Jump to content
IGNORERAD

Lurad ?


micke isaan

Recommended Posts

Tja.. Idag lånade vi en bil som vi ska bruka i 4 dagar. Levererades hem till oss utan något nämns om betalning trots att personen får ta T-banan hem. ( försökte hitta en gammal remsa som skräpar någonstans men förgäves).. Lite presenter fick vi också., suqatu3u.jpg Precis som alla andra Thailändare jag känner är han givmild och utan dollartecken i tanken. Synd om er som träffat fel i bekantskapen.. Med vänlig hälsning,

 

Det var en fin tratt.    :)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 189
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nemo

    14

  • broder tuk tuk

    11

  • khun-petch

    11

  • micke isaan

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Kan faktiskt inte komma på någon gång där jag känt mig lurad, däremot så kommer jag ihåg många tillfällen när man har försökt att lura mig,vilket i sig är lite jobbigt och vid några tillfällen så har man varit tvungen att acceptera det eftersom det inte finns några andra lämpliga alternativ.

 

Däremot så har man ju bevittnat falanger ett otal gånger som har köpt saker utan att pruta (och man vet att det egentligen skulle ha kostat upp till en tiondel av priset ).

 

Men ibland kan man ju tycka att dom är lite för mycket såsom när jag besökte secrets, gick in för att ta något att dricka och kolla in stället, ett stilfullt ställe och personalen var ju jättetrevliga, det dröjde ju inte många minuter innan den första "bartendern" frågade efter en drink - visst.

 

Sedan ville ytterligare en av dom trevliga tjejerna ha en drink - och eftersom jag hade det mycket trevligt så var det inte svårt att acceptera , sen blev det en tredje och med en viss tveksamhet så blev det ett ok även där och man funderingar på var det här ska sluta ( och vi snackar inte om tjejer som man ska gå vidare med ) utan bara dom som jobbar inne i baren som kanske inte har utseendet som en fördel samt även mamasan som också var väldigt underhållande - när det fjärde förfrågan kommer så känner man ju sig som en riktig sucker - man tänker bara - avsluta snabbt och försvinn härifrån - det här är ingen bra start (pengamässigt).

 

Visst - hade jättetrevligt på secrets men hade det varit någon förstagångsbesökare så hade han ju lätt fortsatt i samma spår och bränt tiotusentals bath under kvällen, och det bara i baren.

 

Man kan ju inte säga att blev lurad (för jag visste ju om vilken prisnivå drinkarna låg på och jag sa ju ja till drinkarna som jag bjöd på) - nu slutade det inte illa men man kände sig ändå lite utstuderat bedragen efteråt ( personalen är ju väldigt duktiga på det här och tränas förmodligen professionellt med försäljning.

 

( har ju besökt secrets efter det tillfället men är betydligt mer begränsad när det gäller givmildheten av drinkar ).

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch

Det är väl klart att man kan bli lurad,varför skulle turistorterna i Thailand vara ett undantag.Men för 8 år sedan när jag var i Hua-hin

med min svenska sambo så var vi på promenad till market villages.Det blev varmt för mig som är lite justerad.När vi vilade en stund

så frågade vi en som passerade om det var långt.Ni kan komma med mig sa han för jag ska dit.När han släppte oss i p garaget

så ville jag ge honom en hundring men han vägrade.Sen såg vi att han körde upp direkt.När sen en del generaliserar och menar

att alla thailändare är oärliga så känns det väldigt fel.Nu när jag bor utanför Petchaburi så kan jag säga att jag blir väl

behandlad klart oftare än att någon försöker lura av mig några bath.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har har köpt en Chang beer 33 cl för 100 B...  Hade hyrt en liten  longtail som körde runt mig  i Floating Market i Ratchaburi District, man kan säga på vägen mot Hua Hin.

Efter en timme var jag törstig, och en båt med en gammal man närmade sig. Jag såg att han hade öl ,så jag  beställde en. Fick burken och fick pristet 100 B. Fullt med andra turister runt omkring,, så jag svalde förtreten och betalade .Retar mig fortfarande på att jag inte lämnade tillbaka burken. Men jag var ny då i Thailand. Numera accepterar jag max 40 B för en Chang  33 cl på udda ställen.. Restauranger givetvis undantagna...

