Jump to content
IGNORERAD

Amnestys rapport om Thailand 2013.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Tallviking

Vilket klockrent exempel du själv ger här. Vilket självmål :-)

 

Att hålla sig till sak i stället för att attackera personer "är den värsta typen av personangrepp..."

Hur tänkte du nu?

 

Du är ny här eller ? :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 121
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    17

  • måne

    13

  • Surin P3

    11

  • andersbangkok

    11

Mest aktiva i denna tråd

Du är ny här eller ? :whistle:

 

Ja - och då får man inte kommentera vad du skriver även om man tycker det är ... mindre smart ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag tycker inte att jag har några större problem med att skilja på person och sakfråga, jag ogillar inte nödvändigtvis personen även om jag inte delar hans åsikt, jag försöker att inte brusa upp och tappa fokus utan hålla mig till sakfrågan även om min meningsmotståndare går till personangrepp o.s.v, och jag försöker hålla en hyfsat god ton även om man har lust att be någon dra åt helvete ibland.

Så här försöker jag göra oavsett ämne och menings motståndarens ibland aggresiva ton, men ibland lyckas man nog inte fullt ut, men ambitionen finns helt klart, enligt mig leder inte personangrepp, aggresivitet och påhopp till att man stärker sin sak eller trovärdighet, snarare tyder det desperation, egna tillkortakommanden och brist på sakliga argument.

Mvh Isan lover

Problemet med ditt sätt att diskutera är att du istället för att gå i polemik med den du citerar. Så blir kontentan att du diskuterar med dig själv utifrån aspekter hur du verkar tro hur din meningsmotståndare utryckt sig. Vilket i väldigt många fall över huvud taget inte stämmer med verkligheten.

Ett enkelt exempel.

Om jag skriver jag tycker inte om att äta gröna äpplen . Däremot röda äpplen skulle man kanske kunna äta.

Då skulle ditt svar kunna bli. Jag håller med dig om att röda äpplen är ganska äckliga. Och personligen tycker även jag om gröna äpplen.

Så uppfattar i alla fall jag och många fler hur du skriver.

Att du sen per automatik bara för att man är emot Thaksin. Så sätter du epitet på meningsmotståndaren som kuppälskare mm. Man behöver inte stå som ansvarig försvarare av kuppen bara för att man skriver att man förstår dom bakomliggande orsakerna. Och så länge du kör den typ av diskussionsteknik? Så nedvärderar du dig själv som mindre begåvad att diskutera.

Håll gärna på mig dina åsikter. Men sluta upp att tillskriva folk åsikter.

Klarar du inte att ta till dig detta enkla?

Så anser jag i alla fall att det isåfall finns stora frågetecken kring din förståelse att över huvud taget ta in enkel information?

Ett tips är att du läser det meningsmotståndaren skrivit 2 gånger innan du svarar. Så kanske vi i fortsättningen kan ha diskussion kring sakfrågor. Istället för dina hjärnspöken.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Ingen hindrar dig att bemöta åsikter. Problemet som du aldrig verkar fatta är att du bemöter åsikter som du själv påstår att dina motståndare har utan att dom i verkligheten har dom åsikter du påstår att dom har

 

Hur svårt kan det vara att efter 100-tals klagomål mot ditt sätt att agera på det sättet förstå och ändra din debattekning ?

 

Det är just det beteendet hos dig som alla retar sig på. Inte dina åsikter i sig.

Hej

 

Det kan inte vara så att man ibland är lite otydlig eller inte tillräckligt starkt tar avstånd ifrån kupper, militärt övervåld, juridiskt fiffel i Konstiutions domstolen, Högsta Domstolen och EC ?

