Jump to content
IGNORERAD

Var är Thailändska armén egentligen?


Kim

Recommended Posts

Ja just det, var är armén kan man ju fråga sig i dessa orostider då den internationella flygplatsen i Bangkok är ockuperad, obrukbar och skulle behöva återerövras av nationen?

Jag vet svaret, dom är på promotionturné i vår Isaanby, åtminstone förra veckan. Thailändska armén byggde nämligen upp en stor scen på skolgården bara 50 meter från min thailändska familjs hem och körde ett några timmar långt gratisuppträdande kvällstid, där även jag som enda farang närvarade.

Var en del bra musik blandat med mycken nationalistisk propaganda och kungapromotion. Någon hög miltär höll b la ett långt tal och jag spetsade öronen (jo, jag förstår thai) och förvånades till viss del över budskapet han presenterade som i det stora hela gick ut på att skrika ut "khon thai rak gan" (vi thailändare älskar varandra). Oavsett vilket språk vi talar eller vilken religion vi har så "älskar vi varandra och vår store kung bla bla bla."

Ett långt uppträdande visade en belyst stor bild av en Thailandskarta som inte visade Thailand av idag utan ett Thailand som var ungefär dubbelt så stort som det nuvarande. Och under sång och sorglig musik så kom det fram en efter en maskerad bandit med M16 gevär och sparkade till en sittande vänlig sinnad (kvinnlig) thailändare samtidigt som man ryckte bort en bit från kartan tills bara dom nuvarande gränserna fanns kvar. Bl a så rycktes stora delar av nuvarande Laos, Kambodja, Malaysia osv bort från den tydligen "rättmäktiga" Thailandskartan. Funderade lite över hur det skulle ha sett ut om historiemajjen i skolan hade hängt upp en karta över stormaktSveriges landgränser vid Gustav den andre Adolfs tid och sedan gråtfärdigt och till nationalistisk musik ett efter ett ryckt bort dom baltiska länderna, finland, livland, pommern osv. :)

Jag filmade det hela på video och planerade att lägga ut uppträdandet här via youtube. Men tyvärr så sket det sig med dvd-skivan kameran var laddad med som blev oläslig av någon jäkla anledning (troligtvis repor?).

Så den enda behållningen jag kan visa upp från thaiarméns uppträdande i vår by är tyvärr bilder av ett par av dom kvinnliga militärsångerskorna. Fast det är kanske inte är fy skam det heller med så här snygga företrädare för thaiarmén? ;)

tahan1.jpg

tahan2.jpg

tahan3-1.jpg

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

nästan så man ska ta värvning hos den första donnan ... riktig sötnos ...

vad sa dina Thaivänner om att ta tillbaka delar av andra grannländer om det skulle ske i Sverige så skulle man ju dra på läpparna eller kalla den personen för rasist för han vill ha tillbaka Kalle Dussin och vår ' stormakts ' tid

eller skrattar dom också åt det hela och är glada för lite ögongodis och musik så klart.

.-' henke

Link to comment
Dela på andra sajter

Risken finns att Thailands yta blir ännu mindre Läs http://www.maipenrai...icseen#msg41398  Där Siam--Nilsson skrev:Frågan är då om Thailand ombildas till en federal stat där landet delas upp i tre delstater med ökat självstyre?

Södra delstaten vigs för muslimerna - Centrala delen för "Khon Krung folket" - och Isann för de som gillar Thaksin och PPP.

självstyre är bara en etapp till självständigheten.

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var dom vackraste soldater jag sett nån gång!!  dom får erövra mig när dom vill :yes:

om jag ska vara ärlig så är jag glad så länge armen ägnar sig åt promotion turneer istället för att skjuta på sin egen befolkning :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas du har namn och telen:r till "soldaterna"sugen på göra lumpen,men känner jag Kim rätt så är det redan fixat  ;) Mvh Måne  :bad:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Ja just det, var är armén kan man ju fråga sig i dessa orostider då den internationella flygplatsen i Bangkok är ockuperad, obrukbar och skulle behöva återerövras av nationen?

Jag vet svaret, dom är på promotionturné i vår Isaanby, åtminstone förra veckan. Thailändska armén byggde nämligen upp en stor scen på skolgården bara 50 meter från min thailändska familjs hem och körde ett några timmar långt gratisuppträdande kvällstid, där även jag som enda farang närvarade.

Var en del bra musik blandat med mycken nationalistisk propaganda och kungapromotion. Någon hög miltär höll b la ett långt tal och jag spetsade öronen (jo, jag förstår thai) och förvånades till viss del över budskapet han presenterade som i det stora hela gick ut på att skrika ut "khon thai rak gan" (vi thailändare älskar varandra). Oavsett vilket språk vi talar eller vilken religion vi har så "älskar vi varandra och vår store kung bla bla bla."

Ett långt uppträdande visade en belyst stor bild av en Thailandskarta som inte visade Thailand av idag utan ett Thailand som var ungefär dubbelt så stort som det nuvarande. Och under sång och sorglig musik så kom det fram en efter en maskerad bandit med M16 gevär och sparkade till en sittande vänlig sinnad (kvinnlig) thailändare samtidigt som man ryckte bort en bit från kartan tills bara dom nuvarande gränserna fanns kvar. Bl a så rycktes stora delar av nuvarande Laos, Kambodja, Malaysia osv bort från den tydligen "rättmäktiga" Thailandskartan. Funderade lite över hur det skulle ha sett ut om historiemajjen i skolan hade hängt upp en karta över stormaktSveriges landgränser vid Gustav den andre Adolfs tid och sedan gråtfärdigt och till nationalistisk musik ett efter ett ryckt bort dom baltiska länderna, finland, livland, pommern osv. :)

Jag filmade det hela på video och planerade att lägga ut uppträdandet här via youtube. Men tyvärr så sket det sig med dvd-skivan kameran var laddad med som blev oläslig av någon jäkla anledning (troligtvis repor?).

Så den enda behållningen jag kan visa upp från thaiarméns uppträdande i vår by är tyvärr bilder av ett par av dom kvinnliga militärsångerskorna. Fast det är kanske inte är fy skam det heller med så här snygga företrädare för thaiarmén? ;)

tahan1.jpg

tahan2.jpg

tahan3-1.jpg

Ja jag förstår inte varför så många är rädda för millitären...    ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådana brudar har alla länders officerare med självaktning med sig på sina turnéer. I Sverige rekryterades de från Lottakåren och Bilkåristerna förr. Numera vet jag inte eftersom det även finns kvinnliga värnpliktiga och även befäl. :great:

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inofficiellt kallas de för officersmadrasser och när de gått runt befälen får damerna själva och vraka ur manskapet.

Turnéerna är synonymt med manövrar och har beskådat det på nära håll. :whistle:

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...