Jump to content
IGNORERAD

Amnestys rapport om Thailand 2013.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Tallviking
Hej

 

Det är ju faktiskt hela 36 fall där DSI och specialutredare har konstaterat att militären är skyldiga och dessa har sedan överlämnas till åklagare, dom  svartklädda männen och demonstranter har mig veterligen pekats ut som ansvariga för 9 döda och ingen av dom internationella organisationerna som har följt händelserna i Bangkok har något att invända mot deras slutsatser i frågan och vi har ju haft egna trådar om detta tidigare på MPR, enligt mig finns det absolut ingenting som tyder på att utredningsresultaten är felaktiga.

 

Vill du friska upp ditt minne kan du ju alltid gå tillbaka till den gamla länken "Snaran dras åt runt Suthep och militärledning"

 

Mvh Isan lover 

 

Så om man konstaterar att 36 personer dödades av kulor från militär har man hittat de skyldiga ?

 

Militären var där för att göra sitt jobb och det är att med det våld som situationen kräver skingra beväpnade demonstranter som redan dödat och lemlästat både militär, polis och oskyldiga. Då sätts till slut som en sista åtgärd våld av miliätren in mot demonstrationerna eftersom ALLA ANDRA FÖRSÖK med fredliga metoder att skingra demonstranterna har misslyckats

 

Att då människor dödas och skadas måste för de flesta betraktare vara ganska uppenbart

 

Och vilka är de skyldiga till att man hamnar i denna situation och återvändsgränd för regeringen ?

 

Varför måste man sätta in våld till slut ?

 

Varför misslyckas alla fredliga försök att få demonstranterna att lämna platsen ?

 

Varför är dom kvar och brukar våld trots att dom fått igenom alla krav dom hade ?

 

Och hade regeringen något annat val än att sätta in våld i det läget ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 121
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    17

  • måne

    13

  • Surin P3

    11

  • andersbangkok

    11

Mest aktiva i denna tråd

Guest Isan Lover
Nej det är riktigt.

Det är samma diskussion med huvuddelen av de som dödats 2010. Det är långt från klart vem som står bakom. En hel del talar för att det är båda sidor som är ansvariga.

Hej

 

Har du helt glömt bort alla länkar i ämnet som finns i tråden "Snaran dras åt runt Suthep och militärledning" ?

 

Gå tillbaka till tråden "Snaran dras åt runt Suthep och militärledning" och läs in det som finns där, det finns absolut ingentig som tyder på att antalet som dödades av svartklädda män eller demonstranter är i närheten av vad militären åstadkom, och mig veterligen har aldrig någon ens påstått detta inte ens extremt gula The Nation, Demokraterna eller PAD, alla verkar vara överens om att militären låg bakom dom flesta dödsfallen, vilket inte är så konstigt eftersom dom var beväpnade och använde skarp ammunition mot till största delen obeväpnade civila, så man nekar inte till att militären sköt många av dom dödade i Bangkok 2010 men man försvarar sig med att det fanns beväpnade bland demonstranterna och detta gjorde att många "oskyldiga" drabbades.

 

Mvh isan Lover 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
Hej

 

Har du helt glömt bort alla länkar i ämnet som finns i tråden "Snaran dras åt runt Suthep och militärledning" ?

 

Gå tillbaka till tråden "Snaran dras åt runt Suthep och militärledning" och läs in det som finns där, det finns absolut ingentig som tyder på att antalet som dödades av svartklädda män eller demonstranter är i närheten av vad militären åstadkom, och mig veterligen har aldrig någon ens påstått detta inte ens extremt gula The Nation, Demokraterna eller PAD, alla verkar vara överens om att militären låg bakom dom flesta dödsfallen, vilket inte är så konstigt eftersom dom var beväpnade och använde skarp ammunition mot till största delen obeväpnade civila, så man nekar inte till att militären sköt många av dom dödade i Bangkok 2010 men man försvarar sig med att det fanns beväpnade bland demonstranterna och detta gjorde att många "oskyldiga" drabbades.

 

Mvh isan Lover 

 

Anser du att de soldater som sprängdes i bitar och sköts till döds vid den attack inifrån de rödas område som inledde våldsamheterna är "skyldiga" eller "oskyldiga" offer för våldet vid demonstrationerna ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Jag har tillräckligt bra minne.