 

Själv har jag oerhört tro att en person blir uppfattad (ansedd) som en militärvän och som en person som accepterar militärt våld mot civila om man skriver inlägg mot kupper, partiska domstolar, militären och deras våld o.s.v, det råder ju t.ex ingen som helst tvekan om att jag sympatiserar med dom fattiga i norr, nordost och Bangkoks slum, stöder dom regeringar som befolkningen väljer och gillar att vistas i Isaan, och att ni uppfattar mig som en röd, isaan älskare som ogillar militärkupper, övervåld, fifflande domstolar och utomparlamentarisk påverkan ifrån ej valbara traditionella makthavare är ju ingen slump, att ni helt riktigt uppfattar mig så beror naturligtvis på det jag skriver, står för och försvarar respektive kritiserar

 

Börjar man tveka om militära kupper är bra eller dåliga, svävar på målet när det gäller militärt våld mot civila, kanske rent av skriver inlägg där man anser att demonstranterna själva bär ansvar för att dom blev utsatta för övervåld, försvarar uppenbara otättvisor och fiffel ifrån olika domstolars sidor för att gynna det parti man själv säger sig stödja eller för att missgynna det parti man ogillar, letar man konsekvent efter dom få meningar hos Internationella Människorätts Organisationer eller i media som kan användas som ett försvar av militär, ansvariga politiker i t.ex konflikten i Bangkok 2010 finns det helt klart en risk att den som läser det ni skriver och tolkar det som försvar av militär, kupper och övervåld.

 

Jag tror att man måste rannsaka sig själv mycket mer och tänka på hur det man faktiskt skriver kan uppfattas av andra och märker man att folk uppenbart missuppfattar eller missförstår det man skriver bör man nog försöka bli lite tydligare (övertydligare) så att det man skriver inte går att missförstå, det går absolut att få den "stämpel" man vill ha genom att vara tydlig och konsekvent, vill man vara neutral går detta också även om det är mycket svårare och det är väl bara ett fåtal aktiva i dom politiska trådarna som klarar av detta.

 

Själv har jag inga problem med att ta en politisk diskussion och jag mår lika bra även om vi inte är överens och jag hyser inget agg till dom som kallar mig dumma saker i stridens hetta, flera av dom som ibland uppenbarligen inte tycker som jag har jag ju träffat i verkligheten och har bara gott att säga om.

 

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
Hej

 

Det kan inte vara så att man ibland är lite otydlig eller inte tillräckligt starkt tar avstånd ifrån kupper, militärt övervåld, juridiskt fiffel i Konstiutions domstolen, Högsta Domstolen och EC ?

 

Själv har jag oerhört tro att en person blir uppfattad (ansedd) som en militärvän och som en person som accepterar militärt våld mot civila om man skriver inlägg mot kupper, partiska domstolar, militären och deras våld o.s.v, det råder ju t.ex ingen som helst tvekan om att jag sympatiserar med dom fattiga i norr, nordost och Bangkoks slum, stöder dom regeringar som befolkningen väljer och gillar att vistas i Isaan, och att ni uppfattar mig som en röd, isaan älskare som ogillar militärkupper, övervåld, fifflande domstolar och utomparlamentarisk påverkan ifrån ej valbara traditionella makthavare är ju ingen slump, att ni helt riktigt uppfattar mig så beror naturligtvis på det jag skriver, står för och försvarar respektive kritiserar

 

Börjar man tveka om militära kupper är bra eller dåliga, svävar på målet när det gäller militärt våld mot civila, kanske rent av skriver inlägg där man anser att demonstranterna själva bär ansvar för att dom blev utsatta för övervåld, försvarar uppenbara otättvisor och fiffel ifrån olika domstolars sidor för att gynna det parti man själv säger sig stödja eller för att missgynna det parti man ogillar, letar man konsekvent efter dom få meningar hos Internationella Människorätts Organisationer eller i media som kan användas som ett försvar av militär, ansvariga politiker i t.ex konflikten i Bangkok 2010 finns det helt klart en risk att den som läser det ni skriver och tolkar det som försvar av militär, kupper och övervåld.

