Jump to content
IGNORERAD

Thailand - Ibland blir det bara för mycket.


Poffa

Recommended Posts

Enligt chefen på immigration i Ayutthaya är det 6 månader. Och säger hon 6 månader så är det 6 månader som gäller i Ayutthaya. Oavsett vad som står i lagboken. 

 

Jo du har nog rätt, men på rent jävelskap så kan du klaga på detta hos hennes överordnade, så kanske hon får en knäpp på näsan. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 221
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Poffa

    19

  • Surin P3

    17

  • Nemo

    15

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Flytta till Phuket eller Phangna där är det inga som helst problem

 

Phuket vet jag är väldigt smidigt. Framför allt om man blandar in en 500 hundring i pappersbunten.

 

Förvandlade bl.a. ett turistvisa till ett pensionärsvisa där. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppehållstillstånd i Sverige kontraThailand är två helt olika saker.Jag har erfarenhet av bägge system. I Thailand är det en ekonomisk fråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Poffa!

 

Sätt dej nu vid datorn, läs lite svenska tidningar och ta del av det rådande svenska "bruset", så framstår dina olägenheter i Ayutthaya som försumliga och du blir tacksam att du bor där du bor.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Poffa!

 

Sätt dej nu vid datorn, läs lite svenska tidningar och ta del av det rådande svenska "bruset", så framstår dina olägenheter i Ayutthaya som försumliga och du blir tacksam att du bor där du bor.

 

Jag är tacksam att jag bor där där jag gör. Men fy fan för byråkrater och paragrafryttare. Oavsett om de är i Sverige eller Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hade blivit dags för den årliga visaförlängningen. Som inleds med ett besök på banken för att få ut ett intyg på att jag har ett bankkonto med tillräckligt med likvida medel.

 

Man kan ju tycka att det är lite överkurs att man ska visa upp ett intyg på att man har en bankbok. Borde det inte räcka med att man visar upp själva bankboken på Immigration men det är väl för okomplicerat ?

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är något som retaren mig i Thailand så är det emigration och den går inte att välja bort. Tur man inte är Thailändare som skall behöva stå ut med dessa sadister i uniformer överallt.

Ändrades av saobaht

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

Förr gick det bra att åka till något bra"immigration". Numera måste man tyvärr åka till det som ens adress tillhör.

 

Ska sägas att de första åren här när Ayutthaya hade ett litet "miniimmigration" gömt innanför fotbollsplanen var det aldrig några problem. Numera har vi ett nybyggt mitt inne i stan med en massa ny personal. Några riktiga byråkrater och paragrafryttare.

 

 

Håller med dig till 100% den gamla var trevligare inga bekymmer, men vid det nya immigration är sig inte samma som gången före samma bekymmer med mig med nar jag skaffar papper för att förnya körkortet babbel babbel bara sitta och räkna nummer typ för att få nerverna att lugna ner sig.

Hoppas allt löste sig för dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där "Tjena!" irriterar mig ungefär lika mycket som "Herr Chang har talat"  :ok:  :ok:

Tjena!

Har du problem med mitt. Tjena??

Jag har bara problem med din avatar..kyckling, fegast i hönsgården :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Har du problem med mitt. Tjena??

Jag har bara problem med din avatar..kyckling, fegast i hönsgården :crazy:

 

Ja, jag har problem med både "tjena" och "hr chang har talat" :P 

Men ni båda skriver oftast läsvärda inlägg så jag får ta det onda med det goda =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag har problem med både "tjena" och "hr chang har talat" :P 

Men ni båda skriver oftast läsvärda inlägg så jag får ta det onda med det goda =)

Tjena!

Ok...karma för det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Poffa var det på lokalkontoret du hade öppnat kontot.

 

Efter att ha blivit nekat konto på alla banker inne i Ayutthaya lyckades jag till slut få öppna ett konto på samma bank som Damen använde i lilla Nakhon Luang. Var för 6 år sen.

 

För att öppna bankkonto eller ta körkort i Ayutthaya krävs arbetstillstånd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju tycka att det är lite överkurs att man ska visa upp ett intyg på att man har en bankbok. Borde det inte räcka med att man visar upp själva bankboken på Immigration men det är väl för okomplicerat ?

 

Fritz..