Bilden har jag tagit från Internet. Har förlorat mina egna bilder

post-8853-0-28081700-1370597766_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Frugan lurade mig!

 

Hon klipper inte mina tånaglar.

Hon rensa inte mina öron.

Hon städar inte när jag säger till henne.

Hon studerar och jobbar samtidigt, även att jag vill att hon ska gå hemma och ta hand om mig och hemmet.

 

Med andra ord.. jag fick jag feta Ulla från Isaan! :mdr:

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Frugan lurade mig!

Hon klipper inte mina tånaglar.

Hon rensa inte mina öron.

Hon städar inte när jag säger till henne.

Hon studerar och jobbar samtidigt, även att jag vill att hon ska gå hemma och ta hand om mig och hemmet.

Med andra ord.. jag fick jag feta Ulla från Isaan! :mdr:

Dessutom så lyssnar hon även på "din" musik, om jag inte missminner mig.

Inte ens egen musik har hon bidragit med.

Sent from my analog teleprinter using A4 paper

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja.. Idag lånade vi en bil som vi ska bruka i 4 dagar. Levererades hem till oss utan något nämns om betalning trots att personen får ta T-banan hem. ( försökte hitta en gammal remsa som skräpar någonstans men förgäves).. Lite presenter fick vi också., suqatu3u.jpg Precis som alla andra Thailändare jag känner är han givmild och utan dollartecken i tanken. Synd om er som träffat fel i bekantskapen.. Med vänlig hälsning,

Varför så blygsam, man får det umgänge man förtjänar så sträck på dig!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar ju inte allt för ovanligt att thaitjejer lurar/blåser faranger men det finns säkert fler orsaker till att Thailand har den högsta siffran (procent) av kvinnliga interner i världen (14,2 %)   :ahh:

 

http://chartsbin.com/view/t5b

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Nja.

De tål nog att ifrågasättas.

Jag har sett där thai betalar 80 baht och farang 250.

Så han är inte helt fel ute

Nationalparkerna   falang 200 baht, thai betalar 40 baht..

inget konstig eller ovanligt

 

uncen,

Link to comment
Dela på andra sajter

Nationalparkerna   falang 200 baht, thai betalar 40 baht..

inget konstig eller ovanligt

 

uncen,

är du pansionär och har thaikorkort behover man inte betala någonting    (ålder  ?? )

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
är du pansionär och har thaikorkort behover man inte betala någonting    (ålder  ?? )

OK jag kan nog inte argumentera med dig därför att min erfarenhet nere i Pattaya är ifrån 2010 och inte idag. Jag är 62 idag och 60 när det hände. Jag hade

thai-körkort och i parken där tigern finns plus krokodiler med uppvisning, så kom jag in på 40 baht (thaipris), min polare lika gammal som jag, inget thaikörkort fick vackert betala 200 baht tror jag det var. Detta gällde alltså Pattaya.

 

Här i Chaiyaphum (Isaan) vid Tad Ton vattenfall, så spelar det ingen roll om du är falang och är bror med kungen av Thailand, du får vackert betala oavsett 200 baht, och thai betalar 40 baht. Det finns absolut noll ursäkter och chanser här för en sketen falang att ta sig in för thai-pris.

 

Tyvärr är det så här uppe...

 

uncen..

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Min erfarenhet är att damer som berättar för farangerna vad olika saker kostar inte är så populära.

 

Jag har haft damsällskap som blivit hotade med stryk av songtaewchufförer bara för att dom berättade vad priset på en sträcka egentligen är

 

BTT

Hej

 

Så funkar det på turisorter, men ute i landet är det ingen som tänker så här.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Ett bra exempel är ju priset om man vill ha en tjej för shortime i en bar i Pattaya.

 

Att betala 1000-2000 baht plus barfine är egentligen fullständigt idi*tiskt när den lokale thaimannen går till thaibordellen och betalar 200 baht för ett nummer

 

BTT

Hej

 

Håller med om detta, det gäller naturligtvis Thaipriser även här och förr var priset 60 baht.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Möjligen inträde i nationalparker eller liknande, men knappast när du handlar saker på marknaden...

