Jump to content
IGNORERAD

Amnestys rapport om Thailand 2013.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

 

I Amnestys rapport om Thailand 2013 http://www.amnesty.org/en/region/Thailand/report-2013#section-146-3 hyser man oro för följande fem punkter.

 

1. Den pågående beväpnade konflikten i södra Thailand.

 

2. Ansvar för det politiska våldet 2010 .

 

3. Yttrandefrihet kopplad till (Article 112 of the Criminal Code) and the 2007 Computer Crimes Act) LM-lagarna.

 

4. Behandlingen av flyktingar och invandrare.

 

5.  Dödsstraffet (Där man dock konstaterar att ingen avrättats på det senaste året).

 

Mvh Isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 121
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    17

  • måne

    13

  • Surin P3

    11

  • andersbangkok

    11

Mest aktiva i denna tråd

Punkt 5, fantastiskt, dessvärre "avrättas" ju en hel del "i det civila" varje år, såg någonstans en mycket uppseendeväckande statistik över dösfall förorsakade av bl.a. skjutvapen!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Nu kanske vi kan lägga frågan om black shirts till handlingarna?

 

Amnesty hänvisar i sin rapport till TRC rapport:

In September, the Truth for Reconciliation Commission released its final report on the violence surrounding the April-May 2010 anti-government protests in Bangkok, which resulted in 92 deaths. The report placed responsibility on government security forces, including the army, and the so-called “black shirts”, a militant armed group embedded with the protesters and linked to the anti-government United Front for Democracy against Dictatorship (UDD), also known as the “red shirts”.

 

Amnesty tycks anse att det som står i denna rapport är så sanningsenligt att dom lyfter in det i sin egen rapport. :thumbsup:

 

Sedan har vi det cirkelresonemang som IL för om att regeringen måste upprätthålla LM-lagarna för att det vill kungahuset (och den långa drapan som brukar följa efetr kungahuset) :crazy:

Eftersom Amnesty lyfter fram detta som ett av fem särskilt viktiga områden så kanske vi kan vara överens om att även i denna fråga har regeringen fått kritik. Skönt att vi även kan bocka av detta.

 

Skönt att denna fråga äntligen är extra tydligt klarlagd så vi slipper diskutera huruvida Thailand har blivit mer eller mindre demokratiskt under gänget vid maktens tid i regeringsställning.. :thumbsup:

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

4. Behandlingen av flyktingar och invandrare.

 

 

.antar att faranger ingår i invandrare?

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Och med punkt två, menar de garanterat att Yingluck ska se till att alla som har ansvar för kravallerna 2010 ska få sina straff.

Inte som nu, att bara den gångna regeringen och militären har skuld och det inte fanns några beväpnade demonstranter, som de tydligen säger nu enligt  HRW.

 

 

 

Human Rights Watch has also documented that some elements of the UDD, including armed “Black Shirt” militants, were responsible for deadly attacks on soldiers, police, and civilians. Some UDD leaders incited violence with inflammatory speeches to demonstrators, urging their supporters to carry out riots, arson attacks, and looting.

 

The UDD was supported by former prime minister Thaksin Shinawatra, whose sister Yingluck Shinawatra is the current prime minister. However, the UDD leadership, including those now holding positions in the government and the parliament, have dismissed these findings. Some have asserted there were no armed elements within the UDD, despite incidents of “Black Shirts” and some UDD protesters committing violence with weapons being captured on video and in photos.

 

 

“Prime Minister Yingluck should be reminded that she came to power promising justice to the victims of political violence,” Adams said. “Any attempt by the government to manipulate justice by shielding the army or others will break her promise to the victims and the Thai people.”

 

http://www.hrw.org/news/2013/05/07/Thailand-hold-army-accountable-2010-violence

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Nu kanske vi kan lägga frågan om black shirts till handlingarna?

 

Amnesty hänvisar i sin rapport till TRC rapport:

In September, the Truth for Reconciliation Commission released its final report on the violence surrounding the April-May 2010 anti-government protests in Bangkok, which resulted in 92 deaths. The report placed responsibility on government security forces, including the army, and the so-called “black shirts”, a militant armed group embedded with the protesters and linked to the anti-government United Front for Democracy against Dictatorship (UDD), also known as the “red shirts”.