 

Jag tror att man måste rannsaka sig själv mycket mer och tänka på hur det man faktiskt skriver kan uppfattas av andra och märker man att folk uppenbart missuppfattar eller missförstår det man skriver bör man nog försöka bli lite tydligare (övertydligare) så att det man skriver inte går att missförstå, det går absolut att få den "stämpel" man vill ha genom att vara tydlig och konsekvent, vill man vara neutral går detta också även om det är mycket svårare och det är väl bara ett fåtal aktiva i dom politiska trådarna som klarar av detta.

 

Själv har jag inga problem med att ta en politisk diskussion och jag mår lika bra även om vi inte är överens och jag hyser inget agg till dom som kallar mig dumma saker i stridens hetta, flera av dom som ibland uppenbarligen inte tycker som jag har jag ju träffat i verkligheten och har bara gott att säga om.

 

Mvh Isan lover

 

Men kan du inte bara ge f:n i att "tolka" det alla skriver till dig och istället bara svara och kommentera det som skrivs ??

 

När nu alla skriver till dig att dina tolkningar gör bara folk förbannade så tycker man du skulle reagera någongång !

 

Det är dina "tolkningar" som blir till personangrepp

 

Ingen anklagar dig för att du har dina åsikter och du får hemskt gärna kommentera andras åsikter. Men bara om dom verkligen är andras åsikter. Inte om det enbart är dina tolkningar om vad du "anser" vara andras åsikter

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

 jag försöker att inte brusa upp och tappa fokus utan hålla mig till sakfrågan även om min meningsmotståndare går till personangrepp o.s.v,

 

Och det gör aldrig du ?

Att påstå att jag uttalat stöder att militären skjuter civila trots att det inte är sant är inte personangrepp ?

Du är en sån jävla ynkedom att det är helt otroligt. Ta för fan och stå för vad du skriver !!

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Organisationer eller i media som kan användas som ett försvar av militär, ansvariga politiker i t.ex konflikten i Bangkok 2010 finns det helt klart en risk att den som läser det ni skriver och tolkar det som försvar av militär, kupper och övervåld.

 

Om du slutar att omtolka och istället läser rakt av vad det står. Så tror jag nog att det kommer gå bättre.

Jag personligen har förståelse i det klimat som rådde och råder i Thailand (Vilket är mera ett konstaterande). Varför militären kuppade. Detta då Thaksin satt på ett olagligt mandat och rumsterade om så pass mycket i militären att vissa generaler kände sig hotade.

Svårare än så är det inte.

Men du vägrar envist att inse att thaksins gloria faktiskt hade hamnat på sne. Ganska mycket dessutom.

Det är mycket möjligt att han lovade mycket till folket i Isaan, Som även levererades för massor av år sedan. Men sedan dess och sen PT kom till makten så har det blivit kraftigt grus i det maskineriet. Men även det vägrar du att inse . Utan mal på som en papegoja om PAD militären och kungarådgivare. Du ändrar dig inte ens om PAD i nutid trots att vi påvisat att PAD är ett eget parti med egen agenda och har inte ett skit med Demokraterna att göra.

 

Dock undanber jag mig någon av dina epitet. Och jag antar att det gäller andra skribenter också?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det kan inte vara så att man ibland är lite otydlig eller inte tillräckligt starkt tar avstånd ifrån kupper, militärt övervåld, juridiskt fiffel i Konstiutions domstolen, Högsta Domstolen och EC ?

