Jump to content
IGNORERAD

Phuea Thai hotar maskerade Facebook-användare


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

Partiet Phuea Thai hotade under dagen att spåra upp och ta juridiska åtgärder mot Facebook-användare med profilfoton med den kända "Guy Fawkes-masken" för att ha attackerat regeringen och före detta premiärminister och de facto partiledare Thaksin Shinawatra.

Prompong Nopparit - talesman för Phuea Thai - sade att han och partiets juridiska experter kommer att träffas under dagen för att diskutera vilka juridiska åtgärder man kan ta mot Facebook-användarna i fråga. Facebook-användarna som har slutit sig till en kampanj mot regeringen har skrivit meddelandet "Folkets armé har vaknat. Vi meddelar här att vi kommer att störta och utrota Thaksinregimen från Thailand" på flera olika Facebook-sidor som sägs stödja Thaksin; bland annat flera regeringssidor samt Thaksins, hans sons och hans syster Yinglucks sidor.

Källa: http://www.nationmultimedia.com/breakingnews/Govt-threatens-action-against-masked-FB-users-30206958.html

http://www.nationmultimedia.com/politics/Facebook-users-join-anti-govt-campaign-30206912.html

0afe79ebbac4fd198fb165d0c785ce4b.png

Läs artikeln på huvudsidan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 72
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Moipenyang

    17

  • Kollba

    17

  • andersbangkok

    8

  • Moritz

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tallviking

"Demokratin" excellerar till nya nivåer. Kritik mot makthavarna accepteras INTE !!

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Pressen och åsikterna har ju blivit friare numera enligt nån skribent här :crazy:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån måste hålla demonerna stången  :thumbsup:Han fantiserar om påhopp och annat trams,fakta är inte hans starka sida.Men han lever tydligen efter devisen att om man upprepar en lögn tillräckligt många gånger så blir det en sanning.

Ändrades av måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Moipenyang

Kritik..? :rotfl:  Ja det måste vara det då de gula kan väl aldrig tänkas hota ngn..:)

Nån annan färg kanske..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Herrejävlar...

Ett nytt exempel på IL:s demokrati...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Juridiska åtgärder" mot hotfulla (terrorister?) låter ungefär som en domstolsprocess i Sverige mot Pirate Bays stiftare.

Kan det bli mera demokratiskt i ett kapitalistisk samhälle?

 

Vad är problemet?

 

Det ska väl vara skillnad på att snacka skit om verkliga personer eller att göra det samma mot virtuella

som "Isaan Lover", "TallViking eller "Moritz" vara sig man gillar dom eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Juridiska åtgärder" mot hotfulla (terrorister?) låter ungefär som en domstolsprocess i Sverige mot Pirate Bays stiftare.

Kan det bli mera demokratiskt i ett kapitalistisk samhälle?

 

Vad är problemet?

 

Det ska väl vara skillnad på att snacka skit om verkliga personer eller att göra det samma mot virtuella

som "Isaan Lover", "TallViking eller "Moritz" vara sig man gillar dom eller inte.

 

Jag blir inte riktigt klok på ditt inlägg...

Menar du att det är demokratiskt att ta till juridiska åtgärder mot folk som på  Internet kritiserar sittande regering...?

I så fall går våra åsikter isär... I en demokrati skall jag kunna ställa mig på Stortorget i Gamla Stan och högt och ljudligt förklara att jag anser att statsministern för en idi*tisk politik. Men Sverige är väl snart inne i EU-standarden där offentlighetsprincipen inte existerar. En fråga om max 10 år...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Moipenyang
Jag blir inte riktigt klok på ditt inlägg...

Menar du att det är demokratiskt att ta till juridiska åtgärder mot folk som på  Internet kritiserar sittande regering...?

I så fall går våra åsikter isär... I en demokrati skall jag kunna ställa mig på Stortorget i Gamla Stan och högt och ljudligt förklara att jag anser att statsministern för en idi*tisk politik. Men Sverige är väl snart inne i EU-standarden där offentlighetsprincipen inte existerar. En fråga om max 10 år...

Störta,utrota är det lika med kritik i din värld? Upplever det mera som hot.

Link to comment
Dela på andra sajter

Störta,utrota är det lika med kritik i din värld? Upplever det mera som hot.

 

I en demokrati med fri yttranderätt så skall dessa uttalanden inte leda till juridiska (eller handgripliga) åtgärder...

Men i Thailand så gäller varken det ena eller andra.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Moipenyang
I en demokrati med fri yttranderätt så skall dessa uttalanden inte leda till juridiska (eller handgripliga) åtgärder...

Men i Thailand så gäller varken det ena eller andra.

Yttranderätt lika med rätt att hota,ja vart är denna värld på väg..:)

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Njaaa...efter att ha läst de två artiklarna i Nation så blir jag inte riktigt klok.