 

Men eftersom utredningen inte är klar, så är 36 av 98 dödsfall fortfarande inte ett fall där militären dominerar stort.

 

Vi vet ännu inte hur det kommer att se ut när de väl är klara.

Vi kan spekulera, ja... Men om vi håller oss till fakta, så blir diskussionerna mer givande.

 

Jag är säker, precis som du att militären stod för det största antalet dödade, men om vi ska följa mallen i dina tidigare inlägg, så vet vi ju inte eftersom endast fem är dömda och utredningen inte är klar. Precis som du säger om de svartklädda som befann sig bland de röda.

Hej

 

Jag är glad för att du åtminstone inser att militären "stod för det största antalet dödade" att påstå något annat hade varit ett hån mot dom drabbade och deras familjer.

 

Fakta i fallet är ju faktiskt att militären hitills har kunnat knytas till 36 dödsfall och det kommer säkert att bli fler efter hand som utredningarna pågår, sen hur det blir med antalet fällande dommar i ett land som Thailand är en helt annan sak eftersom det förmodligen inte blir domstolarna som kommer att ta det beslutet utan männen i Herrklubben som också är inblandade i kuppen som avgör utslaget.

 

Men dom flesta är överens om att det var ett stort framsteg för Thailand att man lyckades utreda detta och få ansvariga utpekade för så många dödsfall som 36 för militären och 9 döda p.g.a dom svartklädda männen och demonstranterna, dom internationella människorätts organisationerna gillar naturligtvis att utredningarna blev av men kräver också att dom ansvariga straffas och det har Thailand ingen tradition av så här kan det bli problem, Thailand har mig veterligen aldrig straffat någon militär för övervåld eller mord på obeväpnade civila i tjänsten historskt.

 

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Så om man konstaterar att 36 personer dödades av kulor från militär har man hittat de skyldiga ?

 

Militären var där för att göra sitt jobb och det är att med det våld som situationen kräver skingra beväpnade demonstranter som redan dödat och lemlästat både militär, polis och oskyldiga. Då sätts till slut som en sista åtgärd våld av miliätren in mot demonstrationerna eftersom ALLA ANDRA FÖRSÖK med fredliga metoder att skingra demonstranterna har misslyckats

 

Att då människor dödas och skadas måste för de flesta betraktare vara ganska uppenbart

 

Och vilka är de skyldiga till att man hamnar i denna situation och återvändsgränd för regeringen ?

 

Varför måste man sätta in våld till slut ?

 

Varför misslyckas alla fredliga försök att få demonstranterna att lämna platsen ?

 

Varför är dom kvar och brukar våld trots att dom fått igenom alla krav dom hade ?

 

Och hade regeringen något annat val än att sätta in våld i det läget ?

Hej

 

Jag vet att du har din uppfattning klar i såna här situationer men själv är jag mer inne på HRW, Amnesty och FN,s linje och ser allverligt på när obeväpnade civila dödas och skadas via militärt övervåld jorden runt.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
Hej

 

Jag vet att du har din uppfattning klar i såna här situationer men själv är jag mer inne på HRW, Amnesty och FN,s linje och ser allverligt på när obeväpnade civila dödas och skadas via militärt övervåld jorden runt.

 

Mvh isan lover

 

Så i din värld kan aldrig polis och militär använda våld mot demonstranter oavsett bakgrund och anledning ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Så i din värld kan aldrig polis och militär använda våld mot demonstranter oavsett bakgrund och anledning ?

Hej

 

Enligt mig är det ok att använda ett proportionerligt våld som krävs i den uppkommna situationen, men brutalt övervåld är aldrig ok, i detta fallet hade nog ingen tyckt att det hade varit fel att använda specialutbildade prickskyttar t.ex mot dom svartklädda männen, men när resultatet blir att sjuksköterskor, volontärer, fotografer, journalister, taxi chaufförer, obeväpnade demonstranter och barn avlivas med direktskott i huvudet eller övre bålen är det inte konstigt att det finns en opinion mot detta och att internationella människorätts organisationer reagerar.