 

Själv har jag oerhört tro att en person blir uppfattad (ansedd) som en militärvän och som en person som accepterar militärt våld mot civila om man skriver inlägg mot kupper, partiska domstolar, militären och deras våld o.s.v, det råder ju t.ex ingen som helst tvekan om att jag sympatiserar med dom fattiga i norr, nordost och Bangkoks slum, stöder dom regeringar som befolkningen väljer och gillar att vistas i Isaan, och att ni uppfattar mig som en röd, isaan älskare som ogillar militärkupper, övervåld, fifflande domstolar och utomparlamentarisk påverkan ifrån ej valbara traditionella makthavare är ju ingen slump, att ni helt riktigt uppfattar mig så beror naturligtvis på det jag skriver, står för och försvarar respektive kritiserar

 

Börjar man tveka om militära kupper är bra eller dåliga, svävar på målet när det gäller militärt våld mot civila, kanske rent av skriver inlägg där man anser att demonstranterna själva bär ansvar för att dom blev utsatta för övervåld, försvarar uppenbara otättvisor och fiffel ifrån olika domstolars sidor för att gynna det parti man själv säger sig stödja eller för att missgynna det parti man ogillar, letar man konsekvent efter dom få meningar hos Internationella Människorätts Organisationer eller i media som kan användas som ett försvar av militär, ansvariga politiker i t.ex konflikten i Bangkok 2010 finns det helt klart en risk att den som läser det ni skriver och tolkar det som försvar av militär, kupper och övervåld.

 

Jag tror att man måste rannsaka sig själv mycket mer och tänka på hur det man faktiskt skriver kan uppfattas av andra och märker man att folk uppenbart missuppfattar eller missförstår det man skriver bör man nog försöka bli lite tydligare (övertydligare) så att det man skriver inte går att missförstå, det går absolut att få den "stämpel" man vill ha genom att vara tydlig och konsekvent, vill man vara neutral går detta också även om det är mycket svårare och det är väl bara ett fåtal aktiva i dom politiska trådarna som klarar av detta.

 

Själv har jag inga problem med att ta en politisk diskussion och jag mår lika bra även om vi inte är överens och jag hyser inget agg till dom som kallar mig dumma saker i stridens hetta, flera av dom som ibland uppenbarligen inte tycker som jag har jag ju träffat i verkligheten och har bara gott att säga om.

 

Mvh Isan lover

 

Goddag yxskaft eller ?

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

SLUTA MOBBA ISANLOVER NU

 

Och det bestämmer du ?

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
Och det bestämmer du ?

 

Nej det gör jag inte men den stackars kraken kan ju inte skriva ett inlägg längre förrän han får en tre fyra mobbare över sig direkt.

 

Det är alltid samma personer som hugger på honom och ni vet vilka ni är.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det gör jag inte men den stackars kraken kan ju inte skriva ett inlägg längre förrän han får en tre fyra mobbare över sig direkt.

 

Det är alltid samma personer som hugger på honom och ni vet vilka ni är.

 

BTT

 

Kan det bero på hans sätt att slingra sig undan svåra frågor, ignorera vissa inlägg, tillskriva personer åsikter de inte har osv. osv. osv. i all oändlighet ?

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det gör jag inte men den stackars kraken kan ju inte skriva ett inlägg längre förrän han får en tre fyra mobbare över sig direkt.

 

Det är alltid samma personer som hugger på honom och ni vet vilka ni är.

 

BTT

Har man sådana extrema åsikter får man nog räkna med att bli emotsagd,att hylla en massmördare utan samvete så har man nog lagt ribban själv.Att sedan börja grina här om personangrepp och militärkuppsälskare är väl som att hälla bensin på elden.Trots allt så älskar vi väl alla Thailand men kanske på lite olika vis.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

SLUTA MOBBA ISANLOVER NU

 

Har du också svårt att förstå det skrivna ordet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Och det gör aldrig du ?

Att påstå att jag uttalat stöder att militären skjuter civila trots att det inte är sant är inte personangrepp ?

Du är en sån jävla ynkedom att det är helt otroligt. Ta för fan och stå för vad du skriver !!

