Jump to content
IGNORERAD

Ny Dator


Nemo

Recommended Posts

Har nu införskaffat en ny dator (desktop) och har en fråga ang. formattering av Win 7. Windows är installerat på den nya hårddisken, men jag vill stoppa in min gamla hårddisk eftersom jag har en massa musik och filmer på den den.

 

Vad jag vill göra är att formattera C på den gamla hårddisken som innehåller Windows 7, för att det inte skall bli några konflikter med Windows som är installerat på den nya hårddisken.

 

Hur gör jag då, stoppar jag bara i installationsdisketten och avbryter när formatteringen är skedd?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 27
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nemo

    8

  • Myran

    5

  • Swift 4X4

    3

  • Moritz

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Om du startar upp det windows som ligger på den nya hårddisken så är det väl bara att formatera den gamla hårddsiken genom att gå in i "Min Dator"? Eller har jag missuppfattat vad du vill åstadkomma? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Byt brygga på den gamla hårddisken från MASTER till SLAVE. Koppla in den och sedan är det bara att köra.

Kör du den som MASTER så kommer du att ha konflikter varje gång du startar dator. Gäller för både IDE och SATA diskar

post-10495-0-51378400-1370605683.jpg  Kolla på din gamla disk hur du ska koppla bryggan. 

post-10495-0-51378400-1370605683.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
Byt brygga på den gamla hårddisken från MASTER till SLAVE. Koppla in den och sedan är det bara att köra.

Kör du den som MASTER så kommer du att ha konflikter varje gång du startar dator. Gäller för både IDE och SATA diskar

attachicon.gifimages.jpg  Kolla på din gamla disk hur du ska koppla bryggan. 

 

 

SATA har väl inte master/slav-byglingar ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du startar upp det windows som ligger på den nya hårddisken så är det väl bara att formatera den gamla hårddsiken genom att gå in i "Min Dator"? Eller har jag missuppfattat vad du vill åstadkomma? :)

 

Jag vill ta bort windows från den gamla hårddisken.

Link to comment
Dela på andra sajter

SATA har väl inte master/slav-byglingar ?

Ibland de äldre av SATA 1 kan ha det. Man måste kolla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill ta bort windows från den gamla hårddisken.

 

 

Sedan tar du bort windows genom att formatera C partitionen. Frågan är om du har fler partitioner som du har sparat saker på.

Har du bara C och allt på den då måste du flytta alla dina saker till nya disken och formatera den gamla efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan tar du bort windows genom att formatera C partitionen. Frågan är om du har fler partitioner som du har sparat saker på.

Har du bara C och allt på den då måste du flytta alla dina saker till nya disken och formatera den gamla efter.

 

Jag har musik och filmer mm. på D och E.  Vill bara formattera C där Windows ligger. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill ta bort windows från den gamla hårddisken.

 

Kolla först vilken typ av hårddisk du har, men om du har en hyfsat ny SATA så ska det bara vara att koppla in den i datorn, och sedan gå in i BIOS och ställa in "boot order" så att den nya disken står först; då kommer du att starta upp med ditt nya windows. Sen är det bara att gå in i "min dator", högerklicka på den partition som du vill formatera, och välja formatera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla först vilken typ av hårddisk du har, men om du har en hyfsat ny SATA så ska det bara vara att koppla in den i datorn, och sedan gå in i BIOS och ställa in "boot order" så att den nya disken står först; då kommer du att starta upp med ditt nya windows. Sen är det bara att gå in i "min dator", högerklicka på den partition som du vill formatera, och välja formatera.

 

Kollade detta, men får inte fram ett val som gör en formatering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade detta, men får inte fram ett val som gör en formatering.

öppna utforskaren höger klicka på partionen sen välj formatera.Hur svårt är det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skumt, så här får jag upp på min dator, och samma på laptopen där jag har flera partitioner. Är du inne på windows som ligger på den nya disken? Tänk på att partitionen på den nya disken som Windows ligger på antagligen heter c:...

post-5751-0-76973200-1370612661_thumb.jp

 

Prova att högerklicka på Computer(min dator)

Välj Manage

Klicka på Disk Management under Storage

Högerklicka på partitionen och välj Format

post-5751-0-76973200-1370612661_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

öppna utforskaren höger klicka på partionen sen välj formatera.Hur svårt är det?

 

Sen får han hoppas på att Windows tillåter formattering av sig själv :-)

 

Högst osannolikt.

Windows är dumt, men inte dumt :-)

 

Man måste boota från ett annat medium än det som ska formatteras bort.

