Jump to content
IGNORERAD

Enda och ända.


mamma bäng fan pappa käng

Recommended Posts

mamma bäng fan pappa käng

På förekomna anledningar.

Enda och ända är två olika ord i svenskan.

 

Enda används i betydelsen; en endaste. t.ex. "Det är den enda korvkiosken i Flen."

Ända används i betydelse; slutdelen av något, t.ex. "Korven har mer än en enda ända"

 

T.ex:  "Du är min ända" bör användas med försiktighet.

Med vänlig hälsning,           

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 29
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • B747

    9

  • Wangthong

    5

  • Kollba

    5

  • kuai

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

På förekomna anledningar.

Enda och ända är två olika ord i svenskan.

 

Enda används i betydelsen; en endaste. t.ex. "Det är den enda korvkiosken i Flen."

Ända används i betydelse; slutdelen av något, t.ex. "Korven har mer än en enda ända"

 

T.ex:  "Du är min ända" bör användas med försiktighet.

Med vänlig hälsning,           

Det är det enda som betyder nåt  :crazy: och det har inte en enda med att göra.det är min ända

Ändrades av måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley

.

 

Enda används i betydelsen; en endaste. t.ex. "Det är den enda korvkiosken i Flen."

Va?

När jag bodde i de trakterna fanns det tre!

Kungsvägskiosken, Olles Kiosk och den vid järnvägsstationen! :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Söderkisar och söderbönor ramlar på endan.

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

På förekomna anledningar.

Enda och ända är två olika ord i svenskan.

 

Enda används i betydelsen; en endaste. t.ex. "Det är den enda korvkiosken i Flen."

Ända används i betydelse; slutdelen av något, t.ex. "Korven har mer än en enda ända"

 

T.ex:  "Du är min ända" bör användas med försiktighet.

Med vänlig hälsning,           

Jag använder min ända när det behövs, självklart är det med försiktighet. Offentliga toaletter är så ohygieniska tycker jag, att jag inte vill sätta mig ner hur som helst på en sådan. På så sätt är jag försiktig med min enda ända. Något ändamissbruk ligger inte för mig. Heter det ändamissbruk förästänn? Om jag skulle säga ändemissbruk, blir det fel då?  Det känns lite fel i varje fall!

 

Att på något sätt ge sig till att ge sig på någon annans ända och anse sig ha ägande över den anser jag inte är rätt. Därför är jag också försiktig gentemot andras ändor. Att ta mig friheter mot någons ända, vems det ens må vara, ter sig mig lika främmande som att ge sig på någon annans näsa.

 

Köper jag en korv är det ju mina ändor som sitter på korven. På så sätt kan man ju ha fler än en enda ända. Även om man inte pratar om dessa ändor, så gäller det ändå att vara lika försiktiga med dom som sin enda naturliga ända. Det svåra med köpta ändor är att veta att dessa har blivit hygieniskt handhavna innan de kom i din ägo.

 

Att man ska vara försiktig med ändan är då ingen överdrift!

Vikten av att ha bråddar t.ex. bör under halktider inte underskattas!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder min ända när det behövs, självklart är det med försiktighet. Offentliga toaletter är så ohygieniska tycker jag, att jag inte vill sätta mig ner hur som helst på en sådan. På så sätt är jag försiktig med min enda ända. Något ändamissbruk ligger inte för mig. Heter det ändamissbruk förästänn? Om jag skulle säga ändemissbruk, blir det fel då?  Det känns lite fel i varje fall!

post-4579-0-79168400-1369860981.jpg

post-4579-0-79168400-1369860981.jpg

Livet är en resa, lev mera!
Frihet det ger man och ansvar det tar man!

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta blev komplicerat därför frågade jag sakkunskapen. Som tyckte att ska man vara försiktig så ska man använda slutet i stället!

Är det någon som sagt att svenska är enkelt?

 

Ingen skillnad i slutänden

Publicerad 2007-04-15 22:59

 

Hur förhåller det sig egentligen med ände och ända? undrar många läsare. Det är väl ändå skillnad mellan orden och framför allt mellan betydelserna? Ändan är ju ett annat ord för baken, så att dra till med i slutändan när man menar 'när allt kommer omkring', det måste väl ändå leda tankarna fel?

Dessvärre måste jag göra alla besvikna som tror att det går att dra en skarp skiljelinje mellan det ena slutet och det andra. Ändan som man sitter på kallas i prydare sammanhang för slutet och är just slutet på bålen, ryggslutet. Den, liksom alla andra ändar och ändor, är det sista stycket på något långsträckt: de är sluttampar, ytterstumpar, kanter.

Ända och ände är samma ord. Ofta är varianterna helt utbytbara - men inte alltid, om det kan vara till någon tröst.

http://www.dn.se/kultur-noje/spraket/ingen-skillnad-i-slutanden

 

Observera! Att ända och ände är samma ord. En ända - flera ändor. En ände - flera änder? ???? Helt plötsligt är vi ute i djurriket och famlar!

