Jump to content
IGNORERAD

Strömuttag för laddning/strömförsörjning av GPS etc till moppen


kenke

Recommended Posts

Tänkte använda min GPS till moppen så jag köpte mig en dosa med utgång för USB och ciggarettuttag(3st),kostade mig 150 baht.

 

USB utgången kan man använda till mobilen,gps,ipod,PDA för laddning/strömförsörjning  (output 5V/500mA)

 

Ciggarettuttagen  3st  12V/24V

 

post-7760-0-12547500-1369462124_thumb.jp

 

Dosan placerades i förvaringsfacket under sadeln

 

 

 

post-7760-0-97128800-1369462412_thumb.jp

 

 

Kopplade in dosan i en Honda verkstad(300 baht) för att få strömmen till dosan inlagd på tändningsnyckeln(Honda PCX 150 har ingen kick) så glömmer man att ta ur anslutna enheter så står man där med urladdat batteri.

 

 

post-7760-0-82805700-1369463119_thumb.jp

 

 

Så nu hittar jag både hem och till outforskad mark  he he

 

 

post-7760-0-12547500-1369462124_thumb.jp

post-7760-0-97128800-1369462412_thumb.jp

post-7760-0-82805700-1369463119_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

500 mA är litet, tar en hiskelig tid att ladda en telefon, istort sett omöjligt om man samtidigt använder GPS/kartprogram i den(telefonen).

500mA räcker inte till en fullstor platta.

 

Jag har i alla fall lärt mig det att när man köper 12V laddare så bör man se till att de minst ger 1000mA, gärna 2100mA, finns de med dubbla uttag som ger det.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte använda min GPS till moppen så jag köpte mig en dosa med utgång för USB och ciggarettuttag(3st),kostade mig 150 baht.

USB utgången kan man använda till mobilen,gps,ipod,PDA för laddning/strömförsörjning  (output 5V/500mA)

Ciggarettuttagen  3st  12V/24V

 

Kopplade in dosan i en Honda verkstad(300 baht) för att få strömmen till dosan inlagd på tändningsnyckeln(Honda PCX 150 har ingen kick) så glömmer man att ta ur anslutna enheter så står man där med urladdat batteri.

Så nu hittar jag både hem och till outforskad mark  he he

 

Använder precis en sådan i bilen i Thailand men USB-strömmen räcker inte till paddan, bara till mobil eller GPS.

Har dessutom lite problem med kontakten i cigguttagen -  får hålla på och trycka in / vrida runt hannen ibland.

 

Ska köpa igen men denna gången dyrt :-)

 

Edit:

Akta dig för att ladda GPSn på korta sträckor där du ofta stänger av eller sätter på.

Kan förstöra GPS-batteriet - därför kopplade vi våra uttag direkt på bilbatteriet

så det laddas konstant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, man ska vara väldigt försiktig med att ladda saker med laddare med för få Ampere.

 

Att ladda med laddare med för många Ampere är inga problem eftersom det är apparaten som laddas som suger ut Amperen ur laddaren.

Och i och med att det funkar på det visat, så om apparaten försöker suga ur för många Ampere, så kan för det första laddaren i sig gå sönder (pga överhettning od.) och även apparaten som laddas kan gå sönder.

 

500mA är inte mycket.

Kolla på originalladdaren till apparaten och se vad det står på den och gå aldrig under det med för mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, man ska vara väldigt försiktig med att ladda saker med laddare med för få Ampere.

 

Att ladda med laddare med för många Ampere är inga problem eftersom det är apparaten som laddas som suger ut Amperen ur laddaren.

Och i och med att det funkar på det visat, så om apparaten försöker suga ur för många Ampere, så kan för det första laddaren i sig gå sönder (pga överhettning od.) och även apparaten som laddas kan gå sönder.

 

500mA är inte mycket.

Kolla på originalladdaren till apparaten och se vad det står på den och gå aldrig under det med för mycket.

 

 

Tänkte så här vid inköp  uteffekten på cigguttagen är 60 W MAX(glömde skriva det)        I(ström)=P(W)/U(V)  I=60/12=5A  om jag tänker rätt

 

 

Bild på laddaren

 

 

post-7760-0-14809300-1369467435_thumb.jp

 

Så jag hoppas detta skall funka då laddaren som du skriver tar vad den vill ha

post-7760-0-14809300-1369467435_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte så här vid inköp  uteffekten på cigguttagen är 60 W MAX(glömde skriva det)        I(ström)=P(W)/U(V)  I=60/12=5A  om jag tänker rätt

 

 

Bild på laddaren

 

 

attachicon.gif057.JPG

 

Så jag hoppas detta skall funka då laddaren som du skriver tar vad den vill ha

 

Ja, de där 500mA är bara för USB uttaget.

 

Använder du din originalladdare via cig-uttaget bara så är det ju absolut inga problem i det här fallet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, de där 500mA är bara för USB uttaget.

 

Använder du din originalladdare via cig-uttaget bara så är det ju absolut inga problem i det här fallet.

OK det låter bra  då det är 2 cig uttag lediga så är det bara att fixa en annan laddkabel för mobilen   under förrutsättning att 60 W  inte överskrids

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tänkte hyra hoj i Chiang Mai och ta mig till Nakhon Phanom utmed Mekong.

Och då använda en GPS när man är lite osäker, och starta den då, är det bara omständigt eller funkar det.

Vad är det för drifttid på dom, räcker det inte att ladda på natten.

Woffe

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...
Oregistrerad

Funderat på att köba en konvertor 12V-220v för att ha i husbilen för att kunna använda dator samt ladda mobilen, nån som har ett bra tips???  :ok:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nackdelen med en konvertor att den drar så mkt ström gentemot vad den ger...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Skaffa laddare till mobilen och datorn som går på 12 v från början verkar enklare

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte använda min GPS till moppen så jag köpte mig en dosa med utgång för USB och ciggarettuttag(3st),kostade mig 150 baht.

 

USB utgången kan man använda till mobilen,gps,ipod,PDA för laddning/strömförsörjning  (output 5V/500mA)

 

Ciggarettuttagen  3st  12V/24V

 

attachicon.gif053.JPG

 

Dosan placerades i förvaringsfacket under sadeln

 

 

 

attachicon.gif054.JPG

 

 

Kopplade in dosan i en Honda verkstad(300 baht) för att få strömmen till dosan inlagd på tändningsnyckeln(Honda PCX 150 har ingen kick) så glömmer man att ta ur anslutna enheter så står man där med urladdat batteri.

 

 

attachicon.gif056.JPG

 

 

Så nu hittar jag både hem och till outforskad mark  he he

Jag är ute efter en gps nu,å åker till sverige nästa månad

funkar din bra med kartor etc,om så vilken modell och

pris- tacksam om du kan hjälpa en okunnig  :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har köpt converter till båten på Jula och en på Claes Ohlson.

 

Båda fungerar utmärkt men är riktiga strömtjuvar.

 

Nu har jag dubbla elsystem och dubbla generatorer, för att jag aldrig skall bli utan startström.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...