Hej

 

Jag står absolut och självklart för vad jag skriver, men jag tycker det verkar finnas en mindre grupp som inte gör det, dessa verkar ha som taktik att framföra åsikter, ha värderingar och en syn på demokrati som jag inte delar och när man påpekar eller kritiserar detta så har man enligt dessa skribenter tolkat det dom skriver felaktigt, det är väldigt svårt att diskutera ex.vis politik om man inte ska bemöta det som dessa skribenter faktiskt skriver i sina många inlägg, jag tar för givet att ni står för och tycker precis det ni skriver och bemöter era inlägg därefter, tycker ni att ni missförstås så jag uppmanar er verkligen att försöka vara mycket tydligare..

 

Med vänlig hälsning Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Har man sådana extrema åsikter får man nog räkna med att bli emotsagd,att hylla en massmördare utan samvete så har man nog lagt ribban själv.Att sedan börja grina här om personangrepp och militärkuppsälskare är väl som att hälla bensin på elden.Trots allt så älskar vi väl alla Thailand men kanske på lite olika vis.

Hej

 

Jag beklagar mig inte alls över vad andra medlemmar kallar personangrepp och mobbing, jag har jobbat med människor hela livet på olika sätt och har en del utbildning i psykologi, så jag är väl förtrogen i hur människor (grupper) agerar, reagerar och varför, och är inte det minsta förvånad över sånt här även på ett forum, det finns i hela samhället, på skolor, arbetsplatser och det är bara att lära sig leva med och acceptera, själv tycker jag nästan att det berikar diskussionerna och livet och att det lite roligt att reta upp folk och se hur dom reagerar, det faktum att jag har stöd för mina åsikter hos ca 20 miljoner röstande i landet och fram för allt vårt eget område, familj, släkt och vänner i ett av landets fattigaste och mest eftersatta områden gör att eran kritik som ibland gränsar till personangrepp blir en lätt börda att bära, den bekommer mig faktiskt inte alls och jag tycker mer den är ett tecken på era brister än mina.

 

Vad det gäller extrema åsikter så håller jag med dig och jag tycker verkligen att mina meningsmotståndare ibland har väldigt extrema, odemokratiska och verklighetsfrämmande åsikter och därför bemöter jag naturligtvis dessa, jag tycker att mina meningsmotståndare tar alldeles för lätt på demokratin och ser alldeles för okritiskt och accepterande på landets odemokratiska krafters manipulationer av politiken, jag delar inte heller synen på landets ständigt återkommande militärkupper ( ca 20 st) och jag tycker även att dessa skribenter skulle vara mer kritiska och tydliga med att ta avstånd ifrån dom massakrer som har förekommit  i den Thailändska historien vare sig det har gällt studenter, demokrativänner, oppositionella eller vänsteraktivister.

 

Med vänlig hälsning isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
Hej

 

Jag står absolut och självklart för vad jag skriver, men jag tycker det verkar finnas en mindre grupp som inte gör det, dessa verkar ha som taktik att framföra åsikter, ha värderingar och en syn på demokrati som jag inte delar och när man påpekar eller kritiserar detta så har man enligt dessa skribenter tolkat det dom skriver felaktigt, det är väldigt svårt att diskutera ex.vis politik om man inte ska bemöta det som dessa skribenter faktiskt skriver i sina många inlägg, jag tar för givet att ni står för och tycker precis det ni skriver och bemöter era inlägg därefter, tycker ni att ni missförstås så jag uppmanar er verkligen att försöka vara mycket tydligare..

 

Med vänlig hälsning Isan Lover

 

Du kan helt enkelt inte förstå dina egna fel uppenbarligen !

 

Det är inte det andra skriver du kommenterar

 

Det är det du tolkar och påstår att andra skriver som du kommenterar och det är därför alla blir så förbannade på dig !!