 

Mvh Isan lover 

Link to comment
Dela på andra sajter

Så i din värld kan aldrig polis och militär använda våld mot demonstranter oavsett bakgrund och anledning ?

 

Visst kan polis / militär använda våld mot demonstranter även i IL's värld. Det beror bara vilka demonstranterna är. Har Du någonsin hört IL ens kommit med en en antydan av kritik mot det dödliga våld som polisen satte in mot en obeväpnad PAD demonstration på order av PM Somchai?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
Hej

 

Enligt mig är det ok att använda ett proportionerligt våld som krävs i den uppkommna situationen, men brutalt övervåld är aldrig ok, i detta fallet hade nog ingen tyckt att det hade varit fel att använda specialutbildade prickskyttar t.ex mot dom svartklädda männen, men när resultatet blir att sjuksköterskor, volontärer, fotografer, journalister, taxi chaufförer, obeväpnade demonstranter och barn avlivas med direktskott i huvudet eller övre bålen är det inte konstigt att det finns en opinion mot detta och att internationella människorätts organisationer reagerar.

 

Mvh Isan lover 

 

Vilken drömvärld lever du i ?

 

Och var fanns alla dessa metoder du drömmer om under WOD och Tak Bai ?

 

Kan du nämna ett enda exempel i världshistorien där "din metod" fungerat och tillämpats framgångsrikt ?

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu anses många av de döda vara dödade av militära kulor men hur många av de vapen som stals av de röda användes i upploppen?Och ordet majoritet ska nog IL läsa på vad det betyder,han missbrukar det när det passar hans syften 50% av 91 blir enligt min räkning 45,5 och 36 är inte en majoritet men överdrifternas mästare tar återigen till lögner för att basunera ut sitt svammel.Ge upp och inse att de röda har större delaktighet i dessa massakrer än du vill påskina.Avlönade och uppmuntrade av Thaksin så slaktar de sina egna för Thaksin hänsynslösa jakt för att genomföra sina diktaturplaner.Denna böld för det Thailändska folket,hoppas han får återvända och se det thailändska folket vända honom ryggen,även sanningar kommer ut till landsbygden tids nog.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är glad för att du åtminstone inser att militären "stod för det största antalet dödade" att påstå något annat hade varit ett hån mot dom drabbade och deras familjer.

 

Nu måste jag undra om du tror att jag är förståndshandikappad eller runt 5 år gammal.

 

Din nedlåtande ton är en anledning till att du får så många forumkombattanter emot dig.

Vad jag inser eller anser är oftast totalt tvärtom mot vad du tror att jag anser. 

 

Har aldrig sagt eller skrivit att militären inte stod för största delen av det grova våldet.

Det jag däremot skrivit är att "de röda" har ett stort ansvar (om inte det största ansvaret) till det som skedde och jag anser att polisen, alternativt militären var tvungna att till slut använda våld för att få stopp på galenskaperna och skydda de som försökte leva sina normala liv i Bangkok under tiden för demonstrationerna.

Våldet som militären utövade var enligt mig alldeles för grovt och det kan definitivt diskuteras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu måste jag undra om du tror att jag är förståndshandikappad eller runt 5 år gammal.

 

Din nedlåtande ton är en anledning till att du får så många forumkombattanter emot dig.

Vad jag inser eller anser är oftast totalt tvärtom mot vad du tror att jag anser. 

 

Har aldrig sagt eller skrivit att militären inte stod för största delen av det grova våldet.

Det jag däremot skrivit är att "de röda" har ett stort ansvar (om inte det största ansvaret) till det som skedde och jag anser att polisen, alternativt militären var tvungna att till slut använda våld för att få stopp på galenskaperna och skydda de som försökte leva sina normala liv i Bangkok under tiden för demonstrationerna.

Våldet som militären utövade var enligt mig alldeles för grovt och det kan definitivt diskuteras.

Men syftet och hur det genomfördes av de röda ska definitivt diskuteras.Och ordet väpnad kamp verkar ha fått en ny innebörd.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du friska upp ditt minne kan du ju alltid gå tillbaka till den gamla länken "Snaran dras åt runt Suthep och militärledning"
 

 

Har läst den tråden några gånger nu och ser inget som stödjer dina påståenden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du IL läst kniftowns inlägg från HRW från sid 63? Och kan du fortfarande efter det ha kvar din ståndpunkt om de rödas del i upploppen och framförallt Thaksins oskuld?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok
Hej

 

Har du helt glömt bort alla länkar i ämnet som finns i tråden "Snaran dras åt runt Suthep och militärledning" ?