Hej

 

Jag håller nog med Mr Ning Ning där flera hundra procents påslag är inte ovanliga alls t.ex på en T-shirt eller Pike som köps in för 50 baht och säljs för mellan 300-500 baht till ovetande utlänningar.

 

Mvh isan lover 

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag skulle till pratunam marknaden från Nana hoppade jag in i en Taxi och sa att jag vill åka med taxameter. Chauffören var dock av annan mening och sa att trafiken inte är bra så fast pris blir bättre. 200 bht sa han. Nu hade jag ingen aning hur långt det var till marknaden så det var svårt att säga bu eller bä åt priset.

 

Hemfärden kördes med taxameter och slutade på 45 bht  

 

Efter det blev jag så förbannad på hur Taxi beter sig i den staden så det blev tåg och BTS resten av tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
När jag skulle till pratunam marknaden från Nana hoppade jag in i en Taxi och sa att jag vill åka med taxameter. Chauffören var dock av annan mening och sa att trafiken inte är bra så fast pris blir bättre. 200 bht sa han. Nu hade jag ingen aning hur långt det var till marknaden så det var svårt att säga bu eller bä åt priset.

 

Hemfärden kördes med taxameter och slutade på 45 bht  

 

Efter det blev jag så förbannad på hur Taxi beter sig i den staden så det blev tåg och BTS resten av tiden.

Hej

 

Har samma erfarenheter som dig med Taxi i Bangkok.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

 

Jag har försökt komma på när någon lurade mig sist i Isaan och det är nog 6-7 år sedan en man på marknaden i Fao Rai lurade mig på priset per kg på svamp och jag har aldrig mer köpt något av honom sedan dess, jag handlar med glädje hos dom kvinnliga försäljarna med sina bord på var sida av mannen, kanske han lärde sig något av detta?

 

Mvh isan lover 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blev blåst av mitt ex. 40 000kr för att vara mera exakt. Hade jag lyssnat till min intuition och en och annan god vän så skulle det aldrig ha hänt, men jag var kär och tänkte att "alla förtjänar en chans". Lurad har jag blivit flera gånger på priser, bussresor etc. Det är nog svårt att resa runt i Thailand utan att bli blåst. Särskillt i turist stråken. Har Thailand under dom senaste 5åren förändrats till det sämre eller är det bara jag som uppfattar det så?

Link to comment
Dela på andra sajter

 Har Thailand under dom senaste 5åren förändrats till det sämre eller är det bara jag som uppfattar det så?

 

Ju fler turister, desto sämre blir det.

Link to comment
Dela på andra sajter

micke isaan
Hej

 

Har samma erfarenheter som dig med Taxi i Bangkok.

 

Mvh isan lover

Samma här,hoppade in i en taxi i bkk och innan han ens hunnit köra ville han ha fast pris,så det va bara att hoppa ut och ta nästa.

Link to comment
Dela på andra sajter

micke isaan

En annan sak är alla dessa guesthouse. Säg att du ska stanna 1 månad du hittar ett ok guesthouse utan pool och grejer för ca 600b natten.

30x600=18 000b.Och det är för ett risigt guesthouse,"dom lite finare kostar ju det dubbla,och för dom pengarna kan man hyra lyxvånigar på flera hundra kvm typ" :) När man ist kan hyra lgh från nätet för 10 000b och då snackar vi riktigt fina lägenheter med vakt,pool,gym mm.mm.

Nej max 300b,för sen hänger man och äter på det guesthouse man bor på.

 

 

Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte hur ni orkar gnälla över att betalat några hundra baht för mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte hur ni orkar gnälla över att betalat några hundra baht för mycket.

 

Någon sa, det är inte med de stora inkomsterna man blir rik, det är med de små utgifterna.

 

Inte för att jag lever upp till det ;)

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stackare som blivit lurade så rejält flera hundra baht. Jag tycker det är bättre då att ni stannar hemma i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ju fler turister, desto sämre blir det.

 

Eftersom ingen får medborgarskap är vi väl alla turister.

Att vi varit där många ggr och/eller kommer från Sverige ändrar inte på det.

 

På många orter i Sverige måste man bo i 3 generationer innan man anses vara inföding.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...