Spouse/Family), har han ett visa som baseras på att

han är retired så har han: Non-Immigrant Visa category “O” (Over 50years old and Retired) Eller så har han ett

Turist-VISA med kanske multiple entries som han förlänger. Detta VISA är ju giltligt i 6 månader

Så det är bara att välja..Men vi måste försöka att att hålla termerna korrekta... VISA är VISA och uppehållstillstånd

är ett uppehållstillstånd. Vet man inte skillnaden, eller har svårt att hålla isär dessa, så kommer

missförstånden att stå som spön i backen...

uncen..

Jag antar att du har samma som jag har Uncen;

Non immigrant visa "B" (spouse/family)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag antar att du har samma som jag har Uncen;

Non immigrant visa "B" (spouse/family)?

 

"B" står för business och har inget med familj att göra.

 

Undrar vem som snurrar till det ännu mer i nästa inlägg... Hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Non B och det räcker att jag visar 40.000 baht pga att jag är gift med en thai national.

Hade jag inte varit gift hade jag varit tvungen att visa 50.000 baht och minst 4 thai anställda i min firma.

Eller hur P3?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Non B och det räcker att jag visar 40.000 baht pga att jag är gift med en thai national.

Hade jag inte varit gift hade jag varit tvungen att visa 50.000 baht och minst 4 thai anställda i min firma.

Eller hur P3?

 

Ska nu säga att jag inte är riktigt säker.

 

Men det finns säkert nån som kan verifiera eller motsäga, det du skriver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Non B och det räcker att jag visar 40.000 baht pga att jag är gift med en thai national.

Hade jag inte varit gift hade jag varit tvungen att visa 50.000 baht och minst 4 thai anställda i min firma.

Eller hur P3?

 

Läser här:

http://www.mfa.go.th/main/en/services/123/15388-Non-Immigrant-Visa-%22B%22-(for-Business-and.html

 

Inget om 50.000. Bara 40.000 Baht. Eller så ser det ut som det räckt med 20.000 om du inte haft familj. ???

Ändrades av Surin P3
Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar rätt krångligt, tur man inte jobbar i Thailand.  :D

 

Ja, faktiskt. :)

 

Jag vägrar till exempel att förlänga mitt visum till ett "extension of stay", och åker hellre på en liten semester till utlandet och fixar mitt non immigrant visum där istället.

Tycker det är så mycket mindre krångel.

 

Men det beror också på att det är så nära till gränsen för att få ny 90-dagars stämpel.

Hade det varit längre skulle jag nog funderat på att genomlida den thailändska immigrationsmyndigheten istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa MPR:are ute i den thailändska obygden!

 

Här i Pattis går det smidigt och lätt hos Immigration och den här tråden har ju verkligen gett er verktygen som ni behöver för att övertyga er dam om den stora fördelen med att flytta hit - och det är ju innerst inne hit ni egentligen vill. :wink:

 

Ta nu chansen vetja, så kan vi lyfta MPR-träffarna till en högre nivå. :crazy:

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
//.Det är nästan så att det får bli en pilsner för lugna ner nerverna. Och sänka blodtrycket.

 

:-)

 

Tack Poffa för att du delgav oss det arbete som du lagt ner för att förlänga visa eller uppehållstillstånd, eller vad det nu blev.

Jag förstår att även en lugn och sansad individ som du har svårt att bara knyta nävarna i fickorna när man står där och försöker övertyga personalen om saker som tycks ologiska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Jag antar att du har samma som jag har Uncen;

Non immigrant visa "B" (spouse/family)?

 

Nä har ett non imm O..

 

För min del i alla fall så anser jag pappersmässigt att extension of stay är fullständigt överlägset än att fippla med en massa krav

som de skall ha för ett non immigrant. Men jag förstår helt fullt och fast Surin P3 som har så himla nära till gränsen, och kan göra

sina 90 dagars där på ett kanske väldigt enkelt sätt.

 

jag själv bor i Chaiyaphum, jag har 12 mil till Khon Kaen och upp till närmaste gräns har jag 35 mil en väg, och DET är absolut inget alternativ för min egna del.

 

uncen

Ändrades av uncen
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bor också här permanent (sen 99)

Du säger att du har ett Non O.

I en annan tråd förstår jag att du jobbar med att importera folks flyttgods.

Hur går det ihop med ett Non B?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag förstår helt fullt och fast Surin P3 som har så himla nära till gränsen, och kan göra sina 90 dagars där på ett kanske väldigt enkelt sätt.
 

 

Jo, för mig är skillnaden ca 5 minuter.

Immigrationskontoret tar jag mig till på ca 45 minuter och till gränsen tar det ca 50.

 

Det enda problemet med detta är att passet tar som slut pga brist på sidor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Jag bor också här permanent (sen 99)

Du säger att du har ett Non O.

I en annan tråd förstår jag att du jobbar med att importera folks flyttgods.

Hur går det ihop med ett Non B?

Det är ganska enkelt. Jag arbetar med olika företag i Sverige och arbetar inte aktivt här i Thailand, det gör andra bolag för mig. Jag är som spindeln i nätet och ser till att allt fungerar..

 

uncen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ganska enkelt. Jag arbetar med olika företag i Sverige och arbetar inte aktivt här i Thailand, det gör andra bolag för mig. Jag är som spindeln i nätet och ser till att allt fungerar..

uncen...

men du bor på heltid i Thailand?

Betalar du skatt här i Thailand då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, faktiskt. :)

 

Jag vägrar till exempel att förlänga mitt visum till ett "extension of stay", och åker hellre på en liten semester till utlandet och fixar mitt non immigrant visum där istället.

Tycker det är så mycket mindre krångel.

 

Men det beror också på att det är så nära till gränsen för att få ny 90-dagars stämpel.

Hade det varit längre skulle jag nog funderat på att genomlida den thailändska immigrationsmyndigheten istället.

 

När du reser på semester och söker nytt visa räcker det med att öka över gränsen och hur många dagar måste du var ur Thailand. Exempel räcker det med att åka till Cambodja eller Laos.

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
När du reser på semester och söker nytt visa räcker det med att öka över gränsen och hur många dagar måste du var ur Thailand. Exempel räcker det med att åka till Cambodja eller Laos.

10 minuter räcker gott. Grejen är att du skall vara UR landet, och det handlar alltså inte om någon tid alls. Så gå över gränsen, gör en helomvändning och tillbaka igen,. de funkar bra...

 

uncen...

Link to comment
Dela på andra sajter

När du reser på semester och söker nytt visa räcker det med att öka över gränsen och hur många dagar måste du var ur Thailand. Exempel räcker det med att åka till Cambodja eller Laos.

 

Jag åker hemifrån ca kl. 8.00, framme vid gränsen vid 9.00 säger vi.

Stämplar ut ur Thailand, in och ut ur Kambodja och in igen i Thailand kl. 9.30 och är hemma en timme senare med lite finsk choklad och riktig whisky ifrån Tax Freen på Kambodjanska sidan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

men du bor på heltid i Thailand?

Betalar du skatt här i Thailand då?

 

Företaget i Sverige arbetar aktivt med kunderna, Jag arbetar inte i Thailand.

 

uncen..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag åker hemifrån ca kl. 8.00, framme vid gränsen vid 9.00 säger vi.

Stämplar ut ur Thailand, in och ut ur Kambodja och in igen i Thailand kl. 9.30 och är hemma en timme senare med lite finsk choklad och riktig whisky ifrån Tax Freen på Kambodjanska sidan.

 

Hur ofta måste du byta ut passet på grund av slut på sidorna?   :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...