Jump to content
IGNORERAD

Thailand - Ibland blir det bara för mycket.


Poffa

Recommended Posts

Kenneth4618

Så blev IL inblandad i denna tråd också :crazy:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 221
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Poffa

    19

  • Surin P3

    17

  • Nemo

    15

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej, Med en sådan attityd som dem Thailändska myndigheterna har mot Faranger som vill leva sina dagar där med sina nära o kära ar det rent beglligt att dem gör som dem gör, där av kommer jag ALDRIG att helt flytta ner till LOS,Det är ju en sådan otrevlig attityd mot oss faranger, man blir ju bara så frustrerad när man skall ha med deras myndigheter att göra , så för min del blir det bara några månader om året där nere, och då kommmer jag att ansöka visa ifrån ambassaden i Stockholm så kanske man slipper sur kärringarna på emigrationcenterna.mina pengar kan jag lägga på något annat trevligare ställe dom resterande månaderna på året. :14:

 

Hittills när det gällt visarun, körkort, gula boken, registrera svensk vigsel i Thailand har jag aldrig haft några problem, om man bortser från väntetiderna. Men att få ett thailändskt körkort på 30 minuter får väl anses acceptabelt och att chefen för amphur vill ta ett foto av oss i deras bröllopsstol trots att vi inte gift oss där är väl ganska positivt.

Men det är väl som i Sverige: Råkar man ut för surkärringar (som borde ha passerat klimakteriet) så är det bara att le eller hota med anmälan om tjänstefel.

Kärringjäveln på Skatteverket  i Sverige (förmodligen runt 60 år gammal) som tog emot min anmälan om flytt till Thailand och samtidigt tog emot min ansökan om SINK förklarade för mig att jag aldrig kunde få SINK eftersom pengarna var intjänade i Sverige. Vad kärringjäveln uppenbarligen inte kände till trots att: "Jag har ju bara jobbat i 40 år med utlandsbeskattning", var att SINK bestäms efter var man bor när pengarna betalas ut.

Jag kunde riktigt se hur det lyste ur ögonen på henne: Gammal gubbe som skall flytta till Thailand och k**lla runt bland unga tjejer. Det är sånt som gör att jag vill kräkas på Sverige. 

Fy fan för feministernas högborg = Sverige.

Ändrades av Kollba

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemen du tar upp bör ingå i de flestas beslutsunderlag för val av land att pensionera sig i.

Korruption, administrativt krångel och brist på logik som kan driva en svensk vän av ordning till en hjärnblödning.

 

Har för mig att en undersökning nyligen kom fram till att Thailand, med den undersökningens mått mätt

hamnade på niondeplatsen i en lista över länder som var fördelaktiga att bosätta sig i på ålderns höst.

 

Andra parametrar var rätten att äga land och bostad, skattetryck och möjlighet att välja klimat / väder.

 

Något land i Sydamerika hamnade i topp.

 

Antagligen välkomnas och respekteras främlingar där på ett helt annat sätt än i Thailand

där det nästan verkar som om man ska vara tacksam att man får stanna där fast man inte ligger någon till last

utan tvärt om bidrar med betydande resurser och skulle kunna bidra med ännu mera om bara man fick.

 

Det finns ju naturligtvis inte i Sydamerika.. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

 

Pröva att söka ED VISA (education VISA), reglerna är enklare.

 

Det finns ett antal skolor ( .t.ex.nära Pattaya) som erbjuder kurser som man inte behöver närvara på.. du får helt enkelt gå om klassen. Priset ligger på 20.000-30.000 Baht. T.ex. http://www.prolanguage.co.th tar 23.000 Baht för att utfärda ED papperen åt dig. De vill gärna att du visar dig där, ibland.. Andra skolor är rena VISA fabriker. Oftast tar västerlänningar engelska kurser eftersom man då kan hävda "se/hör vad hårt jag pluggar.. jag spikar engelska".

 

En av skolorna hade en checklista på hur man även kunde misslyckas med en så enkel sak som att fixa ett ED VISA.. man skall absolut inte ta med en bar-tjej till immigration. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittills när det gällt visarun, körkort, gula boken, registrera svensk vigsel i Thailand har jag aldrig haft några problem, om man bortser från väntetiderna. Men att få ett thailändskt körkort på 30 minuter får väl anses acceptabelt och att chefen för amphur vill ta ett foto av oss i deras bröllopsstol trots att vi inte gift oss där är väl ganska positivt.

Men det är väl som i Sverige: Råkar man ut för surkärringar (som borde ha passerat klimakteriet) så är det bara att le eller hota med anmälan om tjänstefel.