Om man har en Windows skiva, kan man boota från den och i något läge välja "avancerat".

 

Där går det att partitionera och formatera och när man väl gjort det, kan man skita i att installera

Windows om det var det man inte ville.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skumt, så här får jag upp på min dator, och samma på laptopen där jag har flera partitioner. Är du inne på windows som ligger på den nya disken? Tänk på att partitionen på den nya disken som Windows ligger på antagligen heter c:...

attachicon.gif0706 2013 20-41-14.jpg

 

Prova att högerklicka på Computer(min dator)

Välj Manage

Klicka på Disk Management under Storage

Högerklicka på partitionen och välj Format

 

Format är gråmarkerat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Format är gråmarkerat.

Är du säker på att det är rätt partition? Låter som att du högerklickar på den som huserar Windows som du är inne på. Som jag skrev ovan, tänk på att partitionen som nu heter c: antagligen ligger på din nya hårddisk. Nu har jag ingen erfarenhet med hur SATA-diskar och moderna Windows hanterar namnen på partitionerna, men jag kan tänka mig att det kan bli strul om man kopplar in två diskar som har samma namn (till exempel två som heter c:), om namnen inte byts automatiskt för att undvika strul.

Klicka in dig på hårddisken där "format" är gråmarkerat och försäkra dig att det är den partition som du tror det är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen får han hoppas på att Windows tillåter formattering av sig själv Högst osannolikt. Windows är dumt, men inte så dumt

 

Han skall jo boota upp från den nya disken i den nya datorn.Har

 

gjort samma sak själv otaliga gånger. Utan problem

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Han skall jo boota upp från den nya disken i den nya datorn.Har

 

gjort samma sak själv otaliga gånger. Utan problem

 

Jo, men jag tänkte att radera (formatera) C i den gamla datorn innan jag monterar den i den nya.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men jag tänkte att radera (formatera) C i den gamla datorn innan jag monterar den i den nya.

Ja men då är det inte konstigt att det inte fungerar, trodde att du hade satt i den gamla hårddisken i den nya datorn. Då får du starta med installations-cd´n och köra den vägen. Alternativt kopplar du in disken den i nya datorn och formaterar i Windows som tidigare beskrivet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men då är det inte konstigt att det inte fungerar, trodde att du hade satt i den gamla hårddisken i den nya datorn. Då får du starta med installations-cd´n och köra den vägen. Alternativt kopplar du in disken den i nya datorn och formaterar i Windows som tidigare beskrivet.

 

Så det är bara att avbryta eller dra ur kontakten när formateringen är klar innan den dvd'n börjar att installera en ny Windows?  :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men jag tänkte att radera (formatera) C i den gamla datorn innan jag monterar den i den nya.

 

 

 

 

 

I princip är det så, sen kolla partitionen när du har monterat i ny dator.

 

Men det verkar lite "overkill" att göra så, häng in den i den nya, och formatera där.

 

Din nya kommer att boota upp på sin partition utan att den gamla disken stör.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men jag tänkte att radera (formatera) C i den gamla datorn innan jag monterar den i den nya.

Du behöver inte radera den gamla disken, bara att sätta i den och starta som vanligt. Den gamla disken kommer att dyka upp som D:, eller första lediga bokstav.

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver inte radera den gamla disken, bara att sätta i den och starta som vanligt. Den gamla disken kommer att dyka upp som D:, eller första lediga bokstav.

/GSt

 

Extra kul om den gamla disken hade två partitioner och den nya lika så

för då kan den gamla C: bli D: och den gamla D: bli E: eller F:

 

Då vill det till att hålla rätt tunga i rätt mun när man väljer "format"

Link to comment
Dela på andra sajter

Då vill det till att hålla rätt tunga i rätt mun när man väljer "format"

 

Han ser vad som finns på partitionerna så det blir inget problem, och

 

att radera fel "C: " går inte då du inte kan radera systemet du kör på.

 

Så hitta "Windows" tryck format.  klart

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Han ser vad som finns på partitionerna så det blir inget problem, och

 

att radera fel "C: " går inte då du inte kan radera systemet du kör på.

 

Så hitta "Windows" tryck format.  klart

 

Man ska inte förenkla och göra lätt, det som egentligen är svårt :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Extra kul om den gamla disken hade två partitioner och den nya lika så

för då kan den gamla C: bli D: och den gamla D: bli E: eller F:

 

Då vill det till att hålla rätt tunga i rätt mun när man väljer "format"

Bootdisken blir alltid C:

 

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...