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
Hej

 

Jag beklagar mig inte alls över vad andra medlemmar kallar personangrepp och mobbing, jag har jobbat med människor hela livet på olika sätt och har en del utbildning i psykologi, så jag är väl förtrogen i hur människor (grupper) agerar, reagerar och varför, och är inte det minsta förvånad över sånt här även på ett forum, det finns i hela samhället, på skolor, arbetsplatser och det är bara att lära sig leva med och acceptera, själv tycker jag nästan att det berikar diskussionerna och livet och att det lite roligt att reta upp folk och se hur dom reagerar, det faktum att jag har stöd för mina åsikter hos ca 20 miljoner röstande i landet och fram för allt vårt eget område, familj, släkt och vänner i ett av landets fattigaste och mest eftersatta områden gör att eran kritik som ibland gränsar till personangrepp blir en lätt börda att bära, den bekommer mig faktiskt inte alls och jag tycker mer den är ett tecken på era brister än mina.

 

Vad det gäller extrema åsikter så håller jag med dig och jag tycker verkligen att mina meningsmotståndare ibland har väldigt extrema, odemokratiska och verklighetsfrämmande åsikter och därför bemöter jag naturligtvis dessa, jag tycker att mina meningsmotståndare tar alldeles för lätt på demokratin och ser alldeles för okritiskt och accepterande på landets odemokratiska krafters manipulationer av politiken, jag delar inte heller synen på landets ständigt återkommande militärkupper ( ca 20 st) och jag tycker även att dessa skribenter skulle vara mer kritiska och tydliga med att ta avstånd ifrån dom massakrer som har förekommit  i den Thailändska historien vare sig det har gällt studenter, demokrativänner, oppositionella eller vänsteraktivister.

 

Med vänlig hälsning isan Lover

 

 

Nu vart du riktigt enögt pinsam

 

Du om någon på detta forumet går helt "okritiskt och accepterande" vad det gäller Thaksin och hans anhängares dagliga brott mot demokratin och deras sätt att manipulera och missbruka det förtroende väljarna i Thailand gett PT

 

Och kan ett land ha "ständigt återkommande militärkupper" om man haft 2 st de senaste 22 åren ?

 

Många räknar Thaksins betalda demonstrationer 2010 som en form av kupp men det kan jag tänka mig att du inte är en av dom..

 

Och när skall du ta avstånd mot massakrerna i WOD och Tak Bai ?

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nu vart du riktigt enögt pinsam

 

1. Du om någon på detta forumet går helt "okritiskt och accepterande" vad det gäller Thaksin och hans anhängares dagliga brott mot demokratin och deras sätt att manipulera och missbruka det förtroende väljarna i Thailand gett PT

 

2. Och kan ett land ha "ständigt återkommande militärkupper" om man haft 2 st de senaste 22 åren ?

 

3. Många räknar Thaksins betalda demonstrationer 2010 som en form av kupp men det kan jag tänka mig att du inte är en av dom..

 

4. Och när skall du ta avstånd mot massakrerna i WOD och Tak Bai ?

Hej

 

Jag numrerade dina frågor (påståenden) och ska försöka besvara dom.

 

1. Jag har valt att stödja dom röda p.g.a att vi har familj, släkt och vänner i ett av landets fattigaste områden där ca 85% är röda, dom har fått det mycket bättre sen Tha Rak Thai bildades och det har varit ett nöje att följa den enorma utvecklingen i området som detta har inneburit dom senaste 12 åren, jag är för demokrati och fria val och ser det som helt naturligt att stödja dom som erbjuder fattiga ett bättre liv och som dessutom håller dessa löften, så jag gläds tillsammans med familj, släkt och vänner åt detta.

 

2. Thailand ligger om jag kommer ihåg rätt på 5 plats i världen när det gäller antalet militärkupper som är ca 20 + ett antal passiva och juridiska kupper initierade av elit, kungligt närstående och generalerna och själv ser jag dessa som ett hinder till den demokratiska utvecklingen i landet och inte alls som något positivt och jag tror inte alls att alla dessa kupper av olika slag har gynnat fattigdoms bekämpning, demokratisk utveckling, yttrandefrihet, minskat klyftorna, lett till ökad välfärd eller bättre liv för dom sämst ställda, enligt mig har alla dessa kupper haft helt andra mål och gynnat helt andra grupper i samhället än dom som sämst ställda i detta land och därför är jag emot detta sätt att avsätta och tillsätta regeringar på.