 

Nog har mbfpk rätt alltid. Det gäller att vara försiktig med ändan. :crazy:

 

 

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

 

Observera! Att ända och ände är samma ord. En ända - flera ändor. En ände - flera änder?

Njaaa! Där har du eller "sakkunskapen" fel, för det är enligt SAOL två skilda ord!

Jämför nedanstående med ordet som beskriver bakdel eller stuss ovan. Så svenska språket är nog inte så knepigt ändå! Fast det gäller att vara med från början på alla lektioner.

2ända s. -n ändar el. ände -n ändar • en av de två yttersta delarna av ngt; äv. om avslutning i tiden; dagen i ä. hela dagen; fristen går till ä. tar slut; till den ändan med det syftet

Singular

ända obestämd grundform

ändas obestämd genitiv

ändan bestämd grundform

ändans bestämd genitiv

Plural

ändar obestämd grundform

ändars obestämd genitiv

ändarna bestämd grundform

ändarnas bestämd genitiv

Variantstavning singular

ände obestämd grundform

ändes obestämd genitiv

änden bestämd grundform

ändens bestämd genitiv

Livet är en resa, lev mera!
Frihet det ger man och ansvar det tar man!

Link to comment
Dela på andra sajter

Njaaa! Där har du eller "sakkunskapen" fel, för det är enligt SAOL två skilda ord!

Jämför nedanstående med ordet som beskriver bakdel eller stuss ovan. Så svenska språket är nog inte så knepigt ändå! Fast det gäller att vara med från början på alla lektioner.

2ända s. -n ändar el. ände -n ändar • en av de två yttersta delarna av ngt; äv. om avslutning i tiden; dagen i ä. hela dagen; fristen går till ä. tar slut; till den ändan med det syftet

Singular

ända obestämd grundform

ändas obestämd genitiv

ändan bestämd grundform

ändans bestämd genitiv

Plural

ändar obestämd grundform

ändars obestämd genitiv

ändarna bestämd grundform

ändarnas bestämd genitiv

Variantstavning singular

ände obestämd grundform

ändes obestämd genitiv

änden bestämd grundform

ändens bestämd genitiv

Ja, nu blev det mycket enklare!

Slutar man och läser tidningar och håller sig till SAOL, så löser det sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, nu blev det mycket enklare!

Slutar man och läser tidningar och håller sig till SAOL, så löser det sig.

 

Allting har en ände - utom korven för den har två...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förklara för en utlänning detta.Båten läcker,Vilken läcker brud.Samma uttal och stavelse,men i olika sammanhang.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66

Varför krångla till allt. Stjärten,Happy End och Armageddon borde ju räcka långt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
Allting har en ände - utom korven för den har två...

 

Och bollen har ingen ände.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Förklara för en utlänning detta.Båten läcker,Vilken läcker brud.Samma uttal och stavelse,men i olika sammanhang.

Kör och kör, kön och kön!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och bollen har ingen ände.

Nää. den är ganska rund..

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör och kör, kön och kön!

Ja just det.Ännu ett ord. :wink:

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och bollen har ingen ände.

 

Dra en kniv över en del av den så blir den en ända...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dra en kniv över en del av den så blir den en ända...

Sant.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hjälp mig!!Varför säger man en apelsin.Men då vi pratar om äpplen.Då måste man säga ett äpple.?????????

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hjälp mig!!Varför säger man en apelsin.Men då vi pratar om äpplen.Då måste man säga ett äpple. ???? ?????

 

Därför att ett äpple normalt inte är saftigt, men en apelsin är det...

Jämför med ett arsle (torrt) och en f*tta (saftig).

 

Så en och ett har alltså att göra med hur saftiga de är...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Därför att ett äpple normalt inte är saftigt, men en apelsin är det...

Jämför med ett arsle (torrt) och en f*tta (saftig).

 

Så en och ett har alltså att göra med hur saftiga de är...

Jag förväntade mig ett seriöst svar.Bli inte som Ban99arne nu kollba.Jag vet att du gillar inte nämde person.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förväntade mig ett seriöst svar.Bli inte som Ban99arne nu kollba.Jag vet att du gillar inte nämde person.

 

Det är helt enkelt så att det finns inga regler och ingen logik i svenskan när det gäller den det, en ett, och ändelserna -en -et...

Därav mitt svar...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är helt enkelt så att det finns inga regler och ingen logik i svenskan när det gäller den det, en ett, och ändelserna -en -et...

Därav mitt svar...

Ok.Måste erkänna att jag kände inte till det.Utbildad lastbilsmek.och svetsare som man är.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Highlander

Klart det finns logik och regler i svenskan Kolba ! Gick du inte 9 år i grundskolan?

Fd agronomklepptoman

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...