 

Gå tillbaka till tråden "Snaran dras åt runt Suthep och militärledning" och läs in det som finns där, det finns absolut ingentig som tyder på att antalet som dödades av svartklädda män eller demonstranter är i närheten av vad militären åstadkom, och mig veterligen har aldrig någon ens påstått detta inte ens extremt gula The Nation, Demokraterna eller PAD, alla verkar vara överens om att militären låg bakom dom flesta dödsfallen, vilket inte är så konstigt eftersom dom var beväpnade och använde skarp ammunition mot till största delen obeväpnade civila, så man nekar inte till att militären sköt många av dom dödade i Bangkok 2010 men man försvarar sig med att det fanns beväpnade bland demonstranterna och detta gjorde att många "oskyldiga" drabbades.

 

Mvh isan Lover 

Din argumentationstaktik när det gäller bedömning av de rödas terrorhandlingar har alltid varit "inget är klart förrän det är bevisat" Detta har även gällt NÄR bevis lagts fram.

Nu tillämpar jag samma metod och då, helt plötsligt, vände kappan! Nu skall vi alla anta att det som inte är klarlagt; det är nu fakta för "det finns inget som tyder på... Du måste skoja eller så har du ingen tråd att hålla i.

Ett par kommentarer till din text:

Du skrev: ".vilket inte är så konstigt eftersom dom var beväpnade och använde skarp ammunition mot till största delen obeväpnade civila" Ditt argument kan brytas ner i två delar "eftersom dom var beväpnade" och "till största delen obeväpnade civila"

Vill du med det första påståendet påstå att det inte fanns beväpnade röda terrorister (då bortser jag här från de svartklädda männen som du nu äntligen verkar medge tillhör de rödas gäng)? Jag påstår att de röda hade mängder med vapen OCH ammunition.

Angående ditt påstående "till största delen obeväpnade civila" så; jag antar också att huvuddelen av demonstranterna var obeväpnade men det har ingen betydelse i frågan. För att visa vad jag menar; om det fanns 200 000 demonstranter och 90% inte hade vapen så fanns det 20 000 vapen. Fattar du vad det innebär? Även om 99% inte hade vapen så skulle det innebära 2 000 vapen. Intressant eller hur?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Vilken drömvärld lever du i ?

 

Och var fanns alla dessa metoder du drömmer om under WOD och Tak Bai ?

 

Kan du nämna ett enda exempel i världshistorien där "din metod" fungerat och tillämpats framgångsrikt ?

Hej

 

Jag håller med om att en värld som är mindre våldsam och mer fredlig förmodligen är en dröm, men jag tycker ändå att man bör eftersträva detta och undvika att folk skadas och dödas av sitt egets lands militär i största möjliga mån.

 

Jag tycker att historien är fylld av demonstrationer, aktioner och t.o.m upplopp jorden runt där man inte har tagit till militära prickskyttar och s.k "Live firing zons" så det finns helt klart alternativ till att sätta in tungt beväpnad militär i såna här och liknande siutationer.

 

Jag tycker att polisens bemötande av dom vandaliserande och våldsamma invandrarna i Sverige den senaste tiden är ett bra exempel på återhållsamhet ifrån myndigheter och polis sida, i Göteborg spelade två Poliser t.ex fotboll spontant och i uniform med ungdomarna och blev lite "bekanta" med dessa och förmodligen lättade det lite på trycket lokalt.

 

Mvh isan lover 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
Hej

 

Jag håller med om att en värld som är mindre våldsam och mer fredlig förmodligen är en dröm, men jag tycker ändå att man bör eftersträva detta och undvika att folk skadas och dödas av sitt egets lands militär i största möjliga mån.

 

Jag tycker att historien är fylld av demonstrationer, aktioner och t.o.m upplopp jorden runt där man inte har tagit till militära prickskyttar och s.k "Live firing zons" så det finns helt klart alternativ till att sätta in tungt beväpnad militär i såna här och liknande siutationer.