 

Amnesty tycks anse att det som står i denna rapport är så sanningsenligt att dom lyfter in det i sin egen rapport. :thumbsup:

 

Sedan har vi det cirkelresonemang som IL för om att regeringen måste upprätthålla LM-lagarna för att det vill kungahuset (och den långa drapan som brukar följa efetr kungahuset) :crazy:

Eftersom Amnesty lyfter fram detta som ett av fem särskilt viktiga områden så kanske vi kan vara överens om att även i denna fråga har regeringen fått kritik. Skönt att vi även kan bocka av detta.

 

Skönt att denna fråga äntligen är extra tydligt klarlagd så vi slipper diskutera huruvida Thailand har blivit mer eller mindre demokratiskt under gänget vid maktens tid i regeringsställning.. :thumbsup:

Hej

 

Du glömde nog oavsiktligt att fetmarkera "The report placed responsibility on government security forces, including the army ".

 

Och om man fortsätter läsa texten där du råkade sluta står det så här: The report found that government forces had used weapons of war and live ammunition on protesters. It made extensive recommendations, including calling on the government to address abuses committed by all parties, through a fair and impartial justice system, and to provide “reparation and restoration to those affected by violent incidents”.

 

Så HRW ger som vanligt kritik åt båda sidor i denna konflikt och det är väl så det ska vara tycker jag.

 

Mvh isan lover

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Du glömde nog oavsiktligt att fetmarkera "The report placed responsibility on government security forces, including the army ".

 

Och om man fortsätter läsa texten där du råkade sluta står det så här: The report found that government forces had used weapons of war and live ammunition on protesters. It made extensive recommendations, including calling on the government to address abuses committed by all parties, through a fair and impartial justice system, and to provide “reparation and restoration to those affected by violent incidents”.

 

Så HRW ger som vanligt kritik åt båda sidor i denna konflikt och det är väl så det ska vara tycker jag.

 

Mvh isan lover

 

 

 

 

Helt klart ska alla misstänkta ifrån båda sidor få sina rättegångar och rättmätiga straff.

 

Enligt HRW så är militären ansvarig för 36 av de 98 dödsfallen.

All enligt HRWs hemsida och länk jag klistrade in här ovanför.

 

Hur är det med de resterande 62 dödsfallen?

Ändrades av Surin P3
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Helt klart ska alla misstänkta ifrån båda sidor få sina rättegångar och rättmätiga straff.

 

Enligt HRW så är militären ansvarig för 36 av de 98 dödsfallen.

All enligt HRWs hemsida och länk jag klistrade in här ovanför.

 

Hur är det med de resterande 62 dödsfallen?

Hej

 

Dom resterande fallen kommer nog att fördelas på både militär och demonstranter, men allt som har framkommit hitills tyder ju på att militären kommer att få stå för en stor majoritet av antalet dödade i denna konflikt, men demonstranter och svartklädda män är utan tvekan skyldiga till en del dödsfall också och jag har samma förhoppningar som du om att dom skyldiga i båda lägren ska straffas för sina illdåd, men jag är inte speciellt optimistisk om att det verkligen kommer att bli så eftersom det hitills bara är röda aktivister som har fängslats.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Moipenyang
Hej

 

Du glömde nog oavsiktligt att fetmarkera "The report placed responsibility on government security forces, including the army ".

 

Och om man fortsätter läsa texten där du råkade sluta står det så här: The report found that government forces had used weapons of war and live ammunition on protesters. It made extensive recommendations, including calling on the government to address abuses committed by all parties, through a fair and impartial justice system, and to provide “reparation and restoration to those affected by violent incidents”.

 

Så HRW ger som vanligt kritik åt båda sidor i denna konflikt och det är väl så det ska vara tycker jag.

 

Mvh isan lover

 

 

 

Petitesser med gula ögon..;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Dom resterande fallen kommer nog att fördelas på både militär och demonstranter, men allt som har framkommit hitills tyder ju på att militären kommer att få stå för en stor majoritet av antalet dödade i denna konflikt, men demonstranter och svartklädda män är utan tvekan skyldiga till en del dödsfall också och jag har samma förhoppningar som du om att dom skyldiga i båda lägren ska straffas för sina illdåd, men jag är inte speciellt optimistisk om att det verkligen kommer att bli så eftersom det hitills bara är röda aktivister som har fängslats.