 

3. Jag ser mycket riktigt inte detta som ett kuppförsök utan som ett försök att frånta kuppmakarna makten och återinföra demokrati och fria val igen, enligt mig är det självklart så att befolkningen ska utse sina regeringar i val och så även om eliten ogillar deras val, det är på detta sätt dom fattiga som är i majoritet ska kunna lyfta sig, få vård, bättre utbildning, bättre liv och på sikt minska klyftorna i landet, enligt mig är demokratin och dom fria valen är vägen framåt för dom sämst ställda och kupperna elitens verktyg för att hindra detta.

 

4. Jag tycker att saken bör utredas och jag är lite förvånad över att inte Demokraterna gjorde detta när dom hade makten, själv tror jag att Demokraternas ovilja att ta tag i detta beror på att Kungen själv anses ligga bakom WOD och att armen som kuppade in Apishits regering förmodligen skulle få ta ansvaret för Tak Bai om saken utreddes, några andra förklaringar kan jag inte se till att inte ens Demokraterna driver dessa frågor.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste vara böjd att hålla med IL i mycket av det han skriver (dock inte allt), men i er iver att klanka ner på honom skriver många av er på så sätt att även jag tolkar det som att ni stödjer militärkupperna. Troligen är det er iver att klanka mer på IL, och att allt han skriver måste vara fel, och att era svar då blir så polariserade att det måste skrivas precis tvärtom mot vad IL skriver.

 

Jag tror (och hoppas verkligen) att ingen av er stödjer miltärkupper. I en demokrati ska inte miltär användas mot den egna cicilbefolkningen. Kan ni bara hålla med om detta, så behöver ju inte IL påstå att ni stödjer miltärkupper. Det är inte bara han som tolkar in i era svar att det viktigaste var att bli av med Thaksin, och då var militäkupperna berättigade, och att miltären dödade ett antal personer, vara bara "colleteral damage".

 

Dessutom ett förtydligande på grund av några inlägg i denna tråd: Röda i Thailand är inte kommunister eller socialister. I de flesta frågor står de väldigt långt till höger, troligen längre till höger än andra partier i Thailand.

 

Sedan 1937 har väl dessutom Thailand haft närmare 20 militärkupper, inte bara 2?

 

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser mycket riktigt inte detta som ett kuppförsök utan som ett försök att frånta kuppmakarna makten och återinföra demokrati och fria val igen,

 

Men blev inte demonstranterna utlovade fria val men nöjde sig inte sen med det ?

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser mycket riktigt inte detta som ett kuppförsök

 

Tänk. Vi är helt överens. Den röda väpnade ockupationen av Bangkok 2010 var inget kuppförsök. Syften med just det upploppet var att Thaksin skulle få tillbaka de 46 miljarder som staten just återtagit efter ett domstolsbeslut. Även om det kravet aldrig framfördes under ockupationen. Men väl innan. Upprepade gånger.

 

Däremot så var det uttalade syftet med upproret 2009 att trigga en röd militärkupp. Vilket var mer än tydligt när de röda ledarna från scenen vädjade till de demonstrerande att de skulle hålla ut för hjälp från deras vänner inom militären var på väg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske de mest framstående skribenterna egentligen är mera kunniga om vad Isaan Lover skriver

än om Thailändsk politik :-)

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske de mest framstående skribenterna egentligen är mera kunniga om vad Isaan Lover skriver

än om Thailändsk politik :-)

Och dit hör varken du eller jag.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
Hej

 

Jag numrerade dina frågor (påståenden) och ska försöka besvara dom.