Kärringjäveln på Skatteverket  i Sverige (förmodligen runt 60 år gammal) som tog emot min anmälan om flytt till Thailand och samtidigt tog emot min ansökan om SINK förklarade för mig att jag aldrig kunde få SINK eftersom pengarna var intjänade i Sverige. Vad kärringjäveln uppenbarligen inte kände till trots att: "Jag har ju bara jobbat i 40 år med utlandsbeskattning", var att SINK bestäms efter var man bor när pengarna betalas ut.

Jag kunde riktigt se hur det lyste ur ögonen på henne: Gammal gubbe som skall flytta till Thailand och k**lla runt bland unga tjejer. Det är sånt som gör att jag vill kräkas på Sverige. 

Fy fan för feministernas högborg = Sverige.

 

Det är ju inte kul att råka ut för knepiga byråkrater, som Poffa har gjort. Jag har inte haft dessa problem i Chonburi, Pattaya och heller inte haft problem med tråkig attityd mot faranger, så det skiljer väl lite från plats till plats.

Men om man nu  jämför problem, som man kan stöta på i Thailand, med problem i Sverige, så tycker jag att Kollbas exempel från Sverige sammanfattar den sunkiga attityden i pekfingerlandet på ett väldigt bra sätt.

 

Att t ex vara singelman, 45+, normalinkomsttagare och med en normalt fungerande sexualdrift - då finns det tamejfan bättre platser på jorden, t ex Thailand, att tillbringa sina dagar än i Svedala.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

 

Tacka vet jag Immigration i Nong Khai där känner man sig välkommen och servicen är både bra, snabb och inga mutor begärs, samma sak med vårt kommunkontor i Phon Phisai trevlig personal och bra service, av inläggen att döma verkar det skilja väldigt mycket ifrån plats till plats hur det fungerar och hur man bemöts.

 

Själv skulle jag nog tolka personalens uppträdande mot Poffa som ett försök till att få en slant under bordet och hade dom fått det skulle det nog inte gjort något om en del papper var utgångna eller saknades.

 

När man läser sånt här blir man glad för att bo och ha verksamhet i Isaan.

 

Med vänlig hälsning isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle tro att de flesta imm. är ok. Om man inte gapar runt och skall DO anmäla Thai för diskriminering...

Ändrades av chiangmai
Link to comment
Dela på andra sajter

Har märkt att dom som luktar gammal fylla och svett ofta får problem, ibland när man sitter och väntar har man sett exempel på detta, det gäller att ta mössan i hand och uppföra sig.

 

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

Har märkt att dom som luktar gammal fylla och svett ofta får problem, ibland när man sitter och väntar har man sett exempel på detta, det gäller att ta mössan i hand och uppföra sig.

 

Ha det

 

Ska jag tolka det som en komplimang? Eller som det förbannat fräcka och oförskämda påhopp som det är?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska jag tolka det som en komplimang? Eller som det förbannat fräcka och oförskämda påhopp som det är?

Det var inte menat till dig bara vad jag har varit med om och sett här i Chiangmai.

 

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

Har märkt att dom som luktar gammal fylla och svett ofta får problem, ibland när man sitter och väntar har man sett exempel på detta, det gäller att ta mössan i hand och uppföra sig.

 

Ha det

Nej då, deras skitiga  attityd kan drabba vem som helst.

2010 när jag för 5e gången ,samma dag, bads om en ny kopia/Intyg/foto eller lösa problemet med pengar av sura ansikten gav jag upp.

Jag klär mig bra, uppför mig utan dålig attityd. Sa till dom att jag hellre betalar 10X mer och flyger till en ambassad i ett annat land och drog med ett leende.

Första gången frugan varit med, hon trodde inte det var sant hur dom missköter sig.

Blev Malaysia, inga problem och inga mutor..

Nu har jag ju ett jobb som gör att jag lämnar Thailand hyffsat ofta så det räcker med 30-dagars ankomst"visa" och sen får man som gift 60/90 dagars förlängning

på lokala immigration för 1900 baht beroende på vilket ljushuvud som räknar. Annars kan det ju vara trevligt att ta en weekendresa till Singapore eller annat valfritt ställe. 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Nej då, deras skitiga  attityd kan drabba vem som helst.

2010 när jag för 5e gången ,samma dag, bads om en ny kopia/Intyg/foto eller lösa problemet med pengar av sura ansikten gav jag upp.

Jag klär mig bra, uppför mig utan dålig attityd. Sa till dom att jag hellre betalar 10X mer och flyger till en ambassad i ett annat land och drog med ett leende.