 

Mvh isan lover

 

Jo, det är ju liksom det stora problemet, att de som sitter vid makten inte fängslar sina närmaste.

Det blir liksom så, när pengar styr och inte demokratiska krafter. Och det säger jag utan att ta någons sida.

 

Anledningen till varför det är så, är ju rent egoistiskt av för tillfället sittande regering.

Oavsett sida.

 

Att det hittills bara fängslats röda är olyckligt, men rätt normalt med tanke på hur snabbt hjulen snurrar.

Men blir ju inte direkt yr i huvudet av hastigheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok
Hej

 

Du glömde nog oavsiktligt att fetmarkera "The report placed responsibility on government security forces, including the army ".

 

Och om man fortsätter läsa texten där du råkade sluta står det så här: The report found that government forces had used weapons of war and live ammunition on protesters. It made extensive recommendations, including calling on the government to address abuses committed by all parties, through a fair and impartial justice system, and to provide “reparation and restoration to those affected by violent incidents”.

 

Så HRW ger som vanligt kritik åt båda sidor i denna konflikt och det är väl så det ska vara tycker jag.

 

Mvh isan lover

 

 

 

Nej det var helt avsiktligt eftersom du har med viss envishet vägrat att ta ställning i frågan om de svartklädda männen. Som du kanske noterade var det just detta jag framhöll.

Anser du att HRW har rätt i denna uppfattning? D.v.s de svartklädda männen arbetade inbäddade med demonstranterna och är länkade till UDD och rödskjortorna.

 

I din text missade du "to address abuses committed by all parties..." Alltså inga tandlösa, dansande gummor bland de röda. För mig betyder "all parties" båda sidor.

 

Bra att du äntligen kommit till insikt om detta! :thumbsup:

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok
Petitesser med gula ögon.. :wink:

Du har så bråttom att du inte ens läser vad du kommenterar :14::thumbsup:

 

Såg du inte "including calling on the government to address abuses committed by all parties"?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Nej det var helt avsiktligt eftersom du har med viss envishet vägrat att ta ställning i frågan om de svartklädda männen. Som du kanske noterade var det just detta jag framhöll.

Anser du att HRW har rätt i denna uppfattning? D.v.s de svartklädda männen arbetade inbäddade med demonstranterna och är länkade till UDD och rödskjortorna.

 

I din text missade du "to address abuses committed by all parties..." Alltså inga tandlösa, dansande gummor bland de röda. För mig betyder "all parties" båda sidor.

 

Bra att du äntligen kommit till insikt om detta! :thumbsup:

Hej

 

Det är ju mycket som talar för en koppling mellan UDD och dom svartklädda männen men frågan är fortfarande inte löst, vilka var männen, vem var deras uppdragsgivare o.s.v.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det är ju mycket som talar för en koppling mellan UDD och dom svartklädda männen men frågan är fortfarande inte löst, vilka var männen, vem var deras uppdragsgivare o.s.v.

 

Mvh isan lover

 

Frågan är löst.

Eftersom frågan inte egentligen är vem de arbetade för, utan vem de arbetade emot.

Link to comment
Dela på andra sajter

Moipenyang
Du har så bråttom att du inte ens läser vad du kommenterar :14::thumbsup:

 

Såg du inte "including calling on the government to address abuses committed by all parties"?

Och det skulle ändra min åsikt.. :rotfl:

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok
Hej

 

Det är ju mycket som talar för en koppling mellan UDD och dom svartklädda männen men frågan är fortfarande inte löst, vilka var männen, vem var deras uppdragsgivare o.s.v.

 

Mvh isan lover

Nej det är riktigt.

Det är samma diskussion med huvuddelen av de som dödats 2010. Det är långt från klart vem som står bakom. En hel del talar för att det är båda sidor som är ansvariga.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok
Och det skulle ändra min åsikt.. :rotfl:

Du anar inte hur lite jag bryr mig om det :14::thumbsup:

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Moipenyang
Du anar inte hur lite jag bryr mig om det :14::thumbsup:

Nog för att kommentera..:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Frågan är löst.

Eftersom frågan inte egentligen är vem de arbetade för, utan vem de arbetade emot.

Hej

 

Så kan man ju se det men juridiskt sett är frågan ändå olöst.

 

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Nej det är riktigt.

