Jump to content
IGNORERAD

J666 vill skola om och jobba offshore


Guest J666

Recommended Posts

Guest J666

Börjar tröttna lite på att bo i en bil 24-7 för skitlön... Jag vill ju tjäna stålar ju :)..

Har börjat kolla runt på nätet, läst bloggar m.m. om att jobba på oljeplattform och kurserna som krävs ligger på ca 100.000 sek till att börja med, för att kunna få ett "roustabout" jobb som är steg 1 tydligen och "kräver" 12 kurser...

Detta innebär såklart en viss satsning från min sida samt no more Thailand på något år...

Någon som har dessa kurser eller erfarenhet ang oljeplattformer? Alltid svårt hur man ska bära sig åt och vem man ska vända sig till...

Mvh

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många öl rann det ner? :-) Du har alldeles förmycket betalt för det lilla du gör så nöj dig med det. Skämtåsido ...lycka till om du känner för o byta, en annan bara pratade om det. Trevlig kväll//Lp

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Låt oss börja med vad du kan.

 

En massa bortkastade kurser som kanske inte genererar i några jobb är inte roligt. Då kan man lika gärna spela på lotto.

Vet inte hur svårt det är att få dessa jobb. Men annars kan kanske en riggningskurs vara billigare och enklare.

 

Själv bytte jag bort offshore till land jobb. Jag tjänade bättre på land.

Idag ångrar jag mig p.g.a ledigheten.

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var på väg till Norge men det fastnade då jag inte hade heta arbeten.

När jag väl tog det så hade jag ett annat jobb.

Nu är det 5 år på det jobbet och heta arbeten kortet gäller inte längre.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Seaserpent

Har börjat kolla runt på nätet, läst bloggar m.m. om att jobba på oljeplattform och kurserna som krävs ligger på ca 100.000 sek till att börja med, för att kunna få ett "roustabout" jobb som är steg 1 tydligen och "kräver" 12 kurser...

Det stämmer inte, du behöver en kurs och det är OLF Grundkurs (GSK). När jag tog den för tre år sedan så gick det 20 000 NOK med hotell. Aktuella priser för olika kurser finner du på kursagenten.no eller liknande.

Sedan beror det på vad du tänkt dig för jobb, eller vilken typ av utbildning du har i grunden. Det finns ingen anledning att lägga tusentals kronor på kurser som går ut efter två år (GSK fyra år).

Vi har tagit in vikarie DVOer som endast har haft GSK och dom har då fått sin första tur offshore, det har varit inkörsporten för dom till andra jobb.

Beroende på din utbildning så kan det va en idé att börja i en landfirma som gör en del jobb offshore.

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest J666

Det stämmer inte, du behöver en kurs och det är OLF Grundkurs (GSK). När jag tog den för tre år sedan så gick det 20 000 NOK med hotell. Aktuella priser för olika kurser finner du på kursagenten.no eller liknande.

Sedan beror det på vad du tänkt dig för jobb, eller vilken typ av utbildning du har i grunden. Det finns ingen anledning att lägga tusentals kronor på kurser som går ut efter två år (GSK fyra år).

Vi har tagit in vikarie DVOer som endast har haft GSK och dom har då fått sin första tur offshore, det har varit inkörsporten för dom till andra jobb.

Beroende på din utbildning så kan det va en idé att börja i en landfirma som gör en del jobb offshore.

Jag har inga betyg eller utbildningar... Möjligvis MVG i skolk. Men är så jävla trött på all skit i lastbilsbranchen samt dyra böter för ingenting och jagad av snuten dygnet runt...

Så därför har jag nu tänkt skaffa någon utbildning och detta låter intressant tycker jag. . Å jag har ingen familj eller annat som ställer till de... Utan nu är det fan i mig dags att ta tag i livet...

Men om jag fattat det är hela rätt så kan det räcka med säkerhrtskursen? Kostar 20-25 tusen norska... Till en början med?

Jobbar du på oljerigg?

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir nog den hårda vägen, har du godkända betyg från grundskolan, om inte måste du tyvärr läsa in dom först..

Helt utan kunskaper eller kontakter är det svårt att jobb  i dessa företag..