Första gången frugan varit med, hon trodde inte det var sant hur dom missköter sig.

Blev Malaysia, inga problem och inga mutor..

Nu har jag ju ett jobb som gör att jag lämnar Thailand hyffsat ofta så det räcker med 30-dagars ankomst"visa" och sen får man som gift 60/90 dagars förlängning

på lokala immigration för 1900 baht beroende på vilket ljushuvud som räknar. Annars kan det ju vara trevligt att ta en weekendresa till Singapore eller annat valfritt ställe. 

 

Så är det. Att vara välklädd, ha alla dokument i ordning och uppföra sig väl hjälper givetvis men är ingen garanti; möter man fel person på fel dag så inser man hur långt från en fungerande rättsstat Thailand är och det är den lilla obehagskänslan som alltid förföljer en när ens rötter sätter sig allt djupare i den thailändska myllan. Jag har aldrig haft några problem med thailändska myndigheter och det finns alltid vägar runt alla normala problem men oavsett hur bra kontaktnät man lyckats bygga upp så kan man alltid, utan ens eget fel, råka korsa någon person som har ett ännu bättre kontaktnät och då kan det skita sig rejält.

Link to comment
Dela på andra sajter

farang som pratar flytande thai kanske har lättare för att "öppna dörrar"?... någon som har erfarenheter av det?

Link to comment
Dela på andra sajter

farang som pratar flytande thai kanske har lättare för att "öppna dörrar"?... någon som har erfarenheter av det?

Förmodligen, men jag har även hört motsatsen emedan dom då inte kan eller vågar säga vad som helst oupptäckt!

Dock inget jag drabbats av, kan alldeles för lite Thai!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
farang som pratar flytande thai kanske har lättare för att "öppna dörrar"?... någon som har erfarenheter av det?

 

Poffa talar flytande thai.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch

Har varit med om liknande de poffa beskriver iHua-hin och fått åkt upprepade ggr. till Bangkok

t.ex. men i tisdags var jag där för 90dgr. och förnya visa.Jag hade smuttat på en öl på vägen

dit så jag gick och pinkade i grannhuset.När jag kom tillbaka efter 5 minuter så sa min sambo

att du måste komma in.Jaha problems som vanligt tänkte jag men jag kom in och handläggaren

titta på mig och överlämnade passet med ett leende.Jag tackade så gott jag kan på thai.

Alltihopa max 15 min.Dom har börjat med en skrivservice i hua-hin som sitter utanför

kontoret och hjälper alla tillrätta och det är väldigt positivt.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
Kolmården?

 

Nej immigrationfängelset i Bangkok

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej immigrationfängelset i Bangkok

 

BTT

Du och Thailand finns inte.

Drömm på någongång kommer kanske du ochså till Thailand.

ps det är Xtrapris på 88an på seven.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har bott några år här och det stämmer att i vissa städer och områden är inte utlänningar eller Thailändare från andra provinser välkomna. Jag och frugan diskuterade detta i dag med annledning av det som hänt Poffa och vi tyckte båda två att det var synd att vi uppmärksammat detta först nu. Det är något som genomsyrar hela orten restauranger banker folk på marknader med mera. Vi kom så långt att vi började diskutera att flytta vi har aldrig mycket att göra med lokalbefolkningen oavsett var vi tidigare bott i Thailand. Men vi kom fram till att där det mest troliga är att man trivs är där det redan bor många utlänningar. De Thailändare som väljer att bo där och jobba där trivs med utlänningar och Thailändare från andra provinser de är helt enkelt mera öppna för skillnader.

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

Har märkt att dom som luktar gammal fylla och svett ofta får problem, ibland när man sitter och väntar har man sett exempel på detta, det gäller att ta mössan i hand och uppföra sig.

 

Ha det

 

Det roligaste inlägg på länge.

Bara att ta till sig, Poffa.

Deodorant är det som gäller på nästa visa-run.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Har bott några år här och det stämmer att i vissa städer och områden är inte utlänningar eller Thailändare från andra provinser välkomna. Jag och frugan diskuterade detta i dag med annledning av det som hänt Poffa och vi tyckte båda två att det var synd att vi uppmärksammat detta först nu. Det är något som genomsyrar hela orten restauranger banker folk på marknader med mera. Vi kom så långt att vi började diskutera att flytta vi har aldrig mycket att göra med lokalbefolkningen oavsett var vi tidigare bott i Thailand. Men vi kom fram till att där det mest troliga är att man trivs är där det redan bor många utlänningar. De Thailändare som väljer att bo där och jobba där trivs med utlänningar och Thailändare från andra provinser de är helt enkelt mera öppna för skillnader.