Det är samma diskussion med huvuddelen av de som dödats 2010. Det är långt från klart vem som står bakom. En hel del talar för att det är båda sidor som är ansvariga.

Hej

 

Av dom fall som faktiskt har utretts och där ansvariga har kunnat pekas ut så dominerar militären stort och ingenting som har framkommit hitills tyder på att detta kommer att ändras.

 

Mvh isan lover  

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Av dom fall som faktiskt har utretts och där ansvariga har kunnat pekas ut så dominerar militären stort och ingenting som har framkommit hitills tyder på att detta kommer att ändras.

 

Mvh isan lover  

 

Nä, tycker inte riktigt det.

Man kan inte direkt säga att militären dominerar stort, när det är fem avklarade fall.

 

Det står så här:

 

 

 

Och den artikeln är skriven för 20 dagar sedan av HRW.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok
Hej

 

Av dom fall som faktiskt har utretts och där ansvariga har kunnat pekas ut så dominerar militären stort och ingenting som har framkommit hitills tyder på att detta kommer att ändras.

 

Mvh isan lover  

Det är bland annat detta som du har missuppfattat. Se P3´s text.

Nu är jag benägen att hålla med dig om att sannolikt så har ett antal fler dödats av militärens kulor än de fem som faktiskt identifierats som dödade av militären.

Du däremot har en för mig alldeles vilsen uppfattning:

när det kan antas att en händelse kan tillskrivas militären, då ÄR det militäre men när det är händelser som kan tillskrivas de röda terroristerna, då är det sannolikt andra faktorer.

Ta frågan om de svartklädda männen. Där tycker jag att du har virrat bort dig fullständigt. Översten Romkla mfl. som dog: du har, vad jag vet, ännu inte accepterat att det sannolikt var ditt röda gäng som stod bakom. Detta fall har, vad jag vet, inte ens man försökt få klarhet i.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

där ansvariga har kunnat pekas ut så dominerar militären stort och ingenting som har framkommit hitills tyder på att detta kommer att ändras.
In your dreams 

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Nä, tycker inte riktigt det.

Man kan inte direkt säga att militären dominerar stort, när det är fem avklarade fall.

 

Det står så här:

 

 

 

Och den artikeln är skriven för 20 dagar sedan av HRW.

Hej

 

Det är ju faktiskt hela 36 fall där DSI och specialutredare har konstaterat att militären är skyldiga och dessa har sedan överlämnas till åklagare, dom  svartklädda männen och demonstranter har mig veterligen pekats ut som ansvariga för 9 döda och ingen av dom internationella organisationerna som har följt händelserna i Bangkok har något att invända mot deras slutsatser i frågan och vi har ju haft egna trådar om detta tidigare på MPR, enligt mig finns det absolut ingenting som tyder på att utredningsresultaten är felaktiga.

 

Vill du friska upp ditt minne kan du ju alltid gå tillbaka till den gamla länken "Snaran dras åt runt Suthep och militärledning"

 

Mvh Isan lover 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det är ju faktiskt hela 36 fall där DSI och specialutredare har konstaterat att militären är skyldiga och dessa har sedan överlämnas till åklagare, dom  svartklädda männen och demonstranter har mig veterligen pekats ut som ansvariga för 9 döda och ingen av dom internationella organisationerna som har följt händelserna i Bangkok har något att invända mot deras slutsatser i frågan och vi har ju haft egna trådar om detta tidigare på MPR, enligt mig finns det absolut ingenting som tyder på att utredningsresultaten är felaktiga.

 

Vill du friska upp ditt minne kan du ju alltid gå tillbaka till den gamla länken "Snaran dras åt runt Suthep och militärledning"

 

Mvh Isan lover 

 

Jag har tillräckligt bra minne.

 

Men eftersom utredningen inte är klar, så är 36 av 98 dödsfall fortfarande inte ett fall där militären dominerar stort.

 

Vi vet ännu inte hur det kommer att se ut när de väl är klara.

Vi kan spekulera, ja... Men om vi håller oss till fakta, så blir diskussionerna mer givande.

 

Jag är säker, precis som du att militären stod för det största antalet dödade, men om vi ska följa mallen i dina tidigare inlägg, så vet vi ju inte eftersom endast fem är dömda och utredningen inte är klar. Precis som du säger om de svartklädda som befann sig bland de röda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...