 

FF

Ändrades av FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Snackade med en offshore kille (norsk),han sa att har man inte en farsa eller polare som jobbar på plattform så är det svårt att få jobb där.Men det är klart att du ska försöka.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Seaserpent

Snackade med en offshore kille (norsk),han sa att har man inte en farsa eller polare som jobbar på plattform så är det svårt att få jobb där.Men det är klart att du ska försöka.

Det ligger nått i det, men branschen växer så mycket så ungar och polare räcker inte riktigt till.

Har man inget som knyter en till Sverige så kan det va en idé att flytta till Norge och plugga där.

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Börjar tröttna lite på att bo i en bil 24-7 för skitlön... Jag vill ju tjäna stålar ju :)..

Har börjat kolla runt på nätet, läst bloggar m.m. om att jobba på oljeplattform och kurserna som krävs ligger på ca 100.000 sek till att börja med, för att kunna få ett "roustabout" jobb som är steg 1 tydligen och "kräver" 12 kurser...

Detta innebär såklart en viss satsning från min sida samt no more Thailand på något år...

Någon som har dessa kurser eller erfarenhet ang oljeplattformer? Alltid svårt hur man ska bära sig åt och vem man ska vända sig till...

Mvh

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2

Har ingen aning om den branschen. Men tycker du gör rätt att försöka ändra ditt liv. För många som sitter med jobb som dom vantrivs med och åren går. Kör på och lycka till!!! 

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jag har inga betyg eller utbildningar... Möjligvis MVG i skolk. Men är så jävla trött på all skit i lastbilsbranchen samt dyra böter för ingenting och jagad av snuten dygnet runt...

Så därför har jag nu tänkt skaffa någon utbildning och detta låter intressant tycker jag. . Å jag har ingen familj eller annat som ställer till de... Utan nu är det fan i mig dags att ta tag i livet...

Men om jag fattat det är hela rätt så kan det räcka med säkerhrtskursen? Kostar 20-25 tusen norska... Till en början med?

Jobbar du på oljerigg?

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2

 

 

Med enbart offshorekurs så kommer du ingenstans.

 

Om du inte är höjdrädd så kanske du kan jobba som ställningsbyggare och söka dig till någon firma som håller på med sådant.

Det är nog "enklaste" vägen att få sig ett papper på att man har någon form av certifikat.

 

Sedan får man slita ett tag på land. Det är få förunnat att få sig en offshore anställning på en gång. Oftast finns det redan högvis med folk som väntar på att få komma offshore.

 

Oftast så är det oduglingarna som får guldjobben offshor, eftersom dom inte duger på land.

Offshore är fruktansvärt slappt om det är underhåll. Vid vissa typer av projekt så kan det vara halv bra drag, men annars så sker det inte mycket där ute.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest J666

Det ligger nått i det, men branschen växer så mycket så ungar och polare räcker inte riktigt till.

Har man inget som knyter en till Sverige så kan det va en idé att flytta till Norge och plugga där.

Ja det verkar som det blir att plugga i Stavanger eller Bergen isåfall. Håller på å kollar på olika utbildningar och sådär nu... Har pratat med 2 st som jobbar på oljerigg, en svensk å en norsk och båda har kommit in genom att utbilda sig... Alltså inga kontakter sen innan.

Så sitter i valet å kvalet nu om man ska köra över sommaren som planerat å sen gå första kursen i höst, eller om man ska åka till Pattaya 6 mån för å sen hora vidare i bilen igen nästa sommar..

På oljeplattform är ju det vanliga att jobba 2 veckor å ledig 4... Så när man väl är där kan man ju resa runt då istället =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Seaserpent

Har man ingen utbildning eller erfarenhet i botten som en arbetsgivare kan tänkas behöva så är det nog bättre att söka in och gå en utbildning som ger fagbrev. På Norsk Olje og Gass hittar du en del information.

Att ta enstaka kurser privat blir dyrt och kanske inte ger ett jobb om man inte kar kontakter eller rätt erfarenhet. Skulle du studera heltid finns ju alltid möjligheten att kör lastbil under loven. Även om du inte har möjlighet att åka till Thailand på några år så betalar sig det senare...