Hej

 

Har hört många framföra liknande åsikter när jag har besökt s.k turistorter eller platser där utlänningar samlas av någon anledning och det låter ju inte roligt, att särbehandlas negativt måste upplevas väldigt jobbigt om man inte har gjort något för att förtjäna detta, vi har ju själva ett hus 10-15 minuter ifrån Hua Hin och denna vintern besökte vi det inte alls, vi har totalt spenderat 3 veckor där på dom 3-4 år som frugan har ägt huset, vi kom ju över huset via släkt till släkten som hade ekonomiska problem och frugan köpte huset för att hjälpa dom och samtidigt göra en bra affär, jag tycker att folket är lite annorlunda där nere jämfört med Isaan och jag längtar hem varje gång jag är där även om det alltid är skönt att bada lite i havet och kunna äta färsk seafood.

 

När man läser och hör sånt här blir man än gladare över att ha sin släkt, vänner, hus och verksamhet i djupaste Isaan, här har jag aldrig upplevt någon negativ särbehandling utan snarare en positiv sådan, betalar inga falangpriser, blir positivt bemött av både myndigheter och befolkning, man uppmuntrar utlänningar till att arbeta och t.o.m polisen är vänliga och jag har inte betalat några böter på 28 år här uppe trots att jag aldrig bär hjälm och gärna tar en öl, efter alla dessa år trivs jag bara bättre och bättre för varje år i Isaan och jag har inte något att klaga på, jag upplever det faktiskt som lite av ett paradis på många sätt trots att det är landets fattigaste och folkrikaste landsdel.

 

Det är roligt att följa min kompis Belgaren (livvakten) upplevelser i grannbyn, han som flyttade till Isaan i vintras, det verkar gå bra för honom också, familjen är arbetsam och han började jobba på fälten med svärfar och sin fru direkt när huset var färdigt, dom utnyttjar all mark dom har till 100% t.o.m den egna trädgården runt huset används till odling, han kör det dom odlar och köper av grannar till marknaden varje dag och där säljer svärmor och frugans stora syster det dom har att saluföra t.ex chili, svamp, kokosnötter, blommor, frukt och grönsaker, ingen tittar snett på att han arbetar och myndigheterna är positiva och samarbetsvilliga på alla sätt, så alla verkar vara glada för att han flyttade dit, nu har dom fått en liten tös och allt rullar på och han trivs bra, han har tagit körkort, ordnat bankkonto och är inskriven i husboken, jag har inte hört honom beklaga sig över något ännu förutom att det hände att svärfar och släkt drack upp hans öl ibland direkt när han flyttade ned, men detta löste vi under tiden jag var där. 

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Det du beskriver Poffa är ett av många skäl till att jag vägrar bosätta mig permanent i Thailand. Kambodja är rena drömmen både vad gäller att starta företag och att bosätta sig; så även Malaysia.

Thailand lider av TRT (då menar jag inte bara partiet utan det faktum att man egentligen inte vill att vi faranger skall vara där.

En dröm, dock inte möjlig, vore att farangerna lämnar Thailand.
Då kanske det går upp ett ljus för dem.

 

Ursäkta att jag spydde ur mig men ibland så bara måste man :-)

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
Du och Thailand finns inte.

Drömm på någongång kommer kanske du ochså till Thailand.

ps det är Xtrapris på 88an på seven.

 

Vad är lite problem med bankkonton eller visa.

 

Jag har suttit två veckor på immigrationsfängelset i Bangkok.

 

Ni kan ju börja klaga när ni haft samma helvete

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Har varit med om liknande de poffa beskriver iHua-hin och fått åkt upprepade ggr. till Bangkok

t.ex. men i tisdags var jag där för 90dgr. och förnya visa.Jag hade smuttat på en öl på vägen

dit så jag gick och pinkade i grannhuset.När jag kom tillbaka efter 5 minuter så sa min sambo

att du måste komma in.Jaha problems som vanligt tänkte jag men jag kom in och handläggaren

titta på mig och överlämnade passet med ett leende.Jag tackade så gott jag kan på thai.

Alltihopa max 15 min.Dom har börjat med en skrivservice i hua-hin som sitter utanför

kontoret och hjälper alla tillrätta och det är väldigt positivt.

Var det en söt liten tjej i 20 års åldern som skötte skrivservicen?

Haha, sist jag va där så hjälpte hon mig och det slutade med en middagsdate där jag blev varse om att här skulle man få gifta sig om man ville, 23 bast va hon och pappa pensionerad polis så det hoppade jag. Men trevlig tjej och perfekt att slippa skriva ansökan själv :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...