 

Det räcker inte med intyg. Man måste även ha med sig bankboken. Uppdaterad senast dagen innan. Hade jag missat förre året och fick rusa ut och göra ett uttag för att få en ny uppdatering av boken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det räcker inte med intyg. Man måste även ha med sig bankboken. Uppdaterad senast dagen innan. Hade jag missat förre året och fick rusa ut och göra ett uttag för att få en ny uppdatering av boken.

 

Det går också att stoppa in bankboken i automaten utanför banken för en uppdatering, utan att göra en en transaktion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemen du tar upp bör ingå i de flestas beslutsunderlag för val av land att pensionera sig i.

Korruption, administrativt krångel och brist på logik som kan driva en svensk vän av ordning till en hjärnblödning.

 

Har för mig att en undersökning nyligen kom fram till att Thailand, med den undersökningens mått mätt

hamnade på niondeplatsen i en lista över länder som var fördelaktiga att bosätta sig i på ålderns höst.

 

Andra parametrar var rätten att äga land och bostad, skattetryck och möjlighet att välja klimat / väder.

 

Något land i Sydamerika hamnade i topp.

 

Antagligen välkomnas och respekteras främlingar där på ett helt annat sätt än i Thailand

där det nästan verkar som om man ska vara tacksam att man får stanna där fast man inte ligger någon till last

utan tvärt om bidrar med betydande resurser och skulle kunna bidra med ännu mera om bara man fick.

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

Det går också att stoppa in bankboken i automaten utanför banken för en uppdatering, utan att göra en en transaktion.

 

Bankboken var uppdaterad. Men eftersom att senaste transaktion var nån vecka gammal så var det datumet inte godkänt. Jag var alltså först tvungen att göra att transaktion för att få en transaktion med dagens datum.(Som bevis på att kontot inte var tömt). Sen uppdatera boken. Sen ta nya kopior.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha blivit nekat konto på alla banker inne i Ayutthaya lyckades jag till slut få öppna ett konto på samma bank som Damen använde i lilla Nakhon Luang. Var för 6 år sen.

 

För att öppna bankkonto eller ta körkort i Ayutthaya krävs arbetstillstånd!

 

Ayutthaya verkar inte vara ett trevligt ställe skriv dig hos någon annan så att du slipper deras emigration och skicka en pass kopia varje 90 dagar.

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

Bankboken var uppdaterad. Men eftersom att senaste transaktion var nån vecka gammal så var det datumet inte godkänt. Jag var alltså först tvungen att göra att transaktion för att få en transaktion med dagens datum.(Som bevis på att kontot inte var tömt). Sen uppdatera boken. Sen ta nya kopior.

 

Märkligt, sist jag fick mitt brev från banken (Bangkok Bank) som var 3 dagar gammalt på grund av helger, så åkte jag till en Bangkok Bank ock stoppade in bankboken i automaten utanför banken och fick en uppdatering med dagens datum i boken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja där ser man. Där har vi anledningen till att jag förlänger mitt non immigrant i Stockholm på ambassaden varje år.

Där har dom ju åtminstone lite hjärna för vilka papper som begärs in.

Sist ville dom ha kopia på min fru,s husbok dock. Som tur var av en händelse så låg den i hennes väska och hon var med. Så jag slapp komma tillbaka dagen efter.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Beklagligt med alla nymodigheter som dom hittar på lokalt, det som gör det hela yttrligare klurigt är ju att dom kan sätta vilka regler som helst i spel dag från dag, det har den där lilla paragrafen längst ner med liten text sett till, fritt översatt: Det är alltid upp till den lokala officeren att avgöra varje fall efter sitt eget omdöme

Kunde ju lika bra stå, Du får vad du betalar för!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så fungerar IL:s idealregering...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är väl att de har livstids annställningar. Tror det är så långt i från röda du kan komma.

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, Med en sådan attityd som dem Thailändska myndigheterna har mot Faranger som vill leva sina dagar där med sina nära o kära ar det rent beglligt att dem gör som dem gör, där av kommer jag ALDRIG att helt flytta ner till LOS,Det är ju en sådan otrevlig attityd mot oss faranger, man blir ju bara så frustrerad när man skall ha med deras myndigheter att göra , så för min del blir det bara några månader om året där nere, och då kommmer jag att ansöka visa ifrån ambassaden i Stockholm så kanske man slipper sur kärringarna på emigrationcenterna.mina pengar kan jag lägga på något annat trevligare ställe dom resterande månaderna på året. :14:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...