PT  verkar söka möjligheter att ta till juridiska åtgärder medan ICT-ministern sagt:


"ICT Minister Anudith Nakornthap said yesterday that FB users had a constitutional right to express political opinions, as long as they conform to the law.
He said authorities would take no action against those involved in the campaign, as they had not broken any law. But legal action would be taken if there was a complaint of damage from the state agencies or individuals involved.
"

 

PT kör väl med den vanliga Thaksin-metoden att hota med rättsliga åtgärder. Ministern verkar dock ha en annan uppfattning.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ministern verkar dock ha en annan uppfattning

 

Ja han lärde sig väl från förra gången häromveckan med Yingluck?

Att bara för att någon i familjen känner sig förnärmad så kan man inte göra bort sig genom att hota med åtgärder som inte har lagstöd.

Sist skulle man ju stänga websidor som var kritiska till Yingluck?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

I en demokrati med fri yttranderätt så skall dessa uttalanden inte leda till juridiska (eller handgripliga) åtgärder...

Men i Thailand så gäller varken det ena eller andra.

 

Om det handlar om hot mot personer eller myndigheter så ska det leda till "juridiska åtgärder"

 

Även här hemma är det OK att kritisera regeringen eller den förda politiken men om du hotar

med våld eller talar osanning om enskilda personer ska det få de konsekvenser som lagstiftningen anger.

 

Det är väl så det ska funka i en demokrati?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det handlar om hot mot personer eller myndigheter så ska det leda till "juridiska åtgärder"

 

Även här hemma är det OK att kritisera regeringen eller den förda politiken men om du hotar

med våld eller talar osanning om enskilda personer ska det få de konsekvenser som lagstiftningen anger.

 

Det är väl så det ska funka i en demokrati?

Om det är våldshot - ja.

Men då måste jag ha missuppfattat det ursprungliga inlägget...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är våldshot - ja.

Men då måste jag ha missuppfattat det ursprungliga inlägget...

"Störta och utrota Thaksin-regimen" låter inte som ett hot, menar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok
Om det handlar om hot mot personer eller myndigheter så ska det leda till "juridiska åtgärder"

 

Även här hemma är det OK att kritisera regeringen eller den förda politiken men om du hotar

med våld eller talar osanning om enskilda personer ska det få de konsekvenser som lagstiftningen anger.

 

Det är väl så det ska funka i en demokrati?

Om du hade följt den Thailändska fars-artade politiska debatten så skulle du känna till att det stäms till höger och vänster.

http://www.thaivisa.com/forum/topic/641202-thai-rath-cartoonist-summoned-over-yingluck-defamation-case-next-month/

Detta är bara ett exempel. PT har valt denna metod för att försöka trycka ner sina politiska motståndare.

 

Det är förstås lagligt men knappast lämpligt eller hur?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du hade följt den Thailändska fars-artade politiska debatten så skulle du känna till att det stäms till höger och vänster.

http://www.thaivisa.com/forum/topic/641202-thai-rath-cartoonist-summoned-over-yingluck-defamation-case-next-month/

Detta är bara ett exempel. PT har valt denna metod för att försöka trycka ner sina politiska motståndare.

 

Det är förstås lagligt men knappast lämpligt eller hur?

 

Olämpligt blir det först om de som ev. ska lagföra inte är oberoende.

 

Den risken är betydligt mera påtaglig i Thailand men innan det faktisk har hänt

och kan bevisas är det väl lika fel att döma någon på förhand?

Link to comment
Dela på andra sajter

"Störta och utrota Thaksin-regimen" låter inte som ett hot, menar du?

 

Jag tycker att en regering skall kunna ta sådant utan att behöva ta till åtgärder.

I annat fall visar det bara på ett regeringen är synnerligen osäker på sig själv.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Moipenyang
Jag tycker att en regering skall kunna ta sådant utan att behöva ta till åtgärder.

I annat fall visar det bara på ett regeringen är synnerligen osäker på sig själv.

Många länder som tar sånt på allvar,bla Norge,USA..listan kan göras hur lång som helst.

Better safe than sorry.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att en regering skall kunna ta sådant utan att behöva ta till åtgärder.

I annat fall visar det bara på ett regeringen är synnerligen osäker på sig själv.

 

Störta och utrota är väl inte rätt metod.

"Välja en ny regering" låter mera demokratiskt.

 

Eller ska maskerade aktivister tillåtas göra det du kritiserar de styrande i Thailand för?

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
Störta och utrota är väl inte rätt metod.

"Välja en ny regering" låter mera demokratiskt.

 

Eller ska maskerade aktivister tillåtas göra det du kritiserar de styrande i Thailand för?

 

 

Googla på "utrota moderaterna" så får du se hur många träffar du får

 

Tycker du vi skall censurera bort alla dessa i Sverige ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...