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en kompis som kör till utlandet typ Tyskland ,Frankrike.

Tjänar lätt 500,000 om året.

Är nog lättar att hitta sådana jobb

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest J666
Har en kompis som kör till utlandet typ Tyskland ,Frankrike.

Tjänar lätt 500,000 om året.

Är nog lättar att hitta sådana jobb

Lastbil?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning
Har en kompis som kör till utlandet typ Tyskland ,Frankrike.

Tjänar lätt 500,000 om året.

Är nog lättar att hitta sådana jobb

Det är nog inte så lätt att hitta chaufförsjobb med den lönen.

Att köra i Tyskland och Frankrike är inte heller så kul.

Och då måste man vara annu mer nogrann med arbetstider.hastighet mm mm.

För där gäller böter på plats kontant el kort innan vidare färd.

Men en bra extrainkomst finns ju om man köper öl mm och säljer i Sverige.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Lastbil?

 

 

Ja han körde för ett Svenskt bolag,  han är pensionär sedan 3 år

kanske andra tider nu,

men han kör någon tur då och då när någon är sjuk

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning
Ja han körde för ett Svenskt bolag,  han är pensionär sedan 3 år

kanske andra tider nu,

men han kör någon tur då och då när någon är sjuk

Såna jobb kommer ju aldrig ut på marknaden.

Dom förmedlas mellan polare i branchen.

Oftast är det bolag som har någon sorts specialtransport.

Men det blir svårare även för dom numera.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Såna jobb kommer ju aldrig ut på marknaden.

Dom förmedlas mellan polare i branchen.

Oftast är det bolag som har någon sorts specialtransport.

Men det blir svårare även för dom numera.

 

Ok, har inte sån koll, vet bara vad kompisen gjorde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jimmy... helt rätt tänk. Jobba på med utbildandet så dyker möjligheterna upp förr eller senare.

Du är ung, Thailand försvinner inte

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Börjar tröttna lite på att bo i en bil 24-7 för skitlön... Jag vill ju tjäna stålar ju :)..

Har börjat kolla runt på nätet, läst bloggar m.m. om att jobba på oljeplattform och kurserna som krävs ligger på ca 100.000 sek till att börja med, för att kunna få ett "roustabout" jobb som är steg 1 tydligen och "kräver" 12 kurser...

Detta innebär såklart en viss satsning från min sida samt no more Thailand på något år...

Någon som har dessa kurser eller erfarenhet ang oljeplattformer? Alltid svårt hur man ska bära sig åt och vem man ska vända sig till...

Mvh

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2

 

 

 

Börja med svetsutbildning?  Hittade detta på nätet kanske nått intressant för dig?    http://www.cribsnorge.se/svetsare-i-norge

 

lite oljeplattformsinfo  http://www.cribsnorge.se/oljeplattform-i-norge

Ändrades av kenke
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Ah, glömde skriva en grej.

 

Jimmy!

Att jobba två veckor och ledig fyra är grymt fint.

MEN, helvete så dyrt det kan bli att gå hemma i fyra veckor utan att göra ett skit.

 

Det är där man faktiskt kan dra in många extra SEK.

Av dom 4 lediga veckorna så jobbar du två.

1:a veckan ledig, 2:a &3:e veckan jobbar du hemma i SWE och 4:e veckan vilar du dig inför kommande rotation i Norge.

 

2-veckor extra jobb ger dig kanske 12papp eller något sådant i tilläg till din norska lön.

Så gjorde jag förut när jag hade offshore jobb eller jobbade i Hammerfest.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snackade med en offshore kille (norsk),han sa att har man inte en farsa eller polare som jobbar på plattform så är det svårt att få jobb där.Men det är klart att du ska försöka.

Ja det kan vara trixigt. Har själv en brorsa som är inspektör för en bostadsplattform utanför Brasilien.

Jag behöver helikopterkursen + DP unlimited för att vara intressant som DPO.

Klart intressanta villkor de har iaf, jobba 3 veckor och ledig 5. Ca 13000 USD per månad med förmånliga skattevillkor.

Får nog klura vidare på detta!

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...