 

Jag tycker att polisens bemötande av dom vandaliserande och våldsamma invandrarna i Sverige den senaste tiden är ett bra exempel på återhållsamhet ifrån myndigheter och polis sida, i Göteborg spelade två Poliser t.ex fotboll spontant och i uniform med ungdomarna och blev lite "bekanta" med dessa och förmodligen lättade det lite på trycket lokalt.

 

Mvh isan lover 

 

Jag sökte efter exempel LIKNANDE den situation i Bangkok som var när demonstranterna lemlästade och dödade soldater/poliser och sedan de INTE använde våld med skadade och döda som följd !!

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ganska övertygad om att det hade sett rätt kul ut om en av de svartklädda hade lagt ifrån sig AK-47:orna och raketgevären, tagit upp en fotboll och börjat kicka lite lätt och sen kunde även militären och Suthep anslutit till det skojiga spelet.

 

Tror alla kände att lite lek är ju precis det som behövs och saknas för lätta på stämningen.

Man ska inte vara så allvarlig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Är ganska övertygad om att det hade sett rätt kul ut om en av de svartklädda hade lagt ifrån sig AK-47:orna och raketgevären, tagit upp en fotboll och börjat kicka lite lätt och sen kunde även militären och Suthep anslutit till det skojiga spelet.

 

Tror alla kände att lite lek är ju precis det som behövs och saknas för lätta på stämningen.

Man ska inte vara så allvarlig.

Hej

 

Lite stillsammare kontakter med varandra kan säkert lätta upp stämningen lite, våld föder som sagt våld och en upptrappning ifrån myndigheternas sida leder inte nödvändigitvis till lugn, det kan ju faktiskt få motsatt effekt också.

 

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
Hej

 

Lite stillsammare kontakter med varandra kan säkert lätta upp stämningen lite, våld föder som sagt våld och en upptrappning ifrån myndigheternas sida leder inte nödvändigitvis till lugn, det kan ju faktiskt få motsatt effekt också.

 

Mvh isan Lover

 

Så att demonstranterna dödade och skadade soldater har INGET med upptrappningen att göra ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

en upptrappning ifrån myndigheternas sida

 

Kul att du också inser att det var en "upptrappning" av myndigheterna.

Det måste innebära att demonstranterna tagit första trappsteget.

 

Bra där, Isan Lover. 

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok
Hej

 

Lite stillsammare kontakter med varandra kan säkert lätta upp stämningen lite, våld föder som sagt våld och en upptrappning ifrån myndigheternas sida leder inte nödvändigitvis till lugn, det kan ju faktiskt få motsatt effekt också.

 

Mvh isan Lover

Man får nog vara mer än lovligt rödögd om man, som jag tolkade dig, anser att det var myndigheterna var de som startade "upptrappningen". Här är din uppfattning inte i överensstämmelse med t.ex HRW.

Eskaleringen skedde efter ett stort antal provokationer av de röda. Läs HRW rapport så ser du hur dom såg på den saken.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Så att demonstranterna dödade och skadade soldater har INGET med upptrappningen att göra ?

Hej

 

Det råder inget som helst tvivel om att även dom svartklädda männen och demonstranterna begick mord och skadade soldater och någon polis, men förhållandet verkar var ungefär 5-1 i förhållandet mellan militär

svartklädda männen och demonstranter i antalet dödade och skadade, så allt som har framkommit hitills under två regeringar, DSI, polis, vittnesmål och utredningar av dom i USA specialutbildade utredarna, dom internationella människorätts organisationernas slutsatser tyder på att militären stod för en absolut majoritet av antalet dödade och skadade. 

 

Och jag har väldigt svårt för att förstå hur någon vettig människa kan argumentera emot detta.

 

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Man får nog vara mer än lovligt rödögd om man, som jag tolkade dig, anser att det var myndigheterna var de som startade "upptrappningen". Här är din uppfattning inte i överensstämmelse med t.ex HRW.

Eskaleringen skedde efter ett stort antal provokationer av de röda. Läs HRW rapport så ser du hur dom såg på den saken.

Hej

 

Jag delar inte din uppfattning om HRW,s slutsatser.

 

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...