 

1. Jag har valt att stödja dom röda p.g.a att vi har familj, släkt och vänner i ett av landets fattigaste områden där ca 85% är röda, dom har fått det mycket bättre sen Tha Rak Thai bildades och det har varit ett nöje att följa den enorma utvecklingen i området som detta har inneburit dom senaste 12 åren, jag är för demokrati och fria val och ser det som helt naturligt att stödja dom som erbjuder fattiga ett bättre liv och som dessutom håller dessa löften, så jag gläds tillsammans med familj, släkt och vänner åt detta.

Ingen har påstått att fattiga INTE fick det bättre under Thaksins tid vad jag sett. Jag har definitivt aldrig påstått detta och det svar du ger om detta är alltså inte på något sätt kopplat till det JAG SKRIVER !! Men varför anser du att han är demokratisk när allt han gör och säger strider emot demokratins grunder och han själv uttryckligen säger att demokrati är inget han jobbar för eller anser vara viktigt ?

 

2. Thailand ligger om jag kommer ihåg rätt på 5 plats i världen när det gäller antalet militärkupper som är ca 20 + ett antal passiva och juridiska kupper initierade av elit, kungligt närstående och generalerna och själv ser jag dessa som ett hinder till den demokratiska utvecklingen i landet och inte alls som något positivt och jag tror inte alls att alla dessa kupper av olika slag har gynnat fattigdoms bekämpning, demokratisk utveckling, yttrandefrihet, minskat klyftorna, lett till ökad välfärd eller bättre liv för dom sämst ställda, enligt mig har alla dessa kupper haft helt andra mål och gynnat helt andra grupper i samhället än dom som sämst ställda i detta land och därför är jag emot detta sätt att avsätta och tillsätta regeringar på.

Jag frågade om endast 2 kupper på 22 år kan anses vara väldigt mycket och du svarar med statistiken de senaste 100 åren ???? Det har hänt otroligt mycket i samhället Thailand de senaste 20 åren och ändå klänger du frenetiskt fast vid sådant som hände mycket längre tillbaka i tiden och skyller allt som sägs och görs IDAG på så gammal "statistik" från ett samhälle som inte finns längre i praktiken idag !

 

3. Jag ser mycket riktigt inte detta som ett kuppförsök utan som ett försök att frånta kuppmakarna makten och återinföra demokrati och fria val igen, enligt mig är det självklart så att befolkningen ska utse sina regeringar i val och så även om eliten ogillar deras val, det är på detta sätt dom fattiga som är i majoritet ska kunna lyfta sig, få vård, bättre utbildning, bättre liv och på sikt minska klyftorna i landet, enligt mig är demokratin och dom fria valen är vägen framåt för dom sämst ställda och kupperna elitens verktyg för att hindra detta.

Det satt 2 st röda regeringar efter kuppen som valdes in. Så vilka "kuppmakare" skulle dom ta makten från ? Att sen regeringen byttes ut berodde på maktmissbruk och brott mot demokratin begådda av röda ledare ett antal år tidigare. Allt detta vet du men väljer strategiskt att "glömma bort" för det strider mot din argumentation

 

4. Jag tycker att saken bör utredas och jag är lite förvånad över att inte Demokraterna gjorde detta när dom hade makten, själv tror jag att Demokraternas ovilja att ta tag i detta beror på att Kungen själv anses ligga bakom WOD och att armen som kuppade in Apishits regering förmodligen skulle få ta ansvaret för Tak Bai om saken utreddes, några andra förklaringar kan jag inte se till att inte ens Demokraterna driver dessa frågor.

Det där var nog en av de mest pinsamma och knäppaste undanflykter jag läst från dig på länge.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Tänk att du alltid misslyckas kapitalt med att besvara DET MAN skriver och bara vräker ur dig dina mantran och predikningar som INTE är kopplade till det man skriver. Se kommentarer ovan

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...